Trailer laden op vreemd terrein.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jacky_x

Berichten: 15
Geregistreerd: 02-03-16

Trailer laden op vreemd terrein.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-17 15:44

Hallo allemaal :) ,

Naar aanleiding van wat probleempjes die ik maar niet verholpen krijg hoop ik dat jullie misschien wat tips hebben.

Ik heb sinds een jaartje een nieuwe pony /3 , op haar vorige stal werd er nooit geoefend met het laden en werd zij bij het ophalen met de bezem in de trailer geduwd. Sinds ze bij mij staat oefen ik minimaal 2 tot 3 keer per week met het laden en dit gaat heel goed, zolang we op eigen terrein staan.

Ik heb nu een aantal keer een poging gedaan met laden op vreemd terrein bij ons in de buurt zodat we nog terug kunnen lopen. Maar verder dan de laadklep komt ze niet. Ik probeer het met voer, stem en belonen maar niks helpt. Wanneer we terug op stal zijn en gelijk weer een poging tot laden is er geen enkel probleem.

Natuurlijk kan ik er een professional bij halen maar dat is meer mijn laatste optie...

Ik hoor graag alle tips die jullie hebben!! *\o/*
(foto voor het idee)
Afbeelding


cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Trailer laden op vreemd terrein.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:18

Als ze thuis wel gewoon laadt en braaf is dan lijkt het me toch een leiderschapsdingetje.
Oefens eens eerst thuis en ga gelijk daarna op stap en daar laden. Probeer exact hetzelfde als thuis te doen en je emoties thuis te laten.
Wees gerust wat assertiever als ze gaat staken. Met voer lokken werkt niet. Ze mag best een beloning als ze braaf meeloopt maar niet lokken ermee.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Jacky_x

Berichten: 15
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-17 11:52

Ga ik zeker proberen, ik probeer al heel neutraal te zijn en zo min mogelijk te dwingen aangezien ze anders in een noodgang achteruit gaat. Alleen is alles interessanter dan wat ik sta te doen in de trailer en kijkt dan ook alleen maar om zich heen. wanneer ik haar hoofd dan recht trek kijkt ze heel even de trailer in en stapt ze daarna weer achteruit de klep af.
Kan ik dan nog iets doen om verder haar aandacht te krijgen? met voer rinkelen, fluiten of roepen helpt niet tot nauwelijks.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Trailer laden op vreemd terrein.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:54

In welke regio zit je? Ik weet iemand die erg goed is met trailerladen en problemen die je tegenkomt en dit voor erg net tarief doet, dus wellicht handig om dat toch een keer samen te oefenen en dan kun je vast daarna alsnog snel zelf alles weer doen

Jacky_x

Berichten: 15
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-17 12:00

JustLizz schreef:
In welke regio zit je? Ik weet iemand die erg goed is met trailerladen en problemen die je tegenkomt en dit voor erg net tarief doet, dus wellicht handig om dat toch een keer samen te oefenen en dan kun je vast daarna alsnog snel zelf alles weer doen


regio Utrecht, Is misschien wel een idee ja.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Trailer laden op vreemd terrein.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:02

Ik ben op het moment ook aan het trainen met mijn jonge paard omdat ik wil dat hij het goed leert en les nu zelf bij Monique de Hont van Natural HorseMo. Je zou haar eens kunnen benaderen of ze je kan helpen. Hanteert echt schappelijke tarieven en als ik jou zo hoor ben je vrij snel klaar omdat je verder weinig problemen lijkt te hebben.

Mijn paard wilde er bijvoorbeeld niet in en hebben nu 1 les van nog geen uurtje achter de rug en hij loopt er inmiddels super braaf op. Komende keer gaan we dan bv met klep en stang oefenen, maar hij moet natuurlijk nog echt alles leren.

Jacky_x

Berichten: 15
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-17 12:09

JustLizz schreef:
Ik ben op het moment ook aan het trainen met mijn jonge paard omdat ik wil dat hij het goed leert en les nu zelf bij Monique de Hont van Natural HorseMo. Je zou haar eens kunnen benaderen of ze je kan helpen. Hanteert echt schappelijke tarieven en als ik jou zo hoor ben je vrij snel klaar omdat je verder weinig problemen lijkt te hebben.

Mijn paard wilde er bijvoorbeeld niet in en hebben nu 1 les van nog geen uurtje achter de rug en hij loopt er inmiddels super braaf op. Komende keer gaan we dan bv met klep en stang oefenen, maar hij moet natuurlijk nog echt alles leren.


Klinkt super! Ik zal even kijken of dit wat is en of zei dit ook ziet zitten. Dankjewel voor het meedenken!

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Trailer laden op vreemd terrein.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:48

Zie mijn onderschrift. Ik kom uit Vianen.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Flloorrr
Berichten: 26
Geregistreerd: 30-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:42

Net zoals je het thuis langzaam geoefend hebt maar dan bij de buren, en dan nog een straatje verder. Ik denk dat het een kwestie is van tijd. Je kan er wel altijd een deskundige bijhalen, dan zal het allemaal wat sneller gaan. Succes !

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:25

Als ze zo snel afgeleid is en om zich heen kijkt misschien proberen eerst haar aandacht te krijgen?
Misschien is grondwerken voor je haar er op zet een idee? Hoofdstelletje om lange lijnen er aan lekker actief laten rondstappen, daarna proberen (als je het zelf veilig oogt) er achter lopen (mennen) en zo proberen de trailer op te gaan zodat ze in ieder geval de aandacht bij jou heeft. (Dit oefen je natuurlijk eerst thuis)

Probeer de trailer neer te zetten met 1 kant tegen een muur dan is die kant iig niet spannend meer.

Ben je alleen of helpen mensen je mee?

Anoniem

Re: Trailer laden op vreemd terrein.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:41

We hierboven staat: probeer de komende tijd eens elke dag thuis te oefenen en te variëren met plaatsen. Trailer een keer andersom zetten, stukje verderop op het erf zetten, bij de buren etc. En alleen maar opstappen, belonen en weer afladen. Steeds een stapje verder.

En inderdaad:Voer is om te belonen. Maar als je met voer gaat lokken sta je bij voorbaat al in de verkeerde positie om je paard de trailer op te krijgen.

Diddykong

Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Trailer laden op vreemd terrein.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:39

Stap 1 is dat ze moet leren dat als je haar naar voren vraagt, ze dan ook naar voren komt, al is het maar een stapje. Nu ben je teveel aan het wachten op de goodwil van je paard eigenlijk. Ik heb zelf iemand erbij gehaald zodat ik het gelijk goed aanleerde. Florence begon met grondwerk en de 1e les was dat als ik iets druk zet op mn halstertouw dat ze een stap naar voren doet. En dus niet er vol tegenin naar achteren vliegt. Druk begon heel klein trouwens dus je hand enkel sluiten, niet gelijk aan het touw trekken of dwingen. Druk eventueel langzaam opbouwen tot ze een stapje zette. Stap naar voren was gelijk druk eraf en belonen. Dit eerst zonder trailer geoefend en daarna voor de trailer.
Wat soms ook wil helpen is 2 longeerlijnen aan weerszijde van de trailer plaatsen. Niet om achter dr kont of zo te doen, maar enkel als een soort brug. Sommige paarden hebben hier steun aan. Loopt ze er thuis wel in 1x op? Of ben je een half uur aan het proberen voor ze erin staat? Kun je haar jojoen? Dus bijv halverwege de klep een pasje naar achteren en dan weer 2 naar voren en 1 naar achter, 4 naar voren enz. Want soms kom je erachter dat het probleem niet zozeer die trailer is, maar meer dat je geen controle hebt waar je paard zn benen neerzet.

Jacky_x

Berichten: 15
Geregistreerd: 02-03-16

Re: Trailer laden op vreemd terrein.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-17 11:53

Bedankt voor alle tips! Toch heb ik besloten er iemand bij te halen aangezien het geen leider probleem is en met grondwerk alles prima gaat. In een half jaar ben ik van een paard dat gaat rennen zodra je je voet in de beugel zet naar een paard waar ik zelfstandig een ontspannen buitenrit langs de snelweg mee kan maken gegaan. Op stal zelf loopt ze er zonder dwang in en blijft ze staan tot ik commando geef om terug te gaan. Ik ben bang dat het met het trailer laden dus echt een trauma is van vroeger en wil zelf niet langer blijven "prutsen". hierdoor toch mijn beslissing om voor ander terrein hulp erbij te halen maar bedankt voor alle tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:55

Jacky_x schreef:
Bedankt voor alle tips! Toch heb ik besloten er iemand bij te halen aangezien het geen leider probleem is en met grondwerk alles prima gaat. In een half jaar ben ik van een paard dat gaat rennen zodra je je voet in de beugel zet naar een paard waar ik zelfstandig een ontspannen buitenrit langs de snelweg mee kan maken gegaan. Op stal zelf loopt ze er zonder dwang in en blijft ze staan tot ik commando geef om terug te gaan. Ik ben bang dat het met het trailer laden dus echt een trauma is van vroeger en wil zelf niet langer blijven "prutsen". hierdoor toch mijn beslissing om voor ander terrein hulp erbij te halen maar bedankt voor alle tips!


Verstandige keuze! Succes!

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:14

Op vreemd terrein dus even een bezem meenemen. Je hoeft haar er niet in te rammen maar blijkbaar heeft het altijd prima bij haar gewerkt.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Jacky_x

Berichten: 15
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-17 15:02

Jennyj01 schreef:
Op vreemd terrein dus even een bezem meenemen. Je hoeft haar er niet in te rammen maar blijkbaar heeft het altijd prima bij haar gewerkt.


Moet ik absoluut niet doen, Werd op de vorige stal ook gedaan en dat was pure paniek, ze is later ook een keer achterover geslagen toen ze omhoog kwam tijdens het gebruiken van een bezem.... dus dat is voor ons niet de manier.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:55

Jacky_x schreef:
Jennyj01 schreef:
Op vreemd terrein dus even een bezem meenemen. Je hoeft haar er niet in te rammen maar blijkbaar heeft het altijd prima bij haar gewerkt.


Moet ik absoluut niet doen, Werd op de vorige stal ook gedaan en dat was pure paniek, ze is later ook een keer achterover geslagen toen ze omhoog kwam tijdens het gebruiken van een bezem.... dus dat is voor ons niet de manier.


Goed hoor dat je het niet zo aan wil pakken. Bezem is naar mijn idee nooit een goede oplossing. Super dat je werkt naar een structurele oplossing wat geen paniek gaat veroorzaken!

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Re: Trailer laden op vreemd terrein.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 17:02

Mee eens, de trailer in werken met een bezem zou nooit een oplossing moeten zijn tenzij je poep veegt :Y)

Het heeft vooral veel oefening en tijd nodig.


JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Trailer laden op vreemd terrein.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 12:06

Ja vind ook! En wat ik nu tussendoor ook doe is af en toe zelf eens oefenen met laden, klep dicht etc. En dan zonder dat we echt weg gaan. Gewoon als oefening en snel klaar, zodat hij niet altijd op pad moet als we de trailer op gaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 25 bezoekers