verkoper wil overeenkomst NIET nakomen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

santie

verkoper wil overeenkomst NIET nakomen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 14:51

begin aug heb ik mijn paard met bijbetaling ingeruild, hierbij zijn de verkoper en ik schriftelijk een proefperiode overeengekomen, en als het paard niet bevalt, dat zij het dan terug nemen, en ik de bijbetaling, en het afgesproken inruilbedrag terug krijg, nu heb ik ruim binnen de proeftijd duidelijk via de mail, en telefonisch aangegeven dat ik dit paard niet wil houden, en ook de reden waarom, maar waar het op neer komt is dat zij dit paard dus echt niet terug willen nemen. hier ben ik echt behoorlijk ziek van, nu ga ik de juridische weg inslaan, en vraag ik me af of er een kans is dat ik dit ga winnen, en zo ja of deze kans groot is, graag hoor ik ervaringen, van mensen die dit ook hebben meegemaakt

_Lorette_

Re: verkoper wil overeenkomst NIET nakomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 14:54

Oef, dat is niet leuk.

Volgens mij kun je alleen wat beginnen als je het écht goed zwart op wit hebt staan, maar ik heb hier geen ervaring mee...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 16:34

Heb je dat zwart op wit staan óf was er een getuige bij toen dat afgesproken werd?

Zoja dan kan ze volgens mij hoog en laag springen maar moet ze het paard terug nemen.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 16:47

begin aug heb ik mijn paard met bijbetaling ingeruild, hierbij zijn de verkoper en ik schriftelijk een proefperiode overeengekomen, dit is hetzelfde als zwart op wit.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 16:48

Als het schriftelijk is overeen gekomen, dan sta je inderdaad sterk in je zaak. En MOET ze het paard terugnemen.

Veel succes ermee

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 16:56

Deze zaak zul je op deze basis prima kunnen winnen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:01

Maar..
Je hebt dat heel mooi zwart op wit staan, maar je hebt geen bewijs denk ik dat je in die proef periode hebt gezegt dat je het paard niet meer wilde.
Ik denk dat je in die proeftijd al de juridische weg in had moeten slaan.
Tenminste dan was het wel makkelijker geweest.

(ik heb er niet zoveel verstand van , maar het lijkt mij dat je dan sterker had gestaan!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:04

Maar bij mailtjes staan datums. Denk dat je dat wel wint.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 12:59

Ik denk wel dat je dit gaat winnen hoor.

Ik weet wel dat email contact geen wettelijke bewijzen zijn, maar je zegt zelf dat het ook mondeling in de zin van telefonisch is besproken, dus mondelinge overeenkomsten zijn weer wel rechtsgeldig.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:08

Ik heb het zelf (gelukkig) niet meegemaakt, maar weet wel dat een schriftelijke overeenkomst bindend is Lijst . Bovendien heb jij hem per mail laten weten dat je gebruik wil maken van de overeengekomen regeling, dus heeft hij ook min of meer "zwart op wit" jouw verzoek voor zich "liggen". Draai je E-mailberichten naar de verkoper (en eventueel zijn reactie hierop) uit voor de procedure, want daarmee kunnen ze de zaak voor jou winnen. Als je rechtsbijstand hebt, dan zit je 9 van de 10 keer goed en is de zaak zo afgerond. Heel veel succes! *LOL*

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 19:00

iedereen bedankt voor de reactie's.

Shenavallie: de e-mails met reactie en al, heb ik al uitgeprint, en een rechtsbijstand verz heb ik gelukkig ook, daar ga ik morgen mee bespreken hoe en wat verder te doen. nu maar hopen dat het ook echt goed gaat komen. tips ed blijven welkom.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:53

santie schreef:
iedereen bedankt voor de reactie's.

Shenavallie: de e-mails met reactie en al, heb ik al uitgeprint, en een rechtsbijstand verz heb ik gelukkig ook, daar ga ik morgen mee bespreken hoe en wat verder te doen. nu maar hopen dat het ook echt goed gaat komen. tips ed blijven welkom.

Oprecht heel veel sterkte! OK dan!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:56

Heel veel succes. Je hebt een sterke zaak hopelijk komt de verkoper na een beetje druk tot inkeer.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 20:21

de verkoper heeft al aangegeven, dat hij beslist niet van plan is de overeenkomst na te komen.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 00:27

Volgens mij krijg je helemaal gelijk, als je de juridische weg inslaat Ja Je hebt allemaal bewijs
Niet erg slim van oude eigenaar...hij kan weten dat je bewijs zat hebt Scheve mond

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 09:36

Met een schriftelijke overeenkomst sta je sterk, dat is zeker. Maar de reden waarom je het paard terug wil brengen kan ook meespelen. Als er sprake is van een verborgen gebrek van het paard en wil je hem daarom terug brengen, sta je met jouw overeenkomst heel sterk. Wil je hem terug brengen omdat je de kleur achteraf niet zo mooi vind (ik noem maar wat), dan wordt het lastiger...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 11:44

Veel succes..Staat er een in je proefperiode een datum gemeld, van wanneer tot wanneer je die periode hebt en binnen welke periode je moet belsuiten het paard terug te brengen? Niet dat je mails van de datum daarna dateren.
Als dat het geval, dan zelfs nog proberen uyit te vinden wat je recht zijn..zoals je het beschrijft hoeft het geen problemen te gaan geven. Denk alleen wel dat je je bijbetaling kwijt bent? Of is dat ook genoteerd dat je dat terugkrijgt? Ben je verplicht weer een paard van haar aan te schaffen, in te ruilen, of heb je recht jegeld terug te krijgen?

Nogmaals, veel succes.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 11:47

-> TAO

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 11:47

ik denk ook dat je erg sterk staat in deze zaak.ik wens je veel sterkte in deze zaak,hou je ons op de hoogte?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 11:48

Ja dan maak je zeker kans. Moet je wel snel doen voor de proeftijd is afgelopen.

Heel veel succes!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 11:54

Toch vraag ik me af in hoeverre zo'n verkoper nog betrouwbaar is. Want over het algemeen moet een goede verkoper het paard zonder problemen terug nemen, wil het een goede naam behouden. Nu krijg ik lichte achterdocht in de zin van: wat houden ze verborgen dat ze kosten van het kost het paard niet willen terugnemen. Scheve mond

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 14:05

Yvonniej
de proeftijd is al verlopen, maar ik heb binnen de proeftijd, telefonisch, en via mail gemeld dat het paard terug moet, vervolgens hebben zij het zodanig gerekt, zodat ze het konden gooien op het feit dat de proeftijd voorbij is, hiervan heb ik een getuige.

Shenavallie
de verkoper is zeker niet betrouwbaar, maar daar kom je blijkbaar altijd achteraf pas achter. de lichte achterdocht, is bij mij mega groot.

Kimberley77
overeenkomst is met datum, handtekening, en er staan ook alle bedragen in vermeld, waarbij is oveereengekomen, als het paard niet bevalt, ik deze retour krijg, mijn 1e mail gedateerd van 6 dagen nadat het paard is gebracht.

het lijkt allemaal gesneden koek, maar als de verkoper niet wil meewerken, word het toch een stuk lastiger.

zover weer iedereen bedankt voor alle reactie's, het is fijn om te weten dat er mensen met je meeleven, in zo'n situatie.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:34

santie schreef:
overeenkomst is met datum, handtekening, en er staan ook alle bedragen in vermeld, waarbij is oveereengekomen, als het paard niet bevalt, ik deze retour krijg, mijn 1e mail gedateerd van 6 dagen nadat het paard is gebracht.

Wat is de reden eigenlijk, dat je het paard terug wil brengen?

Zoals ik al zei: de reden waarom jij het paard terug wil brengen kan meespelen in of jij gelijk krijgt of niet. Inruil geld meestal alleen wanneer er sprake is van een verborgen gebrek. Om een verborgen gebrek aan te tonen zal het paard helemaal door een dierenarts doorgelicht moeten worden en moet je als koper ook aantonen dat de verkoper van dit 'verborgen' gebrek afwist. En als koper heb je ook onderzoeksplicht. Ook is inruil pas van toepassing wanneer hetgeen dat gekocht is (in dit geval een paard) niet geschikt blijkt voor het gebruiksdoel waar het voor verkocht is. Heb jij bijvoorbeeld een recreatiepaard gekocht en je wil hem achteraf terugbrengen omdat hij niet geschikt blijkt voor dressuur, dan heb je een probleem.

Dus even kort: ook al heb jij een proefperiode afgesproken en vastgelegd dat je het paard in kan ruilen, kan je het het paard volgens de wet niet zomaar zonder (geldige) reden inruilen. Daarvoor zul je een verborgen gebrek aan moeten tonen, of aan moeten tonen dat het paard niet geschikt is voor het gebruiksdoel. Met redenen als; 'het klikt niet', 'ik vind de kleur achteraf niet mooi' oid sta je niet sterk.

Ook om aan te tonen dat het paard niet geschikt is voor het gebruiksdoel zal je van goede huizen moeten komen. Een paard is nu eenmaal een levend wezen en als een dressuurpaard met de ene ruiter Z loopt, wil nog niet zeggen dat dat paard bij een nieuwe ruiter dezelfde prestaties levert. Dat hangt namelijk ook van de kwaliteiten van de ruiter af.

Ook als jou paard 3 dagen na de koop kreupel wordt of ziek wordt kun je hem niet zomaar terugbrengen. Dan zal je aan moeten tonen dat de oorzaak van de ziekte of de kreupelheid bij de vorige eigenaar lag en dat die daar redelijkerwijs van op de hoogte was.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:37

"Als het paard niet bevalt", als dit een letterlijk citaat is van het contract, hoeft de reden dus niet onderbouwd te worden. Komt overeen met "niet goed-geld terug". Althans, zo lees ik het.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:12

Ik kan me niet voorstellen dat er in een overeenkomst staat: "als een paard niet bevalt". Het lijkt me dat dat wel erg ruim omschreven is. Het lijkt me dat je wel een gegronde reden moet hebben om een paard terug te brengen. Stond dat er letterlijk? Wat me uit het verhaal ook niet helemaal duidelijk is of je het paard dat je ingeruild hebt, terug wilt hebben. Als de verkoper dat paard al heeft doorverkocht dan kan hij de koop niet meer ongedaan maken door alles terug te draaien. Zou dat kunnen meespelen? Hij zou je dan een bedrag voor je paard dat hij al verkocht heeft moeten betalen.