problemen na verkoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 19:15

Twee maanden geleden hebben wij voor het eerst een pony verkocht naar het buitenland ( I talie) (offieciele eigenaar was mijn vriend had de pony van hem gekregen om door te trainen voor kleinschalige handel)
Super aardige mensen contact verliep via app en deze mensen zijn een weekeind naar NL geweest om door heel NL pony's te bekijken.
De pony was een 9 jarige pony met goede papieren die Z1 dress liep bij de paarden met winst (dit was mijn doel daarna zouden we hem verkopen) wij hebben hem om en nabij 2 , 5 jaar gehad. Ik heb er van alles mee gedaan in die tijd, wedstrijden dressuur, springen, cross trainingen (de laatste nog in maart) buitenritten, dagtochten noem maar op vorig jaar nog in etten leur voor het eerst endurance gestart klasse 1 waar hij 8e werd uit de 22.
Naar mijn weten een gezonde pony. In 2015 hadden we hem ook eens te koop en toen zelf klinisch laten keuren en was helemaal goed. maar hem toen uit de verkoop gehaald omdat mijn paard overleed en zodoende hoefde ik dan zelf geen nieuw paard te kopen en kon ik de pony blijven rijden.
Uiteindelijk was dan toch het doel om de Z1 paarden met winst te halen en hem dan te verkopen. Omdat wij hem in een hogere prijsklasse wilde laten vallen zelf ook nog rongte laten keuren en hij was helemaal goed, klinisch hebben we niet opnieuw laten doen.

De kopers hebben de pony niet opnieuw laten keuren. Ik heb meerdere malen aangegeven dat dit uiteraard wel mocht. Hij is op transport gegaan, toen hij aankwam had hij een hoest op gelopen (drie dagen over transport gedaan) dus heeft hij daar medicijnen gekregen en na een weekje konden ze gaan rijden. 1,5 maand alleen maar positieve berichten leuke filmpjes en foto's van het rijden mogen ontvangen wat ik echt super fijn vond, want in 2 , 5 jaar was deze pony echt mijn vriendje geworden en mis hem (nog steeds) heel erg.

Tot vorige week ik een appje kreeg dat het rijden niet lekker ging. Hij deed heel raar een soort slaan met zijn achter benen en zwiepen met de staart. Niet echt bokken maar duidelijk dat de pony iets wilde vertellen. Hij deed dit alleen bij het begin van het rijden zette ze hem aan het werk dan werd ie weer braaf. Of hij dit bij mij ook wel eens deed... nou nee. Een keer een jolige bok in de winter of na een sprong die niet helemaal lekker uitkwam maar verder altijd heerlijke brave pony.

Ze hebben de da er bij gehaald en zijn benen laten echo'en en daar uit is gekomen dat hij een ernstige pees blessure gehad moet hebben (voorzover ik het goed begrijp want de conversaties gaan in het engels en zijn niet altijd heel correcte zins opbouw)
volgens hun dierenarts zou deze blessure 2 , 5 jaar geleden plaats hebben gevonden. Nu heb ik mijn DA gecontacteerd en die zei dat je niet op een echo kan zien hoe oud een blessure is. Wel of er een oude blessure is geweest maar niet dat het specifiek zo veel tijd geleden is.
Ze vroegen mij of ze de foto's van de echo's door mochten sturen naar mij en of ik ze dan kon laten zien aan mijn DA. Dat vond ik prima maar tot op heden niks ontvangen.

Zij wilde dat ik contact opnam met de eigenaren voor mij om te vragen of hij bij hun een blessure heeft gehad. Nu heb ik dit wel gedaan en zij zeggen ook van niet (wat ik wel geloof want ik heb 2 , 5 jr van alles met het dier gedaan en nooit een pas kreupel gelopen) Maar ik wil verder de vorige eigenaren er buiten houden.
Langzaam aan begint de toon een beetje grimmig te worden en ik vraag me een beetje af wat zij " ons " kunnen maken.
Ik heb van de afgelopen jaren onwijs veel filmpjes, van cross, dressuur, buiten rijden waarop te zien is dat hij gewoon goed en braaf zijn rondje loopt en ook niet kreupel is.

De pony is best aan wat geld verkocht, plus zij hebben hem natuurlijk ook laten transporteren enz. Dus ik snap dat dit onwijs balen is voor hen. En ik voel me ook echt rottig er van (toch je maatje wat dan niet goed gaat)

Iemand tips / adviezen hoe hier verder mee om te gaan.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:26

Waarom moet jij ermee omgaan? Het dier is gezond verkocht en zij hebben nu pech. Wellicht door hun schuld, wellicht niet.

Jammer maar daarmee is het klaar (tenzij jij het dier terug zou willen kopen). Ik zou, als je hem niet terug wilt tenminste, ze dat melden en verder niet open staan voor suggesties dat hij al kreupel was.

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:29

Dus een pony met een leuk prijskaartje Is opgeladen en weggebracht zonder tussenkomst van een aankoopkeuringsarts (ongetwijfeld wel voor transport, maar die bedoelde ik niet).

Tja, da's in mijn ogen niet heel slim....

Ik zou het proberen naast je neer te leggen. Weet jij veel wat ze met de pony hebben uitgespookt in de tussentijd...

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:30

Altijd vervelend, maar ik zou toch gewoon even afwachten en vooral de toon vriendelijk houden. Als je oprecht bent geweest dan valt je niets te verwijten en zullen zij zelf moeten aantonen dat er echt wat mis is (oude blessure). Maar eerder nog zou ik de kopers toch eens adviseren om een manueel therapeut erbij te halen want het klinkt mij meer dat er mogelijk een werveltje of wat anders scheef zit. Zeker als hij verder niet echt kreupel loopt.
Daarnaast zou ik vragen of hij nog met zijn eigen zadel wordt gereden (of is dat niet meeverkocht). Een ander zadel (lees: niet passend) kan grote problemen geven en een beetje sensibele pony zal daarop zeker reageren.
Jij kunt in alle opzichten aantonen dat de pony zeer regelmatig in de sport heeft gelopen en met goede prestaties. Tevens rontgen in orde, dus wat wil je nog meer.
Vervoer van het dier gaat voor hun risico, wie weet is daar wat gebeurt. Maar zelfs dat denk ik niet anders had je vanaf dag 1 al geen goede berichten ontvangen.

Dus nog even geen stress en relativeer dit verhaal. Blijf in goed contact in ieder geval en bied hen alle hulp aan (eventueeliov. je veearts bv).

Succes ;)

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 19:30

Ik trek het me erg aan, miss ben ik ook wel te gevoelig hierin. Ondanks dat ik hem mis wil ik hem niet Terug. Naar mijn weten als gezond verkocht.

Spullen zijn niet mee verkocht. Zadel was ook het eerste waar ik naar vroeg. Maar zij zeggen dat dat goed ligt en kan ik natuurlijk niet beoordelen.

Er is buiten transport keuring niet gekeurd meer. Heb zelf wel aangegeven dat dit gewoon kon.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:58

Ik zou niets doen tot je de foto's hebt ontvangen en deze door je eigen dierenarts hebt laten beoordelen.
Misschien dat je eigen dierenarts kan zien of het een oude blessure is of een recente. Jammer dat het zo ver weg is, anders had je onverwachts langs kunnen gaan om te checken of hij inderdaad kreupel is.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 20:16

Ze hebben hem niet laten keuren, je weet niet wat ze in de tussentijd met de pony hebben uitgespookt. Ik weet niet veel van rechten maar zoals je het verhaal beschrijft kunnen ze je weinig maken.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 20:21

Heb jij hem als handelaar of als particulier verkocht?
Dat maakt namelijk wel uit voor het consumentenrecht. Of dat dan ook geldt voor het buitenland binnen de EU weet ik dan weer niet

Monique1963

Berichten: 8641
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 20:38

Erg vervelend voor die mensen, maar als jij hem gezond verkocht hebt, en er zijn geen ontbindende voorwaarden afgesproken, dan is het na de drempel niet meer jouw zaak volgens mij.

Ik heb ongeveer 30 jaar geleden in hetzelfde schuitje gezeten alleen was ik dan die Italiaan. Ik had geen keuring laten doen en na een paar dagen was ie kreupel. De verkoper (handelaar) op de hoogte gesteld, maar die zei meteen dat het dan door mij gekomen was en bewijs maar dat ie het al eerder had.

Dus toen wel de dierenarts erbij, want iemand tipte mij dat die handelaar paarden op pijnstillers zette om ze te verkopen. Dus om het te bewijzen veel kosten uitgegeven aan dierenarts etc, maar het eindresultaat was dat de dierenarts zijn vingers er niet aan wilde branden waarschijnlijk, vriendjes was met de handelaar en geen uitspraak wilde doen, zonder dat hij op de Uithof helemaal nagekeken zou worden. Dat zou me nog eens een klein kapitaal kosten en heb ik niet gedaan.

De handelaar zei toen, geef hem dan maar terug, gaat ie zo de slacht in. Dat heb ik niet gedaan.

Maar met mijn voorbeeld wil ik illustreren dat het de zaak van die italianen zelf is. Zij hebben besloten hem niet te keuren en zodra ze betaald hebben en het paard in hun handen is, is het hun zaak.

Daarbij heb jij bewijzen van keuringen en sportprestaties, dus moet je het naast je neerleggen. Ik zou een netjes en vriendelijk afsluitend concluderend mailtje sturen en ze veel succes wensen.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 20:50

Wij hebben hem als particulier verkocht. Geld is ook per bank overgemaakt naar mijn vriend zijn rekening.

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik voel me hierdoor stuk prettiger.

7ofhearts

Berichten: 2766
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 06:33

Dit ligt mijn inziens niet op jou bordje.
Deze mensen hebben zelf het nodige geld uitgegeven en de moeite genomen om naar Nederland te komen om een pony uit te zoeken voor hun dochter.

Ze hebben alleen verzuimd om het dier medisch te laten keuren.
Als hun verhaal op waarheid is gebaseerd was de blessure zeker aan het ligt gekomen of had de keuringsarts er een mogelijke verdenking op bij gezet.

Zij hebben het risico genomen om het dier te kopen en ongekeurd op transport te zetten.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 07:34

Hun hebben niet gekeurd. Maar heeft de pony nu een nieuwe blessure of wat of zeggen ze dat het door die oude komt, als het door de oude komt had jij ook last gehad. En zwiepen lijkt mij meer rug probleem Ostiopaat er bij laten komen en dom dat ze zijn zadel niet mee gekocht hebben

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 07:41

Zij hebben het dier voor verkoop niet laten keuren dus hun probleem.
Dier is recent klinisch gekeurd toch? Dan kan je toch aantonen dat het dier gewoon goed is geweest?
Misschien hebben ze wel gekke dingen gedaan toen ze m kochten en heeft ie daar wat opgelopen..
Dit is jouw zaak niet.. verkocht is verkocht.

Getup

Berichten: 8278
Geregistreerd: 27-01-07

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 07:51

ze hebben inderdaad zelf besloten, om niet te keuren. Jij hebt m gezond op transport gezet, en vanaf daar kun jij er niets meer aan doen.

Al zou ik er zelf ook geen fijn gevoel bij hebben, hoor....

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 09:59

Ik haak nog even in, maar vraag naar filmpjes, zodat je het zelf kunt zien. Misschien is het zadel niet goed en is het een idee als je hem nog hebt, dat je je oude zadel aan hun probeert te verkopen? Desnoods voor een habbekrats, om je goodwill te tonen. Misschien past de pony niet bij hun dochter, en is dat de reden dat hij raar loopt. Een pony voelt spanning aan en ook kan deze anders lopen als hij niet goed of anders wordt bereden. Ik zou echt filmpjes op vragen, zowel onder het zadel als los.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:23

Het kan natuurlijk wel, maar zou toch gek zijn als jij die ernstige peesblessure niet hebt gemerkt bij je paard. Ik denk eerder dat het zadel niet past, dat ze hem niet goed rijden, of dat het door het lange transport komt. En je hebt mensen die overal een slaatje uit willen slaan.

santie

Berichten: 1388
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:38

Op de röntgenfoto's die je zelf al had laten maken kun je toch ook zien of die "blessure" er toen ook al zat?

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:40

Ze kunnen je niks maken.
Je hoeft je geen zorgen te maken, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan.
1,5 geleden hetzelfde meegemaakt en geloof me dat geeft je slapeloze nachten.
Als zij er een zaak van willen maken dan moeten zij bewijzen dat dit gedrag komt door de oude peesblessure en dat jij ervan wist.

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:44

santie schreef:
Op de röntgenfoto's die je zelf al had laten maken kun je toch ook zien of die "blessure" er toen ook al zat?


Het gaat toch om een peesblessure? Die zie je niet op een röntgenfoto.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 13:45

Ik heb net per mail fotos ontvangen van hen. Dit zijn fotos van botten dus niet van pezen dus nu snap ik het helemaal niet meer. Ik ga dit door sturen naar mijn da. Iemand hier verstand van xr die misschien ook even wil kijken er naar ( graag per pb dan je email adres sturen)

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:50

Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt.
Aangezien hij particulier verkocht is moet de koper aan zijn onderzoeksplicht voldoen.
Dit wilde zij zelf niet.
Ik vind het idee van een verkeerd zadel helemaal niet raar trouwens (en er zijn zoveel zadelmakers die toch fouten maken).

Ik zou de foto's wel willen zien, ben geen DA natuurlijk maar wel al veel röntgen foto's gezien.

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:52

assie schreef:
Heb jij hem als handelaar of als particulier verkocht?
Dat maakt namelijk wel uit voor het consumentenrecht. Of dat dan ook geldt voor het buitenland binnen de EU weet ik dan weer niet


Tja dan krijgen we weer wat het verschil daartussen is.. heb toevallig laatst gehoord dat zodra je iets verkoopt je een handelaar bent 8)7 ;)

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:52

liss schreef:
Ze kunnen je niks maken.
Je hoeft je geen zorgen te maken, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan.
1,5 geleden hetzelfde meegemaakt en geloof me dat geeft je slapeloze nachten.
Als zij er een zaak van willen maken dan moeten zij bewijzen dat dit gedrag komt door de oude peesblessure en dat jij ervan wist.


Dat klopt: de bewijslast ligt bij hun. Je hoeft je dus juridisch niet al teveel zorgen te maken denk ik. Het is aardig van je om mee te denken/kijken, maar je hóeft hierin niets.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:54

Zakelijk verkocht: Tot 6 maanden na aankoop is het aan de verkoper aan te tonen dat de pony/paard dit (verborgen) gebrek niet had. Daarom is een klinische keuring niet alleen van belang voor de koper, ook voor de verkoper (bewijs dat het dier oke was tijdens de klinische keuring). Na de 6 maanden, tot 12 maanden is het aan de koper. Na 12 maanden heeft "de koper pech gehad".

Nu is het bij een particulier verkoop anders. Daar durf ik niet helemaal te zeggen hoe en wat.

Peesblessure kan je niet op rontgen te zien, behalve bij verkalkingen. Stuur de x-rays maar. :)

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:57

Ts, hoe moelijk dit ook voor je is, jij hebt naar eer en geweten een pony verkocht, zelf op de foto laten zetten en niet opnieuw klinisch gekeurd. Kopers wisten dit en ondanks zeggen van jou kant niet laten keuren. Helaas pindakaas, wat er ook met de pony aan de hand is (ik vermoed het zadel en eventuele wijziging van het voer, schoppen naar buik) jij hebt hier geen boodschap in. Ga er ook niet mee door om alles uit te gaan zoeken. Je kunt twee dingen doen, of de pony op hun kosten terug laten komen en geld terug storten en dus een zeer waarschijnlijk verreden pony terug of meteen je handen er echt vanaf trekken. Dus mail sturen dat de pony bij verkoop gezond was, nooit kreupel is geweest en door jou twee keer is gekeurd. Zij wilden geen keuring dus nu zijn de problemen ook voor hun.