Shetlander vervoeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pintaloosa
Berichten: 10
Geregistreerd: 27-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:36

Fennadev schreef:
@Pintaloosa, wij hebben geen stangen in de trailer, alleen een schapenhekje. Dus ik weet niet waar je dat vandaan hebt.


Ja dat Is een (klein)vee trailer. Die hebben dat idd niet. Denk ook dat die stangen vooral bedoeld zijn voor paarden die zo groot zijn dat ze ertussen passen. Een reguliere paardentrailer Is ook eigenlijk niet bedoeld/geschikt voor Shetlanders anders zouden er ook wel stangen op hun maat in zitten lijkt mij. Dus Shetlanders staan in mijn optiek ook beter in een kleinvee trailer. Maar dan nog moeten ze wettelijk gezien wel vaststaan. Niet tussen stangen dan wel aan het halster dus...


Rizette
Berichten: 4334
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:46

tess_84 schreef:
Wij hebben onze twee Shetlanders los in een tweepaardstrailer vervoerd. Alles eruit, ook het tussenschot, houtkrullen erin en dan konden ze staan hoe ze wilden.

Inderdaad zo, ze stoten zich niet en er zijn vaak nog de haken in de wand om ze vast te kunnen zetten. niet lang vast zetten en geen voer op de grond of in lage netten , geeft alleen maar eerder problemen die 2 uur komen ze wel door zonder voer.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:36

Pintaloosa schreef:
tess_84 schreef:
Sommige paarden staan graag dwars, andere paarden zelfs achterstevoren.


Ik heb ook begrepen dat paarden beter achterstevoren vervoerd kunnen worden zoals in de meeste vrachtwagentjes omdat ze hun evenwicht dan beter kunnen bewaren. Echter in een trailer wordt dat lastig. Kan me niet voorstellen als je paard achterstevoren in de trailer staat en zn kop over de klep steekt, dat je niet van de weg wordt geplukt...


Ben een beelddenker, dus moest best wel even lachen met deze opmerking :+ Nee, in West-Europa zullen ze je zo inderdaad niet laten rondrijden, maar ik kan landen genoeg bedenken waar ze het niet zo nauw nemen met het vervoeren van dieren op die manier.

En ik had het hier trouwens wel over de Shetlanders zoals in de OP stond! Lijkt me sterk dat die hun hoofd over de achterklep kunnen steken, of het moeten SuperShetlanders zijn ofzo.
Een gewoon paard zou ik ook nooit helemaal los in de trailer zetten hoor, die hebben nog net iets meer gewicht en dus kracht om iets stuk te doen etc. Mijn Haflinger vervoerde ik in mijn anderhalfpaard trailer ook gewoon vastgebonden aan weerszijden van haar hoofd, omdat ze er anders in slaagde om te draaien. In mijn huidige tweepaardstrailer staat het tussenschot erin en hoef ik haar niet meer vast te binden, omdat ze toch niet genoeg plaats heeft.

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:39

Fennadev schreef:
Tess, dan knoop je ze gewoon te kort op. Mijn shetlander kan zelfs nog van zijn stro eten als hij wil, maar hij kan zich niet helemaal omdraaien. Anders gaat hij met het schot tussen hem de sulky klooien en met de stangen van de sulky die half boven hem hangen. En hij gaat wel degelijk lopen op een bewegende trailer. Als je gewoon stabiel rijdt zonder bochten of remmen dan gaat hij dus wandelen.

@Pintaloosa, wij hebben geen stangen in de trailer, alleen een schapenhekje. Dus ik weet niet waar je dat vandaan hebt.


Ik heb nog nooit iets voorgehad daarmee hoor, begrijp me niet verkeerd! Maar wel al verhalen gehoord van paarden die gevallen waren in de trailer, vastgebonden stonden en daar dan dus hingen met hun hoofd nog omhoog.
Vandaar dat ik het nu, in mijn huidige trailer, ook niet nodig vind. Ze kan toch niet omdraaien door het tussenschot en ik voel me er beter bij. Ze moest het maar eens in haar hoofd krijgen haar hoofd onder de stang te doen en dan dat touw achter haar oren en zo vast komen te zitten, brr, moet er niet aan denken!

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

DWitzel

Berichten: 372
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Almere

Re: Shetlander vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:44

Hier ook gewoon los in een 1,5 paards, merrie met veulen of twee volwassen mini's gaat prima. Uiteraard pony's die elkaar kennen en goed samen gaan! Geen eten of bodembedekking, er liggen goede rubbermatten in, dat is prima! Eventueel bij aankomst (keuring) een pluk hooi er in.

Rizette
Berichten: 4334
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:49

tess_84 schreef:
Fennadev schreef:
Tess, dan knoop je ze gewoon te kort op. Mijn shetlander kan zelfs nog van zijn stro eten als hij wil, maar hij kan zich niet helemaal omdraaien. Anders gaat hij met het schot tussen hem de sulky klooien en met de stangen van de sulky die half boven hem hangen. En hij gaat wel degelijk lopen op een bewegende trailer. Als je gewoon stabiel rijdt zonder bochten of remmen dan gaat hij dus wandelen.

@Pintaloosa, wij hebben geen stangen in de trailer, alleen een schapenhekje. Dus ik weet niet waar je dat vandaan hebt.


Ik heb nog nooit iets voorgehad daarmee hoor, begrijp me niet verkeerd! Maar wel al verhalen gehoord van paarden die gevallen waren in de trailer, vastgebonden stonden en daar dan dus hingen met hun hoofd nog omhoog.
Vandaar dat ik het nu, in mijn huidige trailer, ook niet nodig vind. Ze kan toch niet omdraaien door het tussenschot en ik voel me er beter bij. Ze moest het maar eens in haar hoofd krijgen haar hoofd onder de stang te doen en dan dat touw achter haar oren en zo vast komen te zitten, brr, moet er niet aan denken!
Dat denk je dat paarden niet om kunnen draaien als ze met een schot staan, nou ik zal je uit de droom helpen , ze kunnen echt wel omdraaien, ze gaan er dan wel half overheen maar het kan heel goed. Als je bang bent dat er iets gebeurt zet je ze juist vast, met veiligheidssluiting en zeker niet te lang zodat ze ook niet over de stang kunnen en niet er onder door.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Shetlander vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:08

Rizette, mijn paarden tot nu toe toch niet nee... Mijn Haflinger doet niet echt gek op de trailer, ben ook echt niet van plan haar vast te zetten. Ieder zijn ding, toch?

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

Pintaloosa
Berichten: 10
Geregistreerd: 27-11-16

Re: Shetlander vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:21

tess_84 schreef:
ik kan landen genoeg bedenken waar ze het niet zo nauw nemen met het vervoeren van dieren op die manier.


Ja kijk maar eens naar Dr. Pol... in Amerika nemen ze mini paardjes gewoon mee in de achterklep of op de achterbank! :+ Zouden we hier eens moeten proberen :D

En tess, je moet het natuurlijk zelf weten, maar bij wet is het dus wel degelijk verplicht je paard vast te zetten tijdens vervoer. Dat lijkt me niet voor niets. Zal toch wel met veiligheid te maken hebben.

Het is te vergelijken met je gordel, als jij een ongeluk krijgt dan zit/hang je (bijv. op de kop) ook vast aan de gordel, of als hij niet meer opengaat moet je hem ook los snijden. Echter is hij toch verplicht en als je hem niet draagt kun je een boete krijgen en ben je ook niet verzekerd. Hetzelfde geld dus bij paardenvervoer...

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:41

Toen ik mijn shet veulen kocht is die gewoon los vervoerd, was ook een redelijk lange rit.

Spoiler:
Kiekeboe haha ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 bezoekers