Hoe lang paard op stapmolen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simongekJarig

Berichten: 5345
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:35

Mijn paard stond in de winter vaak in pension. Voor wat extra beweging liep hij dan half uurtje in de molen.

Vind er niets ergs aan zolang je hem geen uren erin laat lopen ter vervanging van. :j

ruitje

Berichten: 12350
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 00:00

prugelpiet schreef:
Stapmolen is oneindig rondjes lopen zonder enige interactie met wat dan ook. Als ik longeer, dan vraag ik allerlei dingen van een paard en heb ik hele verhalen tegen ze te kletsen. Een paard wat goed kan longeren kan je echt fijn trainen vind ik. 20 minuten rondjes draven zonder enige afwisseling of uitdaging is inderdaad net zo geestdodend als stapmolen.

Stapmolen is geen training. Ook niet als iemand het woord trainingsmolen gebruikt. Tuurlijk kan ik ze een bijzet aan knopen en in de molen gooien en die op draf zetten, maar doorgaans worden ze daar dan met gewoon longeren niet fijner van.

Ik ben het zeker met je eens dat het voor paarden denk ik heel fijn kan zijn om soms even wat zonder de mens te moeten doen. Of gewoon even lekker hun ding mogen doen. Ik heb wellicht niet het beste of meest verstandige voorbeeld, maar als ik longeer met een singel en bijzet mag ik graag aandacht en een paard wat zijn best doet, maar als ik ze longeer zonder iets eraan mogen ze best even gek doen en lekker rennen en bokken. het verschil lijken ze prima te begrijpen, dus af en toe kunnen ze dan even hun ei kwijt.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen een stapmolen, en zie hier de meeste er logisch gebruik van maken, maar ik zie er absoluut niet de meerwaarde er van in om ze er 80 minuten in te pleuren of 2x per dag omdat het kan. Ik denk echt oprecht dat paarden die genoeg ruimte hebben op stal, net zo lief in hun stal staan dan nog een keer die rondjes te moeten wandelen in de molen.
80 minuten is bijna 1,5 uur hetzelfde rondje sjokken. Dat vind ik echt te lang.


Het valt of staat met hoe je longeert en hoe je een molen gebruikt. Ik zie soms mensen longeren waarvan ik denk: als het paard mocht kiezen deed hij liever een half uurtje molen :') . Eens overigens met je laatste alinea, ik zie niet in waarom een paard zoveel in de molen zou moeten.

Ik ben het niet eens met de zin: 'stapmolen is geen training'

Als ik een paard heb snelgewerkt en hij heeft de dag daarna spierpijn, dan is een stapmolen training.

Training is niet alleen rijtechnisch( een paard rechter maken oid) of gehoorzaamheid ( praten/hulpen geven oid)

Training is ook heel erg simpel: wat doet een paard aan arbeid wat goed is voor zijn spieren.

De verzuring eruit krijgen is ook trainen :)

Wij hebben bijvoorbeeld ook deze, een stapwagen. Kunnen we de drafbaan rond. Daar staat dus een trekker voor en dan gaan we rechtuit, door de polder. Zie ik gewoon als training. Kun je er 4 trainen in stap, zonder verder enige andere belasting.
Afbeelding

Ladyson

Berichten: 3229
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 00:25

Woehaha nee joh ruitje fantastisch! Ik heb dit nog nooit gezien. Is dit iets zelfgemaakts of gewoon een gebrek in mijn paardenkennis?

Ik vind stapmolens handig voor als je een periode meerdere keren per dag moet stappen, maar ik ben er verder niet zo fan van. Een stapwagen is dan alweer een stuk leuker voor ze.

ruitje

Berichten: 12350
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 00:34

Deze heeft mijn broer gemaakt. Die maakt alles wat mijn vader en ik bedenken( en we bedenken nogal eens wat, tot mijn broers frustratie denk ik :') )

Hij werkt voor ons ook nog dubbel want we zetten hem ook wel eens in voor paarden die moeite hebben net de startauto, maar dan trainen we dus meer op gehoorzaamheid. Je wil dat een Draver met de start ' op de auto geplakt' zit, zonder heet te worden.

Hier zie je er 1 die goed op de 'auto te zetten is' , alhoewel ik denk dat hij best pittig is want hij wil er graag overheen :+

Vanaf 2.50



Hier vanaf 3.15 een ander beeld, bedenk je maar hoe niet relaxed het is als ze niet goed achter de auto willen :+


Oke, genoeg drafsport spam, excuses :o

prugelpiet

Berichten: 12584
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 00:48

Interessant! En ik maar wachten tot de deurtjes open gingen :+

Ik snap wat je bedoelt met trainen in die zin. Dan snap ik je ook dat je een stapmolen trainen noemt. Ik zou bijvoorbeeld spierpijn eruit lopen zelf geen trainen noemen, dus vandaar dat ik stapmolen daar ook niet onder zou scharen. Ik zou ze wel voor hetzelfde doel erin zetten.

Mira10
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-01-23

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 07:23

@ruitje . Gaaf hoor om je ‘spam’ te zien. Mooi hoe die dravers daar achteraan scheuren.

Ze doen het in mijn ogen keurig allemaal. Grappig ook dat jij het over heet worden hebt, en bij het andere filmpje over niet goed achter de auto willen, en ik met m’n koudbloed als eerste denk: hoe ga ik zorgen dat ze gemotiveerd is om hier achteraan te hobbelen. Ik was tot een kwart baan gekomen alvorens ruzie te krijgen denk ik , maar goed, daar is het ook een koudbloed voor. Misschien kunnen we die eens vóór deze auto zetten, ipv die stapmolen ;) (grapje natuurlijk, voordat ik half het forum over me heen krijg)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:14

Maar mensen halen hier verschillende dingen door elkaar.

Je hebt verschillende stapmolens en dat maakt deels ook uit. Een kleinere cirkel of een iets grotere bijv. Alleen stappen of is er een trainingsprogramma met draf en diverse tempo's?

Wat is de ondergrond? Ik vind een harde ondergrond en het doel daarvan weer anders dan op zand. En dan hoelang duurt het programma? Wat doet het paard daarnaast etc?

Dat mensen vallen over het woord geestdodend........Dat IS het gewoon!! Een een paarden brein werkt anders ja, duhhhhhh Maar een molen doet niks voor de geest van een paard. Ze lopen vaak alleen en steeds hetzelfde rondje. Dat is absoluut nooit hetzelfde als vrij bewegen. Maar goed, om die verschillen te zien zou men moeten leren paarden lezen en hun uitdrukkingen begrijpen.

Dat stappen goed is, is iedereen het wel over eens. Maar dat doen dmv een molen is gemakzucht voor de mens.

Wij stonden ergens waar de molen binnen was en op zandgrond. De paarden van de eigenaren kwamen vrijwel nooit buiten en werden alleen in de molen gezet. Die paarden vlogen alle kanten op en konden dus nooit hun ei kwijt.
Ik ben echt wel wat gewend en heb genoeg narigheid gezien, maar dit was echt levensgevaarlijk. En "helaas" ging het altijd goed, dus dat was ook hun smoes.
En uiteraard kwam het gedrag omdat het hete paarden waren en niet omdat ze nooit vrij mochten bewegen, nooit sociaal contact hadden etc.

Toen ik er nog wel gebruik van maakte zorgde ik iig dat ze beiden kanten op evenveel liepen.

Maar goed, zoals bij alles.........Hier verdedigen de mensen die een molen oke vinden de molen. Niemand zal dan zeggen het is niet oke, het is oersaai, ga zelf lekker wandelen etc. En ja, oersaai, ook voor paarden die als je de keus hebt ook graag dingen zien, willen bekijken, soms stil staan en soms bewegen. Maar in een molen dus 0,0 keus hebben. Je kan niet eens vluchten terwijl je alleen bent en geen kant op kan. Wat met longeren of rijden wel altijd ene optie is.

En nee, met rijden hebben ze ook niet veel keus, maar hopelijk is dat meer gevarieerd. En veel paarden leren goed en graag, werken ook fijn op beloning ( en dan bedoel ik geen snoep ) of kijken graag rond, bijv op buitenrit. Daar leren ze ook veel van.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:53

Benzz schreef:
Captain schreef:
Je kunt het paard toch eerst terugzetten voor je alles opruimt? Ik zorg er altijd voor dat ik eerst voor mijn paard zorg en dan pas voor mezelf/de omgeving.

Dus paard uitgestapt, bak slobber onder z'n neus, borstel er overheen, deken er op en dan weer terug de wei in. Daarna pas ga ik opruimen.

Of is dat op grote stallen niet gewenst?

Conditioneel en hard heid voor de pezen is een molen met harde ondergrond wel degelijk gewenst. We maken paarden veel te menselijk met mentaal motiveren en dergelijke. Paarden leven op instincten.


Juist daarom niet in een molen? Omdat uit menselijk oogpunt wij het voor onszelf goed weten te praten?Ze bewegen toch?Dat is toch goed voor ze? Wat kan het nu voor kwaad? Een fantastich meganisme in het het menselijke brein. Goedpraten voor jezelf.

Als je daadwerkelijk denkt dat paarden geen mentale prikkels nodig hebben dan leef je nog onder een steen.

Langdurig en of vaak op cirkels is niet goed goed voor pezen. Training op wisselende bodems weer wel. Maar dan niet te lang en te vaak op de cirkel. Rechte stukken, oneven terrein, wisselende tempo’s, afwisseling in waar en hoe, duur en kracht. Daar worden paarden beter van. Mentaal en fysiek. Van een molen niet, afstompend en geestdodend.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:06

Benzz schreef:
Pareltjes schreef:
Je spuit het paard niet af als het nog niet op temperatuur is toch? Eerst uitstappen, kan prima aan de hand als je dat onbelast wilt, en pas als het paard op temperatuur en normale ademhaling is kan er worden afgespoten.

Juist wel, als het warm is en je wil de temperatuur naar beneden halen doe je dat wel. In de eventingsport de normaalste zaak van de wereld.
Zelfs topsport hockey heeft deze gewoonte overgenomen van de eventing. Afspuiten met ijswater om de temperatuur naar beneden te halen.


Heeft dat niet alleen nut als je tegen kritieke waardes zit? Voor de stofwisseling is beweging beter. Als een paard niet in extreme waardes zit kan men gewoon uitstappen, zonder stapmolen. Voor dat half bokt ineens weer met ijswater gaat koelen...

Tancreda4

Berichten: 24082
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:09

Het kan een aanvulling zijn, maar geen vervanging van. Wij hebben ook een molen, en er staan wel eens paarden in als de baasjes een dagje geen tijd hebben. Het alternatief is dat ze tijdens het uitmesten niets staan te doen. Nu hebben ze dan toch even wat stap beweging. Zeker bij de wat stijve oudjes best fijn. Overigens staat al onze paarden 24/7 buiten, dus het is een aanvulling op zo'n moment.

Ik wilde hem gaan gebruiken, leek mij wel makkelijk als ze alvast wat warm kon stappen in de tijd dat ik uit zou mesten. Of uitstappen en ik alvast wat doen. Maar durfde het nooit en ook niet om weg te lopen. Ze heeft er uiteindelijk 2x in gestaan, de 2e keer ging mis. Gelukkig was ik er bij en kon ik dr helpen. Maar precies waar ik bang voor was dus niet meer gedaan. Maar ik vind het wel jammer, want het kan soms net helpen bij dagen dat je minder tijd hebt.

Dan is het of instappen/uitstappen in de molen en toch wat kunnen doen, of niets doen.

Elke dag erin zetten lijkt mij overigens wel wat geestdodend.

prugelpiet

Berichten: 12584
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:28

Als paarden uit angst flippen in de molen is het gewoon niet goed aangeleerd. Het is niet erin gooien en ze maar vooruit laten jagen door de hekken. Je moet ze wel even meenemen in hoe het werkt.

Marije_jiplover

Berichten: 25351
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:29

Benzz schreef:
Pareltjes schreef:
Je spuit het paard niet af als het nog niet op temperatuur is toch? Eerst uitstappen, kan prima aan de hand als je dat onbelast wilt, en pas als het paard op temperatuur en normale ademhaling is kan er worden afgespoten.

Juist wel, als het warm is en je wil de temperatuur naar beneden halen doe je dat wel. In de eventingsport de normaalste zaak van de wereld.
Zelfs topsport hockey heeft deze gewoonte overgenomen van de eventing. Afspuiten met ijswater om de temperatuur naar beneden te halen.

Pareltjes schreef:
Heeft dat niet alleen nut als je tegen kritieke waardes zit? Voor de stofwisseling is beweging beter. Als een paard niet in extreme waardes zit kan men gewoon uitstappen, zonder stapmolen. Voor dat half bokt ineens weer met ijswater gaat koelen...

In de endurance gaat er tijdens de sportprestatie al koud water over het paard, gewoon, onderweg.
Waarna je met een opgefrist paard je weg vervolgt.
En op klasse 2 niveau met een koudbloed zit je dan echt nog niet op kritieke waardes hoor, maar het is voor het paard wel veel beter om gekoeld te worden, dan om na een training warm gehouden te worden met dekens.
Maar dat is een heel andere discussie dan die over de stapmolen.


Ik ken veel stapmolens met een grotere diameter dan een gemiddelde rijbaan, daar zie ik het probleem met op de cirkel bewegen niet zo.

En dat er op een stal geen toezicht is op de molen en een gevallen paard dan niet meer overeind kan komen, zegt meer over het management op die stal dan over het gebruik van een stapmolen in het algemeen.
Neemt niet weg dat een noodlottig ongeval altijd te betreuren valt, maar ik zou eerder geen vertrouwen in de betreffende stal meer hebben, dan in de stapmolen op zichzelf.

Daar waar die niet ingezet wordt als vervanging van vrije beweging, maar als aanvulling, bv op trainingsstallen waar er door 1 iemand meerdere paarden getraind moeten worden, zie ik er wel de meerwaarde van in.

Zelf heb ik hem niet nodig, sta ook op een plek zonder, heb maar 1 paard en die staat 24/7 buiten en op dagen dat we niet trainen, ga ik regelmatig wel met hem aan de hand wandelen of fietsen, dus die krijgt beweging genoeg.

Dorine92
Berichten: 5341
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:43

Mira10 schreef:
Waarom ben ik meteen een slechte eigenaar? Ik vraag het me echt af. Ben ik een beter mens als ik mijn paard 10 km verderop in een paddock zet, die regelmatig modderig is, en waar ze in de regen moet staan wachten tot ik kom, en dan minder tijd heb om te knuffelen, te wandelen etc. omdat er nog van alles gedaan moet worden? Of omdat ik verder moet reizen?
Is het beter voor mijn paard om 20 uur in een stal te staan maar elke dag met regelmaat te bewegen, of 24 uur op een wei en 2x ineens een lange rit te maken?
Elk paard is ook anders toch? Er zijn paarden die vrolijk in de modder rollen. Er zijn paarden die het vreselijk vinden.


Er zijn wel snel heel veel oordelen. Mijn paard staat 24/7 op stal. Dat is natuurlijk niet 24/7 maar 20/7. soms nog minder. Niet ideaal, maar mijn paard zit goed in haar vel. In de ideale wereld zouden we een paard wellicht ook helemaal niet berijden. Stond laatst niet goed vast met poetsen, en was alvast haar stal in gelopen. Aan het einde van het weideseizoen, staat ze aan het hekje te wachten, en zo is het ook vaak met losgooien. Hallo? Wat doe ik in deze bak met zand?
Ze heeft veel contact met andere paarden. Als ik denk dat ze op een andere plek gelukkiger zou zijn, dan stond ik daar gister al.
Het zal je verbazen bij start weideseizoen als het halster wordt losgeklikt. Iedereen staat te springen en te rennen, en mijn paard staat ?!? serieus ?!? waarom al die drukte?

Laat elkaar toch alsjeblieft in zijn waarde. Ik kijk naar m'n paard. Mijn paard bepaald. Als ik haar de stapmolen in moet trekken dan gaat ze er niet meer in. Als ze gedragsproblemen krijgt van het stilstaan, moet ze naar een stal waar ze meer naar buiten moet. Als het rijden in de bak te saai wordt gaan we meer naar buiten.
Geloof me, mijn paard heeft al wat meegemaakt, en de vorige eigenaren ook. Ik merk het wel als ze ergens wat van vind. Daar is ook ruimte voor, want het is namelijk een individu, met een karakter, dat recht heeft op geluk.
Mensen die zeggen: je had haar niet moeten nemen. Ze is op mijn pad gekomen en ze gaat helemaal nergens nooit meer heen, voor nog geen miljoen. Beter voor iedereen z'n veiligheid. Paard was afgeschreven en boos op de wereld. Zonder mij was ze nu een gehaktbal. Denk ajb even na voor je wat zegt...

Mensen denken na voordat ze wat zeggen. Je redenering klopt gewoon van geen kant.
Als jouw paard “moet gaan wachten tot jij komt” is er sowieso al iets structureel mis met de manier waarop hij gehouden wordt. Een paard moet een eigen leven hebben. Hij hoort niet afhankelijk te zijn van jouw knuffels. Die knuffels van jou horen helemaal niet zo belangrijk te zijn, omdat hij nog heel veel andere leuke dingen in het leven te doen zou moeten hebben, naast eten.
Hoe ver jij moet reizen is al helemaal irrelevant, daar is het paard zich niet van bewust. Dus dat gaat puur over hoe JIJ je dag wilt indelen, niet over hoe jouw paard zijn dag wil indelen.
Verder heeft niemand het over 2 keer ineens een lange rit maken. Je vergelijkt gewoon jouw situatie met een situatie die ook niet optimaal is, en trekt daaruit vervolgens de conclusie dat jouw situatie prima is.
20/7 op stal is inderdaad geen 24/7 op stal, maar dat maakt niet dat het dan dus hartstikke prima is. Die 4 uurtjes compenseren heus de andere 20 uur niet. Feit blijft dat dat paard alsnog 1/6 deel van zijn herfst-, winter- en vroege voorjaarleven in een afgesloten ruimte staat te wachten tot iemand hem komt halen. En ja, alles went. Jij kunt ook je leven 20/7 in een wc hokje doorbrengen. En dan heb jij tenminste nog een tv of telefoon of boek. Met enkel eten wordt dit idee al een stuk minder aantrekkelijk. En ja, wij zijn mensen, geen paarden, maar alsnog.
Het feit dat hij geen gedragsproblemen heeft, is geen reden om te concluderen dat hij het “dus” ideaal vindt zo. Hij dealt gewoon met de situatie, net als dat wij mensen met situaties dealen. De ene persoon is de andere niet. Sommige mensen worden depressief als hun moeder overlijdt, andere niet. Betekent niet dat die depressieve persoon wél last heeft van het overlijden van zijn moeder, en de persoon die gewoon blijft functioneren, er geen last van heeft. Dus ook dit is een kul reden.
Dat het paard alvast vanaf de poetsplaats zijn stal in is gelopen, is ook geen teken dat je paard gek is op het op stal staan. Het paard associeert de stal gewoon met eten. Zelfde verhaal met de paddock. Daar is geen eten, en op stal misschien wel, dus ja, dan wil hij naar stal.
Dat jouw paard niet uit zijn plaat gaat bij het in de wei gaan, betekent niet dat hij de wei niet leuk vindt. Het is gewoon een teken dat hij zich niet op dezelfde manier uit als de paarden die wél uit hun stekker gaan.
En dat je het wel merkt als ze ergens wat van vindt... ook fout. Paarden laten niet snel ongemak merken, bovendien weten ze niet welke keuze ze nog meer zouden kunnen hebben, dus ze kunnen zich alleen voegen naar de situatie (wat jouw paard dus duidelijk doet). Bovendien blijkt uit al het bovenstaande dat je niet bepaald vanuit je paard aan het denken bent, waardoor je juist helemaal niet zo snel merkt wat je paard er eigenlijk daadwerkelijk van vindt.
En je laatste argument is al helemaal belachelijk. Dat je paard zonder jou een gehaktbal zou zijn. Als we met die maat gaan meten, kun jij jouw paard alles maken. Alles is immers beter dan een gehaktbal zijn, dus mag hij wel in zijn hoefjes klappen met elke ademhaling, en met elke hap eten en elk zonnestraaltje dat hij nog te zien krijgt.

En deze: sorry maar geloof je het zelf?
“Als ik denk dat ze op een andere plek gelukkiger zou zijn, dan stond ik daar gister al.”
Jij denkt oprecht dat je paard gelukkiger is 24/7 (of 20/7) op stal, dan op zijn minst de hele dag in vrijheid met schuilgelegenheid en fijne vriendjes?

Ik vind een stapmolen prima maar het is geen vervanging voor de basisbehoeften, waar naar mijn mening bij jouw paard niet in wordt voldaan.
De situatie blablabla.... ja leuk, maar dan moet je het daar ook gewoon bij houden. De situatie is niet ideaal. Punt. Niet gaan goedpraten

@ruitje wat een interessante filmpjes
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 26-01-23 13:51, in het totaal 4 keer bewerkt

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:46

ruitje schreef:
prugelpiet schreef:
Stapmolen is oneindig rondjes lopen zonder enige interactie met wat dan ook. Als ik longeer, dan vraag ik allerlei dingen van een paard en heb ik hele verhalen tegen ze te kletsen. Een paard wat goed kan longeren kan je echt fijn trainen vind ik. 20 minuten rondjes draven zonder enige afwisseling of uitdaging is inderdaad net zo geestdodend als stapmolen.

Stapmolen is geen training. Ook niet als iemand het woord trainingsmolen gebruikt. Tuurlijk kan ik ze een bijzet aan knopen en in de molen gooien en die op draf zetten, maar doorgaans worden ze daar dan met gewoon longeren niet fijner van.

Ik ben het zeker met je eens dat het voor paarden denk ik heel fijn kan zijn om soms even wat zonder de mens te moeten doen. Of gewoon even lekker hun ding mogen doen. Ik heb wellicht niet het beste of meest verstandige voorbeeld, maar als ik longeer met een singel en bijzet mag ik graag aandacht en een paard wat zijn best doet, maar als ik ze longeer zonder iets eraan mogen ze best even gek doen en lekker rennen en bokken. het verschil lijken ze prima te begrijpen, dus af en toe kunnen ze dan even hun ei kwijt.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen een stapmolen, en zie hier de meeste er logisch gebruik van maken, maar ik zie er absoluut niet de meerwaarde er van in om ze er 80 minuten in te pleuren of 2x per dag omdat het kan. Ik denk echt oprecht dat paarden die genoeg ruimte hebben op stal, net zo lief in hun stal staan dan nog een keer die rondjes te moeten wandelen in de molen.
80 minuten is bijna 1,5 uur hetzelfde rondje sjokken. Dat vind ik echt te lang.


Het valt of staat met hoe je longeert en hoe je een molen gebruikt. Ik zie soms mensen longeren waarvan ik denk: als het paard mocht kiezen deed hij liever een half uurtje molen :') . Eens overigens met je laatste alinea, ik zie niet in waarom een paard zoveel in de molen zou moeten.

Ik ben het niet eens met de zin: 'stapmolen is geen training'

Als ik een paard heb snelgewerkt en hij heeft de dag daarna spierpijn, dan is een stapmolen training.

Training is niet alleen rijtechnisch( een paard rechter maken oid) of gehoorzaamheid ( praten/hulpen geven oid)

Training is ook heel erg simpel: wat doet een paard aan arbeid wat goed is voor zijn spieren.

De verzuring eruit krijgen is ook trainen :)

Wij hebben bijvoorbeeld ook deze, een stapwagen. Kunnen we de drafbaan rond. Daar staat dus een trekker voor en dan gaan we rechtuit, door de polder. Zie ik gewoon als training. Kun je er 4 trainen in stap, zonder verder enige andere belasting.
[ [url=m/hSU1gj.jpg]Afbeelding[/url] ]



Lijkt me voor de paarden ook gezelliger om met 4 op pad te zijn
Laatst bijgewerkt door mce op 26-01-23 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Berichten: 24082
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:54

prugelpiet schreef:
Als paarden uit angst flippen in de molen is het gewoon niet goed aangeleerd. Het is niet erin gooien en ze maar vooruit laten jagen door de hekken. Je moet ze wel even meenemen in hoe het werkt.


Oh dat geloof ik zeker. Bij mij ging het niet vanwege angst mis, maar ging het mis omdat m'n paard op een of andere vage reden op de knieën viel, omhoog wilde komen, maar het hek al bij haar was. Best ellendig zo. Eens, nooit weer dus.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:09

Marije_jiplover schreef:
En dat er op een stal geen toezicht is op de molen en een gevallen paard dan niet meer overeind kan komen, zegt meer over het management op die stal dan over het gebruik van een stapmolen in het algemeen.
Neemt niet weg dat een noodlottig ongeval altijd te betreuren valt, maar ik zou eerder geen vertrouwen in de betreffende stal meer hebben, dan in de stapmolen op zichzelf.


Ik vind allerlei ongelukken die eigenlijk voornamelijk door gebrek aan toezicht komen ook maar weinig over zin en nut van stapmolens zeggen. Net zoals ongelukken in een (schuil)stal of in de wei/paddock niet per se bewijzen dat paarden iets van schuilmogelijkheid bieden of los buiten laten lopen slecht is. Paarden zijn nou eenmaal kwetsbaar en niet altijd even slim of handig bezig ;)
Zo heeft mijn paard zich vrij ernstig verongelukt in een grote, droge wei op een zonnige zomerse dag maar ik zou niet zo snel roepen dat weidegang in de zomer per definitie levensgevaarlijk is al moet ik zeggen dat ik het idee van mijn paard ophokken daarna wel eventjes verleidelijk vond

Nog mbt "geestdodend" effect en het feit dat paarden in de molen niet uitgedaagd worden, is het per se wenselijk om je paard altijd uit te blijven dagen? Ik doel vooral op wedstrijdpaarden die elke week sowieso heel wat mentale uitdagingen te verwerken krijgen, dat half uurtje doelloos rondstappen zonder menselijke interactie lijkt me dan juist prettig.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:11

Met dat laatste ben ik het wel eens. Als een paard toch al een hele dag prikkels krijgt van rijden en buitenlopen kan ik me voorstellen dat velen het apprecieren om gewoon even te kunnen stappen zonder na te denken. Hangt ook wat van het karakter af. Mijn haflinger zou er totaal geen probleem mee hebben bvb.

geena_01
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:27

Bij ons op stal hebben wij een stapmolen met plek voor 4 paarden. Met een zand bodem. Ze mogen er een halfuur in en er moet altijd iemand bij blijven staan. In de winter wordt hij meer gebruikt als in de zomer, ik vind het ideaal als bijvoorbeeld de buitenbak onder water staat, hem zo toch nog wat beweging te kunnen geven.
Laatst bijgewerkt door geena_01 op 26-01-23 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sambam

Berichten: 53
Geregistreerd: 16-05-16
Woonplaats: in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:30

Dorine92 schreef:
Je vergelijkt gewoon jouw situatie met een situatie die ook niet optimaal is, en trekt daaruit vervolgens de conclusie dat jouw situatie prima is.
20/7 op stal is inderdaad geen 24/7 op stal, maar dat maakt niet dat het dan dus hartstikke prima is.


Ik vind dit een hele interessante discussie. Ik hoor dit namelijk dagelijks voorbijkomen. Waarom blijven we altijd vergelijken met situaties die (nóg) slechter zijn, in plaats van dat we blijven kijken naar mogelijkheden om de situatie van ons eigen paard beter te maken? Er zijn áltijd slechtere situaties te vinden/bedenken, maar is dit dan de maatstaaf om te zeggen dat jouw paard het daarom goed heeft?

Zoals Dorine al beschrijft, een paard heeft hier geen weten van. Die kan zich niet bedenken dat andere paarden het slechter of beter hebben. Het is jouw verantwoordelijkheid als eigenaar om dit voor je paard te doen, en altijd te zorgen dat je in ieder geval aan zijn basisbehoeften voldoet. I.m.o. is vrijheid van bewegen samen met soortgenoten (het hele jaar rond) een van de belangrijkste behoeften naast voldoende ruwvoer en juiste huisvesting. Ik geloof heus dat de meeste eigenaren het beste met hun paard voor hebben, echter beschikken er naar mijn idee helaas tot op de dag van vandaag té weinig over de nodige kennis en/of het vermogen om echt naar de behoeften van het paard te kijken.

Nu weer on topic:
Ik heb zelf nooit gebruik gemaakt van een stapmolen, maar ik ben inderdaad ook van mening dat het enkel zou mogen dienen als extra, absoluut niet als vervanger. Daarnaast lijkt mij 20 tot 30 minuten ook de max. De draf/galop standen zou ik sowieso overbodig vinden.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe lang paard op stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:48

Nja maar ook de argumenten van Dorine92 zijn niet volledig zuiver. Je kan bvb niet zeggen dat argumenten als ‘paard lijkt gelukkig’ , ‘paard heeft geen gedragsproblemen’, etc bij 24/7 op stal niet tellen als indicatie voor het welzijn omdat het paard zich schikt terwijl mensen dan wel dezelfde argumenten gebruiken als hun paard 24/7 buiten staat. Die paarden ‘schikken’ zich net zozeer naar hun situatie.

Net zoals dat er een topic loopt waarin mensen heel ver gaan in ‘paard komt vanzelf naar mij toe’, ‘paard komt zelf knuffels halen’,…
Maar als dat paard op stal of in een paddock staat wordt dat opeens aanzien als iets slechts, i.e. direct gekoppeld aan verveling of gebrek aan soortgenoten. Die redeneringen zijn gewoon krom.

Sambam

Berichten: 53
Geregistreerd: 16-05-16
Woonplaats: in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:05

Poekkie schreef:
Nja maar ook de argumenten van Dorine92 zijn niet volledig zuiver. Je kan bvb niet zeggen dat argumenten als ‘paard lijkt gelukkig’ , ‘paard heeft geen gedragsproblemen’, etc bij 24/7 op stal niet tellen als indicatie voor het welzijn omdat het paard zich schikt terwijl mensen dan wel dezelfde argumenten gebruiken als hun paard 24/7 buiten staat. Die paarden ‘schikken’ zich net zozeer naar hun situatie.

Net zoals dat er een topic loopt waarin mensen heel ver gaan in ‘paard komt vanzelf naar mij toe’, ‘paard komt zelf knuffels halen’,…
Maar als dat paard op stal of in een paddock staat wordt dat opeens aanzien als iets slechts, i.e. direct gekoppeld aan verveling of gebrek aan soortgenoten. Die redeneringen zijn gewoon krom.



Klopt, daarom is het ook zo'n interessante maar tegelijkertijd ook moeilijke discussie. Het is nou eenmaal allemaal niet zo zwart wit. Een paard dat 24/7 op stal staat maar wel fysiek gezond is, zal zich wellicht beter voelen dan een paard dat wel in kuddeverband 24/7 buiten staat maar niet gezond is door bijvoorbeeld nalatigheid in de verzorging (verwaarlozing).

Mijn punt zat hem er meer in dat veel mensen nog steeds uit gaan van hoe zij als mens het gedrag van hun paard ervaren, en hieruit een conclusie trekken of het dier 'gelukkig' is. Een paard zal zich inderdaad altijd aanpassen aan de situatie waar hij het mee heeft te doen, maar ik denk dat we het er ook wel over eens kunnen zijn dat er bepaalde basisbehoeften nodig zijn voor een paard-waardig leven.

Dorine92
Berichten: 5341
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:35

Poekkie schreef:
Nja maar ook de argumenten van Dorine92 zijn niet volledig zuiver. Je kan bvb niet zeggen dat argumenten als ‘paard lijkt gelukkig’ , ‘paard heeft geen gedragsproblemen’, etc bij 24/7 op stal niet tellen als indicatie voor het welzijn omdat het paard zich schikt terwijl mensen dan wel dezelfde argumenten gebruiken als hun paard 24/7 buiten staat. Die paarden ‘schikken’ zich net zozeer naar hun situatie.

Klopt, daarom zo dicht mogelijk hun natuurlijke situatie benaderen. Dan heb je de grootste kans dat je goed gokt. Zeker als je ze keuzes geeft zoals een inloopstal waar je in KUNT lopen

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:36

Daar gezondheid als een extra factor bij zetten is niet nodig in de discussie. Mijn eigen paard heeft jarenlang 24/7 buiten gestaan en was gezond (ok was de eerste jaren wel veel te dik en jeukerig, de laatste 2 jaar was ie perfect en jeukvrij met exceemdeken).
Toch heb ik in de winter nooit het gevoel gehad dat die helemaal gelukkig was.
Waar hij nu staat (aan huis) en ‘s nachts op stal gaat heb ik dat gevoel wel. Maar hoe meet je dat? Hij staat nu beter in conditie en heeft een goede vacht zonder allemaal van die kleine weerstandsprobleempjes als vroeger maar is dat dan een graadmeter voor mentaal welzijn? Ik weet het niet.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:40

Dorine92 schreef:
Poekkie schreef:
Nja maar ook de argumenten van Dorine92 zijn niet volledig zuiver. Je kan bvb niet zeggen dat argumenten als ‘paard lijkt gelukkig’ , ‘paard heeft geen gedragsproblemen’, etc bij 24/7 op stal niet tellen als indicatie voor het welzijn omdat het paard zich schikt terwijl mensen dan wel dezelfde argumenten gebruiken als hun paard 24/7 buiten staat. Die paarden ‘schikken’ zich net zozeer naar hun situatie.

Klopt, daarom zo dicht mogelijk hun natuurlijke situatie benaderen. Dan heb je de grootste kans dat je goed gokt. Zeker als je ze keuzes geeft zoals een inloopstal waar je in KUNT lopen


Oei nee helemaal niet akkoord.
De dieren waarbij ik zoiets heb uitgetest zijn mijn katten: optie om 24/7 buiten te zijn, altijd eten en veel veld en klein bos in de buurt. De best mogelijke natuurlijke situatie + voer dus. Ook allen geboren als zwerfkat dus je zou denken dat ze zo het gelukkigst zouden zijn. Nou… lang buiten zijn willen ze dus pertinent niet, wat een gejank :') Ik kon hier zeer duidelijk concluderen dat ze de natuurlijke situatie echt niet willen.

Hier maken de paarden doorheen de dag in de winter zo goed als geen gebruik van de inloopstal maar ze geven ‘s avonds vanaf een uur of 9 wel aan al naar binnen te willen. Is nochtans 2/3 uur te vroeg maarja ze blijven toch wachten als ze me zien. De oude merrie die 24/7 als weidepaard staat met hooi blijft ook zeuren bij de draad om binnen te mogen, zowel ‘s morgends als ‘s avonds. Imo zegt dat ook wel iets.

Mijn conclusie is dat het toch echt zaak is om naar de signalen en gezondheid van het dier te kijken ipv ons blind te staren op wat natuurlijk zou zijn.

Dorine92
Berichten: 5341
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:51

Poekkie schreef:
Dorine92 schreef:
Klopt, daarom zo dicht mogelijk hun natuurlijke situatie benaderen. Dan heb je de grootste kans dat je goed gokt. Zeker als je ze keuzes geeft zoals een inloopstal waar je in KUNT lopen


Oei nee helemaal niet akkoord.
De dieren waarbij ik zoiets heb uitgetest zijn mijn katten: optie om 24/7 buiten te zijn, altijd eten en veel veld en klein bos in de buurt. De best mogelijke natuurlijke situatie + voer dus. Ook allen geboren als zwerfkat dus je zou denken dat ze zo het gelukkigst zouden zijn. Nou… lang buiten zijn willen ze dus pertinent niet, wat een gejank :') Ik kon hier zeer duidelijk concluderen dat ze de natuurlijke situatie echt niet willen.

Hier maken de paarden doorheen de dag in de winter zo goed als geen gebruik van de inloopstal maar ze geven ‘s avonds vanaf een uur of 9 wel aan al naar binnen te willen. Is nochtans 2/3 uur te vroeg maarja ze blijven toch wachten als ze me zien. De oude merrie die 24/7 als weidepaard staat met hooi blijft ook zeuren bij de draad om binnen te mogen, zowel ‘s morgends als ‘s avonds. Imo zegt dat ook wel iets.

Mijn conclusie is dat het toch echt zaak is om naar de signalen en gezondheid van het dier te kijken ipv ons blind te staren op wat natuurlijk zou zijn.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Maar opsluiten en dan zeggen dat het paard dat wil, geeft soms weinig mogelijkheid om te zien wat hij wil. Hij weet namelijk niet beter. In jouw geval zie je dat ze daadwerkelijk weten waar ze voor kiezen.