TR - Vragen over verhuizing van paard naar Zuid Frankrijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neon

TR - Vragen over verhuizing van paard naar Zuid Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 11:58

Hallo allemaal,

Ik ga in februari 5 maanden stage lopen in Zuid-Frankrijk en eigelijk wil ik het liefst mijn paard meenemen naar Frankrijk (mits haalbaar). Ik ben dus al eens rustig aan het rondkijken over wat er allemaal geregeld moet worden. En misschien zijn er hier toevallig al wat mensen die het één en ander afweten van een dergelijke verhuizing... dus vandaar dat ik het hier post. Uiteraard zoek ik zelf verder ook nog dingen op via internet/verzekeringsmaatschappen etc.

- het is de bedoeling om in eerste instantie alleen naar Zuid-Frankrijk te gaan, daar te zoeken naar weide, en als dat geregeld kan worden dat ik dan terug kom om hem op te halen.

- het gaat zich om een flinke rit van zo'n 1038,6 km waar je zonder trailer ongeveer 10 uur over doet. Ik denk dat we 2 dagen gaan rijden en halverwege ergens overnachten (van te voren uitzoeken waar Neon kan staan)

- in principe is het een braaf paard, maar niet echt gewend aan vervoer met de trailer, van te voren wil ik hier een aantal keren met hem met de trailer weg gaan zodat hij er enigszins aan gewend is.

- Wat te doen onderweg??? Ik wil zowiezo dat hij tijdens de rit hooi ter beschikking heeft zodat hij wat te doen heeft. Daarnaast wil ik om het uur anderhalf uur even mijn paardje op een parkeerplaats controleren en water geven etc. zou dit voldoende zijn of moet dit vaker? En wat te doen onderweg? Ik hoor van sommige mensen dat het goed is om af en toe het paard even uit de trailer te halen en even wat te laten stappen/grazen whatever... andere zeggen echter dat het juist niet verstandig is omdat je eventuele trailerlaad problemen kunt krijgen... (oké dit hangt een beetje van het paard af vandaar dat ik hier thuis eerst wil oefenen met stukken rijden eraf halen en weer erop zetten)

- mijn knol is gechipt en heeft een Europees Paspoort dus dat is al geen probleem meer.

- moet het paard inge-ent zijn tegen andere ziektes dan tetanus en influenza
- misschien een hele domme vraag... maar het water dat uit de kraan in Frankrijk komt, is niet geschikt voor menselijke consumptie... wel voor paarden? (iedere dag een krat evian water voeren wordt ietwat te duur )

- trailer, kan gehuurd worden en onze auto mag hem trekken de huurprijs is inclusief btw, verzekering en slot.

Ik type dit even snel... en het kan zijn dat ik op dit moment dingen over het hoofd zie... dus als jullie nog iets weten waar rekening mee gehouden dient te worden dan hoor ik het graag.

Groetjes Laura

Neon

Re: TR - Vragen over verhuizing van paard naar Zuid Frankrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 12:20

- hondsdolheid enting moet geregeld worden
- gezondheidsverklaring DA
- inklaren bij douane? is dit ook nodig bij een tijdelijk verblijf van het paard in het buitenland of is dit enkel en alleen als een paard verkocht wordt aan iemand in het buitenland? Er is een grote kans dat het niet eens nodig is, gezien het feit dat de grenzen geopend zijn, maar de kans bestaat dat het bij een verkocht paard wel kan gebeuren...

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:42

hai,

je moet een uitvoer document hebben van de voedsel en waren autoriteit

je kan hem downloaden (aanmeldingsformulier export levende dieren) aan melden moet een werkdag voorafgaand aan de keuringsdatum, dit moet voor twee uur, per fax of e mail, dit is voor en gezondheids verklaring, kost rond de 100 euro

verder moet je paspoort inggetekend zijn door een da, hondsdolheid hoeft beslist niet, zuid frankrijk is geen azie Knipoog

verder zijn er geen entingen nodig, je kan ff googelen op potijk of de firma gelissen, die rijden met prachtige vrachtwagens en regelen al het papierwerk, als je je paard dan kan meeladen( dus met meerdere paarden) is het vaak minder duur dan zelf rijden ( dnk aan tolweg bv) welke hoek ga je heen ?????

mijn paardjes gaan hopelijk volgende week mee met potijk

grtz sas

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:01

Wij zijn in september met de paarden naar Engeland geweest, helaas hadden we nogal wat vertraging onderweg bij de boot en door files, dus we zijn iets van 16 uur onderweg geweest, we zijn elke twee uur gestopt, hebben de paarden laten drinken en halverwege hebben we ze een keer uitgeladen om te wandelen en te grazen. Onze paarden laden gelukkig heel makkelijk, dus dat was geen probleem.

Gezondheidscertificaat bij de VWA kost, ca. 40 euro voor 1 paard.

Houd je er wel rekening mee dat in Zuid-Frankrijk een pyroplasmose voorkomt wat we hier niet kennen, overgbracht door teken, ik weet niet of je daar tegen kan enten.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 14:12

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
@ Sassefras: ik ga naar Balaruc les bains... helemaal in het Zuiden, bijna in Spanje Knipoog
@ Delphi2: even een blonde vraag VWA, wat houdt dat in?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:45

Voedsel en Waren Autoriteit, daar moet je een gezondheidscertificaat aanvragen er komt dan een DA kijken of je paard gezond genoeg is om te reizen en het paspoort en de chip wordt gecontroleerd. Let op ook als je paard gechipt is moet er een schets in het paspoort staan.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 15:09

Delphi2 schreef:
Voedsel en Waren Autoriteit, daar moet je een gezondheidscertificaat aanvragen er komt dan een DA kijken of je paard gezond genoeg is om te reizen en het paspoort en de chip wordt gecontroleerd. Let op ook als je paard gechipt is moet er een schets in het paspoort staan.

Ooo... oké... je kunt dus niet je eigen dierenarts laten komen hiervoor? En de schets, is dat dat gewoon de info over zijn exterieur? Van kolletje, voetje rechtsachter wit, vanachter oplopend en dergelijke?

Groetjes

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:26

Nee kan alleen via de vwa, informatie staat vermeld op hun website, er komt dan een dierenarts van de VWA, je bent meer tijd kwijt aan het invullen van formulieren dan aan de "keuring" zelf. Schets is i.d.d. gewoon de beschrijving voorin je paspoort.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:48

ik ben zelf naar zuid-frankrijk verhuisd vorig jaar zomer en heb ook mijn paard meegenomen.
je moet inderdaad een goedkeuringsbewijs (dat het paard 100% gezond is) van je DA hebben die 24 uur voor vertrek is getekend.

maar wij hebben nergens geen controle oid gehad, bij grenzen e.d staat ook niks geen douane meer.
we hadden ook het hele VWA gebeuren niet (wisten dat helemaal niet Bloos) maar lijkt mij handiger om dat allemaal wel te doen Knipoog

ook opletten dat het 1e jaar (voorjaar/zomer) dat je paard in Frankrijk is deze last kan krijgen van een soort mijt, deze is geheel onschuldig en komt ook maar 1 keer voor. er komen dan kleine korstjes op het hoofd en soms benen.

ook is er de "mouche-plat" (platte vlieg) deze kan ook geen kwaad maar kan het paard heel erg irriteren omdat ze onder de staart/tussen de billen gaan zitten en daar heel leuk rondkruipen.

en goed blijven controleren op teken!

wij wonen vlakbij de route de soleil (naar barcelona dus Knipoog) in de dordogne, dus als je een stop wilt inlassen en je paard even een dagje rust wilt geven dan kan dat bij ons. wij hebben een hotel en land + inloopstal.

pm anders maar.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:16

hai,

mijn paardjes verhuizen naar moisacc

dat is vlakabij monthaban ( toulouse) , ook richting barcelona

krijgen we straks de franse bokkers ???????

sas

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 22:19

@ Sassefras: lijkt er wel op hè Haha! kunnen we ons eigen clubje oprichten haha Knipoog

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:28

nieuw topic op HK, bokker in (of onderweg naar) Frankrijk Tong uitsteken

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 22:32

haha ja wat houdt ons nog tegen Tong uitsteken starten die handel Knipoog

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:03