Groot probleem met koop haflingerruin!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

chantal13

Groot probleem met koop haflingerruin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 15:29

Haai haai.
Ik zal eerst het hele verhaal even uitleggen.
Ongeveer 2 maand geleden heb ik bij dressuurhof J en A in Langerak een haflingerruin Midas gekocht.
Hij is gekeurd, maar had daar al korte stukken manen. Hun zeiden dat het kwam doordat hij onder het draad door ging.
Midas werd goedgekeurd en ik verwachte dat dit dus klopte en hij geen manenexceem had.
Ik heb voor midas 1500 betaald + 220 euro reiskosten.
Toen Midas 2 dagen thuis was begon hij gelijk met schuren. We hebben de stal opgebeld en het probleem uitgelegd, hun zeiden dat we even moesten afwachten en anders maar moesten ruilen.
Het ging maar door en uiteindelijk zijn we afgelopen dinsdag er naar toe te gegaan om haflinger te bekijken die we konden ruilen tegen Midas.
We kregen ons geld niet terug ( klopt dit dat je nooit je geld terug krijgt?)
Toen heb ik een haflingerruin Rocky gekocht zonder papieren maar wel erg mak. Met een bijbetaling van 300 euro. Ik vind het zoizo allemaal erg K*T geregeld maar ik had zoiets dan is het opgelost en zijn we ervanaf. Nu belde ik ze de volgende dag, wanneer ze Rocky kwamen brengen. Maar ze gingen op vakantie naar Indonesie tot begin januari. Omdat ik al 220 euro reiskosten voor Midas had betaald, ga ik niet nog een keer dat bedrag betalen.

Vandaag werd ik gebeld, wanneer we Rocky op kwamen halen want hij moest weg omdat ze te weinig plek hadden.
En of we er wel rekening mee hadden gehouden dat er 200 euro reiskosten bij opkwamen.
Ik ging er dus gelijk tegen in en dat ik zeker niet nog een keer reiskosten ga betalen. Hun vonden dit onredelijk en zeiden:
Dan moet je maar zien hoe je hem ophaald maar hij moet hier weg!
Dan zou ik dus op een bedrag komen van:
1500 euro + reiskosten Midas = 220 + 300 bijbetaling + reiskosten Rocky= 2220. Hier kan ik wel een kampioen haflinger voor kopen Bloos
Ik ben nu zover dat ik rocky niet neem en er een rechtszaak komt!
Ik ben 16 jaar en verdien 2,70 pu dus zoveel geld kan ik never nooit nog een keer erbij betalen.

Heeft iemand ervaring met Dressuurhof J en A in Langerak?
Of hetzelfde probleem, tips enz? Laat het me aub weten!

Liefs Chantal

foetsie

Re: Groot probleem met koop haflingerruin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:35

pppppppppfffffffff das echt k*T zeg!
Aangezien de verkopers hebben gezegd dat het paard (Midas) geen staart - en maneneczeem had, vind ik dat ze ook op moeten draaien voor de reiskosten voor het vervoer van Rocky.
Is er trouwens geen koop overeenkomst oid getekend waarop je evt. terug kunt vallen?
Ik zou als ik jou was het bureau voor rechtshulp in schakelen.
Wie weet kunnen ze je daar verder helpen.
Heel veel sterkte en succes!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:37

Ik vind het je eigen fout, je had bij het eerste paard al moeten zorgen dat je weet of hij zomereczeem heeft en dan bij het 2e paard ruilen met bijbetaling?
Je had moeten zeggen dat je je geld terug wilde, ze hadden je nl. moeten vertellen dat het dier zomereczeem had (in dit verhaal is het nl. aannemelijk dat ze het wisten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:38

Ik vrees dat ze ergens wel een punt hebben om jou de reiskosten aan te rekenen.Uiteindelijk zijn ze en tijd en geld aan bezine kwijt als ze hem komen brengen.
Of je dit redelijk vind is natuurlijk een andere zaak.
Ik neem aan dat het schuren medisch wel op te lossen was.Als ik twee maanden terug reken heb je hem eind september gekocht.Dat is gelijk met het einde van het zomerexceem seizoen.Mischiens kampt dit paard met een ander probleem.Maar daar heb jij nu niks aan.

Ik denk eigenlijk dat je weinig hebt om je gelijk te halen.heb je geen vrienden of kennis die voor je rijden kan?Of een paardetaxi i,s dat niet goedkoper?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:41

wet niet of je een of ander contract hebtgetekend. meestal is het zo dan(dacht ik) binnen 2 maaden melding gemaakt moet worden van gebreken. zoals bijv schuren. vooral al dit niet gemeld is. hierbij moe tje wel langs de dierenarts om die vast te laten stellen of hij idd zomerexceem heeft. ik zou peroonlijk ook niet willen opdraaien voor aldie exra kosten. is uiteindelijk hun schuld.
en 200,- vervoerskostenvindik persoonlijk wel heel erg veel. wet niet hoe ver dat hij wegstaat.

biep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:47

Charos schreef:
Ik vind het je eigen fout, je had bij het eerste paard al moeten zorgen dat je weet of hij zomereczeem heeft en dan bij het 2e paard ruilen met bijbetaling?
Je had moeten zeggen dat je je geld terug wilde, ze hadden je nl. moeten vertellen dat het dier zomereczeem had (in dit verhaal is het nl. aannemelijk dat ze het wisten).

De verkopende partij heeft in dit geval gelogen of iig informatie achtergehouden.
Ik vind dat zij dan fout zitten.

Ik weet niet hoe dit rechtsgeldig allemaal zit, maar als de Stal een beetje solidair is en/of z'n goede(?) naam wil behouden zou ik toch zo vriendelijk zijn die extra reiskosten dan toch maar voor eigen rekening te nemen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:11

oeh, 200 euro vervoerkosten (dus in totaal 440) om een paard te kopen vind ik wel erg veel hoor. jammer dat ze niet wat coulanter zijn. Je zou kunnen proberen of je wat van je geld terug kan krijgen via een buro voor rechtshulp of iets dergelijks. Wat vinden je ouders hier van?
succes met alles en ik hoop dat het allemaal goed komt!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:20

Jeetje meid, wat een ellende
Kan me voorstellen dat je hier enorm van baalt.
Heb je nu dan helemaal van de koop van rocky afgezien? anders kan je misschien naar je geld fluiten

Ik ken die stal niet, maar Langerak is hier best wel in de buurt ( als mijn topo mij niet in de steek laat Bloos )

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:28

Ik denk dat je met het terugbrengen van Midas in ruil voor Rocky al een heel eind in de goede richting bent gegaan. Om dan nog eens extra reiskosten en bijbetaling te betalen, vind ik vanuit de stal schandalig. Ze hadden al blij moeten zijn dat je niet direct een rechtszaak ervan maakte toen ze je geld niet terug wilden geven. Het is een verborgen gebrek, en zeker als je erna gevraagd hebt, hebben ze gelogen en informatie achtergehouden, dus vind ik dat ze het geld gewoon terug moeten geven... ik zou maar even goed nagaan wat de mogelijkheden zijn, en desnoods nog een keer bellen met de stal wat je plannen zijn... misschien geven ze je het aankoop bedrag wel terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:15

ze hebben in het contract laten zetten, je accepteerd het paard zoals het is (daar komt het iig op neer)
en het lijkt me dat als hij gekeurd wordt, en hij word goedgekeurd, dat je dan op die DA vertrouwd..
Midas staat hier nog steeds, rocky staat daar dus nog, wss gaat de koop niet door, omdat ze niet willen afzien van de vervoerskosten, dit vind ik zelf belachelijk, ze moeten midas ook weer ophalen, en haar broer woont hier vlakbij, dan had ze het kunnen combineren, maar hij MOET deze week weg, omdat de andere paarden op stal moeten, tjsa dat is niet ons probleem.. we gaan nu idd weer met rechtsbijstand aan de slag, en kijken wat daar uitkomt..

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:08

Wel vreemd dat hij perse weg moet, want er komt daardoor geen extra stal vrij.
Naar mijn idee proberen ze jou gewoon nog wat extra (reis) geld uit je zak te kloppen. Heb je al bij rechtshulp/advocaat geinformeerd, die kunnen jou goed uitleggen wat jou rechten en plichten zijn. Zowiezo moet je zsm schriftelijk melden aan de verkoper dat je wilt dat hij het paard terug neemt.
Succes!!!

Miepietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:16

Whaah! Dat is knap vervelend... Ik denk ook dat ze je gewoon zoveel mogelijk geld willen laten betalen, maar wat schieten hun hiermee op dan?...

Ik hoop voor je dat het weer in orde komt, maar zo als ik het bekijk heb jij de grootste kans... Ik zou voor de zekerheid ook nog heel even gaan informeren hierover, zodat je weet wat je te wachten staat...

(Stond net ineens banketstaaf in m'n bericht, Hmm.. laat ik maar even kijken wat ik verkeerd heb getypt!?)

chantal13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 23:21

Nou er is nieuws:

Ze houden voet bij stuk. 200 euro reiskosten erbij en hij moet dit weekend weg. Gelukkig heb ik geen contract getekend en heb ik gelijk van de koop afgezien. Morgen gaan we weer via rechtsbijstand kijken wat de mogelijkheden zijn. Daarvoor heb ik dit ook gedaan en ze stonden in hun recht met ruilen máár ze moeten wel een dezelfde soort paard kunnen leveren voor dezelfde prijs. Wat ze dus niet kunnen.

Vind het zo moeilijk, en anders ga ik midas verkopen met natuurlijk een groot verlies.
Ze werden best boos aan de telefoon, en er is gewoon niks mogelijk.
In totaal zou ik dus 2200 euro betalen voor een 8 jarige haflingeruin Zonder papieren. Daar kan ik wel een kampioenhaflinger voor kopen..

Bedankt voor alle reactie's (K)(K)

Groetjes Chantal

chantal13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 23:22

Oh en over de box..
Ze doen Midas gelijk naar de slager! Boos!

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:27

Hey Chantal..

Ik zou idd er snel achteraan gaan, dan heb je nog de grootste kans je geld terug te krijgen!
Toch zou ik (als ik zie dat hij anders naar de slager gaat) hem zelf gaan proberen te verkopen (als dat allemaal kan en lukt).
Ik vind het erg raar, dat je zoveel kosten moet betalen voor vervoer.. Heel erg vreemd! En idd, 2200 euro voor een haflinger zonder papieren is heel erg veel!!

Veel succes, en je laat het me wel horen he?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:12

is er geen mogelijkheid om Midas toch te houden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:22

ja dat wou ik ook net zeggen, er zijn wel meer pony's met exceem!
ga je je niet hechten aan hem dan, nu hij nog steeds bij jullie staat?

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:30

zomerexceem is vaak ook een zichtbaar probleem, is het niet zo dat je als koper ook onderzoeksplicht hebt? vaak hebben handelstellen de afspraak dat je je paard niet in kan ruilen tegen geld en profiteren ze vaak bij inruilingen door er nog wat extra's bovenop te gooien. want jij als koper wil immers maar wat graag van je paard af.....succes en hou ons maar op de hoogte!

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:40

valt de exceem niet onder koopvernietigende voorwaarden?
zeker omdat je navraag hebt gedaan en ze hebben ontkend dat hij het zou hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:36

Marigold schreef:
ja dat wou ik ook net zeggen, er zijn wel meer pony's met exceem!
ga je je niet hechten aan hem dan, nu hij nog steeds bij jullie staat?

maar hij heeft het verschrikkelijk, je kan hem niet normaal vastzetten in de box, met opzadelen is hij telkens aan het heen en weer dribbelen, hij ligt op zn rug in het land te schuren, met zn achterhoef over zn manen krabben enz, dus houden is eigenlijk geen oplossing..
heb het er vandaag op mn stage over gehad, en hun zeiden dat mn zusje dat contract eigenlijk niet eens mocht tekenen, en dat we hun daar mischien goed op konden pakken..

mischien dat ze ook wel zegt dat Midas naar de slacht gaat, omdat ze dan denkt dat wij hem dan wel houden omdat we dat sneu vinden..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:47

als de pony contant gek wordt van de jeuk, ne hij kan niet aan de zee staan..
dan is slacht denk ik wel een diervriendelijke oplossing..
dus kans lijkt mij er wel te zijn dat hij daar heen gaat.
maar, hecht je je er nu niet aan dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:51

Marigold schreef:
als de pony contant gek wordt van de jeuk, ne hij kan niet aan de zee staan..
dan is slacht denk ik wel een diervriendelijke oplossing..
dus kans lijkt mij er wel te zijn dat hij daar heen gaat.
maar, hecht je je er nu niet aan dan?

het is dus niet mijn pony, maar die van mn zusje, ik vind het wel een leuke pony, maar hecht me er niet echt aan.. in het land is hij ook verschrikkelijk opdringerig, loopt half over je heen enz.. ik zal even een foto van zijn manen opzoeken, de fotos zijn al een tijdje terug, denk dat jullie ook meteen zien dat het exceem is..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:51

Dees_daan, hoe oud is je zusje?

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:01

Bloos Als ze toch zeggen dat hij naar de slager gaat zou ik proberen hem voor de slachtprijs te krijgen en hem dan proberen door te verkopen naar een leuk huis aan zee...

Blijkbaar accepeteren ze nu ineens dat de pony ernstige exceem heeft, zonder dat ze hem gezien hebben? Dan had hij dat bij hun toch ook al moeten hebben? Heb je dit toevallig in een mailtje staan? Zou ik het goed bewaren en meenemen naar de rechtswinkel Knipoog Als ze nu immers gelijk aangeven dat hij naar de slager gaat, geloven ze jouw verhaal: wat ik opvallend vind voor iemand die eerder beweerde dat die pony nergens last van had Cool

Succes ermee!