Dit topic is eerst even alleen ter oriëntatie, er is nog helemaal niets beslist.. Maar omdat ik Oostenrijkse paardenrassen (Haflinger en Noriker) hele leuke paarden vind, en ik (over een poosje, nu nog niet) op zoek ben naar een paard waarmee ik leuk kan buitenrijden maar ook wel een beetje mee in de bak kan rijden, dus gewoon lol met je knol, lief beestje dat mijn maatje wordt, zat ik eraan te denken dat ik misschien ook een paard uit Oostenrijk zou kunnen importeren. Dit is dus nog helemaal niet zeker, maar om voor mijzelf een beeld te krijgen van of het haalbaar is, zou ik graag wat ervaringen van mensen die paarden geïmporteerd hebben horen. Ik zit ook met een aantal vragen.. Vooral het vervoer, hoe regel je dit? Kun je een paard met transport naar Nederland laten komen? Of moet je zelf met trailer naar Oostenrijk en dan maar in een paar dagen terug? Mocht transport mogelijk zijn, waar kan ik dit vinden en wat zijn ongeveer de kosten? Zijn er nog meer kosten, behalve de verkoopprijs van het paard, waar ik rekening mee moet houden? Ik begreep dat een Europees paspoort gewoon in Nederland geldig is en je moet melden dat het paard nu in Nederland is, dat zou voldoende moeten zijn. Klopt dat? Volgens mij moet het paard wel een gezondheidsverklaring hebben?
Even voor de duidelijkheid: ik zit niet te wachten op reacties als "haal toch gewoon een paard uit Nederland", misschien doe ik dat ook wel, dat weet ik nog niet. Maar ik wil gewoon graag weten hoe het precies zit zodat ik weet of het haalbaar is voor mij om dit te doen.
Alvast bedankt voor de reacties!