Verborgen gebrek, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Verborgen gebrek, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 13:44

Oke, het is nog niet zeker of het een kuchje is of een vernauwde luchtpijp maar wil toch graag al wat info.

Ik heb (nog geen 2 maanden, precieze datum van koop weet ik niet uit m'n hoofd) een nieuwe pony, een bijna 2 jarige. Ik heb hier pittig voor betaald en als ze goed is is ze ook echt iedere cent dubbel en dwars waard.

Maar ze hoeste 2 weken geleden wat, kan gebeuren. VA er bij gehad, medicijnen gehad, maar het is nog niet weg. Dus vandaag weer de VA er bij. Longen klonken eigenlijk te goed om nog te hoesten, maar het blijven beesten. Ik heb nu weer meer medicijnen en als het nu niet verdwijnt wil ik er in laten kijken of ze een vernauwde luchtpijp heeft (een shetten kwaaltje, volgens het stamboek niet ervelijk, maar de VA en ik geloven daar niet zo in, ik heb hier ook een tante van deze pony staan die ook een vernauwde luchtpijp heeft).

Maar ze is, mocht ze die vernauwde luchtpijp hebben, niet geschikt voor de fokkerij en sport (waar ik haar voor gekocht heb). Ze is niet gekeurd bij aankoop, maar dit is iets wat bij een normale aankoops keuring er ook niet uit komt (hiervoor moet er echt in gekeken worden). Ik heb haar gekocht bij een handelaar.

Wat zijn mijn rechten?

cissy

Re: Verborgen gebrek, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:40

heb je wel een koopcontract?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:41

Je hebt als koper toch ook onderzoeksplicht?
Verkoper kan zoiets toch ook niet weten, of wel?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:43

Dennis loopt al een poosje mee, die zal dat toch inmiddels op/via bokt wel allang geleerd hebben, toch?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 14:49

Nops, uiteraard allemaal in goed vertrouwen gegaan en alles mondeling helaas.

Onderzoeks plicht is idd leuk. Maar om dit te week te kunnen komen moet je je pony verdoven om alles via de neus even van binnen te kunnen bekijken. Dus in gewone of uitgebreidere keuringen komt dit er niet uit. Dit soort keuringen zijn vaak ook duurder dan de hele shet zelf (al gaat dat in dit geval niet op, deze heeft meer gekost van mijn andere bij elkaar).
Handelaar heeft haar maar hooguit een week of 2 gehad. Fokker (heb ik gebeld voor de koop) zei dat ze goed in orde was maar het is een kwaaltje die (mocht het echt die vernauwde luchtweg zijn) bekend zou moeten zijn (al schijnt het ook dat veel VA's het kennen of er niet op onderzoeken bij een shet terwijl het wel een shetten kwaaltje is).

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:50

Lastige situatie hoor. Ik weet niet hoelang ze bij de handelaar heeft gestaan. Je hebt natuurlijk best kans dat als dat vrij kort geweest is en ze daar niet gehoest heeft, hij nergens van af weet (en dus ook niet kan weten). Tenslotte heb jijzelf de eerste weken ook niets gemerkt.
Daarbij denk ik dat de handelaar in kwestie het wel aangegeven zou hebben als hij iets gemerkt had. Ik kan me bijna niet voorstellen dat deze persoon jou bewust zal belazeren.

Heb je al contact met hem gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:51

Maar dan weet de verkoper het ook niet
Waarom dan de verkoper opzadelen met een slecht paard?
Ik zie dat, hoe zuur ook, meer als pech gehad.
Het blijven levende wezens en zoiets gebeurd bij aan/verkoop

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:53

Dennis foei, je had beter kunnen weten, zonder koopcontract en alles mondeling... Lachen

maar dat dit er niet in de normale klinische keuring uit had gekomen doet dáár niks aan af, als je DA kan aantonen dat het een aangeboren afwijking is dan heb je misschien een punt voor verbreken vd koop. En misschien dus ook wel voor die handelaar omdat ie m nog maar zo kort had... wat was die termijn ook alweer.....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 15:07

Ik ga er zelf ook van uit dat ik gewoon pech gehad heb hoor (heb er dan nog maar 1 staan die goed is....., heb er trouwens ook nog maar 1 'gewoon' gekocht, de rest is een beetje aan komen waaien).

Ik denk idd dat de handelaar het niet had kunnen weten (en als hij het wist had hij het me verteld ga ik van uit, hij heeft een naam hoog te houden, en het is toch wel de bedoeling dat ik van de zomer een paar merries naar zijn hengsten toe breng).
Irene weet waar ik haar vandaan heb en weet dat het gewoon een eerlijke man is en die een goede naam heeft in shetland-land zowel als handelaar als hengstenhouder. Heb nog geen contact gehad.

Ik denk dat alleen de fokker (waar de handelaar hem vandaan had) het misschien wel had kunnen weten. Mits zijn VA er naar gekeken had en niet zoals bij een 'gewoon' kuchje wat medicijnen had gegeven en klaar.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:40

Je gaat van een kuchje naar een vernauwde luchtweg. Vind ik nogal een verschil. In mijn kudde van 7 lopen er de laatste weken ook een aantal te hoesten. En als je op bokt hier leest lopen er heel veel te hoesten. Zal ook met het rare weer te maken hebben. Is het al zeker dat ze een vernauwde luchtweg heeft of is dat worse case senario ?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 15:54

Het is idd nog niet zeker, maar haar longen en luchtwegen klinken eigenlijk gewoon veel te goed om te 'kunnen' hoesten.

Juist omdat ze helemaal geen verhoging heeft, haar longen en luchtwegen goed klinken en ze eigenlijk alleen begint te kuchen als ze zich opnaait(bij diep inademen knijpt de luchtpijp nl samen bij pony's die dit hebben) denkt de VA hier ook direct aan.
Ze heeft precies de zelfde symptomen als de pony hier op stal die het ook heeft(en waar ze dus familie van is) en het gewone kuchje over zou moeten zijn na een kuurtje van 14 dagen met ????(goeie vraag wat, weet de naam niet uit m'n hoofd).

Ik ga dus verder ook zeker nog niets doen en ga er ook nog niet van uit dat ze het heeft. Maar ben toch wel even nieuwschierig naar het hoe en wat.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:48

Je moet zo snel mogelijk naar een bekende dierenarts toegaan om de antedateringsperiode vast te stellen, antedateren is het vastellen dat een bepaalde aandoening reeds voor een bepaalde datum bestond. Hierbij wordt uitgegaan van de kortst mogelijke bestaansduur van de aandoening. Het belangrijkste is om niet af te wachten, maar gelijk actie te ondernemen. DIe termijnen zijn echt niet lang, bijv voor cornage ongeveer 4 weken.

Margriet7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:55

Hai Cis,
Wat een vervelende situatie, ben je super blij met je pony en dan dit. Naja, misschien, wie weet valt het wel mee?! veel succes ermee iig..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:57

Het is gewoon belangrijk voor volgende stappen dat je laat vaststellen wat ze precies mankeert, is het iets wat de eigenaar ook echt niet geweten kon hebben, of is het iets wat al een langere periode speelt? Heb je al contact gehad met de handelaar om hem hierover te vragen?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:46

Tja het is idd lastig Cis...
En toch, als ik jou was, zou ik 'hem' waarvan je haar gekocht hebt bellen, en toch een bronchoscopisch onderzoek laten doen. Met de medicijnen die ze heeft, ga je er ook niet meer van weten, aangezien het met deze medicijnen ook gewoon overgaat als ze deze afwijking wel heeft. Dus ik zou een bronchoscopisch onderzoek te laten doen, en als het er wel uitkomt dat ze een afgeplatte luchtpijp heeft, de handelaar gewoon bellen... Hoewel ik denk (maar niet hoop) dat hij je hiermee niets kan garanderen, aangezien het natuurlijk zomaar in ene op kan komen zetten, en het heel waarschijnlijk is dat hij en de vorige eigenaar er niets van gemerkt heeft. Lastig, lastig.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:07

Waar het hier om gaat, is of de pony wel of niet een 'sabelschedetrachea' heeft. Dat is dus zo'n aangeboren afgeplatte luchtpijp.

Soms kan je deze afwijking al door de huid heen aan de luchtpijp voelen, daar had je keurend dierenarts dus naar kunnen kijken. Soms is het alleen met de scoop vast te stellen en scopen hoort alleen bij een keuring als uit de rest van het onderzochte daartoe aanleiding is gekomen (dus bij het longeren hoesten, of een raar geluid maken bij het werken).

Sabelschedetrachea's zijn wel degelijk erfelijk, dus liever niet mee fokken mocht dit aangetoond worden.

Het geluid dat de pony's vaak maken, als ze er last van hebben, is een enorme diepe ratelende hoest, niet een kuchje net als bij 'gewone' verkoudheden.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:45

Knavia: Dat van het hoesten bij het longeren of een raar geleuid maken bij het werken ben ik niet met je eens, als je pony er geen last van heeft, zullen ze dit niet doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 20:03

Aan de pony van Sassieja (die het met zekerheid heeft) is verder weinig te merken. Ze is alleen wat gevoeliger voor kuchjes en verkoudheidjes dan de andere.
Mijn pony stond van de week steeds heel droog te kuchen, en als ze eenmaal kuchte leek het of ze er in bleef. Als de kuch over was hoor je het zo een paar uur niet meer. Gister vloog het snot zowat om je oren(was vandaag al weer wat minder, maar nog steeds een vies neusje) wat imo al wat meer duid op een 'gewone' verkoudheid. Ze heeft weer medicijnen en wil het zelf toch graag afwachten.

Bij een keuring hoesten bij het longeren of tijdens het werk zit er bij deze pony nog niet in, ze moet nog 2 worden, dus kent echt nog helemaal niets (heeft altijd bij de fokker op het land gelopen).

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:05

Als er een apart geluid opgemerkt wordt tijdens de keuring, of hoestbuien tijdens het longeren, dient dit als bemerking op het rapport te komen, voordat er dan een positief aankoopadvies gegeven kan worden zal er eerst een scopie moeten plaatsvinden.
Anders kan de oorzaak en het belang onvoldoende worden vastgesteld en kan een veearts nooit aangeven dat dit geen bezwaar is.

Dat dit niet altijd gebeurt is een heel ander verhaal....

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:12

waar je in ieder geval mee moet beginnen, is het melden. En dan bedoel ik niet een telefoontje, maar een (aangetekende) brief, die bij voorkeur is verzonden binnen twee maanden na de verkoop.

Omdat je van een professionele wederpartij hebt gekocht, kan het zo zijn dat de regels voor consumentenkoop op de overeenkomst van toepassing zijn. Dat is het geval als jij een hobbymatig eigenaar bent (dus geen professionele partij), en dan zijn de termijnen wat langer, en worden wat meer in jouw voordeel uitgelegd, maar voorkom de hele discussie als je wil! Binnen 'bekwame tijd' betekent in Nederland: binnen twee maanden.

Wat je in de brief moet zetten is dat het paard een kwaal heeft waarvan je niet wist dat hij bestond bij het aangaan van de overeenkomst. dat het paardje om die reden non-conform is (je dacht dat je een gezond paard kocht, je koopt een niet-gezond paard), en dat je overweegt de overeenkomst (partieel) te ontbinden. Dat je - voor dat je tot die stap overgaat - eerst wil uitzoeken of het gebrek aan het paard te verhelpen is en dat je hen van je zoektocht op de hoogte zult houden.

Dat je paard al hoestte toen je het kocht, pleit niet echt in je voordeel, maar zowel fokker als handelaar heeft je verteld dat het over zou gaan. In dat geval is bepleitbaar dat je bent uitgegaan, en ook mocht uitgaan, van de juistheid van die mededeling.

In de rechtspraak is met betrekking tot verborgen gebreken bepaald dat de koper juist handelt als hij het gebrek wél direct meldt (de wet zegt ´klaagt´), maar hij hoeft niet direct over te gaan tot het vernietigen van de overeenkomst. Juist met betrekking tot levende have is het de bedoeling dat je - na de mededeling - eerst gaat uitzoeken of het iets is dat voorbij gaat (bijvoorbeeld paarden die ineens allerlei stalgebreken hebben, dat kan een fase zijn wegens verhuisstress, een paard dat niet meer wil lopen, kan het wennen aan nieuwe ruiter zijn etcetera), en pas als zeker is dat het niet meer goed komt, hoef je te ontbinden.

Overigens hoeft het paard daarmee niet terug, je kan ook partieel (nl met betrekking tot de koopprijs) ontbinden. Dan pas je de koopprijs aan aan de situatie dat je wíst dat je een paard kocht met een luchtwegprobleem. Hiertoe kun je door de verkoper niet direct gedwongen worden, maar als je het paard (om welke reden dan ook) liever houdt, is dat het overwegen waard.

succes