Waar moet een goede paardentrailer aan voldoen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosendaal

Berichten: 4
Geregistreerd: 28-12-16

Waar moet een goede paardentrailer aan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 21:56

Ik ben Peter den Haan, eigenaar van Aanhangwagens XXL west brabant te Roosendaal. Ik ben op zoek naar informatie voor een nieuw te ontwikkelen paardentrailer, wat is er volgens jullie belangrijk aan een paardentrailer?

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:05

Met stip op 1: Onafhankelijke wielophanging.
Als de trailer dat niet heeft, kijken we direct verder. Wordt niet aangeschaft hier.

Ruimte vind ik ook heel belangrijk. Wij hebben áltijd 2 paards en ik vind het fijn om mijn kont te kunnen keren als er 2 paarden in staan.

En een grote zadelkamer. Ook zeker niet onbelangrijk. Veel ruimte nodig om dingen netjes om te kunnen bergen zonder eerst de andere spullen overhoop moeten te trekken.

Voor mij dé perfecte trailer: Böckmann/ Westfalia. Ook het grote raam voorin is ideaal.
Kost wat, is ook vrij zwaar maar het is het volledig waard.

Kleine toevoeging: Het uiterlijk is voor mij ook wel een belangrijk. Ifor Williams trailers vind ik echt niet om aan te zien dus die komt er ook liever niet.

Priscilla_90
Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Rotterdam , nederland

Re: Waar moet een goede paardentrailer aan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:30

Een goede wegligging en de duur van de trailer ( hoelang die mee gaat)

Ben daarom voor een ifor william gegaan ivm de vooruitloop, hoelang zo trailer meegaat en de onderhoud.

Vind het ook belangrijk dat de trailer van binnen voldoende licht is en niet heel donker en klein oogt (Cheval liberte)
Mijn paard van 180cm moet er ook met gemak in passen.
Liefst ook een voor raam erin en een zadelkamer.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:23

Licht gewicht.

Als je in staat bent een trailer te bouwen in de gewichtsklasse zoals Heja die indertijd bouwde, dan zou je veel mensen gelukkig maken, gezien de vele topics en vragen over niet te dure auto's die wel een trailer kunnen en mogen trekken.

Persoonlijk: LAADVERMOGEN!!!!

Als ik politieagent was, ging elke twee-paards die ik tegen kwam op de weegbrug. Naast dat zeker de helft van wat er rond rijdt te zwaar is voor de auto die ervoor staat is zeker een kwart tot eenderde van de trailers gewoon overbeladen omdat alles veel meer weegt dan men aanneemt.

Volgend punt: wat op kenteken staat MOET de waarheid zijn! De trailer die jij levert moet wegen wat jij op kenteken zet! Het gros van de trailers weegt (fors) meer dan wat op kenteken staat. Een stukje daarvan is voor rekening van de eigenaar die achteraf zaken toevoegt maar een groot deel ervan is de te simpele versie die voor de typegoedkeuring is gegaan. Fake laadvermogen dus.

Tot slot: bouw het simpel, zodat eventuele reparaties ook eenvoudig uit te voeren zijn, zonder godsvermogen aan uren omdat voor een simpel wandje de hele trailer gesloopt moet worden.

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Waar moet een goede paardentrailer aan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:29

Veiligheid en duurzaamheid! Betaalbare aluminiumversie. Geen hout meer, trailers zijn binnen 6 jaar verrot, dat is toch niet normaal? Verder: Inderdaad wat lichtere trailers, ik heb ijslanders. Verstelbare hoogte stangen, ze zijn soms te hoog.Zadelkamer erg handig.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:34

Duurzaam!. Je wilt niet als na een aantal jaar de bodem of wanden vervangen moeten worden.
Maak twee maten: paard/cob en XL paard. Ik heb een klein paard en had een Böckman die veel te groot was. Nu een Atec die wat kleiner, lager en smaller is. Mijn paard reist daar veel beter op.
Een optie dat je voor een zadelkamer kunt kiezen.
Veilige ogen om je paard buiten de trailer vast te kunnen zetten.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:42

Wat ik nergens lees: comfort voor de paarden

Licht
Ruimte
Lucht

Liefst zijwaarts of achterwaarts reizen
Goede wegligging
Makkelijk laden (zonder klep?, scheelt gewicht)
Duurzaam

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Waar moet een goede paardentrailer aan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:49

Zeker bij de 1,5 paards: zadelkamer rechts en verzorgingsdeur links. Anders loop je steeds tegen die zadelkamer aan. Op dit moment is Sirius de enige die ik heb kunnen vinden die dat heeft.

En een polyester 1,5 prds is haast niet te vinden. Het is hout of aluminium.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:51

Voor mij is een trailer geschikt als het:
* mooi licht is van binnen - paarden laden dan makkelijker
* de treeplank is voorzien van een mat waarop paarden niet uitglijden (die van Bockmann zijn echt super)
* de bodem zonder enige twijfel lange tijd meegaat
* de bodem wordt gedragen door balken die lopen onder de cruciale punten (waar het paard op staat! - je wilt niet dat het paard staat op een laag triplex waarbij de balk 40cm voor de logische beenplaatsing loopt en 40cm daarachter. Die trailer zijn er, ik zou ze echt nooit kopen).
* de wegligging stabiel is achter mijn personenauto
* veiligheid - de stangen moeten in nood goed te verwijderen zijn van buitenaf

Zadelkamer maakt mij niet uit, die beschadigen doorgaans het zadel vooral.
Of het hele ding van polyester is maakt mij ook niet uit, die vind ik doorgaans vooral erg lelijk.
Uit de categorie fratsen aan de binnenkant vind ik trapschotten wel handig.

En in de categorie "kies je leverancier": de leverancier van mijn huidige trailer heeft mij misleid mbt het slot dat op de trailer werd geleverd. Ik wilde een verzekerbare trailer, maar toen het er op aan kwam moest ik alsnog fors bijbetalen voor een goed slot terwijl ik duidelijk had aangegeven dat ik een all-in prijs wilde. Daar hou ik niet van. Ik koop daar nooit nooit nooit weer en vertel ook een ieder die het horen wil over deze gang van zaken. Een goede leverancier is altijd eerlijk over de verkochte waar en neemt zelf ook de moeite om te achterhalen of hetgeen hij verkoopt, ook echt aan de verwachtingen van de consument voldoet.
Laatst bijgewerkt door Dees op 29-12-16 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:52

dems75 zonder klep? Je moet toch wat dicht doen achter je paard of zie ik dat verkeerd? :D
Deur zal iets minder wegen maar voor veel paarden is achterwaarts de afstap niet fijn.

Trailer moet licht, ruim zijn, met uitzetramen
Makkelijk schoon te maken, houden
Makkelijke switch tussen wat kleinere paarden/pony's en grotere (voorstang, achterstang)
Veilig, solide, niet te zwaar, goeie wegligging, comfort voor het paard,

Iets meer ruimte tussen zadelkamer en vak erachter zodat je er iets makkelijker tussendoor kan
Standaard voorbereid op camera in de trailer
Logische ophanging voor hooinet en extra oog zodat het geen boksbal wordt.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Waar moet een goede paardentrailer aan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:01

Slimme aktie van Peter de Haan.

Ieder heeft zo zijn/haar ideeën. Ik zelf vind de rij-eigenschappen van een trailer, zowel leeg als "vol", belangrijk. Ik denk dat het ook voor een paard prettig is als de trailer goed op de weg ligt.

Misschien zou je moeten proberen een modulair ontwerp te maken waarin je ieders wensen kan realiseren. Ik weet alleen niet of dat geen problemen oplevert met RDW keuring etc.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:03

Grote en lange ramen, ik heb een d-pony en in bijna alle trailers zaten de ramen te hoog en te ver weg. Daar werd hij zenuwachtig van. Atec heeft goede ramen hiervoor, al zouden ze best nog langer mogen doorlopen of iets lager zitten. Verder een verstelbaar tussenschot, zodat je je paard beter klem kan zetten als hij wiebelig is. En bij een anderhalf paards trailer de mogelijkheid om een extra tussenschot aan te schaffen die makkelijk te monteren is, voor hetzelfde doel als hiervoor of voor als je kleine pony's hebt. De tussenstang en andere stangen zouden dan dus wel verstelbaar moeten zijn. Handig vervangbare wand is idd ook een goed punt, praktisch en vanuit kosten oogpunt. Een vastzetsysteem voor het deurtje zodat die niet steeds dichtwaait. De ring voor het hooi niet te ver weg of in het plafond, irriteer me nogal aan dat rondbengelende hooinet. De basics als wegligging zijn voor mij vanzelfsprekend onderdeel van het ontwerp.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Waar moet een goede paardentrailer aan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:08

Shalimar, ik zat met hetzelfde probleem en heb zelf een tussenschot laten inbouwen bij Impex. bevalt super!

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:08

RuthenRoos schreef:
Veiligheid en duurzaamheid! Betaalbare aluminiumversie. Geen hout meer, trailers zijn binnen 6 jaar verrot, dat is toch niet normaal? Verder: Inderdaad wat lichtere trailers, ik heb ijslanders. Verstelbare hoogte stangen, ze zijn soms te hoog.Zadelkamer erg handig.

Hhmm, beter merk nemen, volgende keer?

Ik heb 12 jaar geleden een trailer opgebouwd en die voldoet nog steeds. Nu, na die 12 jaar, zijn de betonplex wanden niet meer mooi aan de buitenzijde en binnen enkele jaren zal de coating het ook wel begeven, waarna ik een uitdaging heb, gezien de trailer buiten moet wonen.

Wellicht de vraag aan Peter: waarom worden bodems van paardentrailers nooit in de lak gezet??
Dat heb ik dus bij de herbouw wel gedaan en dat is na twaalf jaar te zien, of beter: er is niks aan te zien.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:09

Roodvos schreef:
Zeker bij de 1,5 paards: zadelkamer rechts en verzorgingsdeur links. Anders loop je steeds tegen die zadelkamer aan. Op dit moment is Sirius de enige die ik heb kunnen vinden die dat heeft.

En een polyester 1,5 prds is haast niet te vinden. Het is hout of aluminium.

Ik wil juist de verzorgingsdeur rechts. Als er paniek is langs de snelweg en de verzorginsdeur zit links, ziet je paard ook nog eens al het langsrazend verkeer en sta jijzelf ook een stuk gevaarlijker. Ik heb de aluminium Henja juist laten staan vanwege de deur links.

Verder, aluminium, licht, ruim en simpel. Ik hoef juist geen zadelkamer. Vind zadelkamers altijd alleen maar ruimte voor het paard innemen en onhandig gepiel. Leg mijn spullen wel in de kofferbak van de auto.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:09

Oja en een plek om je bezem kwijt te kunnen.

Hengstveulen, handig! Standaard de mogelijkheid om je trailer aan te passen zou nog beter zijn :o
Laatst bijgewerkt door Shalimar op 29-12-16 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:12

oji schreef:
Roodvos schreef:
Zeker bij de 1,5 paards: zadelkamer rechts en verzorgingsdeur links. Anders loop je steeds tegen die zadelkamer aan. Op dit moment is Sirius de enige die ik heb kunnen vinden die dat heeft.

En een polyester 1,5 prds is haast niet te vinden. Het is hout of aluminium.

Ik wil juist de verzorgingsdeur rechts. Als er paniek is langs de snelweg en de verzorginsdeur zit links, ziet je paard ook nog eens al het langsrazend verkeer en sta jijzelf ook een stuk gevaarlijker. Ik heb de aluminium Henja juist laten staan vanwege de deur links.

Verder, aluminium, licht, ruim en simpel. Ik hoef juist geen zadelkamer. Vind zadelkamers altijd alleen maar ruimte voor het paard innemen en onhandig gepiel. Leg mijn spullen wel in de kofferbak van de auto.

Ik weet niet hoe Henra dat ziet, maar de oude Westfalia Saturnus (die van hierboven dus) heeft dat ook omdat je daar optioneel rechts een voorlader kunt hebben (die in NL bijna niemand heeft, want daar moeten die Nederlandse krenten voor bijbetalen).
Ik heb inderdaad de deur omgezet naar rechts om dezelfde reden maar ook omdat een wrak-met-voorlader onvindbaar was en ik 'm dus niet om kon bouwen naar een voorlader.

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:14

Licht qua gewicht is voor ons erg belangrijk! Liefst 1,5 paards en dan met zadelkamer. Rubberen bodem en een goede laadklep waar paard niet op uitglijdt (ook niet als deze een beetje nat/vochtig is). Wij hebben niks op de bodem, omdat ik vind dat ze meer grip hebben op de rubberen bodem, dan dat ze hebben op een laag glad stro. Absoluut geen voorlader!

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:18

rumay schreef:
dems75 zonder klep? Je moet toch wat dicht doen achter je paard of zie ik dat verkeerd? :D
Deur zal iets minder wegen maar voor veel paarden is achterwaarts de afstap niet fijn.


Ja indd...twee deuren erachter. En voordeur om vooruit uit te stappen ;)
Heb nu een Fautras en wil nooit meer anders. Ideaal ook om achteruitrenners in te laden. Eerst de ene erin, deurtje dicht en vervolgens de ander.

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:25

oji schreef:
Roodvos schreef:
Zeker bij de 1,5 paards: zadelkamer rechts en verzorgingsdeur links. Anders loop je steeds tegen die zadelkamer aan. Op dit moment is Sirius de enige die ik heb kunnen vinden die dat heeft.

En een polyester 1,5 prds is haast niet te vinden. Het is hout of aluminium.

Ik wil juist de verzorgingsdeur rechts. Als er paniek is langs de snelweg en de verzorginsdeur zit links, ziet je paard ook nog eens al het langsrazend verkeer en sta jijzelf ook een stuk gevaarlijker. Ik heb de aluminium Henja juist laten staan vanwege de deur links.
Ja, in de basis eens. Maar als je dan een zadelkamer in 1,5 prds plaatst, doe het dan op mijn manier. Want anders sta je met paniek klem tussen een paard, stang en zadelkamer, en moet je slangenmens zijn om met een snoekduik bij die trappelende voorbenen langs rechtsvoor eruit te duiken.

Uiteraard is er ook altijd nog de keuze om dan geen zadelkamer te doen.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:12

dems75 schreef:
rumay schreef:
dems75 zonder klep? Je moet toch wat dicht doen achter je paard of zie ik dat verkeerd? :D
Deur zal iets minder wegen maar voor veel paarden is achterwaarts de afstap niet fijn.


Ja indd...twee deuren erachter. En voordeur om vooruit uit te stappen ;)
Heb nu een Fautras en wil nooit meer anders. Ideaal ook om achteruitrenners in te laden. Eerst de ene erin, deurtje dicht en vervolgens de ander.


Mijn Ijslander springt inderdaad heel gemakkelijk in de Fautras, maar is er ook sneller achteruit weer uit. Kan haar daardoor niet alleen laden, zelfs met 2 is het moeilijk, want zodra mijn dochter zich bukt om onder de stang door te gaan, springt de Ijs al weer achteruit de trailer uit. Stang er vlug voor doen is not done, want ik ben bang dat ik dan onder haar terecht kom. het enige wat ik kan doen is de deur snel dicht"gooien".

Achteruit uit stappen uit de Fautras is dus ook geen enkel probleem. er zit normaal gesproken ook een korte klep onder de trailer, die je kunt uittrekken. Dan is de afstap niet zo hoog, als je ze toch achteruit wil afladen. Maar ik laad ze meestal ook voor uit. Aan beide zijden van de 2 paards trailer zitten grote deuren waar ze gemakkelijk uit kunnen stappen/ springen. Ik zou er alleen de 1e keer niet vlak voor gaan staan bij het uitladen, want een enthousiast paard zou zo bovenop je springen. Hier hobbelen ze er nu uit, maar de 1e keer maakten ze toch een beduidend grotere sprong om eraf te komen.

Wat ik nu mis is een zadelkamer, maar dat komt doordat ik dus 2 grote deuren heb om de paarden voor uit te laden. Ik zou een "losse" zadelkamer die je aan de deur kunt bevestigen in mijn geval een pluspunt vinden.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:25

Isabonny schreef:
Mijn Ijslander springt inderdaad heel gemakkelijk in de Fautras, maar is er ook sneller achteruit weer uit. Kan haar daardoor niet alleen laden, zelfs met 2 is het moeilijk, want zodra mijn dochter zich bukt om onder de stang door te gaan, springt de Ijs al weer achteruit de trailer uit. Stang er vlug voor doen is not done, want ik ben bang dat ik dan onder haar terecht kom. het enige wat ik kan doen is de deur snel dicht"gooien".

:)* voorstang open doen bij het laden, dan hoeft dochter niet te bukken en heb jij meer tijd om de achterstang dicht te doen

on topic
- voor- én achterstangen die zowel hoger / lager als ruimer / korter kunnen. Ik zou bijv. graag onze shet een achterstang geven als steunpunt en haar 'klem' zetten tussen voor- en achterstang. Heb gelukkig wel verlaagde voorstangen.
- zeiltje of bovenklep die je subtiel open en dicht kunt doen
- mijn trailer heeft een iets bolle neus (dus niet recht); het hooinet hangt in de bolling. Hierdoor hebben de paarden voldoende ruimte bij hun hoofd en staan ze niet verplicht met hun neus in het hooinet gedrukt
- voorstang moet eruit kunnen
- bij 1,5 paards de optie om een tussenschot te nemen, bijv. op 3/4 van de breedte, zodat je een paard dat graag een beetje opgesloten staat ook zo kunt neerzetten

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Waar moet een goede paardentrailer aan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:51

Eigenlijk vind ik mijn Hotra Élégance de perfecte trailer voor mij. Licht van gewicht, ruim van binnen en licht met voldoende hoofdruimte, ook met hooinet (bolle neus). Ligt goed achter de auto, zowel leeg als met paard erin.
En met een automatisch zeiltje. Heb een hekel aan zo'n klep die je omhoog moet doen. Paarden vinden het vaak ook naar daar onderdoor te lopen.
Ik zou een hele ruime zadelkamer wel fijn vinden, maar vind het nadeel van beperkte binnenruimte en veel hogere kogeldruk te groot.
Voorlader zou handig kunnen zijn, maar voor mijn paard niet nodig.
Mijn trailer is van hout, maar aangezien hij jaarlijks naar de trailerboer gaat voor check up, en netjes onderhouden wordt, vind ik dat prima.

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:23

ikke schreef:
RuthenRoos schreef:
Veiligheid en duurzaamheid! Betaalbare aluminiumversie. Geen hout meer, trailers zijn binnen 6 jaar verrot, dat is toch niet normaal? Verder: Inderdaad wat lichtere trailers, ik heb ijslanders. Verstelbare hoogte stangen, ze zijn soms te hoog.Zadelkamer erg handig.

Hhmm, beter merk nemen, volgende keer

Ik heb 12 jaar geleden een trailer opgebouwd en die voldoet nog steeds. Nu, na die 12 jaar, zijn de betonplex wanden niet meer mooi aan de buitenzijde en binnen enkele jaren zal de coating het ook wel begeven, waarna ik een uitdaging heb, gezien de trailer buiten moet wonen.

Wellicht de vraag aan Peter: waarom worden bodems van paardentrailers nooit in de lak gezet??
Dat heb ik dus bij de herbouw wel gedaan en dat is na twaalf jaar te zien, of beter: er is niks aan te zien.


Ik heb het over een goed merk... Het schijnt een algemeen probleem te zijn bij de nieuwere houten trailers.Ik heb nu trouwens een aluminium.

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Re: Waar moet een goede paardentrailer aan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:26

Afbeelding


Mijn ideale trailer.
Groot, veel ruimte, ramen en een mega zadelkamer die ik zelf heb ingericht.