Ervaring gezocht met het verhuren/leasen van je eigen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flora_horses
Berichten: 243
Geregistreerd: 15-05-12

Ervaring gezocht met het verhuren/leasen van je eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 21:50

Dag beste bokkers,

Ik zal even de situatie proberen te schetsen in een notendop.
Ik heb een super leuke D-pony van 17 jaar in mijn bezit, inmiddels is hij al 15 jaar mijn maatje.
Het is een NRPS ruin met het ster en prestatie predicaat in zijn bezit. We zijn Z2 geklasseerd tussen de paarden. Ik heb nog plannen om hem door te rijden naar het zz licht, zou heel tof zijn als we dat kunnen halen. Aangezien hij wat ouder wordt en ik wat groter ben dan vroeger zat ik er zo aan te denken om hem misschien te verhuren (over een jaar/2 jaar bijvoorbeeld) als lease pony. Ik wil hem niet verkopen, want hij is echt mijn maatje en dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Maar om hem stil te zetten als hij bijvoorbeeld 20 wordt, tja dat is ook niet echt een goed plan. Hij doet het enorm leuk in de dressuur en hij zou met een ruitertje die wedstrijdambities heeft zo weg lopen. Een leuke leerpony dus voor de nog niet zo ervaren wedstrijd ruiter.
Als leaser zou je de pony eigenlijk als eigen pony kunnen beschouwen. Ik blijf natuurlijk eindverantwoordelijk over bepaalde beslissingen. Ook hebben ze beschikking over alle spullen, zadels, dekens ect en ook een paardentrailer. Als leaser betaal je bijvoorbeeld alleen de stallingskosten.
Ik als eigenaar blijf verantwoordelijk over de gezondheid van het paard, dat wil ik ook graag goed in de gaten houden. Hij word ouder dus de kans is groot dat hij wat vaker tegen dingen aan loopt. (zoals mok, daar is hij nu pas na een half jaar intensief behandelen vanaf). Dierenarts en hoefsmid kosten neem ik voor mijn rekening. Ik zal ook elke dag naar mijn paard gaan om zijn stal uit te mesten en eventueel medicijnen te geven.
Het lijkt mij handig om hiervoor een contract te tekenen, zodat het voor beide partijen duidelijk is waar ze aan toe zijn.
Dit is hoe ik het in de theorie ongeveer voor mij zie, maar werkt het ook zo in de praktijk...
Wat zijn de do's en don'ts enzovoort. Als je ervaring hebt of tips let me know :)

Killian1

Berichten: 86
Geregistreerd: 03-12-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Ervaring gezocht met het verhuren/leasen van je eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:46

Ik heb dat gedaan met mijn paard waarmee ik uitgereden was op de wedstrijden. Ik heb mijn paard wel bij mij op stal laten staan. Zodat ik wel makkelijk kon bijspringen en helpen indien nodig. De stalling werd betaald door de 'leaser' de rest van de kosten waren voor mij. Ik had heel veel geluk met degene die hem verzorgde! Ook geen contract oid. Je moet wel iemand vinden die beetje zelfde ideeën over de verzorging van je paardje en jouw spullen heeft als jij. Vond ik erg belangrijk.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:32

Ik verplaats dit topic naar transport, afspraken en overige

Nadiine__x

Berichten: 2798
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Ervaring gezocht met het verhuren/leasen van je eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:46

Ik doe het ook zo als jij schetst.
Alleen rijd ik hem zelf ook nog dus wij delen de stallings kosten en verder is alles verder voor mij.

Ik heb iemand gevonden met wie ik heel erg op 1 lijn zit en ik denk dat dat het aller belangrijkste is.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:47

Dit zou een ideale constructie zijn mits je een voor jou ideale leaser vindt. Maak dan wel een goed contract waarin ook duidelijk staat hoe het op te lossen als er problemen komen,want die komen er geheid.Want met paarden is er altijd wat...

Flora_horses
Berichten: 243
Geregistreerd: 15-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 23:28

Killian1 schreef:
Ik heb dat gedaan met mijn paard waarmee ik uitgereden was op de wedstrijden. Ik heb mijn paard wel bij mij op stal laten staan. Zodat ik wel makkelijk kon bijspringen en helpen indien nodig. De stalling werd betaald door de 'leaser' de rest van de kosten waren voor mij. Ik had heel veel geluk met degene die hem verzorgde! Ook geen contract oid. Je moet wel iemand vinden die beetje zelfde ideeën over de verzorging van je paardje en jouw spullen heeft als jij. Vond ik erg belangrijk.


Wel een beetje hetzelfde idee als wat ik heb, fijn om te lezen! Wat betreft jou opmerking over de stalling. Op mijn huidige stal (pension) is het alleen niet echt luxe, we hebben een goede 20x40 buitenbak en een kleine indoor longeerbak. Misschien dat dat wat minder aantrekkelijk is voor bepaalde leasers, maar mijn paard heeft het naar zijn zin, dus het is niet de bedoeling dat hij naar een andere stal verhuisd.
Maar hoe vind je de juiste persoon? Advertentie of gewoon via via. Hoe ging dat bij jou?


Nadiine__x schreef:
Ik doe het ook zo als jij schetst.
Alleen rijd ik hem zelf ook nog dus wij delen de stallings kosten en verder is alles verder voor mij.

Ik heb iemand gevonden met wie ik heel erg op 1 lijn zit en ik denk dat dat het aller belangrijkste is.


Het lijkt mij inderdaad heel handig als je samen op 1 lijn zit, anders heb je alleen maar gezeur, dan verhuur ik hem liever niet denk ik.


anjali schreef:
Dit zou een ideale constructie zijn mits je een voor jou ideale leaser vindt. Maak dan wel een goed contract waarin ook duidelijk staat hoe het op te lossen als er problemen komen,want die komen er geheid.Want met paarden is er altijd wat...


Ja een contract spreekt mij wel aan, om gewoon duidelijkheid te hebben. Je weet nooit wat voor vlees je in de kuip hebt als je daar aan begint. Ik zou ook wel een leaser willen hebben die serieus aan de slag gaat met hem, niet zo'n penny meisje wat alleen maar loopt te geiten met vriendinnen op stal ;)

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 03:14

Ik zou het simpel houden, daar alle kosten buiten het stalgeld en de eindverantwoording voor jou zijn. Gewoon de simpele constructie van een verzorgster/bijrijder. Het is dan wel een hoger bedrag dan wat de gemiddelde bijrijder betaald, maar daartegenover staat dat het paard 7 dagen per week beschikbaar is. Lijkt me overzichtelijker en ongecompliceerder dan een lease constructie. Als het niet klikt of er loopt wat scheef zit je met een lease contract nog aan zo'n meid vast, als bijrijder stuur je ze een stuk makkelijker weg bijvoorbeeld.

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Ervaring gezocht met het verhuren/leasen van je eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 06:21

Er was laatst een topic over een bijrijdster die minder wilde betalen omdat paard niet gereden kon worden. Wellicht is dat ook een handig punt om te bespreken / mee te nemen in een contract.
En als jij verder niet met het paard rijdt, wat doe je als je zadel/hoofdstel kapot gaat? Zijn dan ook alle kosten voor jou?

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 07:51

Persoonlijk lijkt mij dit echt een goed en eerlijk plan. Leuk voor je pony en als ik een kind zou hebben die zou willen kijken of een eigen wat zou zijn, dan is dit echt te gek.

Maar... ik voorzie nu al wat dingetje waar wel even overnagedacht mag worden.

Punten die heel belangrijk zijn (vind ik) voor in een contract.
- jij blijft de eigenaar; neem in het contract op dat jij ten alle tijde het leasecontract kan beëindigen.
- neem niet de eerst de beste die reageert (ik zou inderdaad een advertentie zetten zoals bijvoorbeeld op marktplaats, Facebook en op stal ophangen)
- omdat het om een d-pony gaat, is een kans dat een minderjarige jouw pony wil gaan leasen. Het gaat er dus niet alleen om dat jij een klik heb met de leaser ook heel belangrijk is dat je een klik hebt met de ouders van de leaser. Onder klik versta ik ook, hebben alle belanghebbende genoeg tijd, niet alleen nu maar ook de komende jaren. Genoeg geld, tegenwoordig is vragen naar een maand salaris echt niet zo gek. Genoeg zin, vinden kind/ouder echt helemaal het einde om zeven dagen voor een pony te zorgen.
- voor wie zijn de kosten als iets stuk gaat? Denk aan harnagement, maar ook als ze de pony in de prak rijden of de leaser zijn been breekt. Op dit moment is de eigenaar van het paard verantwoordelijk voor schade die het paard maakt. Dus ook als een ander er op rijdt.. leuk als zij een buitenritje doen en ze rijden met de pony een spiegel van een auto af.. check dus heel goed je verzekering.
- voor wie zijn de onderhoudskosten? Denk aan tandarts, hoefsmid, stalgeld, da, enz..
- welk bedrag ga je vragen en hoe dien jij deze te ontvangen. Ik zou iets in een contract zetten als: te betalen ..... euro elke maand voor de 25ste overgemaakt op het bankrekeningnummer ... voor de komende maand.
- wat als de pony ziek/kreupel/niet meer in staat is om te rijden (al dan niet tijdelijk). Betaald men dan 1 maand door? hoeven zij niet te betalen? Krijgen zij geld terug (bijvoorbeeld het gebeurt halverwege de maand en ze hebben voor die hele maand betaald)?
- wat als de leaser ziek wordt/niet kan. Mensen gaan op vakantie, worden ziek, ect. Betalen of niet betalen?
- mogen ze mensen meenemen naar de pony. Wil je hen hierin beperken of mag iedereen maar mee en er ook op rijden? Of wel mee en niet rijden? Enz.
- mogen ze zelf instructie kiezen of moeten ze bijvoorbeeld 1 keer in de maand/week lessen bij een door jouw uitgekozen instructeur?
- wat mogen ze er wel en niet mee doen, springen, buitenrijden, clinic aan de andere kant van het land. Zou in het contract zetten dat de pony niet verplaatst mag worden, zonder toestemming van de eigenaar. En dan bespreken dat mondeling wel dingen mogelijk zijn, maar zonder overleg, gaat de pony niet van stal af.
- wat zijn je verwachtingen? Iemand die zeven dagen in de week komt? Die zijn er weinig. Iedereen heeft wel eens een dagje dat ze naar opa en oma aan de andere kant van het land gaan. Spreek iets af van de pony wordt minimaal 4 keer in de week gereden en wanneer men niet kan meld hij/zij zich af.

Meer kan ik even niet bedenken. Zelf ben ik jaren bijrijdster/leaser geweest. 1 ding weet ik wel. Ga op zoek naar iemand met tijd en heel veel motivatie en verwacht niet dat zij jou kunnen vervangen. Tenslotte vind bijna iedereen dat zij zelf het beste kunnen zorgen voor je eigen paard en een ander zal dus dingen echt anders doen. Anders betekent dan niet verkeerd... je zal je pony dus een groot deel moeten loslaten en is dat echt wat je wil?

Heel veel succes en plezier met je zoektocht!
Laatst bijgewerkt door Lily_Fee op 14-08-17 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Berichten: 6579
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Ervaring gezocht met het verhuren/leasen van je eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 07:55

Ik heb eventueel wel een voorbeeldcontract voor je?

Flora_horses
Berichten: 243
Geregistreerd: 15-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 19:39

GamblersCup schreef:
Ik zou het simpel houden, daar alle kosten buiten het stalgeld en de eindverantwoording voor jou zijn. Gewoon de simpele constructie van een verzorgster/bijrijder. Het is dan wel een hoger bedrag dan wat de gemiddelde bijrijder betaald, maar daartegenover staat dat het paard 7 dagen per week beschikbaar is. Lijkt me overzichtelijker en ongecompliceerder dan een lease constructie. Als het niet klikt of er loopt wat scheef zit je met een lease contract nog aan zo'n meid vast, als bijrijder stuur je ze een stuk makkelijker weg bijvoorbeeld.


hoe bedoel je precies dat je dan aan iemand vast zit? Ik bedoel als ik wil dat mijn paard met pensioen gaat dan is de lease over natuurlijk. En als ik een contract zou gebruiken zou ik bijvoorbeeld een opzeg termijn hanteren voor beide partijen van bijvoorbeeld een maand.


Blue_flower schreef:
Er was laatst een topic over een bijrijdster die minder wilde betalen omdat paard niet gereden kon worden. Wellicht is dat ook een handig punt om te bespreken / mee te nemen in een contract.
En als jij verder niet met het paard rijdt, wat doe je als je zadel/hoofdstel kapot gaat? Zijn dan ook alle kosten voor jou?


Daar zat ik zelf ook al over na te denken inderdaad. Als er bijvoorbeeld lange tijd niet gereden kan worden door ziekte lijkt het mij logisch dat je dan geen lease meer betaald (zou ik zelf ook niet fijn vinden als ik door zou moeten betalen voor een lease paard die het niet doet). Maar waar trek je de lijn, dat is ook al lastig natuurlijk (maand, 2 maanden, of weken?) En wat als het de 'schuld' van de leaser is dat hij kreupel is bijvoorbeeld, dat is ook wel een lastig dingetje. Dan kan ik waarschijnlijk voor de kosten opdraaien als eigenaar. Nog wel wat belangrijke punten om over na te denken!


Lily_Fee schreef:
Persoonlijk lijkt mij dit echt een goed en eerlijk plan. Leuk voor je pony en als ik een kind zou hebben die zou willen kijken of een eigen wat zou zijn, dan is dit echt te gek.

Maar... ik voorzie nu al wat dingetje waar wel even overnagedacht mag worden.

Punten die heel belangrijk zijn (vind ik) voor in een contract.
- jij blijft de eigenaar; neem in het contract op dat jij ten alle tijde het leasecontract kan beëindigen.
- neem niet de eerst de beste die reageert (ik zou inderdaad een advertentie zetten zoals bijvoorbeeld op marktplaats, Facebook en op stal ophangen)
- omdat het om een d-pony gaat, is een kans dat een minderjarige jouw pony wil gaan leasen. Het gaat er dus niet alleen om dat jij een klik heb met de leaser ook heel belangrijk is dat je een klik hebt met de ouders van de leaser. Onder klik versta ik ook, hebben alle belanghebbende genoeg tijd, niet alleen nu maar ook de komende jaren. Genoeg geld, tegenwoordig is vragen naar een maand salaris echt niet zo gek. Genoeg zin, vinden kind/ouder echt helemaal het einde om zeven dagen voor een pony te zorgen.
- voor wie zijn de kosten als iets stuk gaat? Denk aan harnagement, maar ook als ze de pony in de prak rijden of de leaser zijn been breekt. Op dit moment is de eigenaar van het paard verantwoordelijk voor schade die het paard maakt. Dus ook als een ander er op rijdt.. leuk als zij een buitenritje doen en ze rijden met de pony een spiegel van een auto af.. check dus heel goed je verzekering.
- voor wie zijn de onderhoudskosten? Denk aan tandarts, hoefsmid, stalgeld, da, enz..
- welk bedrag ga je vragen en hoe dien jij deze te ontvangen. Ik zou iets in een contract zetten als: te betalen ..... euro elke maand voor de 25ste overgemaakt op het bankrekeningnummer ... voor de komende maand.
- wat als de pony ziek/kreupel/niet meer in staat is om te rijden (al dan niet tijdelijk). Betaald men dan 1 maand door? hoeven zij niet te betalen? Krijgen zij geld terug (bijvoorbeeld het gebeurt halverwege de maand en ze hebben voor die hele maand betaald)?
- wat als de leaser ziek wordt/niet kan. Mensen gaan op vakantie, worden ziek, ect. Betalen of niet betalen?
- mogen ze mensen meenemen naar de pony. Wil je hen hierin beperken of mag iedereen maar mee en er ook op rijden? Of wel mee en niet rijden? Enz.
- mogen ze zelf instructie kiezen of moeten ze bijvoorbeeld 1 keer in de maand/week lessen bij een door jouw uitgekozen instructeur?
- wat mogen ze er wel en niet mee doen, springen, buitenrijden, clinic aan de andere kant van het land. Zou in het contract zetten dat de pony niet verplaatst mag worden, zonder toestemming van de eigenaar. En dan bespreken dat mondeling wel dingen mogelijk zijn, maar zonder overleg, gaat de pony niet van stal af.
- wat zijn je verwachtingen? Iemand die zeven dagen in de week komt? Die zijn er weinig. Iedereen heeft wel eens een dagje dat ze naar opa en oma aan de andere kant van het land gaan. Spreek iets af van de pony wordt minimaal 4 keer in de week gereden en wanneer men niet kan meld hij/zij zich af.

Meer kan ik even niet bedenken. Zelf ben ik jaren bijrijdster/leaser geweest. 1 ding weet ik wel. Ga op zoek naar iemand met tijd en heel veel motivatie en verwacht niet dat zij jou kunnen vervangen. Tenslotte vind bijna iedereen dat zij zelf het beste kunnen zorgen voor je eigen paard en een ander zal dus dingen echt anders doen. Anders betekent dan niet verkeerd... je zal je pony dus een groot deel moeten loslaten en is dat echt wat je wil?

Heel veel succes en plezier met je zoektocht!


Goede punten, bedankt voor de info!
Bij punt 4 schrijf je dat de eigenaar altijd verantwoordelijk is voor eventuele schade, dat had ik ook al gelezen in een paar andere topics (zie BW 6:179), maar als je in een contract zet dat de andere partij de schade moet betalen als ze onrechtmatig gehandeld hebben (als het dus de schuld van de leaser is) is dat niet rechtsgeldig toch? of in ieder geval lastig te bewijzen in de praktijk. Misschien weet je hier meer vanaf?
Ik verwacht niet dat ze mij vervangen, als ik hem zou verhuren zou ik nog elke dag bij mijn paard komen, bijvoorbeeld om zijn stal uit te mesten, een stukje te wandelen of borstelen ofzo.


Utixo schreef:
Ik heb eventueel wel een voorbeeldcontract voor je?


Dat is altijd fijn om te krijgen! Ik heb ook al wat inspiratie opgedaan in andere topics wat betreft contracten e.d. Weet je toevallig ook hoe het zit met de rechtsgeldigheid van zo'n contract? Mocht er bijvoorbeeld wat vervelends gebeuren, daar ga je niet vanuit maar toch, heb je dan uberhaupt wel wat aan een contract?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Ervaring gezocht met het verhuren/leasen van je eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:57

Wat je moet uitzoeken is hoe het gaat met de aansprakelijkheid, verzekering en rechten van beiden.
Een contract kun je opstellen, maar je kunt er geen dingen anders in zetten die al volgens de wet zijn geregeld.
Daarbij wat gaat er gebeuren als het contract niet wordt nageleefd? Wanneer er schade is gemaakt...

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 00:34

Met een lease contract heb je dan een opzegtermijn. Een verzorgster/bijrijdster kun je er de volgende dag uit "gooien", mocht het nodig zijn voor je gevoel.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Ervaring gezocht met het verhuren/leasen van je eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:21

Ik weet helaas niet hoe het verder zit met schade enz. Ook verwacht je niet dat ze jouw vervangen.. waarom lease je je pony dan uit? Om het stalgeld te ontvangen?

Flora_horses
Berichten: 243
Geregistreerd: 15-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 22:54

Bedankt voor de info allemaal!
Ik verwacht niet dat ze mij vervangen, omdat het kan zijn dat hij intensief medisch hulp nodig heeft (gezien zijn verleden met mok) en dat houd ik het liefst zelf in de hand, want dat is nogal een precies werkje. Dat is ook de reden dat ik verantwoordelijk ben voor het betalen van de dierenarts. Het zou lekker makkelijk zijn om de lease daarvoor te laten betalen. Die moet dan ook wel heel gek wezen trouwens ;) En wat betreft de huur of stalgeld die ze dan uiteraard betalen: het is een talentvolle pony daar mag wat tegenover staan vind ik. Als mensen dat er niet ervoor over hebben gaat hij lekker met pensioen, ook prima. Tegen de tijd dat ik hem misschien ga verhuren ga ik zelf ook wel op zoek naar een bijrijpaard. Dan ben ik ook wel toe aan een nieuwe uitdaging. En dan is dat financieel ook makkelijk natuurlijk als ik mijn pony kan verhuren. Een win win situatie, zo zie ik het.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 02:45

Zo zie ik het ook. En echt een superkans voor een jong grietje die nog geen eigen paard mag/kan hebben maar toch iets "eigens" wil om mee te trainen en ervaring mee op te doen.

Killian1

Berichten: 86
Geregistreerd: 03-12-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Ervaring gezocht met het verhuren/leasen van je eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:53

Ik heb het geluk gehad iemand van vroeger te kennen die het graag wilde doen. Ik lig erg op 1 lijn met haar dus durfde dat gemakkelijk aan. Als je iemand erbij neemt die je niet kent zou ik wel iets van een contract opstellen. In het begin de regels duidelijk stellen en als het allemaal goed gaat en het voelt goed kan je het meer en meer overlaten aan degene die leaset.

Wat betreft verzekering bij schade oid, ik had in mijn aansprakelijkheidsverzekering de paarden opgenomen, als er iets op de weg zou gebeuren is diegene zelf verzekerd neem ik aan, zeker als ze een ruiterbewijs hebben... en anders laat je het stal contract ook tekenen door degene die leaset. Succes!