wat is belangrijk bij internationaal transport?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annae

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-08-04

wat is belangrijk bij internationaal transport?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 16:22

hoi,
ik had een vraag, waar jullie misschien wel antwoord op kunnen geven......

waarschijnlijk (als het allemaal mogelijk is), ga ik deze zomervakantie naar noorwegen. en natuurlijk mag het paard daarbij niet ontbreken. maar nou is dat een heel gedoe om een paard van nederland naar noorwegen te krijgen. Tong uitsteken
WIE WEET wat je allemaal moet regelen qua verzekering en paspoort etc. (of waar/ welke site ik dat kan opzoeken en uitvogelen). wat je allemaal nodig hebt bij grensovergangen etc??

heeft er iemand anders wel eens zo'n reis gemaakt en ging dat goed, zijn er dingen waar je nog extra aan moet denken (anders dan normaal)???
misschien dat we met de boot een stuk willen gaan, bijv. vanaf denemarken naar zweden ofzo, weet iemand of dat kan, een paard op de boot en of dat goed gaat???

ik hoop dat jullie me een klein beetje kunnen helpen Knipoog
groetjes Anne

elexis

Berichten: 814
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: Bij de paarden

Re: wat is belangrijk bij internationaal transport?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:19

Je hebt in ieder geval een exportvergunning nodig! ( tenminste die had ik wel nodig toen ik naar belgie ging) Die kun je krijgen door een speciale dierenarts te laten komen ( kost geloof ik 70 euro ofzo). Verder weet ik het ook niet precies...

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: wat is belangrijk bij internationaal transport?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:22

In dit topic vind je informatie over de regels die gelden als je tijdelijk naar het buitenland gaat met je paard:

viewtopic.php?f=29&t=684868&p=20172197&hilit=buitenland#p20172197

Het topic gaat wel over wedstrijden, maar de link op de KNHS-site die daar wordt gegeven ('Naar het buitenland met uw paard') is ook van toepassing op vakanties e.d.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: wat is belangrijk bij internationaal transport?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:33

Bij de VWA moet je een gezondheidsverklaring aanvragen, de dag voor of van vetrek komt een dierenarts dan keuren om te kijken of je paard gezond genoeg is om te reizen, dit stelt niet zo heel veel voor.
De schets moet wel ingevuld zijn en ook moet de chip gecontroleerd worden (ze zeggen dat je zelf voor een chipreader moet zorgen maar als je aangeeft dat je die niet hebt hebben ze er zelf wel een mee).
Verder is het verstandig om na te gaan of er voor Noorwegen nog aparte documenten nodig zijn, dit was voor Engeland wel zo (hoe bedoel je E.U.).

Wij zijn met de paarden op de trailer met de boot naar Engeland gereisd, was geen enkel probleem paarden stonden heel rustig, maar het was ook maar een uurtje varen. Als het erg slecht weer is nemen sommige maatschappijen geen paarden mee, dus hou daar wel rekening mee.

Annae

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-08-04

Re: wat is belangrijk bij internationaal transport?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 21:06

sorry foutje, noorwegen is idd nog geen EU, misschien dat het daarom ook veel moeilijker is om er op vakantie te gaan met je paard!

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: wat is belangrijk bij internationaal transport?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:17

Binnen de E.U. kan het al lastig zijn met al die verschillende regels maar naar een land buiten de EU zal het niet makkelijker zijn, ik denk ook dat de kosten voor de bootreis behoorlijk op zullen lopen, Noorwegen is wel wat langer varen dan een uurtje zoals Calais-Dover

swift_c
Berichten: 25
Geregistreerd: 30-05-03

Re: wat is belangrijk bij internationaal transport?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:15

ik ben een keer met twee paarden naar Italie en naar Zweden gereden.
De boot is mits het niet stormt inderdaad goed te doen. de paarden merkten er bij ons helemaal niets van.
en voor de rest moet je bij de grensovergangen je papieren laten zien, dus paspoorten, exportpapieren.
die exportpapieren kun je als ik het me goed herinner bij de anwb halen.
ik denk dat ze je daar ook wel meer informatie kunnen geven.
en iderdaad zoals al is gezegt moet de chip gecontroleerd worden en een schets gemaakt worden.

succes ermee.

Annae

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-08-04

Re: wat is belangrijk bij internationaal transport?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 22:48

dank je wel Lachen

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: wat is belangrijk bij internationaal transport?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:53

sanneke_c schreef:
en voor de rest moet je bij de grensovergangen je papieren laten zien, dus paspoorten, exportpapieren.


Sinds het openstellen van de grenzen wordt je niet altijd gecontroleerd. Dit wil dus niet zeggen dat je je papierwinkel niet op orde moet hebben. Maar het kan dus voorkomen dat je niet gecheckt wordt.

Ik heb alleen ervaring met Denemarken - Ned en andersom. Wat wij altijd bij de paarden hadden was een verklaring van de RVV gezondheid/exportverklaring was dat, kostte (toen) 72 euro per paard.
Boot Duitsland (Puttgarden) - Denemarken (Rodbyhavn) is zeer goed te doen. Klein uurtje varen, en zelf bij slecht weer (storm) namen ze ons en de paarden gewoon mee. Paarden hebben er overigens nooit merkbare hinder van ondervonden, de bootreis.

Annae

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-08-04

Re: wat is belangrijk bij internationaal transport?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 23:23

oke!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Re: wat is belangrijk bij internationaal transport?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:01

Denk naast de papieren rompslomp ook aan de gezondheid van je paard wanneer je ze zelf gaat vervoeren.
Luchtweginfecties kunnen makkelijk ontstaan door langdurig vervoer in een kleine ruimte. Ammoniak en stof irriteren snel.
Zorg ook dat je paard voldoende drinkt.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: wat is belangrijk bij internationaal transport?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:17

Lange periode op de boot is het probleem niet Travemunde - Trelleborg is 9 uur varen maar er zitten naar Noorwegen toch nog wat haken en ogen aan. Het is een reis die zo wie zo meer dan 18 uur duurt.

Je hebt ook documenten nodig deze kun je aan vragen bij de RVV maar bedenk wel dat het een aanslaag is op het paard en je moet de nodige voorbereidingen treffen en of dat voor een "vakantie" intressant is vraag ik me af.

Annae

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-08-04

Re: wat is belangrijk bij internationaal transport?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 19:43

@Chronos: het is ook niet zomaar een vakantie, als ik twee weken zou gaan, zou ik hem echt wel thuis laten Tong uitsteken dat vind ik zelf ook niet de moeite!! maar ik ga twee maanden rondtrekken met een vriendin en dat lijkt me echt super om te doen met eigen paard! Knipoog en hij krijgt ook zeker zijn verdiende rust na de reis! Lachen