Paard verkopen...betaling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Feelsoproud

Berichten: 917
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Antwerpen,belgie

Paard verkopen...betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 19:10

Een beetje een onduidelijke titel,sorry.
Ik heb momenteel mijn paard te koop.
2 weken geleden geinteresseerden geweest,paard geprobeerd en ondanks ik het idee had dat het niet echt goed ging besloten zij toch om haar te kopen.

Ik ben van belgie,kopers van nederland.
Ze boden aan om een voorschot van 500€ over te maken,en zodra ik die ontvangen had zouden we verder afspreken en zou ik het paard naar nederland brengen.

Van het begin al niet echt een goed gevoel bij die mensen:problemen maken over vraagprijs(stond duidelijk in de advertentie,heb het bij een eerste telefonisch contact nogmaals gezegt,maar ter plaatste beweerden zij toch dat het minder was :\ .
Bellen naar belgie was blijkbaar moeilijk met die speciale code ervoor... :? :? ,en geld overmaken zou ook wel een paar weken duren want het moet helemaal vanuit nederland naar belgie 8)7 !

Intussen dus nog geen cent gezien,vrijdag een berichtje gestuurd of ze er nog mee door wilden gaan.
Heel kort berichtje terug dat het zaterdag overgemaakt zou worden.

Nou hoeft het voor mij in principe niet meer,dus ik geef hen tot woensdag en als er dan geen geld op de rekening staat bied ik haar gewoon terug aan aan de andere geinteresseerden(al enkelen moeten afwijzen).

Maar ik maak mij een beetje zorgen:wat als er toch een voorschot gestort word en ik breng haar naar nederland...hoe geraak ik aan de rest van mijn centen(aangezien het nu al zo moeilijk ging).
Kan ik eisen dat ze het resterende bedrag contant betalen en anders paard terug mee naar huis?
En wat met vals geld(ja,ik kijk te veel films :o ,maar is toch mogelijk!)?
Ik doe normaal gezien alles in mijn eentje wat betreft de paarden,maar gij toch iemand zoeken om mee te rijden moest het zover komen dat ik haar moet wegbrengen,kwestie van toch een beetje steun te hebben :D .

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Paard verkopen...betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:13

Toen wij ons paard wegbrachten hebben we een machientje gehaald waar je vals geld mee kan opsporen. Helpt wel dat mijn ouders bij de bank werken haha.

Er bestaan wel stiften waar je dit mee kan nakijken. Wij hebben ook geeïst dat ze contant de rest zouden geven :)

Ik zag dat je van Antwerpen bent, mocht je niemand vinden, geef even een gilletje. Misschien kan ik iets regelen en meegaan :)

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:14

Als het niet goed voelt, afblazen. Ik proef twijfel in je hele verhaal, stuur die mensen een bericht dat je je plannen wijzigt en zoek iemand bij wie het wel goed is.

roxiie

Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:14

Gewoon contant laten betalen bij brengen/afleveren. Eventueel mee naar het postkantoor/ bank ( als die dan open is)

Maar als je er zo'n gevoel bij hebt zou ik nog maar es nadenken of je daan deze mensen wel echt wil verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:15

lieveli schreef:
Als het niet goed voelt, afblazen. Ik proef twijfel in je hele verhaal, stuur die mensen een bericht dat je je plannen wijzigt en zoek iemand bij wie het wel goed is.


Ik ga met deze reactie mee, het is wel je paard die je aan hun meegeeft. Bij twijfels, niet doen.

Arianne_94

Berichten: 307
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: Naast de stal van mijn paardjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:16

Ik zou denk ik het zelfde gevoel dan hebben, ook als jij al niet fijn voelde bij het eerste contact.

Dan zou ik nu ook een ultimatum van woensdag trekken. Maar ik denk als ik al geen goed gevoel had dat ik de koop niet had door laten gaan.

En kwa geld, contant afrekenen bij afbrengen. En je heb allerlei trucjes om te kijken of het echt is. Bijv. een stift.

succes met de verkoop.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:16

Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 01-05-17 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:17

Samen naar de bank en gaan en ter plekke overmaken is de veiligste manier.
Anders gewoon contant.
In iedergeval nooit een paard meegeven dat nog niet betaald is.
Ik heb ook net een paard ver weg gekocht en heb eerst een contract ontvangen waarin staat dat de eigendom overgedragen is na betaling. Dat werkte prima zo.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Paard verkopen...betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:20

Ik weet eigenlijk niet beter dan dat paarden contant betaald worden. Geld overmaken van Nederland naar België staat er de volgende dag op, we leven niet meer in het stenen tijdperk.

Maar ik zou in jouw geval mijn paard helemaal niet aan die mensen verkopen.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:20

Nies_ schreef:
Ik weet eigenlijk niet beter dan dat paarden contant betaald worden. Geld overmaken van Nederland naar België staat er de volgende dag op, we leven niet meer in het stenen tijdperk.

Maar ik zou in jouw geval mijn paard helemaal niet aan die mensen verkopen.

Sorry, maar dat is niet waar. Ik heb overlaatst nog iets gekocht (Be-NL), heeft 5 werkdagen geduurd voor het geld eindelijk aangekomen was.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Paard verkopen...betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:24

Nou ik doe het wekelijks, maar het zal vast wel eens langer duren. Dat geloof ik best. Maar echt geen weken hoor en zeker icm de rest van het verhaal is het allemaal niet erg geloofwaardig.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:25

Nies_ schreef:
Nou ik doe het wekelijks, maar het zal vast wel eens langer duren. Dat geloof ik best. Maar echt geen weken hoor en zeker icm de rest van het verhaal is het allemaal niet erg geloofwaardig.

Daar ga ik in mee :)

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:26

No way dat deze mensen mijn paard nog mogen kopen! :n

Op zoek gaan naar echt geïnteresseerden

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:26

Ik zou het bedrag contant willen krijgen bij aflevering. En neem iemand mee. Je weet nooit waar je terecht komt. Maar in eerste instantie zou ik op mijn gevoel af gaan en aan je OP te lezen zit dat bij jou al niet goed. Ik zou het om die reden dus afblazen.

speurneusc

Berichten: 5370
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:26

ik weet niet beter of je betaald een klein percentage als handgeld ter plekke na bezichtiging, als ik naar een paard of auto ga kijken en overschrijven/meenemen was niet gelijk mogelijk dan reserveerde je het goed door handgeld te geven gelijk (was geloof ik standaard 10% of wat afspraak was).

Door naar huis te gaan en dan nog over te moeten maken naar Belgie..etc. geeft voor beide partijen geen zekerheid, het is nog steeds niet verkocht op deze manier, dus zowel kopers als verkoper kan nog alle kanten op.

Pinnen voor handgeld kan je in Belgie toch ook overal...
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 01-05-17 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Els1984

Berichten: 457
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:28

Zit je in acute geldnood?

Zo ja, en is er geen enkele andere oplossing? Voorschot afwachten en bij aflevering de rest contant ontvangen (ergens zo'n stift lenen, die gebruikten wij ook in de supermarkt). Hebben ze bij aflevering het contante geld niet? Dan rechtsomkeert MET paard en de reiskosten aftrekken van het voorschot.

Zo nee, niet aan deze mensen verkopen. Zoals eerder al genoemd word, heb je al twijfels bij deze mensen. Daar wil je geen levend wezen aan afstaan. Waarschijnlijk twijfelen ze zelf ook, anders had het allang op je rekening gestaan.

Edit: Leuk paardje trouwens, daar is vast een goede match voor te vinden.
Laatst bijgewerkt door Els1984 op 01-05-17 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:29

Sizzle schreef:
Samen naar de bank en gaan en ter plekke overmaken is de veiligste manier.
Anders gewoon contant.
In iedergeval nooit een paard meegeven dat nog niet betaald is.
Ik heb ook net een paard ver weg gekocht en heb eerst een contract ontvangen waarin staat dat de eigendom overgedragen is na betaling. Dat werkte prima zo.


Dan zie je het toch nog niet meteen op je rekening? Van bijv Rabo naar Rabo in NL zie je meteen, maar van een Belgische rekening naar een NL duurt een paar dagen, of je het nu samen bij de bank overmaakt of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:29

Geld overmaken duurt op dit moment sws langer omdat het vandaag dag van de arbeid is, geen onderling bankcontact dus. Vriendinnetje heeft van het weekend met ABN naar mijn ING rekening overgemaakt en dat heb ik ook nog niet.

Verder zou ik voor contant geld gaan en een stift meenemen waarmee je vals geld kan opspeuren. Van tevoren duidelijk melden dat je het graag contant wilt hebben en ook zorgen dat ze dat bevestigen.

Renss

Berichten: 174
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:34

Als je gevoel niet goed is, gewoon niet doen. Dan zijn er wel andere kopers.

Bij verkoop van mijn paard is het bedrag bij aflevering via internet bankieren overgemaakt. Wel bij de mensen thuis en 100% vertrouwd.
Aankoop van nieuw paard eigenlijk net zo gegaan. Ik bedrag overgemaakt en paard opgehaald.
Beide particulier en op vertrouwend basis. Gelukkig goed gegaan, je leest soms rare verhalen. Maar je gevoel zegt vaak genoeg!

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:35

Bij twijfel niet inhalen word er altijd gezegd.. Ik zou deze mensen bellen en mededelen dat je van de koop afziet en wel om de volgende redenen dat er op die en die dag zij jou paard ... hebben "gekocht" en dat daar een betalingsafspraak over is gemaakt .... dat je tot op heden nog steeds geen betaling hebt ontvangen. Dat zij hierdoor in gebreke zijn gebleven. En dat je genoodzaakt bent om verder te gaan zoeken naar een geschikte en passende nieuwe eigenaar.

Mocht het geld nu morgen toch op je rekening staan, dan zou ik het gewoon terug storten. Overigens zou ik het telefoongesprek met daarin de redenen en in gebreke blijven van de aspirant kopers wel via de mail bevestigen zodat je altijd kan aantonen dat jij wel van "plan" was om het paard aan hun te verkopen maar dat zij zelf in gebreke zijn gebleven..
Mocht je ze tot woensdag de tijd willen geven dan in je gesprek vermelden dat het resterende bedrag alleen contant betaald kan worden. Kunnen ze dat niet dan je eventuele voorschot verrekenen met je gemaakte kosten..

Mijn ouders wonen in het buitenland en ik moet regelmatig dingen voor mijn ouders kopen, regelen, opsturen en als daar geld mee gemoeid is heb ik het vaak al de volgende dag op mijn rekening staan..

Persoonlijk zou ik mijn paard niet aan deze mensen meer verkopen.. Schept niet veel vertrouwen.. Bovendien ben ik van mening dat het jouw paard is en zo lang het paard niet (volledig) betaald is bepaal jij of je wel of niet wilt verkopen..

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:45

In ieder geval niet je paard overdragen voor je je geld hebt.Paardenhandel gaat wel vaak met contant geld.Althans vroeger,zo heb ik het ook altijd gedaan.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard verkopen...betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:56

Niet mee doorgaan, dit schreeuwt gewoon om problemen.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:57

Ik heb mijn eerste paard contact betaald. Tweede per bank aanbetaald en de rest contant. Beide kwamen van een handelaar en die hielden het liever contant. Bij verkoop eerste paard geld op de bank gekregen maar de manier waarop we dat gedaan hebben was heel dom van ons (geloven dat het overgemaakt is). Gelukkig goed gegaan maar zou het zo niet weer doen.

Geld tussen banken in NL duurt vaak al een werkdag, naar België kan dus wel even duren maar zou niet meer dan een week moeten zijn.

Wat ik hier vooral lees is dat je twijfels hebt bij deze kopers. Wil je je paard nog wel aan hen verkopen? Niets erger dan spijt hebben van je koper kan ik uit ervaring vertellen!

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Paard verkopen...betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:16

Bij twijfel niet doen alsjeblieft

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paard verkopen...betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:24

ik ga mee met de rest, geld overmaken duurt heus geen weken, het langste dat het hier duurde was 5 of 6 dagen, nu zit het lang weekend er wel tussen, maar als ze zaterdag overgemaakt hebben moet het woensdag of donderdag op je rekening staan.
Ik zou nu vragen of ze een betaalbewijsje kunnen doormailen, indien dat een probleem is, dan hebben ze gewoon nog niet gestort. (Niet vrijblijvend vragen, geef aan dat je graag ten laatste op 02/05 voor 17 uur het betaalbewijsje in je mailbox krijgt, indien je dat niet ontvangen hebt ontbind je de volledige koop en bied je het paard opnieuw openbaar aan).
Ik zou ook opteren om ze het volledige bedrag te laten storten voor je naar daar gaat, of duidelijk aangeven dat ze het geld contant moeten geven bij aflevering, indien niet keer je terug met het paard en zijn ze hun voorschot kwijt. Op het moment van aflevering laten overschrijven zou ik niet doen, zolang een overschrijving in behandeling staat kunnen ze het via hun bank terug intrekken, dus contant in je handen (een stiftje kost maar een paar €) of geen paard.