contract opgesteld, is hij zo goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fjordowner18

contract opgesteld, is hij zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 22:33

hallo,

zoals sommige weten, wil ik mijn paard verleasen, ik heb een meisje gevonden die haar wil leasen en nu hebben we een contract opgesteld, zouden jullie deze is willen doorlezen en mij vertellen of je iets ziet wat verbeterd moet/kan worden of dat ik dingen ben vergeten?
alvast bedankt.

hier onder het contract.

• Persoon A
hierna te vermelden als eigenaar

• Persoon B
hierna te vermelden als huurder

onderstaande bepalingen betreffen een fjord
• Stamboeknaam Woomera, roepnaam Kira,.
Geboren op 14 april 2001
Kira is een merrie met veulen Candy (geboren 2 juni 2006)
Veulen staat bij eigenaar A

• Huurder zal Kira huren voor de duur van 1 kalenderjaar. In overleg tussen huurder en eigenaar kan dit eventueel verlengt worden. Start januari 2007
• Voor de huur is geen geldelijke vergoeding verschuldigd. Huurder zal tijdens de huurperiode zorgdragen voor een goede verzorging en bijbehoordende kosten. Onder kosten vallen ook de hoefsmit en dierenarts. Huurder dient eerst te overleggen met eigenaar.
• Kira wordt ondergebracht op een proffesionele manege; de Weisthoeve te Heesch in een pensionstalling. Deze stalling zal door huurder verzorgt worden en zij zal toezien op hygiene, geen los liggende/hangende zaken in de stal waaraan Kira zich bezeren kan. Tevens mag Kira in de stal en in de wei geen halster aan. De stal dient goed opgestrooid te zijn. Alleen opstrooien als Kira niet in de stal staat.
• Naast eigenaar en verhuurder is het persoon C (vriendin van huurder en zelf ook in bezit van een paard) toegestaan om Kira te berijden en haar te verzorgen, voeren.
• De spullen die bij Kira horen worden door de eigenaar in bruikleen gegeven, hiervoor zijn geen kosten in rekening te brengen. Bij beïndiging van deze overeenkomst moet huurder deze goederen in correcte staat, zoals verkregen retour geven. Spullen zijn: 1 winterdeken, 2 zweetdekens, 1 hoofdstel (deze is met plakband gerepareerd), 1 zadel met dekje en singel en stijgbeugels, 1 poetskoffer met poetsspullen, 1 hoefteerspuitbus en 1 fles met hoevenolie en 1x betadine oplossing, 1 halstertouw.
• Huurder berijdt en verzorgt Kira op eigen risico. Hieronder vallen ook buitenrijden, springen enz. Afgesproken is niet zonder cap op Kira te rijden.
• Kira is verzekerd voor plotselinge dood of zware koliekaanvallen, originele papieren bij eigenaar. Eigenaar overhandigd huurder hiervan een kopie. Eigenaar stelt verzekering op de hoogte van deze overeenkomst. De kosten voor bovenstaande verzekering zullen door de eigenaar betaald worden.
• Beide patijen komen overeen accoord te gaan met een opzeg termijn van 2 maanden. Mocht een van vernoemde afspraken overtreden worden behoud de eigenaar zich het recht voor Kira direct terug te halen. Indien beide partijen het eens of oneens met elkaar zijn gaat Kira ook zonder opzegtermijn terug. Bij oneens zijn zullen eventueel gemaakte kosten gedeelt worden.
• Vervoeren van Kira is utitsluitend toegestaan indien de eigenaar hiervan op de hoogte is en toestemming geeft.
• Huurder zal weekelijks telefonisch of per mail de eigenaar op de hoogte houden over Kira. Eigenaar mag ten alle tijden op Kira komen rijden. Zij zal wel huurder telefonisch hiervan op de hoogte brengen
• Huurder zal zorgdragen dat Kira dagelijks buiten komt, dit alleen met waterdichte deken en indien de weersomstandigheden het toelaten. Huurder zal ervoor zorgen dat Kira niks buiten van de grond kan opeten.
• Indien Kira na het rijden nog erg bezweet is moet in de stal een zweetdeken op totdat Kira droog is.
• De spullen die bij Kira horen dienen in een afgesloten kast bewaard te worden. Indien er sprake is van diefstal komt dit voor rekening voor degene die als laatste in de kast is geweest. In geval van braakschade delen eigenaar en huurder de kosten en dient er aangifte gedaan te worden. Alleen eigenaar en huurder hebben een sleutel van boven genoemde kast.
• Mocht Kira om wat voor een reden dan ook een langere tijd niet te berijden zijn zal de huurder goed voor haar zorgen in overleg met eigenaar.
• De huurder is niet gemachtigd aan manen en staart te knippen. Huurder dient ervoor te zorgen dat Kira vrij van klitten is.
• Indien het noodzakelijk is Kira te laten inslapen en hier kosten aan verbonden zijn worden de kosten gedeeld. Mocht het aantoonbaare nalatigheid van huurder zijn zal zij de kosten moeten betalen.
• Indien Kira andermans goederen vernielt, te denken valt aan springbalken, paardedekens, enz. zijn de kosten voor de berijder van die dag.

Beide partijen verklaren bovenstaande te begrijpen en het ermee eens te zijn.

Eigenaar Huurder
Persoon A Persoon B

sorry voor het lange verhaal Bloos
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-01-07 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Namen verwijderd.

corina21

Re: contract opgesteld, is hij zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:40

ja hoor is goed ik heb het wel wat korter normaal maar is beter dat je er alles in zet,
gr sammy

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 22:53

ok, geen verbeter punten?

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:55

Ik heb niet het idee dat die hoe dan ook rechtsgeldig is. Als een paard iets kapot maakt, is de eigenaar hoe dan ook aansprakelijk naar mijn weten, wat voor een papiertje er ook getekend is.

Verder vind ik er hele aparte dingen in staan:
- Dierenarts kosten voor de huurder? Wat als er een stevige operatie van een paar duizend euro nodig is? Of minder extreem, een sluimerend hoestje waar de huurder niks aan kan doen, maar wel een aantal consulten van honderd euro per stuk?
- Vervoer alleen met toestemming? Wat als het paard met spoed naar de kliniek moet en de huurder kan de eigenaar niet bereiken? Het risico nemen dat er iets gebeurd en ze zelf voor de kosten opdraait? Of het paard laten creperen?

Verder zou ik de spellingcheck van word er even overheen halen.

elleskrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:56

ziet er netjes uit! heel goed van je om alles op papier te zetten!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:56

je kunt er ook even een jurist naar laten kijken. heb je niet toevallig iemand in je kennissen/vriendenkring die jurist is? zij hebben vaak heldere dingen tegen addertjes onder het gras e.d.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:57

Sommige dingen staan dubeel zoals: stemmen overeen om akkoord te gaan. Hier zeg je twee keer hetzelfde.
Als je het eerlijk en rechtsgeldig wil laten doen zou ik er iemand naar laten kijken die er verstand van heeft, zodat je niet allebei later voor vervelende verassingen komt te staan.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:57

Ik heb je post nog niet gelezen, maar ik vind het op zijn zachts gezegt niet slim om naam en toenaam te noemen Lips are sealed

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:59

Ik denk dat het verboden is om adressen hier op bokt te plaatsen. En ik zou je zeker aanraden om nog eens naar de spelling te kijken want er staan wat hele rare dingen in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:00

Ik heb inderdaad alle namen verwijderd, dat is zachtgezegd verre van slim Lachen Daarnaast zou je nog eens naar de spelfouten kunnen kijken.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:04

Myra1 schreef:
Ik heb niet het idee dat die hoe dan ook rechtsgeldig is. Als een paard iets kapot maakt, is de eigenaar hoe dan ook aansprakelijk naar mijn weten, wat voor een papiertje er ook getekend is.

Verder vind ik er hele aparte dingen in staan:
- Dierenarts kosten voor de huurder? Wat als er een stevige operatie van een paar duizend euro nodig is? Of minder extreem, een sluimerend hoestje waar de huurder niks aan kan doen, maar wel een aantal consulten van honderd euro per stuk?
- Vervoer alleen met toestemming? Wat als het paard met spoed naar de kliniek moet en de huurder kan de eigenaar niet bereiken? Het risico nemen dat er iets gebeurd en ze zelf voor de kosten opdraait? Of het paard laten creperen?

Verder zou ik de spellingcheck van word er even overheen halen.

Hier ga ik in mee. Zoals ik het nu lees mag de huurder in feite niks en voor alles moet toestemming gevraagd worden, maar de huurder moet wel alles betalen. Maar goed, als de huurder ermee instemt dat ze voor dingen als entingen of god weet wat voor operaties op moet draaien... Ik zou het in elk geval niet doen, maar dat terzijde. Ik denk dat je jezelf tegenwerkt met die opmerking over dat vervoeren zoals Myra ook al zegt. Daarbij zit je met de aansprakelijkheid, ik geloof dat daar toevallig recent nog een uitspraak over geweest is die er op neer kwam dat de eigenaar verantwoordelijk blijft voor schade ed, niet de houder (huurder in dit geval).

En idd die spellingscontrole eroverheen...
Laatst bijgewerkt door Sylvia op 21-01-07 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:05

zet bij de paard ook het chipnummer. daaraan kunnen ze altijd paard indentificeren.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:35

Ik zou het contract veel simpeler opstellen, geen uitgebreide beschrijvingen over de verzorging (zoals niet opstrooien als paard op stal staat, over klitvrij e.d).
Verder is het niet rechtsgeldig dat de huurder schade moet vergoeden indien het paard dit aanricht.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:41

Buiten de al genoemde opmerkingen vraag ik me af of het deel over de dierenartskosten wel compleet/juist is. Zoals het er nu staat moet de huurder altijd met jou overleggen of en wanneer een dierenarts ingeschakeld mag worden, maar moet zij die dierenarts betalen. Dus jij beslist, maar zij betaalt. Dat kan er in de praktijk op neerkomen dat bijvoorbeeld bij een dure operatie jij kunt beslissen dat die operatie er moet komen en zij vervolgens de rekening mag gaan betalen. Dat lijkt me toch een beetje vreemd. Of bedoelen jullie dit inderdaad overeen te komen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:56

Verder valt het me op dat er blijkbaar met plakband gerapereert hoofdstel gereden (moet) worden door leaser.
Als ik de leaser zou zijn, zou ik of een deugdelijk en betrouwbaar hoofdstel wensen c.q. bedingen en voor eigen kosten een deugdelijk hoofdstel aanschaffen.

Want wie is er aansprakelijk als leaser van het paard valt omdat het hoofdstel uit elkaar valt?????

Verder blijkt het paard niet verhuurd te worden, maar in bruikleen gegeven te worden, waarbij alle kosten voor de begunstigde zijn.

Ik zou de dingen die op raken, hoefteer, hoevenolie, etc gewoon met het paard meegeven en als de periode voorbij is, eventueel een nieuwe onaangebroken terug willen van hetzelfde of vergelijkbare produkt en verpakkingshoeveelheid.

Ook zou ik duidelijkere afspraken maken als de eigenaar toch willen komen rijden.
In principe rijdt de lener het paard (bijna) dagelijks.
Om problemen te voorkomen is het voor beide partijen duidelijker om af te spreken dat eigenaar op z'n laatst pas de avond vantevoren telefonisch of persoonlijk op de hoogte brengt dat hij/zij graag de volgende dag wil rijden.

De zinsnede huurder mag niet aan de staart en manen knippen vind ik ook een beetje vergezocht.
Als de staart dusdanig lang wordt, dat het paard er last van heeft of simpelweg geen gezicht is, waarom niet netjes bijknippen.
Hetzelfde vind ik wel een beetje van toepassing op de manen.

Verder vind ik dat er wel ietwat star met kleinigheden wordt omgegaan.
Als de huurder ervaring heeft met paarden en het paard komt op een ervaren stal te staan; dan zullen alle betrokkenen wel weten hoe ze met een paard om moeten gaan.
En wat gebeurt er als de wei 100% vrij is van rommel, maar één of andere idioot gooit wat in de wei of bak en wordt helaas door niemand opgemerkt. Paard eet het op en hij moet naar de VA?

En wat als er sprake is van een zware koliekaanval, wordt het een operatie, wie draait erop voor de kosten?

Als ik de lener van jouw paard zou zijn, ging ik waarschijnlijk niet akkoord met de voorwaarden die jij stelt.
Ik zou duidelijkere afspraken met je willen maken voor in "the worst case scenario".

Wij hebben ook een paard in bruikleen, weliswaar van mijn schoonvader, alle kosten zijn voor ons.
Maar we weten van elkaar dat er een grens is bij bepaalde veterinaire handelingen.
Is het paard kreupel, mijn schoonvader wordt op de hoogte gesteld, in overleg wordt dan beslist wat er gedaan wordt.
Wij weten van elkaar dat geen van ons voorstander is van een koliekoperatie, in een ernstig geval, zal het paard dan afgemaakt worden.
Bij spoed wordt meteen de VA gebeld, dan pas de eigenaar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 00:44

fjordowner18 schreef:

• Persoon A
hierna te vermelden als eigenaar

• Persoon B
hierna te vermelden als huurder

onderstaande bepalingen betreffen een fjord
• Stamboeknaam Woomera, roepnaam Kira,.
Geboren op 14 april 2001
Kira is een merrie met veulen Candy (geboren 2 juni 2006)
Veulen staat bij eigenaar A

• Huurder zal Kira huren voor de duur van 1 kalenderjaar. In overleg tussen huurder en eigenaar kan dit eventueel verlengt worden. Start januari 2007
• Voor de huur is geen geldelijke vergoeding verschuldigd. Huurder zal tijdens de huurperiode zorgdragen voor een goede verzorging en bijbehoordende kosten. Onder kosten vallen ook de hoefsmit en dierenarts. Huurder dient eerst te overleggen met eigenaar.bij deze is het geen verhuur maar bruikleen
• Kira wordt ondergebracht op een proffesionele manege; de Weisthoeve te Heesch in een pensionstalling. Deze stalling zal door huurder verzorgt worden en zij zal toezien op hygiene, geen los liggende/hangende zaken in de stal waaraan Kira zich bezeren kan. Tevens mag Kira in de stal en in de wei geen halster aan. De stal dient goed opgestrooid te zijn. Alleen opstrooien als Kira niet in de stal staat. **
• Naast eigenaar en verhuurder is het persoon C (vriendin van huurder en zelf ook in bezit van een paard) toegestaan om Kira te berijden en haar te verzorgen, voeren.
• De spullen die bij Kira horen worden door de eigenaar in bruikleen gegeven, hiervoor zijn geen kosten in rekening te brengen. Bij beïndiging van deze overeenkomst moet huurder deze goederen in correcte staat, zoals verkregen retour geven. Spullen zijn: 1 winterdeken, 2 zweetdekens, 1 hoofdstel (deze is met plakband gerepareerd), 1 zadel met dekje en singel en stijgbeugels, 1 poetskoffer met poetsspullen, 1 hoefteerspuitbus en 1 fles met hoevenolie en 1x betadine oplossing, 1 halstertouw.
• Huurder berijdt en verzorgt Kira op eigen risico. Hieronder vallen ook buitenrijden, springen enz. Afgesproken is niet zonder cap op Kira te rijden.
• Kira is verzekerd voor plotselinge dood of zware koliekaanvallen, originele papieren bij eigenaar. Eigenaar overhandigd huurder hiervan een kopie. Eigenaar stelt verzekering op de hoogte van deze overeenkomst. De kosten voor bovenstaande verzekering zullen door de eigenaar betaald worden.
• Beide partijen komen overeen accoord te gaan met een opzeg termijn van 2 maanden. Mocht een van vernoemde afspraken overtreden worden behoud de eigenaar zich het recht voor Kira direct terug te halen. Indien beide partijen het eens of oneens met elkaar zijn gaat Kira ook zonder opzegtermijn terug. Bij oneens zijn zullen eventueel gemaakte kosten gedeelt worden.
• Vervoeren van Kira is utitsluitend toegestaan indien de eigenaar hiervan op de hoogte is en toestemming geeft. ik zou deze omzetten tot een duidelijk afspraak dat jij als eigenaar even opd e hoogte gestelt word als de degene die haar in bruikleen heeft haar gaat vervoeren naar bv wedstrijd, keuring, kamp etc en ook als er een noodsituatie is waardoor zij vervoert moet worden dat je op de hoogte gestelt word en dat bij vervoer gebruik gemaakt moet worden van deugdelijke vervoersmiddelen
dit om omslachtigheid etc te voorkomen

• Huurder zal weekelijks telefonisch of per mail de eigenaar op de hoogte houden over Kira. Eigenaar mag ten alle tijden op Kira komen rijden. Zij zal wel huurder telefonisch hiervan op de hoogte brengendeze zou ik aanpassen naar recht tot berijden van , maar in samenspraak met, beetje vreemd als eigenaar op ieder moment zo vaak zij wil mag komen opdagen , op die manier kan degene die haar in bruikleen heeft theoretisch gezien nooit plannen maken omdat jij wel eens zou kunnen bellen Lachen
en jij geeft haar in bruikleen waardoor je een stapje terug doet en ook met de bruiklener rekening zou mogen houden

• Huurder zal zorgdragen dat Kira dagelijks buiten komt, dit alleen met waterdichte deken en indien de weersomstandigheden het toelaten. Huurder zal ervoor zorgen dat Kira niks buiten van de grond kan opeten.**
• Indien Kira na het rijden nog erg bezweet is moet in de stal een zweetdeken op totdat Kira droog is.**
• De spullen die bij Kira horen dienen in een afgesloten kast bewaard te worden. Indien er sprake is van diefstal komt dit voor rekening voor degene die als laatste in de kast is geweest. In geval van braakschade delen eigenaar en huurder de kosten en dient er aangifte gedaan te worden. Alleen eigenaar en huurder hebben een sleutel van boven genoemde kast.
• Mocht Kira om wat voor een reden dan ook een langere tijd niet te berijden zijn zal de huurder goed voor haar zorgen in overleg met eigenaar.
• De huurder is niet gemachtigd aan manen en staart te knippen. Huurder dient ervoor te zorgen dat Kira vrij van klitten is.deze zou ik ombouwen zodat de manen lang gelaten dienen te worden en de staart alleen bijgehouden mag worden , te lang is te lang en dan zal er tpch bijgeknipt moeten worden Lachen
• Indien het noodzakelijk is Kira te laten inslapen en hier kosten aan verbonden zijn worden de kosten gedeeld. Mocht het aantoonbaare nalatigheid van huurder zijn zal zij de kosten moeten betalen.
• Indien Kira andermans goederen vernielt, te denken valt aan springbalken, paardedekens, enz. zijn de kosten voor de berijder van die dag.dit is wettelijk niet haalbaar , eigenaar is verantwoordelijk, maar daar heb je wa voor, die heb je al voor 20 euro per jaar Lachen

Beide partijen verklaren bovenstaande te begrijpen en het ermee eens te zijn.

Eigenaar Huurder
Persoon A Persoon B

sorry voor het lange verhaal Bloos

ik heb een aantal punten gemarkeerd met**dergelijke details zou ik samenvatten tot een stukje zoals tinus aal aangeeft
iets makkelijker en allesomvattend, het stukje van naar buiten met waterdichte deken, dan zou je er voor de zomer een aparte cluasule in moeten gaan stoppen omdat in de zomer een deken niet echt nodig is
als degene die hara in bruikleen krijgt en de stal weten hoe ze met paarden om moeten gaan kun je dergelijke futilliteiten achterwege laten en het terugbrengen naar
"huurder gaat op een verantwoordelijke en paardvriendelijke manier met paard om "

dingen als hoefvet etc, niet eens op de lijst zetten , op is op ..toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 01:12

fjordowner18 schreef:
• Huurder zal zorgdragen dat Kira dagelijks buiten komt, dit alleen met waterdichte deken en indien de weersomstandigheden het toelaten. Huurder zal ervoor zorgen dat Kira niks buiten van de grond kan opeten.

Arm paard, moet dus altijd, zomer en winter, een waterdichte deken op en mag nooit grazen.....

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 06:22

Lia_ schreef:
fjordowner18 schreef:

Arm paard, moet dus altijd, zomer en winter, een waterdichte deken op en mag nooit grazen.....

Nagelbijten / Gniffelen
Ik sluit me helemaal bij voorgaande aan...ik vind vele dingen vergezocht, terwijl de IMO belangrijkste dingen niet vermeld worden...ik raad je idd aan er eens een jurist naar te laten kijken, want hier staan
nogal veel dubbelzinnigheden in!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 07:46

tienus63 schreef:
Verder valt het me op dat er blijkbaar met plakband gerapereert hoofdstel gereden (moet) worden door leaser.
Als ik de leaser zou zijn, zou ik of een deugdelijk en betrouwbaar hoofdstel wensen c.q. bedingen en voor eigen kosten een deugdelijk hoofdstel aanschaffen.

Want wie is er aansprakelijk als leaser van het paard valt omdat het hoofdstel uit elkaar valt?????

Verder blijkt het paard niet verhuurd te worden, maar in bruikleen gegeven te worden, waarbij alle kosten voor de begunstigde zijn.

Ik zou de dingen die op raken, hoefteer, hoevenolie, etc gewoon met het paard meegeven en als de periode voorbij is, eventueel een nieuwe onaangebroken terug willen van hetzelfde of vergelijkbare produkt en verpakkingshoeveelheid.

Ook zou ik duidelijkere afspraken maken als de eigenaar toch willen komen rijden.
In principe rijdt de lener het paard (bijna) dagelijks.
Om problemen te voorkomen is het voor beide partijen duidelijker om af te spreken dat eigenaar op z'n laatst pas de avond vantevoren telefonisch of persoonlijk op de hoogte brengt dat hij/zij graag de volgende dag wil rijden.

De zinsnede huurder mag niet aan de staart en manen knippen vind ik ook een beetje vergezocht.
Als de staart dusdanig lang wordt, dat het paard er last van heeft of simpelweg geen gezicht is, waarom niet netjes bijknippen.
Hetzelfde vind ik wel een beetje van toepassing op de manen.

Verder vind ik dat er wel ietwat star met kleinigheden wordt omgegaan.
Als de huurder ervaring heeft met paarden en het paard komt op een ervaren stal te staan; dan zullen alle betrokkenen wel weten hoe ze met een paard om moeten gaan.
En wat gebeurt er als de wei 100% vrij is van rommel, maar één of andere idioot gooit wat in de wei of bak en wordt helaas door niemand opgemerkt. Paard eet het op en hij moet naar de VA?

En wat als er sprake is van een zware koliekaanval, wordt het een operatie, wie draait erop voor de kosten?

Als ik de lener van jouw paard zou zijn, ging ik waarschijnlijk niet akkoord met de voorwaarden die jij stelt.
Ik zou duidelijkere afspraken met je willen maken voor in "the worst case scenario".

Wij hebben ook een paard in bruikleen, weliswaar van mijn schoonvader, alle kosten zijn voor ons.
Maar we weten van elkaar dat er een grens is bij bepaalde veterinaire handelingen.
Is het paard kreupel, mijn schoonvader wordt op de hoogte gesteld, in overleg wordt dan beslist wat er gedaan wordt.
Wij weten van elkaar dat geen van ons voorstander is van een koliekoperatie, in een ernstig geval, zal het paard dan afgemaakt worden.
Bij spoed wordt meteen de VA gebeld, dan pas de eigenaar.

hoi
bedankt voor je reactie, verder staat over zware koliek dit:

Het is inderdaad verstandig om even haar chipnummer erbij te zetten, dat had ook iemand opgemerkt.

Over da hebben jullie gelijk, moet even verandert worden in, in spoed eerst va bellen, dan eigenaar. Ze heeft zelf aangegeven dat ze de da arts enzo er ook bij neemt, heb het gevraagd, niet gezegd. Verder zou ik echt geen operatie van duizende euro's haar mee opzadelen hoor, maar dat kunnen we misschien ook beter even op papier zetten. Over dat rondslingerende dingen, dit heb ik neer laten zetten, omdat er op de grond bij die manege, wat dingen zoals, plastic zakjes en frietbakjes enzo lag, vandaar.
Verder wil ik niet dat aan haar manen en staart geknipt word, behalve het stukje achter de oren, ben namelijk aan het sparen voor lange manen en zei was het ermee eens, staart knip ik zelf bij.
We hebben er inderdaad ook ingezet dat ik altijd kan komen kijken en rijden, maar eerst wel even de huurder hiervan op de hoogte stel.
Verder over het hoofdstel, er gaat steeds een klipje los, het hengseltje is net niet lang genoeg en als je dan gaat rijden, gaat hij los, hoofdstel val hier niet door uitelkaar, maar is lastig rijden, heb het hengseltje dus vastgenaait en daarna met plakband nog is goed vast geplakt, ze hoeft niet met dit hoofdstel te rijden, als ze had gezegd dat ze er liever niet mee reed, koop ik een nieuwe, maar ze vond het niet erg.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 07:54

Als ik heel eerlijk ben vind ik dat je een beetje doorslaat Bloos
Op deze manier zou ik iig geen paard in bruikleen nemen.
Wel alle kosten moeten betalen, maar verder wel alles moeten doen zoals jij dat wilt. Dat gaat imo niet op. Dat je verwacht dat t paard goed verzorgd wordt en medische hulp krijgt indien nodig is OK, maar als je alles in de hand wilt houden moet je m gewoon niet in bruikleen geven!!

Verder staan er hele rare dingen in.
Alleen in overleg een DA of hoefsmid..... Alsof de huurder voor jan banketstaaf zoiemand er bij haalt! Volgens jouw contract moet ze dat nl toch zelf betalen Knipoog
En ik mag hopen dat de hoeven gewoon bijtijds gedaan worden en dat als een een DA nodig is, die gewoon gebeld wordt.
Dat jij ten alle tijden mag komen rijden..... Ja, zo kan ik ook van m'n kosten afkomen. Zet er dan in dat t maximaal 1x per zoveel tijd is, voordat je er elke dag op de stoep staat!
Alleen naar buiten met een regendeken en als het weer t toelaat..... Waarom mag het beest niet gewoon altijd naar buiten? En waarom zou ie een deken op moeten als het vanwege t weer niet nodig is Knipoog
Verder kan je niet verwachten dat de huurder op de stal waar ze staat de grond helemaal schoon houdt zodat jouw paardje er niets van kan pakken..... Zowiezo staat die zin een beetje vaag.
Staart en manen niet knippen. Wil je een fjord met lange manen? En een staart waar ie op staat?
Niet vervoeren zonder toestemming? Dus als ze naar bv eenbos ofzo wilt en ze daarvoor met de trailer moet, moet ze eerst jou bellen?
Echt meisje, je overdrijft echt TE erg!
Waarom wil je je pony uberhaupt in bruikleen geven? Loslaten kan je r niet. En adt is wel nodig als je r uit handen geeft!
Laatst bijgewerkt door Needje op 22-01-07 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 07:56

Daar ben ik het wel een beetje mee eens eigenlijk er staat zoveel in het contract.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:03

Zoals jarrah als zegt, laat er gewoon even een jurist naar kijken.
Wie weet kan je verzekeringsmaatschappij dat ook wel doen, tenminste wij hebben destijds een voorbeeld van een juridisch sluitende huurovereenkomst van hen gekregen toen wij een caravanstalling begonnen.

Neem anders contact op met FloortjeM op bokt, zij is helemaal thuis in paarden gerelateerde zaken. Informeer bij haar eens wat het kost als zij er grondig naar kijkt en eventueel dingen aanpast.
Waarschijnlijk zijn de kosten goed op te brengen en ik zou ze delen met de lener van je paard; het is immers in jullie beide voordeel om de zaken goed op papier te hebben staan.

Informeer tevens bij je verzekeringsmaatschappij hoe het zit met de aansprakelijkheid als er een ongeluk gebeurt met je paard op dat moment is de lener de berijder ongeacht waar dat ongeluk gebeurt en hoe het zit met de aansprakelijkheid als paard uitbreekt als zij onder de hoede van de lener is.
Ik meen dat de eigenaar ten allen tijde aansprakelijk is voor schade die het paard veroorzaakt, ook al heb jij en de lener dit anders op papier staan.
Misschien dat de constructie anders wordt als je het paard verhuurd of verleased aan de lener, desnoods voor een symbolisch bedrag per maand.

Ik weet wel dat mijn schoonvader destijds wel zo'n constructie heeft gemaakt met iemand die op een van z'n paarden rijdt. Paard trapte naar verkeer tijdens een buitenrit.
Volgens de wet moest mijn schoonvader opdraaien voor de schade, door het paard nu officieel te verhuren is de ruiter/huurder aansprakelijk.

Verder ben ik ook met needje eens, maar dat kun je ook wel opmaken uit mijn eerdere post.
Of je leent/verhuurd je paard, en gaat ervanuit en hoopt dat hij verzorgd en bereden wordt zoals jij dat graag zou willen.
In de praktijk, zeker na een aantal weken, zal er ergenis bij één van beide of beide partijen op komen zetten, omdat juist iedereen op zijn eigen manier met dieren omgaat.
Om het in de praktijk beter te laten verlopen, zul je als bruikleengever/huurder toch afstand moeten creeëren en af en toe tot 10 tellen.

Ik denk dat een contract/overeenkomst wel lang kan en mag zijn, mits er geen dubbele zinnen en/of contradicties in staan.
Je moet alles duidelijk uitsplitsen en zakelijk opschrijven.

Om problemen te voorkomen met kleine losse spulletjes, laat lener een set nieuwe borstels etc. kopen.

Oja, ik neem aan dat beide partijden meerderjarig zijn?

zinsconstructie gewijzigd
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 22-01-07 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 08:06

Jalenka_Kiya schreef:
Sommige dingen staan dubeel zoals: stemmen overeen om akkoord te gaan. Hier zeg je twee keer hetzelfde.
Als je het eerlijk en rechtsgeldig wil laten doen zou ik er iemand naar laten kijken die er verstand van heeft, zodat je niet allebei later voor vervelende verassingen komt te staan.

hoi

ik lees erover heen, zou je kunnen aangeven waar het staat, kan ik dat ook even veranderen.

bedankt voor je reactie

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:28

Ik heb dit topic getemd; ik denk dat hij beter past bij TAO, transport en afspraken, dan bij PP. Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:49

PP--->TAO