Trailer trekker op grijs kenteken, waaraan voldoen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Trailer trekker op grijs kenteken, waaraan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-17 15:03

Wie weet wat meer over het rijden op grijs kenteken en de regels waaraan deze auto moet voldoen. Ik ben zzper en moet straks een andere auto, die ook de trailer mag trekken (min. 1500 kilo trekgewicht, meer is altijd beter).

Grijs kenteken en diesel zou voor mij een stuk gunstiger zijn dan nu particulier en benzine. Ik rij per jaar toch al gauw zo'n 25 tot 30 duizend kilometer maar wil dat uiteraard ook wel enigszins comfortabel doen maar heb helaas weinig liggende gelden.

Sinds de laatste keer dat ik grijs gereden heb (toen kon het nog als particulier) is er een hoop veranderd en ik dacht, iemand hier weet vast waar ik op moet letten. De grote lijnen weet ik dus ik blijf veilig als ik voor een bus ga maar die vind ik niet zo heel aantrekkelijk.

Ik heb een Galloper op het oog, bakbeest op diesel, dichte laadruimte, geen stoelen achterin en volgens mij zou die aan de voorwaarden voldoen.
Nu kwam mijn vader met een auto die laaggeprijsd is en volgens hem een bedrijfsauto is, tenminste hij heeft een V kenteken maarhet is een Daihatsu Feroza en ik denk dus dat ik die niet onder grijs kenteken kan rijden en dus als particulier aangeslagen wordt.

Wie kan mij helpen waar ik precies op moet letten??


assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Trailer trekker op grijs kenteken, waaraan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 15:09

Er is per type auto een ander eisenpakket. Staat vrij duidelijk uitgelegd op de site van de belastingdienst.

Wat me zo te binnenschiet is iig geen achterstoelen, een zwart linkerachterraam en minimaal 1 kuub inhoud kunnen laden achterin.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Trailer trekker op grijs kenteken, waaraan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 15:14

Er moet een 'blok' van bepaalde afmetingen inpassen. Grote blok is afhankelijk of het tussenschot hoog is of 30 centimeter.

Verder moeten de ramen muv rechts achter dicht zijn. Met harde platen, geen glas en vast gekit.

En dan zit je of met bijtelling als je 'm op bedrijf zet of met de eis minimaal 10% zakelijk als je 'm privé rijdt.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Trailer trekker op grijs kenteken, waaraan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 15:43


Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-17 15:45

Ja en met de afmeting van dat blok wat moet passen, dat is dus een punt. Dan moet ik eerst elke auto die ik zie op gaan meten.

Bijtelling is te doen vanwege de aanschaf van een youngtimer dus bijtelling over daadwerkelijke aanschaf ipv cataloguswaarde, dan heb ik alleen de correctie btw over prive gebruik, dat is 1,5 procent van de cataloguswaarde.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Trailer trekker op grijs kenteken, waaraan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-17 15:45

Hahaha tegelijk, ik ga kijken!

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Trailer trekker op grijs kenteken, waaraan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:48

Volgens mij kan je als particulier niet meer rijden met het voordeel vd belasting wordt gewoon aangeslagen als een normale auto.
De Daihatsu Feroza wordt niet meer gemaakt, het V kenteken kon vroeger wel met grijs kenteken gereden worden maar dat hebben ze allemaal veranderd.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Trailer trekker op grijs kenteken, waaraan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:50

Er staat toch dat ze ZZPer is?

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Trailer trekker op grijs kenteken, waaraan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-17 19:45

Ja ik ben zzper en rijd meer dan 10% zakelijk dus wordt ook echt als ondernemer gezien. Ik ben er inmiddels wel achter na wat meer spitten op internet dat die feroza niet gezien wordt als grijs kenteken, ook al heeft ie geen achterbank etc. Hij is te klein om te voldoen aan de afmetingen die de belastingdienst opgelegd heeft. Jammer, want het was een mooie auto met maar 70.000 op de teller.

Ik zoek nog even door, de galloper lijkt een prima auto die in ieder geval voldoet aan de voorwaarden, daarnaast is het een diesel alleen kan ik never nooit meer een parkeergarage in gok ik :D :D :D

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:33

daffodil schreef:
Ja ik ben zzper en rijd meer dan 10% zakelijk dus wordt ook echt als ondernemer gezien. Ik ben er inmiddels wel achter na wat meer spitten op internet dat die feroza niet gezien wordt als grijs kenteken, ook al heeft ie geen achterbank etc. Hij is te klein om te voldoen aan de afmetingen die de belastingdienst opgelegd heeft. Jammer, want het was een mooie auto met maar 70.000 op de teller.

Ik zoek nog even door, de galloper lijkt een prima auto die in ieder geval voldoet aan de voorwaarden, daarnaast is het een diesel alleen kan ik never nooit meer een parkeergarage in gok ik :D :D :D

Waarom zou je met een wanna-bee Pajero willen rijden?
Ik zou dan eerst terdege checken dat je nog aan onderdelen kunt komen en dat je beoogde garage bij benadering een idee heeft van waar het over gaat. Hyundai bestaat niet meer in NL..........

Er zijn nogal bosjes betere keuzes te maken en als je dan zo graag grijs gekentekend 4x4 rijdt, begin dan eens bij Toyota en het origineel: Mitshubishi. Land Rover Discovery III is ook een overweging, maar zal iets hoger in de markt liggen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Trailer trekker op grijs kenteken, waaraan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:42

Ik heb een Galloper gehad. Never nooit meer, alle knopjes vielen eraf. Als je voor een terreinwagen wil gaan zou ik voor een Landrover kijken.
Maar waarom wil je geen bus? Heerlijk!

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Trailer trekker op grijs kenteken, waaraan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-17 07:57

Oh...dat klinkt niet best, geen onderdelen en alles valt eraf! Ok, ik was ook pas net begonnen met kijken maar kijk rustig even verder.

Ja geen bus, ik vind ze vooral wat lomp en vind 4x4 of suv rijden toch wel iets leuker. Maar misschien moet ik dat bijstellen....ik ga rustig verder kijken.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Trailer trekker op grijs kenteken, waaraan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 08:18

Ik heb juist gemerkt dat er weinig fatsoenlijke 2e hands bussen verkrijgbaar waren. Ik wilde graag een bus (Vito of Transporter), maar heb uiteindelijk de keuze gemaakt voor een Ssang Yong Rexton op grijs kenteken. Prijs - kwaliteit was veel beter.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Trailer trekker op grijs kenteken, waaraan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 08:27

Alles staat en valt een beetje bij of je iemand met genoeg kennis in huis hebt om mee te gaan kijken. Gelukkig heb ik er daar een paar van, zelf zou ik ook niet durven te kijken. Ik ben op dit moment ook op zoek en mijn bus staat te koop, voor de export. Ik ben echt heel blij dat ik mensen heb die me helpen. TS, vraag ook echt om je heen of iemand je wil helpen. De echte auto gekken vinfen dat nog leuk ook (ik hoef dus zelf in principe niet op zoek, er zijn al 3 man sterk aan het rondkijken) en als dank een Big Mac menu. Ik heb namelijk hetzelfde als jij, ik moet ook een youngtimer.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Trailer trekker op grijs kenteken, waaraan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 09:26

Je zoekt een compromis tussen:
- voordelig autorijden en bezitten
- comfort
- looks van je voertuig
- trekkracht voor een trailer
- passend in parkeergarage
- aanschaf prijs

Dat is een bijna onmogelijke actie. Zoals bij ieder goed compromis zul je ergens dingen moeten togeven op ast je eigenlijk wilt. Je kunt het je makkelijk maken door voor ieder eis de MoSCoW categorie te definieren. MoSCoW staat voor:
- Must Have : dit is echt een harde eis. Als hieraan niet voldaan wordt gaat het niet door
- Should Have : dit is een "zachte eis". Je kunt eventueel leven zonder dit aspect
- Could Have : dit is een optie. dit kan het te kiezen object leuker of minder leuk maken
- Won't Have : dit wil ik echt niet

Behalve koop zou je ook kunnen denken aan lease, dat maakt je auto nog aftrekbaarder (overleg met je accountant). Er bestaan ook opties waar leasemaatschappijen een afgebroken leasecontract opnieuw, maar dan voordeliger, aanbieden.

Rijd ook eens in een paar bussen. Moderne bussen, zoals de VW Transporter en de Mercedes Viano zijn verre van lomp.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Trailer trekker op grijs kenteken, waaraan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 09:34

Vraag ook eens aan je boekhouder of op de zaak zetten wel zo voordelig is of dat je beter kilometers kan opschrijven.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 17:38

pjotrg schreef:
Je zoekt een compromis tussen:
- voordelig autorijden en bezitten
- comfort
- looks van je voertuig
- trekkracht voor een trailer
- passend in parkeergarage
- aanschaf prijs

Dat is een bijna onmogelijke actie. Zoals bij ieder goed compromis zul je ergens dingen moeten togeven op ast je eigenlijk wilt. Je kunt het je makkelijk maken door voor ieder eis de MoSCoW categorie te definieren. MoSCoW staat voor:
- Must Have : dit is echt een harde eis. Als hieraan niet voldaan wordt gaat het niet door
- Should Have : dit is een "zachte eis". Je kunt eventueel leven zonder dit aspect
- Could Have : dit is een optie. dit kan het te kiezen object leuker of minder leuk maken
- Won't Have : dit wil ik echt niet

Behalve koop zou je ook kunnen denken aan lease, dat maakt je auto nog aftrekbaarder (overleg met je accountant). Er bestaan ook opties waar leasemaatschappijen een afgebroken leasecontract opnieuw, maar dan voordeliger, aanbieden.

Rijd ook eens in een paar bussen. Moderne bussen, zoals de VW Transporter en de Mercedes Viano zijn verre van lomp.

Leasing is voor sukkels en voor situaties waarin je het bezit niet op de balans wil hebben staan (dat is 95% van de redenen voor een lease-constructie, de rest, juist ja)

Zoek eens op autosites naar enkele losse eisen en kijk wat er boven komt drijven; bijvoorbeeld op 4x4 of grijs kenteken.
Er staat hier om de hoek een Citroen Berlingo met 4x4. Het zal niet meevallen om die zomaar te vinden, maar zeker als import een optie is, is er het nodige te koop. Kijk eens in Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk voor bijzondere voertuigen met 4x4.........

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:01

Is 4wd een eis? In het centrale topic hebben we het wel eens gehad over "gewone" auto's met verhoogd dak vanwege de vereiste maten. Kwamen dingen als deze Megane voorbij.

Of dat exact zo'n Megane aan jouw eisen en aan de 2017 eisen van de belastingdienst voldoet moet je nazoeken, ik plaats het vooral om een andere invalshoek dan "dikke 4x4" te geven. Bus is trouwens ook niets mis mee en trefwoord "grijs kenteken" geeft 2774 hits op http://www.gaspedaal.nl

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:01

Of zelf (laten) ombouwen. Ons viel op dat personen auto's aanzienlijk netter waren en een stuk voordeliger.

cp112

Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Trailer trekker op grijs kenteken, waaraan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:07

Afhankelijk van de lengte van de auto mag er absoluut geen achterbank in zitten.

De enige auto's die dat wel mogen qua lengte zijn de amerikanen (dodge en ford) maar dat zijn dan ook echt bakbeesten.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

cp112

Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:10

Hier overigens een Toyota Hilux. Helemaal niet zo'n achterlijk groot ding maar wel groot zat. 3000 kilo trekken en rijd zo'n 1 op 10 op diesel.

Zijn ook leuker betaalbaar dan bijv een landcruiser/rover.



En zeker niet onbelangrijk, als je de oude top gear kent dan weet je het, ze zijn echt onverwoestbaar. Hier in 5 jaar tijd 300.000 km gereden met de hilux en op 1 keer een kapotte koppeling (mijn man gebruikt hem echt als 4x4 in t veld :Y)) nooit wat mee gehad behalve gewoon onderhoud (filtertjes vervangen etc)

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Trailer trekker op grijs kenteken, waaraan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:31

De Toyotakilling aflevering blijft 1 van de beste ooit!

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:45

cp112 schreef:
Afhankelijk van de lengte van de auto mag er absoluut geen achterbank in zitten.

Achter bank haal je d'r zo uit. Vloer erin, ramen wisselen en tussenschot plaatsen. Als je handig bent en de onderdelen bij de sloop vandaan kan halen zo gebeurd.

(Met 2 auto's dat zo gedaan)

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:52


cp112

Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:08

Nimmy schreef:
cp112 schreef:
Afhankelijk van de lengte van de auto mag er absoluut geen achterbank in zitten.

Achter bank haal je d'r zo uit. Vloer erin, ramen wisselen en tussenschot plaatsen. Als je handig bent en de onderdelen bij de sloop vandaan kan halen zo gebeurd.

(Met 2 auto's dat zo gedaan)




Euh, ik zeg ook nergens dat dat moeilijk te doen is toch? Zeg alleen dat er geen bank in mag zitten.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Freekfuchs, GrapeshotBot en 61 bezoekers