Kosten weide afzetting stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cobiie

Berichten: 7312
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:48

Ts, wat is reden om op deze stalling te blijven staan?

Of de weide nu in 3 stukken verdeeld wordt of in 1 keer gegeven, het blijft natuurlijk een erg klein stuk.

ajesca123

Berichten: 1932
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:51

Varekaj schreef:
dus je krijgt een stuk van max. 60x180 (3 keer 20x60) voor wat, 7 paarden? Dat is 10800m², maw iets meer dan 1ha. Is het te vergelijken met een bak van 20x40, dan heb je 7200² = 72 are. Dat haal je niet. Ik heb voor 2 rijpaarden, een tinker en 2 shetjes 1,5ha en ik moet nog hooi bijvoeren... De mijne staan wel 24/7 buiten. Mijn weilanden zijn onderverdeeld in een stuk van 20 are, 2x ongeveer 40 are en 1x 50 are. Die stukken van 40 are zijn op max. 2 weken kort gegeten als er 2 paarden op staan zonder strookbegrazing en zonder bijvoeren. Het is dan niet echt helemaal kaal, maar wel kort.
De 2 kleintjes kan ik wel een hele zomer (april - oktober) op 50 are houden zonder beperking. Dan heb ik voor de 3 grote 1ha over. Dat is dan nog om de 2 weken wisselen...


Bovenstaande berekening gaat niet op hoor. 3 x 20x60 is 60x 60 en geen 60 x 180.
Vind het een raar verhaal dat je dit zelf moet betalen en het stuk veel te klein voor dit aantal paarden

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 19:23

Bedankt voor alle reacties ik zal morgen is uitrekenen hoe groot de weide daadwerkelijk is. Dan hebben jullie ook een indruk van hoe of wat. Dat het klein is is zeker :Y)

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 19:34

Beauty26 schreef:
Bedankt voor alle reacties ik zal morgen is uitrekenen hoe groot de weide daadwerkelijk is. Dan hebben jullie ook een indruk van hoe of wat. Dat het klein is is zeker :Y)

Op google maps kan je afstanden en dus ook oppervlakten opmeten, vind het super handig zelf :Y)

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 20:14

Oh super! Dit kende ik nog niet... de weide is 100 bij 40 :\
Dus echt niet groot

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 20:19

Beauty26 schreef:
Oh super! Dit kende ik nog niet... de weide is 100 bij 40 :\
Dus echt niet groot

En er staat paardengras op neem ik aan, geen lang gras?

Denk dat je dan met 3 of 4 paarden al te weinig gras hebt.

Glossy227
Berichten: 170
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Scheemda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 20:34

Beauty26 schreef:
Ze willen dit zo omdat de rest van het gras dan goed kan groeien. Omdat het gras nu pas echt gaat groeien, willen ze het in 3en hebben. Als de paarden nu op het pas opkomende gras gaan lopen lopen ze het gras kapot.

Dat is voor hun de reden om het in 3en te willen delen.

We hebbenemen inderdaad laten weten dat wij het niet willen, maar nog niet uitgelegd dat als er 7 paarden op zo'n klein stukje staan het gras ook binnen de kortste keren kapot gelopen is.

Ik denk dat we maar s met ze om de tafel moeten idd.


Als het gras nu pas opkomt is het dan niet een beter idee om nog een maandje of 1,5 te wachten voor je ze op het land zet? Dan is er ook gelijk geen rede meer om het in 3 stukken op te delen

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 20:36

@ ajesca123: je hebt helemaal gelijk! Sorry! Heb gerekend aan 3x de oppervlakte van een bak, niet als in 3 bakken naast elkaar. Dan heb je inderdaad 60x60.

@TS: 100x40, dat is 4000. Dat is nog geen halve hectare. Daar doe ik met mijn groep hooguit 2 weken mee, en dan krijgen ze op dat stuk ook nog 1 à 2 baaltjes hooi/dag bijgevoerd. Mijn gras is vorig jaar veel en veel te kort afgegeten, er wordt (bewust) niet bemest, wel gekalkt. Ik merk heel goed dat het gras niet zo vlot groeit als zou moeten. Mij stoort dat nu niet aangezien het toch op de planning staat om dit najaar de boel volledig te laten heraanleggen...

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 21:08

Paardengras... wat is dat?? :Y) volgens mij staat er gewoon (koeien?) Gras op...? Ze maken het niet duurder dan nodig is.

Het gras word niet bemest en ook niet met met kalk behandeld... ze doen niks aan het land.

@cobiie: de reden om hier te blijven staan is omdat ons huis ook te koop staat en er dinsdag komen er mensen kijken die al vaker zijn geweest en serieuze interesse hebben. En het oudste paard van ons heeft nogal wat tijd nodig om te aarden... dus alleen als we echt niet tot een oplossing kunnen komen met de eigenaar wil ik een verhuizing overwegen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 22:03

Paardengras is een zaadmengeling waar meer variatie in zit dan in de mengsels voor koeiengras. De manier van grazen van beide dieren is anders, wat zeker een effect heeft op de groei van het gras en hoe intensief de begrazing kan zijn. En de voedingsstoffen die erin zitten.

Doen ze eigenlijk iets? Ze houden op zijn minst toch wel toezicht op de paarden als jullie er niet zijn hoop ik? Ik heb ook doe-het-zelf gestaan. Onderhoud van het land, omheining, reparaties etc, dat was toch écht wel iets waar de pensionbaas verantwoordelijk voor was, niet de huurders. Wij moesten zelf zorgen voor stalbedekking, uitmesten, hooi aankopen, eten aankopen en 1x/dag voeren en 1x/klaarzetten zodat hij het kon geven. En de zorg voor je paard uiteraard. Maar onderhoud van de waterleidingen, van het terrein, draad herstellen of plaatsen... dat was toch echt zijn deel hoor. Moest er een extra draadje komen, dan hoefden we daar absoluut niet voor te betalen.

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 22:14

Varekaj:toezicht op de paarden, eerlijk gezegd zou ik dat niet durfen zeggen dat hebben ze wel gezegd toen we bij de stal gingen kijken... maar ja dat was toen.

Verder doen ze iets? Ja t geld voor de stalling in ontvangst nemen :7

De bak is al een week kapot ( planken afgebrokdn) niet door ons maar door hun zelf.

Stal genootje haar stal moet de waterbak gemaakt worden en dat is al 3 weken zo.

Ander stal genootje moet een hek uit de stal worden gehaald en dat is al 9 maanden zo ( hier heeft een shet gestaan en vandaar het "tuinhekje".

Dus tja doen ze überhaupt iets... de stal eigenaresse is een vriendelijkeigen vrouw hoor daar niks op... maar qua dingen doen voor ons of verdiepen in paarden zodat ze weten wat wel en niet kan... nee helaas

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 22:18

Beauty26 schreef:
Paardengras... wat is dat?? :Y) volgens mij staat er gewoon (koeien?) Gras op...? Ze maken het niet duurder dan nodig is.

Het gras word niet bemest en ook niet met met kalk behandeld... ze doen niks aan het land.

@cobiie: de reden om hier te blijven staan is omdat ons huis ook te koop staat en er dinsdag komen er mensen kijken die al vaker zijn geweest en serieuze interesse hebben. En het oudste paard van ons heeft nogal wat tijd nodig om te aarden... dus alleen als we echt niet tot een oplossing kunnen komen met de eigenaar wil ik een verhuizing overwegen.


Is het gras wat lang en groen word of blijft het grauw en korter dan 10cm?

Het (koeien)raaigras lopen ze ook veel minder snel kapot en is minder snel op maar helaas is het wel te rijk en kunnen paarden er flink last van krijgen in de lente.

Eerlijk gezegd klink je stalling meer en meer als een nachtmerrie.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 22:21

Als ze zelfs nog niet de moeite nemen om een drinkbak te herstellen, dan ga ik er ook niet van uit dat ze een DA zullen bellen als er iets ernstig gebeurd. Hierin heb ik maar 1 advies: spullen pakken en wegwezen. Dat je niks weet van een paard, tot daar aan toe. Maar als je zelfs de ballen niet hebt om je accommodatie te onderhouden terwijl je er wel €700/maand voor vangt... Nee, dat gaat er hier niet in.
Ik was dit jaar voor kalken door de loonwerker €170 kwijt voor 62 are. Daarvoor heeft hij 10km gereden met de traktor, aankoop van de kalk (cyanide) en de werkuren vergoed gehad. Doe dat x2 (1x voorjaar en 1x najaar) en dan ben je nog niet eens kwijt wat die mensen verdienen aan 1 maand alle stallen volzet.

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 22:53

Tja ik weet t... zo werd dit ons allemaal niet voorgeschoteld toen wij kwamen kijken helaas. We zijn als aan het rondkijken naar andere stal maar dat is niet zo makkelijk... teminste niet waar ze zomer & winter buiten komen in Utrecht.

Azmay, ik zal er eens naar kijken wat voor gras het is...ik heben eigenlijk geen idee

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 09:57

Het is raaigras...

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:33

Beauty26 schreef:
Het is raaigras...

Kijk dan ook heel goed uit ivm hoefbevangenheid etc.

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 18:52

Bedankt, daar zijn we idd heel voor6 mee.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:13

Dus jullie gaan binnenkort hopelijk verhuizen, komen de paarden dan aan huis te staan?

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 07:43

We gaan idd hopelijk verhuizen. Of de paarden dan aan huis komen te staan weet ik niet. Maar dan gaan ze elk geval wel naar andere stal aangezien dat waarschijnlijk naar het noorden zou worden. Hoezo?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:36

Nou dan kan je het misschien nog een paar maandjes uitzingen zonder van alles te moeten aanschaffen. En dan gewoon zo snel mogelijk vertrekken met de peerdies naar een betere plek.

Beauty26
Berichten: 2043
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 17:47

Dat is inderdaad wat we willen doen/proberen. We zijn al wel wat aant rondkijken voor een eventuele pension stal. Het liefste hebben we ze aan huis, maar anders een pension stal die ervaring hebben met paarden :Y)