Vrachtwagen 1 paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Vrachtwagen 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 16:07

Hoi,

Oorspronkelijk was ik op zoek naar een 2-paardscamion waarmee je met een B-rijbewijs mag rijden, maar dat blijkt nogal moeilijk te vinden (meestal krijg je het verhaal: er kunnen makkelijk 2 paarden op, maar blijkt dat je dan aardig over de 3.5 ton heen gaat, dus dat is een no go).
C halen is geen optie, want ik krijg geen medisch attest.

Nu vroeg ik mij af of er B-vrachtwagentjes bestaan, camionnetes eigenlijk, specifiek voor vervoer van 1 paard (of 1.5, zoals een trailer).

(En ja, ik weet ook wel dat je op een 2 paards ook gewoon maar 1 paard kan zetten Clown maar ik hoopte eigenlijk dat een specifieke 1 of 1.5 paards - als die bestaan - kleiner en dus ook wat minder duur zouden zijn, zoals bij trailers, is ook prijsverschil tussen 1 - 1.5 - 2 paardsversies).

Groetjes,

Kaat

Kelly_ann

Re: Vrachtwagen 1 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:09

Ik denk dat een 1,5 paard wagentje duurder zal zijn omdat dat unieker is.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:10

volgens mij heb ik er al weleens 1 gezien van anemone..
moet je even kijken op hun site

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:32

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:40

Wat jij wil, zul je zelf moeten bouwen. Kan ook best, mits je enigsinds handig bent. Als je paard niet al te groot is, kun je zelfs een gewone bus nemen en die ombouwen. De meeste verhoogde zijn rond 1,80 hoog, dus voor paardjes tot 1,50m gaat dat wel.
Neem er wel een met voldoende motorvermogen.

Even "gemarktplaatst" Haha! Dit zou een geschikte auto kunnen zijn voor een ombouwproject. Voldoende laadvermogen, motorvermogen en ruimte: http://auto.marktplaats.nl/bestelauto-s ... 21-pk.html

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:47

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:55

_angela_ schreef:
Google eens op rijbewijs b vrachtwagen paard. Dan komen er een hoop opties uitrollen Lachen

o.a.:
http://www.horse4sale.nl/index.php?sl=d&id=2097
http://www.onlinertjes.be/ZOEK/index.php?cat=159

Succes!

Heeft België ook zo'n site als de nederlandse RDW (www.rdw.nl) waar je autogegevens kunt opvragen?
Kijk daar dan voordat je naar een auto gaat kijken. Het gros wat ik op marktplaats natrek haalt de 1000kg laadvermogen niet, met als klap op de vuurpijl iemand die een drie-paards aanbood met 850kg laadvermogen!!!!!!
Voor een tweepaards wagen is 1500kg laadvermogen echt het minimum en een paard laden op zo'n wagen geeft een erg oncomfortabele scheefhang van de auto.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 10:50

@ Ikke: ja, die ervaring heb ik ook... advertentie voor 2 paards, leeg gewicht 3 ton, hallo, 2 shetlanders, ja...

Een paard van onder de 1.50 noem ik voor het gemak een pony Knipoog maar die van mij zijn inderdaad niet erg groot (1.50 en 1.60 en een paar shetters), maar toch net te groot voor een bus, denk ik.

Ik heb in elk geval geen weet van zo'n Belgische site. Boos!

Toch bedankt voor de tips, ik heb wel wat handige vrienden, misschien daar eens mee gaan babbelen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:34

Kaat_E schreef:
@ Ikke: ja, die ervaring heb ik ook... advertentie voor 2 paards, leeg gewicht 3 ton, hallo, 2 shetlanders, ja...

Een paard van onder de 1.50 noem ik voor het gemak een pony Knipoog maar die van mij zijn inderdaad niet erg groot (1.50 en 1.60 en een paar shetters), maar toch net te groot voor een bus, denk ik.

Kwestie van de meetlat hanteren. Als je zoekt naar de hoogste versie dan heb je gerede kans. Met name Volkwagen en Mercedes zijn de merken die hoge standaardbussen leveren.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:43

ik ken ook mensen die een renault master hebben omgebouwd, die zijn toch ook aardig hoog?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:01

LiSSy schreef:
ik ken ook mensen die een renault master hebben omgebouwd, die zijn toch ook aardig hoog?

Hoeveel Renault Master ken jij van 10 - 15 jaar oud?? Zolang ze niet roesten zijn het aardige auto's, zolang ze niet roe.................................

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 11:38

@ ikke: geen goede ervaring met master?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:30

Kaat_E schreef:
@ ikke: geen goede ervaring met master?

Zoals ik al zeg, zolang ze niet roesten zijn het best goede auto's alleen is roest bij de Master best wel een probleem. Als je een goede kunt vinden en die vervolgens binnen kunt stallen, dan heb je er waarschijnlijk best lang plezier van.

issie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:12

Wij hebben een 2 vrachtwagens die qua laadvermogen geschikt is voor 1 paard. Het gaat beide om een Mercedes 508, oldtimers. Omdat deze wagens van zichzelf al zo zwaar zijn en teruggekeurd zijn voor B-rijbewijs blijft er maar weinig laadvermogen over. Ik kan mn quarter van 1.52 a 450 kilo hiermee prima vervoeren. Heb dan ook mega veel ruimte over om mn overige rotzooi mee te nemen (mits niet te zwaar uiteraard).

Als je op zoek bent naar zoiets moet je me even pb'en. Het gaat om oude wagens, niet te duur, met APK en dus geschikt voor 1 paard, waar nog wat opknap werkzaamheden moeten gebeuren.

issie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:36

ikke schreef:
Voor een tweepaards wagen is 1500kg laadvermogen echt het minimum en een paard laden op zo'n wagen geeft een erg oncomfortabele scheefhang van de auto.

Is dit een persoonlijke mening of is hierover wat officieels vermeld? En is hier dan een link van?

We hebben 2 oude wagens die beide weinig laadvermogen hebben, en we denken wat te winnen met het vervangen van het e.e.a.
Mijn vriend heeft nog steeds het idee dat je met een laadvermogen van 800 kilo best 2 paardjes van 400 kilo kan vervoeren. Ik heb het idee dat 1 paards officieel goed haalbaar is maar 2-paards echt niet. Als je mij kan helpen aan "officiele" onderbouwing.... heel graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:40

400 kg zijn D-pony's, een normale warmbloed van rond de 1.65 zit je al snel aan 525-550 kg. Dus ik weet niet wat voor paarden je hebt?

Ik heb een Renault Master gehad en de roest heb ik weinig van gemerkt Haha! maar het motorvermogen was wel een probleem. Hij was prima geschikt voor 1 paard. Ik heb ook wel met 2 paarden gereden, wat de auto op zich wel trok en qua wegligging was het ook te doen, maar je gaat dan echt wel over het maximum laadvermogen heen.

Ik heb hem verkocht toen ik naar Zweden vertrok omdat ik hem niet sterk en comfortabel genoeg vond om mee op en neer te pendelen naar Scandinavië. Ik had het idee dat ik met tegenwind niet over de öresunds brug zou komen Haha! Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:12

issie schreef:
ikke schreef:

Is dit een persoonlijke mening of is hierover wat officieels vermeld? En is hier dan een link van?

We hebben 2 oude wagens die beide weinig laadvermogen hebben, en we denken wat te winnen met het vervangen van het e.e.a.
Mijn vriend heeft nog steeds het idee dat je met een laadvermogen van 800 kilo best 2 paardjes van 400 kilo kan vervoeren. Ik heb het idee dat 1 paards officieel goed haalbaar is maar 2-paards echt niet. Als je mij kan helpen aan "officiele" onderbouwing.... heel graag!

Nee, dat is geen voorschrift, dat is gezond boeren verstand.
Het kentekengewicht van de auto is inkl chauffeur van 75kg en een halve tank brandstof. Dat is een wettelijk voorschrift.
De rest is gewoon uittellen.
Tuigage, hooi, poetsspul en kleinmateriaal 25kg per paard
Mens met alle zooi, kleding, natje, droogje en kleinmateriaal 100kg
Volle tank brandstof 25kg
Totaal dus 175kg aan zooi en mensen en dan staat er nog geen paard op, heb je geen tank water of kampeerspullen mee.
Met twee paarden a 500kg zit je dus aan 1175kg. Je marge is dan 350kg. Let wel, ik heb geteld dat je brandstoftank maar 60ltr groot is. Diesel weegt 0,8kg/ltr, dus als je een 200ltr tank hebt, moet je 80kg aan brandstof rekenen (halve tank).

Daarbij zijn B-rijbewijswagens nogal instabiel omdat de vering niet uitgaat van bewegende lading EN ligt het zwaartepunt van je wagen veel hoger. Deze combi maakt je wagen extra gevoelig voor zijwind.

Los van dit alles: vindt eens een wagen met 130pk. Dat is echt het minimum om met volle belading nog enigsins mee te komen in het verkeer. 120km/h rijden kun je zo-wie-zo wel vergeten........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 20:41

ikke schreef:
Daarbij zijn B-rijbewijswagens nogal instabiel omdat de vering niet uitgaat van bewegende lading EN ligt het zwaartepunt van je wagen veel hoger. Deze combi maakt je wagen extra gevoelig voor zijwind.

Los van dit alles: vindt eens een wagen met 130pk. Dat is echt het minimum om met volle belading nog enigsins mee te komen in het verkeer. 120km/h rijden kun je zo-wie-zo wel vergeten........

Ja

80, 90, een keertje tegen 100 van de bult af met de wind mee.

Toch vond ik het voor 1 paard wel prettig. Als je veel korte stukjes rijd en niet steeds het halve land doormoet zou ik het wel weer overwegen. Al is je C een keer halen helemaal geen gekke optie want dat maakt veel meer mogelijk. Zitten ook kosten aan, maar die B-rijbewijs auto's zijn verhoudingsgewijs hardstikke duur dus dat betaalt zich uiteindelijk echt wel terug.

issie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 20:45

@Ikke: het lijkt me dat je ook geen 120 WIL rijden met je paard(en?), maar ik snap wel wat je bedoelt, met wat kracht over kan je makkelijker meegaan in het verkeer.

Zep schreef:
Zitten ook kosten aan, maar die B-rijbewijs auto's zijn verhoudingsgewijs hardstikke duur dus dat betaalt zich uiteindelijk echt wel terug.

Hoezo dan? Onze vrachtwagen (B-rijbewijs) kost momenteel iets van 70 euro verzekering per jaar, ik kan me niet voorstellen dat een wagen voor c rijbewijs goedkoper uitkomt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 20:51

Kijk maar eens naar de verschillen in aanschafprijs Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:13

Zep schreef:
Kijk maar eens naar de verschillen in aanschafprijs Knipoog

Er staat een wagen op Marktplaats die bij controle 850kg laadvermogen blijkt te hebben. Er stond een bod van 12.000 euro bij.
Ik ben vorige week naar een 6-paards Scania gaan kijken. 19 ton, 9,5 ton laadvermogen, 280pk; vraagprijs 12.500 euro.............
Over de verschillen in wegenbelasting voor particulier zullen we het maar niet hebben.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 09:21

C is geen optie, ik krijg geen medisch attest.

En het gaat idd over kleine stukjes (wei-manege, wei-bos enzo).