Transport Belgie>Nederland en weer terug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Transport Belgie>Nederland en weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 17:02

Omdat ik met mijn paard(en), die in Belgie staan, volgend jaar in Nederland wil gaan lessen en tevens concoursen rijden heb ik eens opgevraagd hoe ik dat officieel zou moeten regelen.

Ik kreeg daarop dit mailtje terug:
Citaat:
Geachte,

Paarden moeten gechipt zijn en over een paspoort beschikken (registratie en identificatie) volgens de modaliteiten, vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 16 juni 2005 (Belgische Staatsblad 3 augustus 2005). Deze nieuwe identificatiemethode zal progressief worden ingevoerd over een periode van 3 jaar (van 2006 tot 2008).
De coördinatie van de identificatie zal gebeuren door de Belgische Confederatie van het Paard. Verdere details vindt U o.a. op de volgende website www.vlacopaard.be

Alle paarden moeten een apart gezondheidscertificaat hebben bij intracommunautair vervoer. Voor ieder intracommunautair vervoer is telkenmale een nieuw gezondheidscertificaat nodig. De aanvraag voor een gezondheidscertifcaat moet gebeuren bij het FAVV - Antwerpen (indien het vervoer vanuit de provincie Antwerpen vertrekt.) Het aangehechte formulier moet ons minstens de dag voor het transport bereiken. Aansluitend wordt een dierenarts ter plaatse gestuurd om het gezondheidscertificaat uit te reiken.


Nou vroeg ik me af hoe de anderen dat regelen die regelmatig de grens overgaan. Ik heb nl. zeer weinig zin om 2 a 3 keer per week steeds zo'n certificaat aan te vragen Gestoord

cissy

Berichten: 19855
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Transport Belgie>Nederland en weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:48

er zijn nogal wat westernruiters die de grens over steken, misschien dat je het eens in het western algemeen topic kunt navragen?
persoonlijk weet ik niet hoe het werkt.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Transport Belgie>Nederland en weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 16:40

Dank je wel Lachen

Siddieqje

Berichten: 1020
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Meulebeke

Re: Transport Belgie>Nederland en weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 16:43

Ik heb mijn paard gewoon zo vervoerd. Dacht dat je voor zo een certificaat redelijk wat moest betalen (ben ik niet meer zeker).

Gewoon illegaal de grens oversteken en eventueel een boete betalen is volgens mij goedkoper.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Transport Belgie>Nederland en weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 12:45

Dank je wel Lachen Ik heb er toch wat schrik voor om langs de kant gezet te worden (opvallend: een Belgische nummerplaat op trailer in midden-Nederland Knipoog ) dus mocht het anders kunnen dan toch liever op de legale manier. Voorheen reed ik ook altijd gewoon de grens over maar 2 a 3 keer per week is wel met grote regelmaat natuurlijk...

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Transport Belgie>Nederland en weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 19:29

Ik heb nog wat gepusht maar ik moet echt voor elk transport een verklaring hebben officieel gezien. Daar gaan we dus echt niet aan beginnen he... Wie weet er wat er gebeurd als je aangehouden wordt zonder verklaring?

sphinxie
Berichten: 816
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Transport Belgie>Nederland en weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:00

Geen idee, maar ik zou het gooien op 'Binnen de EU is er vrij verkeer van diensten, goederen en personen toegestaan.' En jij dacht dat ook je paard daarbij hoorde. Daarna knipper je een paar keer met je wimpers naar de agent in kwestie Haha!.

sphinxie
Berichten: 816
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Transport Belgie>Nederland en weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:11


Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Transport Belgie>Nederland en weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 21:46

Au, dat moeten we niet drie keer in een week hebben Bloos!
Nou ja, die gezondheidscertificaten zullen ook niet goedkoop zijn, drie keer in de week de DA over de vloer..

Zorgen dus dat ik 250 Euro bij heb en een mascararoller Knipoog

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Transport Belgie>Nederland en weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:35

sjezus, wat een regels joh! Ik zou daarbij wel 1x een gezondheidsverklaring laten opmaken, kunnen ze daar in ieder geval ook nog naar kijken

Siddieqje

Berichten: 1020
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Meulebeke

Re: Transport Belgie>Nederland en weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:08

Het is ook nog niet gelijk welke DA dacht ik. Hij moet erkent zijn bij een bepaalde dienst.

Zoals ik dacht was het rond de 50 € voor 1 gezondheidsverklaring. Wie weet gaat deze wel een weekje mee.

DUs da nzou ik ook liever 250 € betalen als ik boete heb. Na 5 x lig je ook aan die kosten.

Daarmee dat ik de mijne ook illegaal vervoerd heb.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Transport Belgie>Nederland en weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 09:17

Ja, zoals het omschreven werd moet ik dus een formulier opvragen en moet er min. 1 dag van te voren dan een DA vanuit die dienst komen keuren, maar dan dus wel per keer vervoer. Dus als ik woensdag gelest heb en ik moet zaterdag en zondag op concours dan moet die DA die week drie keer bij mij op stal komen keuren ( Gestoord )
Dat zou dus voor die week 150 Euro aan gezondheidsverklaringen zijn.

Anders zou ik het nog wel kunnen regelen, er staat nl. een DA met haar paard in pension op dezelfde stal als mijn eigen paard en die zou best zo'n verklaring voor me opstellen denk ik. Haha!

Ik heb ook al zitten denken om mijn paard te verzetten naar een stal net over de grens maar dan zit ik nog met de andere paarden, die niet van mezelf zijn. Ik kan moeilijk eisen bij de eigenaar dat die mee moeten.

Ik denk dat ik het gewoon maar illegaal ga doen. Het zit me niet helemaal lekker maar met die absurde regels maken ze het er zelf naar. Als ik per jaar of per kwartaal een verklaring moest laten opstellen zou ik het best doen, maar elke week, dat gaat me te ver.

cissy

Berichten: 19855
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Transport Belgie>Nederland en weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:56

wie zegt dat jij niet toevallig een trailer hebt geleend in belgie en je paarden net over de grens gestald hebt staan....?
of leen een Nederlandse trailer net over de grens... Knipoog dan hoef je alleen een paspoort bij je te hebben. (wordt wel lastig als je dan Belgische paspoorten bij je hebt, maar die paarden heb je dan net gekocht en zijn nog niet overgeschreven...)

of toch maar die mascara.... Lachen

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Transport Belgie>Nederland en weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 17:43

hmmm, je hebt gelijk! De mijne is een KWPNer en BWPers worden ook in Nederland verkocht, dus hoe weten ze dat ik met mijn paarden uit Belgie kom?

Siddieqje

Berichten: 1020
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Meulebeke

Re: Transport Belgie>Nederland en weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:02

Tenzij je juist over de grens rijdt en je echt wel uit geen enkele richting behalve Belgie komt Lachen

cissy

Berichten: 19855
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Transport Belgie>Nederland en weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:06

daarvoor neem je dus je mascara mee Lachen

Zeebries

Berichten: 2394
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: België

Re: Transport Belgie>Nederland en weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:07

Ik ben in juni met Winnetou de grens overgestoken voor een oprichtingsvergadering met bijbehorende clinic.
Ik wist zelfs niet dat je een certificaat ofzo moest hebben.. Clown
Gewoon doorrijden zou ik zeggen. Tong uitsteken

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Transport Belgie>Nederland en weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:14

Gezondheidscertificaat is maar 10 dagen geldig, wij gaan ook regelmatig met de paarden naar Belgie en vragen er ook nooit een aan. In September gaan we naar Engeland, dan wordt het een ander verhaal, dan moet je er echt een hebben anders kom je niet eens de boot op.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Transport Belgie>Nederland en weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 12:11

Siddieqje schreef:
Tenzij je juist over de grens rijdt en je echt wel uit geen enkele richting behalve Belgie komt Lachen


Dat geeft me in elk geval de geruststelling dat ze me niet diep in Nederland langs de weg kunnen zetten Haha!
Anders sturen ze me maar terug, dan pak ik de sluiproutes wel Clown