Hoe zit t?moete ze m terug nemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Hoe zit t?moete ze m terug nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 12:22

Heb even een vraagje
Mij is bekend als je een pony bij particulieren koopt en er iets mee is oid dat je hem dan binnen zoveel tijd terug kan brengen.

hier een paar dingen

De pony heeft papier en paspoort.De koper heeft alleen het paspoort + kopie van het papier gekregen
Want het papier lag bij het stamboek.
Nu wordt er beweerd dat de koper het papier wel meegekregen heeft.

Ook heeft de pony de koper na 1 dag een trap verkocht> gevolg ziekenhuis-operatie etc etc

Nu is de koper bang geworden en vertrouwd de pony niet meer.En wil de Pony terug brengen.

De koper wilde de pony niet terug nemen.

Wat is nu het recht van de koper?Moeten ze de pony terug nemen?

Wie heeft hier verstand van?Of ervaring mee?

Silence

Re: Hoe zit t?moete ze m terug nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:25

Zover ik weet, heb je alleen recht op teruggave bij verborgen gebreken die zich binnen een bepaalde tijd aandienen.

Zeker niet als de nieuwe eigenaar het paardje niet vertrouwd.
Daar moet zowieso aan gewerkt worden.
Een trap kun je ook krijgen als je je paard al ik weet niet hoe lang hebt.
In mijn ogen is dat geen reden om een paard terug te nemen.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:28

Er is volgens mij maar een reden om een pony terug te nemen als verkoper zijnde: verborgen gebreken.

dan moet jij als koper kunnen aantonen dat de pony:
1. een gebrek heeft, waardoor jij de pony niet kan gebruiken waarvoor je hem gekocht hebt.
2. dit gebrek al had ten tijde van de verkoop, en de verkoper dit had moeten weten
3. dat jij dit niet wist of had kunnen weten ten tijde van de koop.

In jouw geval:
Slaan is geen gebrek. Dus je hebt geen enkel recht om de pony terug te brengen, en er is geen enkele reden waarom de verkoper de pony terug zou moeten nemen. Clear and simple...

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 12:29

Waar we nu achter zijn was bekend dat de pony geen makkelijke was en eerder getrapt heeft,Dit is er niet bij verteld.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:32

Dan is het nog steeds geen gebrek. Een gebrek kan lichamelijk zijn, denk aan artose, of een stalondeugd zoals luchtzuigen. Slaan is absoluut geen gebrek. Daarnaast als je tijdens het gaan kijken de pony eens gepoetst en opgezadeld en evt gereden hebt krijg je een aardige indruk van het karakter...Niet alle pony's zijn hetzelfde, niet alle zijn makkelijk. Dat had de verkoper er ook niet zo uitdrukkelijk bij hoeven zeggen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:33

Is het paard verkocht als zijnde makkelijk recreatie paard en het blijk een gevaarlijke lijpo te zijn, is dat dan geen gebrek Ezter?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 12:34

ze zou wel voorwaarst zijn en eenkennig maar niet trappen oid

terwijl we nu ook horen dat ze al vaker gericht geschopt heeft.Kan natuurlijk toeval zijn..

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:35

Alleen als je aan kan tonen dat ze bijvoorbeeld een hersentumor heeft misschien...
Maar je bent er geweest voor je hem kocht neem ik aan. Dus heb je een deel van het karakter wel gezien. Een paard is niet de ene dag poeslief en de andere levensgevaarlijk. Tenzij de verkoper hem onder de kalmerende middelen had zitten, en ook dat moet je aan kunnen tonen anders kan je het ook vergeten. Kortom weinig kans op...

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 12:42

Er is dus letterlijk tegen haar gezegt.
Als ze niet braaf is moet je gewoon nog een keer terug komen.en niet gelijk denken nee is nix want ze heeft af en toe haar buien.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:43

Ik heb er geen verstand van hoe dat juridisch gaat,

Maar als mijn pony verkocht zou worden en die trapt binnen 24 uur de nieuwe eigenaar het ziekenhuis in en die moet geopereerd worden en alles, dan zou ik er niet over na hoeven denken hoor dan zou ik haar terug nemen..

Ik heb het vermoeden dat deze mensen dit donders goed wisten en hem daarom niet terug willen nemen.
Ik vind het duidelijk een gebrek.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:48

Het probleem is dat het juridisch ook een gebrek moet zijn.
Ik kan me goed voorstellen dat slaan niet als gebrek wordt gezien. Weet jij veel wat er gebeurd is, waardoor dat paard ging slaan! Inderdaad, wat RK zegt, als het een gevaarlijke leipo is, dan is het wat anders. Maar dan had je dat bij het kijken ook al moeten ontdekken, of dat paard moet platgespoten zijn ( en daarom dus altijd bloed laten trekken bij de klinische keuring ).

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:50

Ja maar ze heeft het paard dus wel gekocht? En er is tegen haar vantevoren gezegd dat het paard zo haar buien kan hebben? Dan denk ik haast dat de eigenaar hiermee genoeg heeft gezegd om zich in te dekken. Ze heeft immers aangegeven dat het geen makkelijk paard is.

Oja dat je gehoord hebt dat ze vaker gericht heeft geslagen: Hiervoor geld hetzelfde, kan je het bewijzen? Anders heb je er niks aan...

Als er met de vorige eigenaar een afspraak is mbt een proeftijd bijvoorbeeld, kan je altijd proberen haar terug te brengen omdat het niet klikt. Je kan dat sowieso proberen, misschien ziet de verkoper ook liever iemand anders met zijn pony als het niet klikt. Maar dan kan je hem dus alleen terug brengen als de verkoper je daarin tegemoet wil komen.

Maar op de vraag moeten ze hem terug nemen: Nee, dat moeten ze niet, tenzij jij aan kan tonen dat er gerommeld is met bijvoorbeeld verdoving of dat er daadwerkelijk iets mis is met het paard.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:51

_Dunja_ schreef:
Ik heb er geen verstand van hoe dat juridisch gaat,

Maar als mijn pony verkocht zou worden en die trapt binnen 24 uur de nieuwe eigenaar het ziekenhuis in en die moet geopereerd worden en alles, dan zou ik er niet over na hoeven denken hoor dan zou ik haar terug nemen..

Ik heb het vermoeden dat deze mensen dit donders goed wisten en hem daarom niet terug willen nemen.Ik vind het duidelijk een gebrek.

Aan vermoedens heb je helaas niks. Je zal het moeten bewijzen. En wat je daarvoor zegt, ik zou hem terugnemen, dat is dus afhankelijk van de verkoper...en helaas denkt niet iedereen er zo over.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 12:58

Er is gezien door iemand die de pony ging halen dat ze gericht sloeg.Ook is er iemand die zelf een trap te pakken had die we zelf ook kennen.

de gene die de pony gekocht heeft is pas 17 dus denk niet dat ze over alles zo goed na had gedacht etc.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:11

zou een karakterfout kunnen zijn, advies: gewoon verkoper bellen en uileggen dat het niet klikt en of de pony terug mag.
Hoelang is de pony al in bezit?
Hebben ze het stamboek al gebeld waar de papieren zijn/blijven?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:12

cissy schreef:
Hoelang is de pony al in bezit?

ze had de pony net een paar uurtjes Verdrietig

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:16

Is er niet gewoon een proefmaand afgesproken? Dan was dit toch allang in de proefmaand aan de orde gekomen, zodat er achteraf geen discussie meer gaande zou zijn over evt. verborgen gebreken?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:23

als ze die pony net een paar uutjes had, had ik m gauw weer ingeladen en direct teruggebracht...

Hebben ze ook verteld waarom dat papier bij het stamboek lag?
Is er een koopovereenkomst gemaakt?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 14:33

zover ik weet staat er nix op papier.
ze zeiden dat het stamboek de papieren bijhield.
aangezien ze zelf niet veel verstand er van heeft dacht ze dat dit wel klopte.

ze konden m moeilijk inladen.
ten eerste de pony is bijna niet te laden
ten tweede ze moesten met de ambu naar het ziekenhuis.
de pony is laat op de avond gekomen en de vogende morgen gebeurde het.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:05

als je er geen verstand van hebt moet je ALTIJD zorgen dat je iemand meeneemt die dat wel heeft. Of je van te voren goed laten informeren, in dit geval zou het eigen schuld dikke bult kunnen zijn....

Stamboek houdt NOOIT papieren bij, alleen in geval van nieuwe registratie en/of adres wijzigingen, het papier hoort bij het paard en niet bij het stamboek te liggen.

Konden m moeilijk inladen? maar dat is wel te leren en die pony is ook wel op te voeden maar al met al is het geen geschikte pony voor dit meisje die kennelijk geen verstand van paarden heeft.
Ze is 17, dus minderjarig, heeft ze de pony met toestemming van dr ouders gekocht? anders kan ze misschien de koop ongedaan laten maken om die reden.

Hipstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:13

Het meisje waar bij dit gebeurt is , licht nu in het ziekenhuis en heeft een operatie ondergaan door de pony die ze net 1 dag had. De vorige eigenaar heeft meerdere informatie achtergehouden kwa karakter.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:30

Hipstr schreef:
De vorige eigenaar heeft meerdere informatie achtergehouden kwa karakter.

Hoe weet je dat? Ik vraag dat omdat ik uit ervaring weet dat een mak schaap in andere handen een tijger kan worden!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:58

Bestaat er ook niet een iets van ´onderzoeksplicht´ voor de kopende partij?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:16

- het kan voordelig zijn bij de rechter, dat er gelijk iets gebeurde, maar aan de andere kant ook nadelig, omdat het paard in een andere omgeving ook anders reageerd en dus geen bewijs is.
- vind zelf ook dat wanneer je meer onderzoek had gedaan je er zeker achter had gekomen.
- de eigenaar had gezegd dat ze niet altijd makkelijk was, dan lijkt me zéker wat onderzoek wel op z'n plaats.
- echter van de papieren is een leugen. Hopelijk krijgen ze die nog wel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:39

geen rechter die hier iets mee doet/kan doen, kan nl ook door eigen schuld vd nieuwe eigenaar zijn, je zult toch eerst moeten bewijzen dat het de schuld van de pony is en dat de oude eigenaar wat te verwijten viel.
Paarden houden betekent nou eenmaal risico's lopen Ach gut

Het hele verhaal komt op mij over als: 'Penny die paardje gaat kopen, niet genoeg geinformeerd is, helaas ongelukje want paardje toch niet zo heeeel lieffff en dus moet paardje weg'
Helaas werkt dat niet zo en had ze beter moeten weten en ook helaas zit ze nu met de gebakken peren.

Ik hoop oprecht dat ze er nog onderuit kan komen en in de toekomst van dit verhaal geleerd heeft (en alle andere pennies ook die meelezen) en dat ze wel een geschikt paardje kan vinden.
De oude eigenaar heeft ook niet helemaal netjes gehandeld en had beter moeten weten, maar die was waarschijnlijk erg blij dat ie van het lieffuh paardtjuh af was...

de prijs voor die pony was er misschien ook naar?