Iemand gebruikt foto's van mij, zonder toestemming, voor verkoop paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
123AmBeR17
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-10-22

Iemand gebruikt foto's van mij, zonder toestemming, voor verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 12:32

Hoi allemaal,

Een tijdje terug (in april) hebben wij het paard van mijn schoonvader en vriend te koop gezet. Wij dachten de perfecte match gevonden te hebben, maar helaas bleek dat achteraf niet zo te zijn. Het is allemaal heel vreemd verlopen en nu zijn zowel ik als mijn vriend geblokkeerd door de nieuwe eigenaar. Echter heeft ze hem nu weer te koop aangeboden, met bijna alleen maar onze foto's. Niet alleen foto's genomen door ons, maar ook foto's waar mijn vriend aan het rijden is en hij duidelijk herkenbaar is. Hier hebben wij geen toestemming voor gegeven en voelen ons hier oncomfortabel bij, wij willen dan ook dat die foto's uit de advertentie verwijdert worden.

Dan nu mijn vraag, hebben jullie advies hoe wij dit het beste aankunnen pakken?
- Wij zijn geblokkeerd en ze neemt ook geen telefoontjes op, dus wij kunnen helaas geen privé bericht sturen of bellen.
- Als we het melden bij de facebook groep dan zet ze de advertentie gewoon in een andere groep.

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Iemand gebruikt foto's van mij, zonder toestemming, voor verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:35

Ik weet dat op MP je inderdaad een melding kunt doen dat jouw foto's gebruikt worden. Misschien kan dat op facebook ook? Alleen die doen er niet zoveel aan..

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Iemand gebruikt foto's van mij, zonder toestemming, voor verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:39

Op FB mogen sowieso geen dieren te koop worden aangeboden, dus ik zou het daar blijven melden, worden ze iig (tijdelijk) geband van FB, als die een beetje hun werk doen tenminste.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Re: Iemand gebruikt foto's van mij, zonder toestemming, voor verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:52

Das wel heel brutaal zeg.
jammer genoeg kan ik je niet helpen maar wil je wel succes wensen en duim voor je dat jullie foto's niet meer gebruikt worden.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Iemand gebruikt foto's van mij, zonder toestemming, voor verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:55

Hm er zijn heel veel regels hier rond maar als het komt op effectieve aanpak kom je meestal bedrogen uit.
Mijn foto is ergens in een rusthuis tegen een muur geschilderd en wordt door die schilder nu als sticker op haar auto geshowd, nergens toestemming voor gevraagd maar als ik er mee verder wilde gaan ging het me meer kosten dan me lief was.

Ik zou de advertenties die je tegenkomt rapporteren voor verkoop van dieren, denk inderdaad ook dat ze daar strenger op zijn. Verder gaat er weinig aan te doen zijn als je er niet al je tijd in wilt steken (en er geen geld aan wilt uitgeven)

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Iemand gebruikt foto's van mij, zonder toestemming, voor verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:34

In principe: de foto van je paard is niet beschermd, de foto van je vriend wel. Maar wat Granoek zegt is erg waar: dat recht geldend maken kan behoorlijk duur worden. Optie van Ibbel is dan misschien de meest verstandige.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:43

Prrrr schreef:
In principe: de foto van je paard is niet beschermd, de foto van je vriend wel. Maar wat Granoek zegt is erg waar: dat recht geldend maken kan behoorlijk duur worden. Optie van Ibbel is dan misschien de meest verstandige.

Je mag niet zomaar foto's gebruiken die andere mensen hebben gemaakt, tenzij je toestemming hebt.
Maakt niet uit wie er op staat, foto's zijn in eerste instantie eigendom van de fotograaf, ook als je er zelf op staat.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:04

Prrrr schreef:
In principe: de foto van je paard is niet beschermd, de foto van je vriend wel. Maar wat Granoek zegt is erg waar: dat recht geldend maken kan behoorlijk duur worden. Optie van Ibbel is dan misschien de meest verstandige.

Op elke foto rust copyright, ongeacht wat er op staat. Hoef je er zelfs geen logo voor op te zetten.

Ik mag bv voor promo voor mijn zaak geen foto van een boom van Google halen.

Maar meestal is het het niet waard er wat aan te doen

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Iemand gebruikt foto's van mij, zonder toestemming, voor verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:58

Ik zou iemand anders een berichtje laten sturen waarbij je het gooit op ik meen auteursrecht, maar daar zullen sommige andere zich meer in verdiept hebben. Als fotograaf mogen andere niet zo maar jouw foto's gebruiken.

Mail sturen waarin je ze sommeert foto's te verwijderen binnen x tijd en een wat anders er aan hangen....als ze slim zijn geven ze daar gehoor aan

Relserk
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: Nederland

Re: Iemand gebruikt foto's van mij, zonder toestemming, voor verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 11:09

Het is toch ook zo dat je geen foto’s mag plaatsen met iemand herkenbaar er op zonder dat die persoon daar toestemming voor heeft? privacy schending of zo iets

lovelyfiefy

Berichten: 5093
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 11:12

123AmBeR17 schreef:
Hoi allemaal,

Een tijdje terug (in april) hebben wij het paard van mijn schoonvader en vriend te koop gezet. Wij dachten de perfecte match gevonden te hebben, maar helaas bleek dat achteraf niet zo te zijn. Het is allemaal heel vreemd verlopen en nu zijn zowel ik als mijn vriend geblokkeerd door de nieuwe eigenaar. Echter heeft ze hem nu weer te koop aangeboden, met bijna alleen maar onze foto's. Niet alleen foto's genomen door ons, maar ook foto's waar mijn vriend aan het rijden is en hij duidelijk herkenbaar is. Hier hebben wij geen toestemming voor gegeven en voelen ons hier oncomfortabel bij, wij willen dan ook dat die foto's uit de advertentie verwijdert worden.

Dan nu mijn vraag, hebben jullie advies hoe wij dit het beste aankunnen pakken?
- Wij zijn geblokkeerd en ze neemt ook geen telefoontjes op, dus wij kunnen helaas geen privé bericht sturen of bellen.
- Als we het melden bij de facebook groep dan zet ze de advertentie gewoon in een andere groep.

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.


wat Facebook betreft kan je even de groep opgelicht in de paardenwereld contacten.
zij hebben een vrij groot netwerk binnen alle groepen.
Dan is het misschien sneller weg dat ze jouw foto's gebruikt.

Je mag mij ook een pb doen, ik werk voor mijn groep ook met hun samen namelijk

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Iemand gebruikt foto's van mij, zonder toestemming, voor verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:08

RT-HAW -> TAO

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Iemand gebruikt foto's van mij, zonder toestemming, voor verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:19

Maar als je je paard aan hen gebt verkocht dan heb je toch een adres?

Aangetekende officiële brief versturen is dan misschien nog een optie.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Iemand gebruikt foto's van mij, zonder toestemming, voor verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:37

Ik heb een paar jaar geleden een paard van iemand gekocht, die zelf het paard 3 maanden eerder had gekocht. Omdat ze er zelf geen klik mee had, heeft ze hem weer te koop gezet. Met de foto's en filmpjes van de eerste eigenaar.

Voor mij als nieuwe eigenaar was dat eigenlijk wel een voordeel, daardoor heb ik de eerste eigenaren kunnen vinden. De eerste eigenaren hebben mijn paard zelf gefokt en waren ontzettend blij om contact te hebben en te zien waar hij terecht is gekomen. En ik kon al mijn vragen stellen en ontdekken dat ik een superpaard gekocht heb.

Ik kan me voorstellen dat het je het vervelend vindt dat jouw foto's gebruikt worden. Maar in mijn geval als koper was het een voordeel om te zien waar hij vandaan kwam.

123AmBeR17
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 15:42

Sky_As schreef:
Ik zou iemand anders een berichtje laten sturen waarbij je het gooit op ik meen auteursrecht, maar daar zullen sommige andere zich meer in verdiept hebben. Als fotograaf mogen andere niet zo maar jouw foto's gebruiken.

Mail sturen waarin je ze sommeert foto's te verwijderen binnen x tijd en een wat anders er aan hangen....als ze slim zijn geven ze daar gehoor aan



Vandaag hebben wij via een 3de partij er een bericht uit gegooid dat ze binnen 12 uur de foto's van mijn vriend verwijderd, ivm privacy schending. Ze heeft hier gelukkig op toegestemd. Daarmee is het grootste probleem in ieder geval mee opgelost.

Allemaal heel erg bedankt voor de adviezen!

123AmBeR17
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 15:52

petra8 schreef:
Ik heb een paar jaar geleden een paard van iemand gekocht, die zelf het paard 3 maanden eerder had gekocht. Omdat ze er zelf geen klik mee had, heeft ze hem weer te koop gezet. Met de foto's en filmpjes van de eerste eigenaar.

Voor mij als nieuwe eigenaar was dat eigenlijk wel een voordeel, daardoor heb ik de eerste eigenaren kunnen vinden. De eerste eigenaren hebben mijn paard zelf gefokt en waren ontzettend blij om contact te hebben en te zien waar hij terecht is gekomen. En ik kon al mijn vragen stellen en ontdekken dat ik een superpaard gekocht heb.

Ik kan me voorstellen dat het je het vervelend vindt dat jouw foto's gebruikt worden. Maar in mijn geval als koper was het een voordeel om te zien waar hij vandaan kwam.


Dat is inderdaad een goede reden om ze te laten staan, want wij zouden ook heel graag contact krijgen met de nieuwe eigenaren. Een van de voorwaarden van de verkoop was namelijk ook dat wij contact zouden houden en af en toe te horen kregen hoe het met hem ging.

Echter door alles wat er gebeurt is, willen wij niet dat hij op de foto's staat. Wij hopen dan dat er op een andere manier contact kan komen met de nieuwe eigenaren. Hij is 13 jaar van mijn vriend en schoonvader geweest en mijn vriend is er ook officieel mee gestart voor de wagen. Ook staat mijn originele advertentie van hem nog als gesloten advertentie op Bokt. Dus wij hopen dat mocht de nieuwe eigenaar dat willen ze ons toch kunnen vinden.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:33

Relserk schreef:
Het is toch ook zo dat je geen foto’s mag plaatsen met iemand herkenbaar er op zonder dat die persoon daar toestemming voor heeft? privacy schending of zo iets

Als je foto's maakt op openbaar terrein hoef je geen toestemming te vragen. Iemand van de weg af in hun huis/tuin fotograferen is dan weer minder netjes.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Iemand gebruikt foto's van mij, zonder toestemming, voor verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:58

Fijn dat het is opgelost TS!

Nog even voor andere eventuele lezers:
Je hebt altijd auteursrecht op foto's die door jezelf zijn gemaakt (tenzij je contractueel afstemt dat dat recht bij je werkgever/opdrachtgever legt bijvoorbeeld)

Er bestaat ook zoiets als portretrecht, maar dat is minder zwart wit en daardoor complexer. Auteursrecht is dus de makkelijkste weg.

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:18

Als eerste: fijn dat het is opgelost TS!

Esther schreef:
Als je foto's maakt op openbaar terrein hoef je geen toestemming te vragen.

Je mag idd filmen op publieke plekken mits de camera duidelijk zichtbaar in je handen is of er aangegeven wordt dat er wordt gefilmed.

Deurbelcameras en dergelijke die op de openbare weg gericht staan zonder duidelijke kenbaarheid hiervan zijn technisch gezien dus al niet legaal. Daarom ook best vreemd dat de politie ze graag inventariseerd voor gebruik.

Die beelden publiceren is echter een tweede.

Dan kom je namelijk eerst al met portretrecht (wat de regel is die denk ik ook de mensen die het hebben over copyright van foto's waar je op staat eigenlijk bedoelen). En wanneer de persoon op de foto een redelijk belang heeft om die foto niet gepubliceert te zien, mag dat dus gewoon niet tenzij geanonimiseerd. Privacy kan een belang zijn, of vervelende dingen die gebeurd zijn zoals in TS haar geval. Overigens zul je wel naar een rechter moeten als de discussie op "is er genoeg belang" strand, en dat kan het lastig maken.

Maar naast portretrecht is er ook nog de AVG. En nee, daarin mag je niet zomaar foto's van derden online plaatsen. Die moet je op z'n minst anonymiseren. Herkenbare foto's zijn namenlijk persoonsgegevens. De enige uitzondering is foto's uit privesfeer die in huishoudelijke of vriendelijke kring gedeeld worden zonder proffesionele noch commerciele doeleinden. Een advertentie met een oud-eigenaar zijn foto valt daar buiten. En ja, daar zijn rechtzaken over geweest. Bijv. een oma die de kleinkinder op FB zette, en dat moest verwijderen of betalen.

Nog afgezien van dat de foto's te paard mogelijk op eigen grond zijn en niet gemaakt door de nieuwe eigenaar en het hele openbare plek verhaal dus al niet op gaat, en er auteursrecht op eigen foto's zit, staat TS sowieso dus in haar recht omrent de foto's van haar vriend.

Ik vraag me nu wel af of er portretrecht of zulke privacywetgeving op een paard (of ander huisdier) zit, en of eigenaar deze dan heeft (en dat deze dus ook overgedragen wordt bij verkoop). Wellicht dat een juridisch persoon daar meer van weet, ik kom uit de privacy hoek en heb me nou nooit zo in dierenprivacy verdiept :+ .

Esther schreef:
Iemand van de weg af in hun huis/tuin fotograferen is dan weer minder netjes.

Zeg maar gewoon verboden.