Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:53

Amigo_stan schreef:
Ik rij ook niet met 2 paarden. Onze auto is dus 1300 kg incl alles dat er in staat. Trailer staat alleen een vast schot in, dus die weegt al helemaal niet meer dan 800 kg. Ik zet er ook bij dat onze auto het niet kan trekken.
Wij hebben het toen uit laten zoeken door de garage waar de trailer weg kwam, en het kon allemaal Makkelijk, maar geen 2 paarden er in, maar dat was de intentie ook niet.

poging 2

Het gaat niet om wat je auto weegt of wat je trailer weegt. maar om wat ze MOGEN wegen. Ga naar de RDW website en vul je kentekens in. Daar vind je bij gewichten 'toegestane maximum massa' Bij zowel je auto als je trailer.

De auto zal dus ongeveer hier 1800 hebben staan en je tweepaards trailer 2000, en dan mag het dus niet met B rijbewijs.
Het maakt geen fluit uit wat je auto echt weegt.

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:59

Toydoll schreef:
Amigo_stan schreef:
Ik rij ook niet met 2 paarden. Onze auto is dus 1300 kg incl alles dat er in staat. Trailer staat alleen een vast schot in, dus die weegt al helemaal niet meer dan 800 kg. Ik zet er ook bij dat onze auto het niet kan trekken.
Wij hebben het toen uit laten zoeken door de garage waar de trailer weg kwam, en het kon allemaal Makkelijk, maar geen 2 paarden er in, maar dat was de intentie ook niet.

poging 2

Het gaat niet om wat je auto weegt of wat je trailer weegt. maar om wat ze MOGEN wegen. Ga naar de RDW website en vul je kentekens in. Daar vind je bij gewichten 'toegestane maximum massa' Bij zowel je auto als je trailer.

De auto zal dus ongeveer hier 1800 hebben staan en je tweepaards trailer 2000, en dan mag het dus niet met B rijbewijs.
Het maakt geen fluit uit wat je auto echt weegt.


Aardig antwoorden is ook een vak hoor. Zoals ik al zei. Is dit op die van mij niet van toepassing en klopte het gewicht en blijf ik er onder.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:00

Nou ik vind dat Toydoll nog heel aardig en geduldig blijft :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:03

Helemaal mee eens. Als Amigo_stan hier de TMM (niet wat het weegt maar wat het mag wegen) van auto en van aanhanger post houden we op met pushen.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:18

Onze auto is de mtm 1970 kg
Bij aanhangwagen staat 1500 kg geremd ongeremd 730 kg.

Mogen wij dus met E rijbewijs wel een 2 paardstrailer trekken van 2000 kg maximale massa

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:32

Ja, zolang het werkelijke gewicht maar niet boven de 1500 kg komt en de werkelijke kogeldruk niet hoger dan auto en trekhaak toestaan.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:03

Amigo_stan schreef:
Aardig antwoorden is ook een vak hoor. Zoals ik al zei. Is dit op die van mij niet van toepassing en klopte het gewicht en blijf ik er onder.

poging 3, de wet is ook gewoon op jou van toepassing. Dat iemand je verkeerd voorgelicht heeft maakt dat niet anders. Zoek die maximum massa's maar eens op op rdw.nl, of geef het kenteken dan zoek ik het op.



JoycexEnya schreef:
Onze auto is de mtm 1970 kg
Bij aanhangwagen staat 1500 kg geremd ongeremd 730 kg.

Mogen wij dus met E rijbewijs wel een 2 paardstrailer trekken van 2000 kg maximale massa

Met E wel ja, alleen mag je er nog geen 2 paarden in zetten, want dat mag je auto niet trekken.
Maar met B rijbewijs mag je die hele combinatie niet rijden

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:20

JoycexEnya schreef:
Onze auto is de mtm 1970 kg
Bij aanhangwagen staat 1500 kg geremd ongeremd 730 kg.

Mogen wij dus met E rijbewijs wel een 2 paardstrailer trekken van 2000 kg maximale massa


Dat wat bij aanhangwagen staat is wat de auto mag trekken en heeft weinig dan wel niets met het mtm van de trailer te maken. Dit staat in de papieren van de trailer.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:30

palousa_boy schreef:
JoycexEnya schreef:
Onze auto is de mtm 1970 kg
Bij aanhangwagen staat 1500 kg geremd ongeremd 730 kg.

Mogen wij dus met E rijbewijs wel een 2 paardstrailer trekken van 2000 kg maximale massa


Dat wat bij aanhangwagen staat is wat de auto mag trekken en heeft weinig dan wel niets met het mtm van de trailer te maken. Dit staat in de papieren van de trailer.


Waarbij je er - los van het hele rijbewijs verhaal - vrij veilig vanuit kan gaan dat je met een toegestaan geremd gewicht van 1500 kg. geen volgeladen tweepaardstrailer mag trekken met de auto aangezien twee paarden + trailer eerder richting de 2000 kg zal gaan dan de 1500 kg.

Beter om gewoon je E achter B te halen én te zorgen voor een auto die daadwerkelijk de kilo's mag trekken die je erachter wil hangen. Vaak kom je dan toch al gauw bij de zwaardere terreinwagens uit. Daarbij vind ik het zelf altijd prettig om een in een auto te rijden die meer weegt dan de kar (met inhoud) er achter, zodat je niet zo snel last hebt van de bewegingen op de trailer. Maar dat zal auto- en persoonsgebonden zijn.
Laatst bijgewerkt door M_i_R op 17-10-16 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:35

palousa_boy schreef:
JoycexEnya schreef:
Onze auto is de mtm 1970 kg
Bij aanhangwagen staat 1500 kg geremd ongeremd 730 kg.

Mogen wij dus met E rijbewijs wel een 2 paardstrailer trekken van 2000 kg maximale massa


Dat wat bij aanhangwagen staat is wat de auto mag trekken en heeft weinig dan wel niets met het mtm van de trailer te maken. Dit staat in de papieren van de trailer.

Ze geeft de mtm zelf aan aan in de laatste zin. MTM trailer is 2000 en ze geeft aan E te hebben (laatste zin) dus dan kan het gewoon. Alleen twee paarden kunnen er met die auto niet in.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:09

Met E wel, met B niet.

Wat veel mensen vergeten als ze laadvermogen zien, zowel bij trailer als vrachtwagen, is dat ze ook zichzelf als passagier moeten meetellen in de lading! Er wordt 75kg bestuurder automatisch voorzien. Weegt je chauffeur er 100, dan is dat alweer 25kg laadvermogen kwijt. En jezelf als passagier moet er ook vanaf geteld worden.
Dus kijken naar wat je paarden wegen is niet het enige.

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:53

Varekaj schreef:
Met E wel, met B niet.

Wat veel mensen vergeten als ze laadvermogen zien, zowel bij trailer als vrachtwagen, is dat ze ook zichzelf als passagier moeten meetellen in de lading! Er wordt 75kg bestuurder automatisch voorzien. Weegt je chauffeur er 100, dan is dat alweer 25kg laadvermogen kwijt. En jezelf als passagier moet er ook vanaf geteld worden.
Dus kijken naar wat je paarden wegen is niet het enige.


En daarnaast ook nog benzine, water en overige lading. Benzine/ diesel is vaak ook niet meegerekend, dus dat moet je ook nog van het laadvermogen aftrekken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:05

Hier in de buurt verhuren ze zo een vrachtwagentje voor 2 paarden. Bij het informeren bleek dat ze niets wisten van laadvermogen. "Er is plek voor 2, dan kunnen die er toch op?"

Vond ik best grote fail van een garage ;')

pantarhei

Berichten: 9066
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 15:48

Varekaj, als ze dan ook even tekenen dat alle boetes etc voor hun rekening komt, dan lijkt me huren en er twee paarden opzetten geen probleem ;-)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:53

Dat is hun probleem :') ze verhuren dat karretje al een paar jaar en voelen echt serieus uit de lucht van mijn vraag. Ik ben dan ook blij met mijn auto en trailer.

speurneusc

Berichten: 5389
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:26

een foute redenering is dat je bij een auto je eigen gewicht en lading nog mee moet tellen, die vallen namelijk al onder het tmm van de auto dit gewicht is namelijk een papieren gemiddeld gewicht wat de auto weegt als ie geladen is met personen en de hoeveelheid bagage dat er in de ruimte past.


is dat gewicht te hoog om onder de 3500 kilo te blijven met de trailer samen kan je nog kijken of je of op papier het gewicht van de trailer wat kan verlagen of het tmm van de auto verlagen, dat kan namelijk ook nog. Op kenteken staat een gemiddeld gewicht en dat is geen vast gegeven, als jij zeker weet dat je bagage en de passagiers nooit zo veel wegen dan kan je dat gewicht via de site van de rdw laten verlagen, kost je 58 euro en kan via internet, een paar dagen later krijg je nieuwe kenteken met de nieuwe gewichten.

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:33

Als je C1 en E hebt mag je dan ook E achter B? Of moet je daar een apart rijbewijs voor halen?

pantarhei

Berichten: 9066
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 16:34

Volgens mij mag je met c1 en E ook BE, maar moet op je rijbewijs staan

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:37

Waar we gekeken hebben was een vrachtwagentje met maximale massa van 3500 kg, mag die wel met B gereden worden.

Dus wij moeten sws een andere auto. Bij de boer in pesse zeiden ze dat we geen andere auto ervoor hoeven

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 16:59

Alles onder 3500kg is rijbewijs B.

In België mag je met CE geen BE meer rijden als je niet expliciet je BE hebt gehaald. Hoe absurd ook, je moet ze apart afleggen. Zelfs als je al 10 jaar CE rijdt en dan dus met een BE-combi op pad wil. Gelukkig kan je dat oplossen door een maandje met een voorlopig rijbewijs te karren en dan examen te doen. Dan kost je dat iets van een €36.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:09

Als je CE haalt krijg je ook je BE Varekaj. Als je C haalt krijg je geen BE meer zoals vroeger wel het geval was.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:15

Krijg je met CE wel nog je BE? Dacht dat dat ook gewijzigd was. Vond het al absurd...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 23:10

Jep, bij mijn weten wel. Zou het heel raar vinden indien niet. Bij C krijg je geen BE meer. Vroeger wel.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 07:44

Lijkt me inderdaad ook meest logisch hoor, als je met een CE kan rijden kan je volgens mij wel een potje sturen.

Mijn instructeur van mijn BE, die elk rijbewijs had, was van mening dat je voor elk type transport anders dan een gewone auto al een attest/rijbewijs moest halen. Trekhaak? Direct BE. Camionette? C. Jeep? Rijvaardigheid in 4x4. Paarden vervoeren? Attest rijvaardigheid levende lading.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:59

Nou gelukkig is het zo ver (nog) niet. Zou een kapitaal kosten. Net of een 4x4 zoveel anders rijdt.