Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 12:02

Uiteraard is ze met de pony aan de slag gegaan. Ze verwacht niet veel van hem behalve wat borstelen, halster om en af en mee lopen naar wei/bak/stal. Goed gedrag belonen, het verkeerde gedrag corrigeren. Het is alleen niet altijd te voorspellen wanneer hij dit gedrag gaat vertonen, maar als hij dit gedrag vertoont duurt het vaak lang voor hij ermee ophoudt. Hij steigert dan af en aan gericht naar degene die hem vasthoudt. Daarna, na het foute gedrag te blijven corrigeren is het klaar en is hij braaf en rustig, oortjes naar voren en al. Om een dag of wat (of eerder, dat weet ik niet precies) weer hetzelfde gedrag te vertonen en weer lang door te gaan.

Het liefst zou ze hem inmiddels direct retour brengen naar de verkoper, waar hij zo ontzettend lief zou zijn geweest, maar aangezien die hem niet terug wil is dat een probleem. Ik vind het ook erg vreemd dat een verkoper die het allerbeste wil voor haar pony hem absoluut niet terug wil nemen en nu zelfs adviseert hem zsm weg te doen.

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:03

Is hij gecontroleerd of hij eventueel een klophengst is?

Paardenfann4
Berichten: 1364
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:03

Dat zegt naar mijn idee wel genoeg, die is blij dat ze van de pony af is.

Kirrietje
Berichten: 519
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:05

Probeer juridische informatie in te winnen en eventueel stappen te ondernemen, zit namelijk een vreemd luchtje aan dit zaakje :j

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 12:07

Jorex schreef:
Ik had die ter plekke weer uitgeladen en niet eens meegenomen. Jammer dat ze geen bloed heeft laten trekken, leer voor een volgende keer, niet vertrouwen op wat een verkoper heeft voor mooie praatjes. Ter plekke bloed laten trekken en laten keuren door een da van eigen keuze. Helaas zijn veel verkopers echt niet te vertrouwen op hun woord en vooral particulier is het dan jouw woord tegen hun woord.


Had ik ook gedaan… Maar dat is natuurlijk ook lastig als je hem net betaald hebt en hij zo bij haar gebruiksdoel leek te passen.

Hij is verkocht als super allemansvriendje en mega braaf, ik heb de verkooptekst ook gelezen. Het was allemaal zo overtuigend dat ze de pony heeft gekocht zonder keuring of bloed trekken. Helaas.

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:10

Ik zou het als goede les zien en hem te koop zetten. Wel met het eerlijke verhaal erbij. Een ervaren iemand kan dit wel handelen, die geeft hem een grondige opvoedcursus.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:12

Misschien had hij goed overwicht, soms heb je dat ook, pony's lopen bij mij eerder te klooien en aan de gang te blijven dan bij een vriendin van me. Die hoeft maar 1x uh te zeggen en ze gedragen zich voorbeeldig. Het blijven levende wezens en niet iedereen is een oplichter.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:16

Als het een ruin is zou ik eerst even kijken of het wellicht een klophengst is.

Dat de verkoper de pony niet terug wilt en het bij trailerladen al mis ging doen bij mij ook de alarmbellen rinkelen. Hoelang is de pony van de verkoopster geweest? En is deze uberhaupt wel getraind/ iets mee gedaan?

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:19

Misschien ben ik nu weer een idioot die paarden niet snapt, maar ik lees gewoon een jonge pony die in een vreemde omgeving is gekomen. Is de pony geboren bij de oude eigenaar, stond hij daar al lang? Hoe corrigeert de nieuwe eigenaar? Met een grote "foei, mag je niet doen", of met de juiste timing een welgemikte pets? Want eerlijk, een pony mag prima iets spannend vinden, of eens kijken hoe ver ze kunnen gaan, maar die voeten blijven op de grond en de tanden blijven op elkaar. Zo niet, dan is timing alles. En dit klinkt niet als een dier die onder de indruk is van een stevige brul of een dikke foei...

Ik zeg niet dat je hem het erf over moet meppen, maar ik ben wel benieuwd hoe er nu mee omgegaan wordt en wat de pony gewend was.

Aranel
Berichten: 20207
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:20

Suzanne F. schreef:
Ik zou het als goede les zien en hem te koop zetten. Wel met het eerlijke verhaal erbij. Een ervaren iemand kan dit wel handelen, die geeft hem een grondige opvoedcursus.


Dit zou ik ook doen. En van tevoren controleren of het geen klophengst is.

Ik krijg wel echt een beetje een maar gevoel bij de verkopende partij in deze trouwens.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:21

Oh ik proef een beetje hetzelfde als wat ik heb meegemaakt met een pony merrie, gekocht als maatje voor mijn tinker. Doodbraaf diertje, bij gaan kijken ook rustig en makkelijk meewerkend. Maar eenmaal thuis veranderde ze binnen een paar dagen in een levensgevaarlijk niet te handelen merrie die alles en iedereen aanvloog inclusief mijn tinker die echt doodsbang werd van haar ondanks haar 1.05 m. En uiteindelijk vloog ze mij ook aan, gewoon levensgevaarlijk in de omgang, maar soms was ze volstrekt kalm en lief maar kon zonder aanleiding omslaan in aanvallen om te doden. %)

Vorige eigenaar gebeld en hoewel oh mijn schatje liefste ik wil haar eigenlijk niet kwijt enz... wilde ze het diertje niet terug hebben. Ook niet na een week al (proeftijd was afgesproken voor geval geen klik met mijn tinker). Beestje laten nakijken. Zo op het oog niks mee aan de hand. En na wat rondbellen (inslapen of een zeer ervaren plek zoeken) wilde een handelaar haar hebben als menpony in een span. ondanks mijn melding weet je dat zeker ze vertoont link gedrag. Dat kon hij wel aan.

Nou 2 weken later wordt ik gebeld dat hij haar naar de slager ging brengen ivm extreem gevaarlijk gedrag. Zo verdrietig en ook nooit kunnen achterhalen wat er nu loos was. Maar had ik dat geweten was ze nooit naar de handelaar gegaan maar hadden wij haar laten inslapen. Was het echt door de verhuizing of was er vooraf al wat mis en zijn we gewoon keihard bedonderd ondanks dat ik nu niet bepaald een groentje was met paarden? En ook beste rotzakken in handen gehad ook.

We zullen het nooit weten maar ondanks dat het al best een hele tijd geleden is vergeten doe ik het nooit meer. En ik weet echt nog steeds niet wat dergelijk gedrag heeft kunnen veroorzaken?

Met dat in mijn achterhoofd zou ik het diertje zelf niet meer in bezit willen hebben. En als de oude eigenaar weigert terug te nemen zou ik of een zeer ervaren nieuwe baas zoeken met het verhaal erachter (desnoods gratis) of zelf besluiten het dier te laten inslapen. Niemand zit te wachten op een heel gevaarlijk linke kleine pony.

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:24

Zonnetje81 schreef:
Misschien had hij goed overwicht, soms heb je dat ook, pony's lopen bij mij eerder te klooien en aan de gang te blijven dan bij een vriendin van me. Die hoeft maar 1x uh te zeggen en ze gedragen zich voorbeeldig. Het blijven levende wezens en niet iedereen is een oplichter.

Dit heb ik ook eens meegemaakt met een klein paardje wat l2 liep en ik in bruikleen gaf. Was de persoon waar die heen ging en de gehele stal behoorlijk zweverig te noemen. Paard kon dat echt niet waarderen.
Na een paar maanden paard weer opgehaald en thuis was ze gelijk weer normaal en gingen er gelijk 2 pubers mee rijden en starten met 3 winst per proef.
Soms klikt het gewoon niet.

Bij jonkies kunnen slechte gewoontes er heel snel insluipen wat veel tijd kost om er weer uit te halen en soms blijven ze gevoelig om weer een terugval te krijgen in het gedrag als ze de kans weer krijgen.
Ik snap dus dat de verkoper de pony niet terug wilt, ze heeft hem ook met een reden verkocht natuurlijk.

Weet je ook heel zeker dat de verkoper een particulier is en niet iemand die zich zo voordoet?

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 12:44

karuna schreef:
Oh ik proef een beetje hetzelfde als wat ik heb meegemaakt met een pony merrie, gekocht als maatje voor mijn tinker. Doodbraaf diertje, bij gaan kijken ook rustig en makkelijk meewerkend. Maar eenmaal thuis veranderde ze binnen een paar dagen in een levensgevaarlijk niet te handelen merrie die alles en iedereen aanvloog inclusief mijn tinker die echt doodsbang werd van haar ondanks haar 1.05 m. En uiteindelijk vloog ze mij ook aan, gewoon levensgevaarlijk in de omgang, maar soms was ze volstrekt kalm en lief maar kon zonder aanleiding omslaan in aanvallen om te doden. %)

Vorige eigenaar gebeld en hoewel oh mijn schatje liefste ik wil haar eigenlijk niet kwijt enz... wilde ze het diertje niet terug hebben. Ook niet na een week al (proeftijd was afgesproken voor geval geen klik met mijn tinker). Beestje laten nakijken. Zo op het oog niks mee aan de hand. En na wat rondbellen (inslapen of een zeer ervaren plek zoeken) wilde een handelaar haar hebben als menpony in een span. ondanks mijn melding weet je dat zeker ze vertoont link gedrag. Dat kon hij wel aan.

Nou 2 weken later wordt ik gebeld dat hij haar naar de slager ging brengen ivm extreem gevaarlijk gedrag. Zo verdrietig en ook nooit kunnen achterhalen wat er nu loos was. Maar had ik dat geweten was ze nooit naar de handelaar gegaan maar hadden wij haar laten inslapen. Was het echt door de verhuizing of was er vooraf al wat mis en zijn we gewoon keihard bedonderd ondanks dat ik nu niet bepaald een groentje was met paarden? En ook beste rotzakken in handen gehad ook.

We zullen het nooit weten maar ondanks dat het al best een hele tijd geleden is vergeten doe ik het nooit meer. En ik weet echt nog steeds niet wat dergelijk gedrag heeft kunnen veroorzaken?

Met dat in mijn achterhoofd zou ik het diertje zelf niet meer in bezit willen hebben. En als de oude eigenaar weigert terug te nemen zou ik of een zeer ervaren nieuwe baas zoeken met het verhaal erachter (desnoods gratis) of zelf besluiten het dier te laten inslapen. Niemand zit te wachten op een heel gevaarlijk linke kleine pony.


Dit klinkt erg vergelijkbaar. De hoogte idem, alleen een jonge pony nog. Vriendin is echt wel wat gewend met paarden en pony’s, dit gedrag (hij gaat echt in de aanval -en lang) is echter anders. Omdat hij dit al op het erf liet zien (terwijl hij echt als allemansvriendje /super super makke pony is verkocht) kan ik me niet voorstellen dat hij dit gedrag bij de verkoper niet vertoond zou hebben.
Ik hoop voor deze pony dat het beter af gaat lopen, maar het vertrouwen van vriendin is dusdanig weg dat deze pony toch nog geschikt gaat worden voor haar gebruiksdoel dat ze hem echt niet wil en kan houden. Bovendien komen er ook kinderen bij haar op het erf. Hoewel onder begeleiding wil je zo’n situatie niet.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 12:46

cobiie schreef:
Zonnetje81 schreef:
Misschien had hij goed overwicht, soms heb je dat ook, pony's lopen bij mij eerder te klooien en aan de gang te blijven dan bij een vriendin van me. Die hoeft maar 1x uh te zeggen en ze gedragen zich voorbeeldig. Het blijven levende wezens en niet iedereen is een oplichter.

Dit heb ik ook eens meegemaakt met een klein paardje wat l2 liep en ik in bruikleen gaf. Was de persoon waar die heen ging en de gehele stal behoorlijk zweverig te noemen. Paard kon dat echt niet waarderen.
Na een paar maanden paard weer opgehaald en thuis was ze gelijk weer normaal en gingen er gelijk 2 pubers mee rijden en starten met 3 winst per proef.
Soms klikt het gewoon niet.

Bij jonkies kunnen slechte gewoontes er heel snel insluipen wat veel tijd kost om er weer uit te halen en soms blijven ze gevoelig om weer een terugval te krijgen in het gedrag als ze de kans weer krijgen.
Ik snap dus dat de verkoper de pony niet terug wilt, ze heeft hem ook met een reden verkocht natuurlijk.

Weet je ook heel zeker dat de verkoper een particulier is en niet iemand die zich zo voordoet?


Geen idee… Ik was er niet bij. Het contact (appjes die ik gelezen heb) met verkoper was wel prima. Kwam heel oprecht en gezellig over. En ze hadden daar maar een paar verschillende rassen ponys staan zei ze.
Edit: Vriendin is bepaald niet zweverig te noemen. Is zeker wat gewend met jonge paarden en pony’s. En andere pony (zelfde leeftijd) moest ook even wennen, maar doet het fantastisch.
Laatst bijgewerkt door AppleSter op 04-04-24 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:46

karuna schreef:
Oh ik proef een beetje hetzelfde als wat ik heb meegemaakt met een pony merrie, gekocht als maatje voor mijn tinker. Doodbraaf diertje, bij gaan kijken ook rustig en makkelijk meewerkend. Maar eenmaal thuis veranderde ze binnen een paar dagen in een levensgevaarlijk niet te handelen merrie die alles en iedereen aanvloog inclusief mijn tinker die echt doodsbang werd van haar ondanks haar 1.05 m. En uiteindelijk vloog ze mij ook aan, gewoon levensgevaarlijk in de omgang, maar soms was ze volstrekt kalm en lief maar kon zonder aanleiding omslaan in aanvallen om te doden. %)

Vorige eigenaar gebeld en hoewel oh mijn schatje liefste ik wil haar eigenlijk niet kwijt enz... wilde ze het diertje niet terug hebben. Ook niet na een week al (proeftijd was afgesproken voor geval geen klik met mijn tinker). Beestje laten nakijken. Zo op het oog niks mee aan de hand. En na wat rondbellen (inslapen of een zeer ervaren plek zoeken) wilde een handelaar haar hebben als menpony in een span. ondanks mijn melding weet je dat zeker ze vertoont link gedrag. Dat kon hij wel aan.

Nou 2 weken later wordt ik gebeld dat hij haar naar de slager ging brengen ivm extreem gevaarlijk gedrag. Zo verdrietig en ook nooit kunnen achterhalen wat er nu loos was. Maar had ik dat geweten was ze nooit naar de handelaar gegaan maar hadden wij haar laten inslapen. Was het echt door de verhuizing of was er vooraf al wat mis en zijn we gewoon keihard bedonderd ondanks dat ik nu niet bepaald een groentje was met paarden? En ook beste rotzakken in handen gehad ook.

We zullen het nooit weten maar ondanks dat het al best een hele tijd geleden is vergeten doe ik het nooit meer. En ik weet echt nog steeds niet wat dergelijk gedrag heeft kunnen veroorzaken?

Met dat in mijn achterhoofd zou ik het diertje zelf niet meer in bezit willen hebben. En als de oude eigenaar weigert terug te nemen zou ik of een zeer ervaren nieuwe baas zoeken met het verhaal erachter (desnoods gratis) of zelf besluiten het dier te laten inslapen. Niemand zit te wachten op een heel gevaarlijk linke kleine pony.


Bij merries wil zulk gedrag nog weleens veroorzaakt worden door cysten op de eierstokken. Door de verstoorde hormoonhuishouding kunnen ze dan teveel testosteron gaan aanmaken.

Furst
Berichten: 662
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:49

Wat een vreselijk verhaal zeg! Dat pony's moeten wennen is hier herkenbaar. Toen ik mijn fjordenveulen ophaalde vorig jaar, liep ze met de fokker gelijk de trailer op. Met mij niet :') Ze is trouwens niet stout ofzo, vertoond niet dit gedrag, maar ze moet wel enorm wennen. De eerste week bij ons, konden we haar bijna niet aanraken. Terwijl ze zich bij de fokker voor de keuring los liet scheren en overal aanraken. Nu gaat het elke dag beter en beter <3

Lastige zaak. Heb in 2022 ook een welshveulen opgehaald. Die was ook helemaal niet braaf. Ondertussen is die wel verkocht en is hij wel aan het leren. Maar gemakkelijk blijft het niet. Inslapen zoals ik hier lees vind ik misschien best wel ver. Dan zou ik eerder verkopen aan iemand die er echt wel iets mee kan. Als dit een dier is voor welzijnswerk, ja dan valt dat al af bij deze pony. Lastig..

Lieser
Berichten: 1546
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:55

Lastig hoor. Ons paard had ook maanden nodig om te wennen. Nieuwe stal, haar vaste kudde kwijt, twee nieuwe eigenaren, verlatingsangst. We hebben echt wat te stellen gehad met haar in het begin, soms op het levensgevaarlijke af.
Nu is ze nog steeds sensibel, maar nooit meer gevaarlijk. En vooral super lief.

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:57

Laat de dierenarts bloed testen op testosteron, kortste weg om uit te sluiten dat het een klophengst is. Zo ja dan gaat dit gedrag nooit over.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 13:04

Furst schreef:
Wat een vreselijk verhaal zeg! Dat pony's moeten wennen is hier herkenbaar. Toen ik mijn fjordenveulen ophaalde vorig jaar, liep ze met de fokker gelijk de trailer op. Met mij niet :') Ze is trouwens niet stout ofzo, vertoond niet dit gedrag, maar ze moet wel enorm wennen. De eerste week bij ons, konden we haar bijna niet aanraken. Terwijl ze zich bij de fokker voor de keuring los liet scheren en overal aanraken. Nu gaat het elke dag beter en beter <3

Lastige zaak. Heb in 2022 ook een welshveulen opgehaald. Die was ook helemaal niet braaf. Ondertussen is die wel verkocht en is hij wel aan het leren. Maar gemakkelijk blijft het niet. Inslapen zoals ik hier lees vind ik misschien best wel ver. Dan zou ik eerder verkopen aan iemand die er echt wel iets mee kan. Als dit een dier is voor welzijnswerk, ja dan valt dat al af bij deze pony. Lastig..



Hij mag natuurlijk ook wennen. Alleen dit gedrag is zo extreem en dat elke keer weer is geen lol. En niet te doen met welzijnswerk inderdaad. De andere pony moest ook wennen, uiteraard. En het is ook een jong dier dus ook niet altijd voorspelbaar. Dat is logisch en dat is ze wel gewend. Dit is echter anders.

Furst
Berichten: 662
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:09

Ik begrijp je helemaal hoor! Hoe oud is de pony dan? De meeste hebben toch 6-12 maanden nodig. Wij zitten met ons veulen aan 6 maanden bijna. Maar dit is denk ik ook iets anders hoor. Je mag ook in PB dingen vertellen hoor. Ik heb ook wel verhalen over de welsh, die ik liever niet openbaar deel

StalNollie

Berichten: 9164
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:10

Pony hoeft helemaal niet gesedeerd te zijn. We waren er niet bij geur in een trailer bijv kan veel doen. (Even een voorbeeld te noemen).

Hoe is de houding van de koper heeft ze de Pony al een keer goed 'aangepakt' en je wilt niet teveel details online zetten (begrijpelijk) maar hoe jong is jong ? Praat je hier over een jaarling of over een 5 jarige (beide is nog jong).

Dat een particulier een dier niet terug kan nemen is natuurlijk niet meteen dat er een addertje zit een handelaar heeft vaak meer plek/stallen een particulier niet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:11

Ik ben normaal ook van inslapen gaat te ver en dieren kunnen veel leren. Mijn merens merrie was semi wild en duldde geen enkel menselijke aanraking en vloog ook aan. Maar toch dat was anders en soort van voorspelbaar. Ook de lang hengst geweest ruinen en zelfs het shetlandhengstje waar ik een tijdje mee te maken heb gehad waren voorspelbaarder.

Met dit merrietje was het anders, het gevoel, de extreme heftige omslag. Ook de dierenarts kon er niet echt een verklaring voor geven, tumor in het hoofd en idd de eierstok ellende zijn als optie gegeven. Echter viel er gewoon niet meer onderzoek te doen ivm te gevaarlijk voor de dierenarts en voor ons -O-

Ik begreep ook echt de handelaar zijn keuze wel. Hoewel heel erg verdrietig en ook flinke kwaadheid naar de verkoopster, die wist dat dit een mogelijke uitkomst kon zijn als ze haar niet terugnam. En dan nog weigeren ;(

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:40

Misschien heeft de pony gewoon een klein emmertje en toont hij dit gedrag als het emmertje overloopt.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 13:45

Utixo schreef:
Misschien ben ik nu weer een idioot die paarden niet snapt, maar ik lees gewoon een jonge pony die in een vreemde omgeving is gekomen. Is de pony geboren bij de oude eigenaar, stond hij daar al lang? Hoe corrigeert de nieuwe eigenaar? Met een grote "foei, mag je niet doen", of met de juiste timing een welgemikte pets? Want eerlijk, een pony mag prima iets spannend vinden, of eens kijken hoe ver ze kunnen gaan, maar die voeten blijven op de grond en de tanden blijven op elkaar. Zo niet, dan is timing alles. En dit klinkt niet als een dier die onder de indruk is van een stevige brul of een dikke foei...

Ik zeg niet dat je hem het erf over moet meppen, maar ik ben wel benieuwd hoe er nu mee omgegaan wordt en wat de pony gewend was.



Hij stond al langer bij de vorige eigenaar en is daarvoor bij de fokker aangekocht voor zover ze weet. De pony zou “alles” gewend zijn en altijd super super lief. En een echte allemansvriend. Jong, maar een superfijn karakter, zo is hij gekocht.

Alleen “foei” roepen is geen optie, deze pony steigert en maait jouw kant op als je hem vast hebt. En dat vele malen. Dus zodra hij steigert krijgt hij echt wel een pets erbij. Anders was het inmiddels wel compleet mis gegaan, hoe klein hij ook is. Hij is zeker niet onder de indruk van een foei of schreeuw, je moet hem echt van je af dwingen als hij steigert anders raakt hij je.

Mando

Berichten: 15722
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:50

Dat de vorige eigenaar haar lieve paardje niet terug wilt zet mij te denken.

Persoonlijk zou ik hem inladen en retour afzender of ze het leuk vind of niet. Anders juridische stappen nemen.