santie schreef:overeenkomst is met datum, handtekening, en er staan ook alle bedragen in vermeld, waarbij is oveereengekomen, als het paard niet bevalt, ik deze retour krijg, mijn 1e mail gedateerd van 6 dagen nadat het paard is gebracht.
Wat is de reden eigenlijk, dat je het paard terug wil brengen?
Zoals ik al zei: de reden waarom jij het paard terug wil brengen kan meespelen in of jij gelijk krijgt of niet. Inruil geld meestal alleen wanneer er sprake is van een verborgen gebrek. Om een verborgen gebrek aan te tonen zal het paard helemaal door een dierenarts doorgelicht moeten worden en moet je als koper ook aantonen dat de verkoper van dit 'verborgen' gebrek afwist. En als koper heb je ook onderzoeksplicht. Ook is inruil pas van toepassing wanneer hetgeen dat gekocht is (in dit geval een paard) niet geschikt blijkt voor het gebruiksdoel waar het voor verkocht is. Heb jij bijvoorbeeld een recreatiepaard gekocht en je wil hem achteraf terugbrengen omdat hij niet geschikt blijkt voor dressuur, dan heb je een probleem.
Dus even kort: ook al heb jij een proefperiode afgesproken en vastgelegd dat je het paard in kan ruilen, kan je het het paard volgens de wet niet zomaar zonder (geldige) reden inruilen. Daarvoor zul je een verborgen gebrek aan moeten tonen, of aan moeten tonen dat het paard niet geschikt is voor het gebruiksdoel. Met redenen als; 'het klikt niet', 'ik vind de kleur achteraf niet mooi' oid sta je niet sterk.
Ook om aan te tonen dat het paard niet geschikt is voor het gebruiksdoel zal je van goede huizen moeten komen. Een paard is nu eenmaal een levend wezen en als een dressuurpaard met de ene ruiter Z loopt, wil nog niet zeggen dat dat paard bij een nieuwe ruiter dezelfde prestaties levert. Dat hangt namelijk ook van de kwaliteiten van de ruiter af.
Ook als jou paard 3 dagen na de koop kreupel wordt of ziek wordt kun je hem niet zomaar terugbrengen. Dan zal je aan moeten tonen dat de oorzaak van de ziekte of de kreupelheid bij de vorige eigenaar lag en dat die daar redelijkerwijs van op de hoogte was.