Standaard leasecontract?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

UK_eef

Standaard leasecontract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 18:47

Ik ga hoogstwaarschijnlijk een pony leasen van een medebokster!
Hartstikke leuk natuurlijk maar nu ben ik bezig met het opstellen van een lease contract.

Ik heb inmiddels het volgende op papier:

Ondergetekenden verklaren akkoord te gaan met een proefperiode van 2 maanden.
Na het einde van deze proefperiode kan kosteloos gestopt worden met leasen.
In overeenstemming gaat de proefperiode over in een 6-maanden contract, met 1 maand opzegtermijn indien het leasecontract eerder beëindigt wenst te worden. Dit geldt voor beide partijen.

Alle kosten van de pony zoals transportkosten, stallingkosten, voer, water, hoefsmid en verzekering zijn voor de huurder.
De huurder betaalt geen maandelijkse leaseprijs.
De verhuurder heeft toestemming ten alle tijden de gezondheid van de pony te kunnen controleren.

Wie weet er nog wat andere dingen die in een contract horen te staan??

beantsje

Re: Standaard leasecontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:53

Leuk om even mee te kunnen denken.
In een contract moet je altijd vastleggen wat er in de onverwachte situaties gebeurt.
- wat als het paard tijdelijk of blijvend ongeschikt is om te rijden (ziek/kreupel)? Geldt de opzegtermijn dan nog?
- wie belt de DA en wie betaalt de DA? Of de kliniek, fysio? Wie bepaalt of de pony afgemaakt mag worden?
- wie is aansprakelijk voor schade die door de pony veroorzaakt wordt?
- wat als de pony niet goed verzorgd wordt? Is er dan nog steeds een opzegtermijn?
- mag de eigenaar altijd in de stal komen om de pony te controleren? Ook als de huurder er niet is?
- mag er iemand anders op de pony rijden?
- mag de huurder er alles mee doen? Ik noem maar: buitenrijden, eventing, wedstrijden ...

Verder vind ik dat je in de proefperiode op elk moment de lease moet kunnen beeindigen. Niet verplicht 2 maanden aanhouden!

Tenslotte zou ik er wel een huurprijs in zetten, vooral als de aansprakelijkheid bij de huurder komt te liggen. Desnoods een symbolisch bedrag. Maar zeker in verband met de aansprakelijkheid aan derden zou ik hierover advies vragen bij een deskundige. Stel dat iemand van de pony afvalt en in een rolstoel komt, dan wordt het een dramatische touwtrekkerij.

UK_eef

Re: Standaard leasecontract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 20:36

beantsje schreef:
Leuk om even mee te kunnen denken.
In een contract moet je altijd vastleggen wat er in de onverwachte situaties gebeurt.
- wat als het paard tijdelijk of blijvend ongeschikt is om te rijden (ziek/kreupel)? Geldt de opzegtermijn dan nog?
- wie belt de DA en wie betaalt de DA? Of de kliniek, fysio? Wie bepaalt of de pony afgemaakt mag worden?
- wie is aansprakelijk voor schade die door de pony veroorzaakt wordt?
- wat als de pony niet goed verzorgd wordt? Is er dan nog steeds een opzegtermijn?
- mag de eigenaar altijd in de stal komen om de pony te controleren? Ook als de huurder er niet is?
- mag er iemand anders op de pony rijden?
- mag de huurder er alles mee doen? Ik noem maar: buitenrijden, eventing, wedstrijden ...

Verder vind ik dat je in de proefperiode op elk moment de lease moet kunnen beeindigen. Niet verplicht 2 maanden aanhouden!

Tenslotte zou ik er wel een huurprijs in zetten, vooral als de aansprakelijkheid bij de huurder komt te liggen. Desnoods een symbolisch bedrag. Maar zeker in verband met de aansprakelijkheid aan derden zou ik hierover advies vragen bij een deskundige. Stel dat iemand van de pony afvalt en in een rolstoel komt, dan wordt het een dramatische touwtrekkerij.

Dankjewel!!