Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 09:28

Het zal dan ook vast meer gaan wat je met een echte terreinwagen kan en hoe je dat dan moet doen. Niet met een doorsnee SUV, daar is weinig 4x4 aan.
En dan niet op de weg uiteraard ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:51

Varekaj schreef:
Lijkt me inderdaad ook meest logisch hoor, als je met een CE kan rijden kan je volgens mij wel een potje sturen.

Mijn instructeur van mijn BE, die elk rijbewijs had, was van mening dat je voor elk type transport anders dan een gewone auto al een attest/rijbewijs moest halen. Trekhaak? Direct BE. Camionette? C. Jeep? Rijvaardigheid in 4x4. Paarden vervoeren? Attest rijvaardigheid levende lading.

Tuurlijk is dat diens mening, dat brengt hun op natuurlijk. :)
Camionette C is zever want dat kan net zo goed C1 zijn (kleinere afmetingen.)
Ik denk dat ik beter met de trailer kan manoeuvreren als mening mens dat oor 89' zijn of haar rijbewijs gekregen heeft en de BE er gratis bij gekregen heeft. :) Mooiste was nog dat ik met iemand op pad ging met een 2 paards. Ik wil voor mijn BE op gaan maar door omstandigheden is het er nog niet van gekomen. En nu heb ik ondertussen besloten dat ik ga wanneer mijn medische keuring voor mijn C hernieuwd moet worden. Dan kan ik de BE er ineens laten opzetten voor hetzelfde geld. Maar ik mag dus met een 1.5p trailer rijden met mijn auto (ja MTM's enz op geschreven en naar GOCA gestuurd om zeker te zijn.) maar niet met 2P. Moeder van dat meisje heeft haar rijbewijs van voor 89 dus die heeft ook haar BE. Zij reed dus met dat ding, rete-onzeker. Ik zat naast haar want ze wist eigenlijk niet goed hoe met dat ding te rijden dus ik was zo'n soort instructie-bandje op maat. "niet te hard ineens remmen, ver voor je kijken, vluchtheuvel laten uitbollen tot een rustig tempo, je hebt een levend dier achterin, bocht wat ruimer nemen, kijk in je spiegel dat het wiel van je trailer op de baan blijft". Zo iets dus. Enfin, vooruit rijden was na een paar minuten redelijk dus ze zet hem vooruit in de rij. Maar er komen natuurlijk nog mensen bij die er rond parkeren en puntje bij paaltje ging dat dan zo: "Kath, wil jij'm er uit manoeuvreren want dat kan ik niet.."
Nu ben ik ook niet de beste parkeerder of bestuurder maar het was een fijne trailer (hoe het komt weet ik niet maar sommige trailers manoeuvreren makkelijker vind ik.) dus ik had hem er redelijk snel uit en zij kon weer vooruit terug naar huis rijden.

MAar zij mag dus gewoon met een 2p trailer rijden en komt ze op een pad waar ze terug moet draaien, dan moet ze iemand bellen want dat kan zen iet. :) Een regeling van niks is het, die hele rijbewijzen. Dat ze op zijn minst de mensen die "gratis" die BE gekregen hebben oproepen voor een namiddagje lessen. Er zitten er tussen die prima met dat ding kunnen rijden maar ook die het niet kunnen. Laat ze desnoods een parcours af leggen, gaat 't goed? Fijn, ga maar naar huis, lukt het niet? Dan blijf je een namiddagje om te oefenen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:13

Maar Ayasha.. Ik heb al zo vaak trailers en aanhangers op hun plek gezet voor mensen die wel gewoon een BE examen hebben afgelegd. Vaak is dat ook gewoon gemakzucht (of het leuk vinden om dom te doen in sommige gevallen := ), want met een paar middagen oefenen kan iedereen dat. Zo heel lastig is het namelijk nou ook weer niet. Waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen BE er maar bij moet krijgen, maar niet alles valt af te dichten en zeker niet hoe het cbr nu is, want een realistische rijstijl vragen ze in ieder geval niet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:18

Dat weet ik. Met de vrachtwagen vragen ze die ook niet op de baan. :) Als ik paarden geladen heb dan rijd ik iig niet zoals ze op het examen eisen. Dan is het de laatste keer dat ik ze geladen heb denk ik. :x Ik heb toen zelfs bij mijn instucteur aangegeven dat ik snapte waarom er zo vaak ogenschijnlijk stomme ongelukken gebeuren met vrachtwagens.... := De wijze waarop ze je leren rijden met dat ding lokt het gewoon uit.

Deze vrouw kon het gewoon echt niet. Ze kon met moeite vooruit rijden op de baan. Wanneer je het op examen getoond hebt is een teken dat je het kan als het moet. Dat je vervolgens gemakzuchtig bent moet je zelf weten maar ze kunnen het wel indien er niemand is.
Deze vrouw (en velen met een gekregen BE rijbewijs met haar) zit gewoon dik in de problemen als ze een keer een eindje terug achteruit moet. En, ik ben niet gelovig maar toch: God behoede haar dat er een bocht in dat eindje achteruit zou zitten...

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:23

Wat ze bijneemt rijbewijs be doen is rijden met gewone niet levende lading. Verstandig hoor, daar niet van, maar voor mensen die met levende lading moeten rijden is dat idd iets heel anders.
Een blok beton sjor je vast aan de vloer en die gaat geen kant op als je plotseling op de rem trapt.
Een paard staat met een beetje pech gewoon door het dak naar buiten te kijken.

Dus wat is een realistische rijstijl? Voor dat blok beton maakt het weinig uit wat je doet, voor dat ding is alles realistisch. Het blijft gewoon op z'n plekje liggen.

Met bewegende lading rijden gebeurt niet op een examen en voor paardenmensen is dat stuk beton idd niet realistisch. Het vraagt weinig aanpassingen aan je rijden, dat bij elk ander paard weer wel moet.

Maar de basis is wel hetzelfde. Je hebt een langere remweg waar je rekening mee moet houden, je bent langer, trekt langzamer op, je moet rekening houden met de lengte van je combinatie in bochten etc etc.

Maar net zoals bij gewoon autorijden, leer je het pas echt nadat je je papiertje (of tegenwoordig een pasje) hebt gehaald en met je eigen combinatie gaat rijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:29

PB: Ook zonder levende haven was de rijstijl die ik moest aanleren uit gaande van een vol geladen vrachtwagen (want daar moet je toch van uit gaan lijkt me) IMO niet verantwoord. :)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:40

Dat zal denk ik ook afhangen van je rijschool en instructeur.
Degene waar ik les van had, had er wel oog voor om het zo maar te zeggen.
Maar bij m'n be was het vooral de slordigheidjes eruit halen voor het examen (reed al regelmatig met iets achter m'n auto of trekker).
Voor m'n C was het wel iets meer maar in theorie blijft dat gewoon een grote auto :P

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:00

Ik had een heel fijne lesgever een eentje waarvan ik dacht "dus jouw manier van lesgeven is de verklaring voor veel van die kunstenaars op de weg......" :=
Ze wisselden elkaar af. Had gelukkig steeds de veilige instructeur op examen. :')
Ik had in het begin (eerste twee lessen) wel moeite met de C maar mee omdat ik bang was van de vrachtwagen. _O-
Toen dat er eenmaal uit was reed ik wel vlot en soepel (aldus de instructeurs) maar met sommige dingen ben ik het nog steeds niet eens. :) Ook niet zonder levende have. Maar goed, tis zoals je zegt; echt leren rijden doe je pas na het afhalen van het pasje.

Met de trailer zal het vooral aanleren zijn hoe ik kalm kan blijven op examen. := Ik kan manoeuvreren tot er een examen-component bij komt kijken... :roll: Nu hoop ik dat het gaat zijn gelijk met de vrachtwagen. Doordat die examinator niet langs me zat had ik minder het gevoel van op de vingers gekeken worden en ging het gelijk niks... :)

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:14

Ayasha schreef:
Dat weet ik. Met de vrachtwagen vragen ze die ook niet op de baan. :) Als ik paarden geladen heb dan rijd ik iig niet zoals ze op het examen eisen. Dan is het de laatste keer dat ik ze geladen heb denk ik. :x Ik heb toen zelfs bij mijn instucteur aangegeven dat ik snapte waarom er zo vaak ogenschijnlijk stomme ongelukken gebeuren met vrachtwagens.... := De wijze waarop ze je leren rijden met dat ding lokt het gewoon uit.

Deze vrouw kon het gewoon echt niet. Ze kon met moeite vooruit rijden op de baan. Wanneer je het op examen getoond hebt is een teken dat je het kan als het moet. Dat je vervolgens gemakzuchtig bent moet je zelf weten maar ze kunnen het wel indien er niemand is.
Deze vrouw (en velen met een gekregen BE rijbewijs met haar) zit gewoon dik in de problemen als ze een keer een eindje terug achteruit moet. En, ik ben niet gelovig maar toch: God behoede haar dat er een bocht in dat eindje achteruit zou zitten...


Dat ben ik niet met je eens. Ik heb met de vrachtwagen leren rijden zoals ik nu ook rij met de paarden erin. Dus dat ligt dan eerder aan de instructeur.
Ik heb mijn vrachtwagenrijbewijs bij Blom gedaan, misschien scheelt dat. Maar daar besteden ze juist aandacht aan je rijgedrag met levende dieren achterin.

edit: ik vind dat ze bij het B rijbewijs wel meer aandacht mogen besteden aan hoe mensen langs paarden rijden. :n
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 18-10-16 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:16

Ja ik ben hier gewoon via de rijschool gegaan. :) Ik heb gewoon leren rijden zoals iemand die commercieel vervoer gaat doen leert rijden (dus niet gericht op levende have.) Er werd me zelfs letterlijk gezegd dat ik niet mocht rijden alsof ik met paarden reed toen ik antwoordde dat het voor de paarden was. (Gezien mijn hele 150cm aan lengte en 42kg aan gewicht kreeg ik de vraag "waarom wil jij je C?" nogal vaak. Meestal nadat ze mij voorbij gelopen waren omdat ze dachten dat ik voor mijn B kwam. :') En daarna terug moesten komen...)

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:19

Haha, dat had mijn moeder ook toen ze op haar 59e haar vrachtwagenrijbewijs ging halen.
Die heeft het ook bij een 'gewone' rijschool gedaan. Haar werd gezegd dat ze eerder te snel reed, dus bij haar is het rustig en alles er ook wel goed in gegaan.
Denk dat het heel verschillend is waar je les hebt. Je hebt altijd van die ruwe rijders.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:08

Nies_ schreef:
Maar Ayasha.. Ik heb al zo vaak trailers en aanhangers op hun plek gezet voor mensen die wel gewoon een BE examen hebben afgelegd. Vaak is dat ook gewoon gemakzucht (of het leuk vinden om dom te doen in sommige gevallen := ), want met een paar middagen oefenen kan iedereen dat. Zo heel lastig is het namelijk nou ook weer niet. Waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen BE er maar bij moet krijgen, maar niet alles valt af te dichten en zeker niet hoe het cbr nu is, want een realistische rijstijl vragen ze in ieder geval niet.

En ik heb geen eens E, geen les in gehad, en ik moet voor iedereen aanhangers keren en parkeren terwijl die mensen dan gewoon E examen hebben gedaan :+ :+

Examen zegt niets hoor.
Als ze nou gewoon bij B rijbewijs ook les geven in aanhangers en meteen een antislip cursus doen misschien wordt het dan nog eens wat op de weg. En dan oprotten met al die aparte examens, is alleen maar inkomsten voor de staat.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:14

Examen zegt idd niets.
Instructeur zijn ook niet, dat geweest die van mij.

Na mijn examen reed hij terug, maar toen we van het cbr terrein af reden, reed hij iemand van z'n fiets "oh die kwam van rechts.."

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:28

Ik kan prima achteruit rijden met een aanhanger maar heb tijd nodig om 'm achteruit in te parkeren. Je werkt in spiegelbeeld en daar moet ik soms even een seconde over nadenken om de goede kant op te draaien. Mijn instructeur heeft daar tijdens het laatste oefenuur voor het examen zo hard op staan brullen (niet nadenken, rijen!) dat ik op het examen tijdens dat maneuver een blackout heb gehad. Mag in november gaan herkansen.

Maar net als ayasha begrijp ik nu wel waar bepaald rijgedrag met BE vandaan komt, en waarom mensen al snel denken "die combi kan prima". Mijn lesauto kon volgens mij makkelijk in de aanhanger die er achter hing. Niks rustig optrekken, gelijk gas erop en rijden. Niks utbollen/zacht remmen als je ziet dat verderop het licht rood staat, aansluiten en rem erop. Alsof die aanhanger niet bestaat. Ik voelde dat ding de hele rit duwen, niet normaal. En dat moet dan veilig op pad zijn? Nee bedankt. Er is nooit gerept over langere remafstand of dergelijke. Zelfs niet de vraag of ik op de hoogte was van wanneer een BE nou wel/niet moet, hoe het zit met trekgewicht etc. Beetje idee "zoek dat zelf maar uit". Er is me zelfs nooit enig iets gemeld over de snelheden en beperkingen als je met +3,5t rondtoert. Verbaasd me niks dat ik een hoop zware combi's aan 120 voorbij zie knallen op de autosnelweg.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:29

Je wordt geacht dat te weten van je theorie van de B.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:10

Nies_ schreef:
Nou gelukkig is het zo ver (nog) niet. Zou een kapitaal kosten. Net of een 4x4 zoveel anders rijdt.

Ik zou zeggen, stap eens in een oude Series, liefst eentje die niet zo top onderhouden wordt......

En ja, 4x4 heeft echt wel wat meer te melden dan een gewone auto. Je kunt er fors harder mee de bocht door, om maar eens een voorbeeld te noemen.

Maar aan de andere kant, moet je dan ook opnieuw examen doen als je van een simpele auto overstapt naar een auto vol toeters en bellen?
Voorbeeld: enkele jaren geleden op een winterdag, flink sneeuw en ijs, had de LRCH een terreinrijdag. Op dat terrein was een helling die zo spiegelglad was dat je tien keer op je bek ging voor je vijf stappen had gezet.
Komt er een kerel met een nagelnieuwe 100k+ Defender, zet alle elektronica aan en rijdt naar boven....
Hij was de enige die dag die daadwerkelijk boven kwam.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:21

Toen ik mijn rijbewijs net had heb ik een hele winter in een 4x4 gereden omdat mijn ouders die konden missen en ik zelf geen winterbanden had. Heb er geen seconde moeite mee gehad, ligt alleen maar stabieler op de weg in zulke situaties en is dus eigenlijk zelfs nog makkelijker rijden. Een auto met alle toeters en bellen zoals jij noemt is een veel grotere omschakeling, daar rijdt ik ook regelmatig in. Als je zo gaat beginnen is het einde zoek en moet er een examen komen voor elk model auto, dat lijkt mij dus iets overdreven.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:40

Op zich is voor elk type auto zoiets niet nodig, gewoon een portie gezond verstand. Maar dat je met datzelfde rijbewijs plots een vrachtwagentje mag volduwen met paard en rondkarren, dat is ergens best absurd.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:43

Varekaj schreef:
Op zich is voor elk type auto zoiets niet nodig, gewoon een portie gezond verstand. Maar dat je met datzelfde rijbewijs plots een vrachtwagentje mag volduwen met paard en rondkarren, dat is ergens best absurd.

Joh, in Duitsland en GB mogen de oudere rijbewijsbezitters tot 7500kg op hun B-rijbewijs rijden......

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:50

Ik vind het even absurd dat mijn moeder zomaar een BE mag aanknopen en mee rondrijden, zoals die dame waar ayasha mee te maken kreeg. Zij mag ook met een motor rijden trouwens. Ze wou als begeleider staan zodat ik een voorlopige BE kon aanvragen maar heb bedankt. De enige die ik als lerende chauffeur naast me wil is eentje met ruim voldoende ervaring.

Maar het is ook absurd dat mijn schoonbroer een D heeft en een accordeonbus mag rijden, maar geen BE. Hoewel zo een accordeon hetzelfde is als een aanhanger, alleen zit daar het koppelingsgeheel weggewerkt in die accordeon.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:26


ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 19:35

Beste moddie: hoewel je in principe gelijk hebt, vind ik wel dat op het moment dat er onwaarheden worden verteld rondom rijbewijzen, daarop gereageerd mag/moet worden om ertoe bij te dragen dat men de regels beter leert en er minder verwarring is bij de mensen die ook meelezen of via een zoekopdracht op het topic uit komen.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 08:26

ikke schreef:
Beste moddie: hoewel je in principe gelijk hebt, vind ik wel dat op het moment dat er onwaarheden worden verteld rondom rijbewijzen, daarop gereageerd mag/moet worden om ertoe bij te dragen dat men de regels beter leert en er minder verwarring is bij de mensen die ook meelezen of via een zoekopdracht op het topic uit komen.


Zeker! Die ruimte is er ook absoluut, en is hier ook al gegeven. Daarom blijft het ook gewoon in het topic staan. Om de (nieuwe) informatie nu ook beter te aan te laten sluiten bij de openingspost/het onderwerp is dat nu hopelijk alleen nog nodig voor de grote categorieën ;)

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 00:06

Nou on-topic staat er weer eentje te koop op de Boktmarkt. Wijselijk het kenteken onleesbaar gemaakt. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Voor de kenners is alleen de type-aanduiding al voldoende om alle alarmbellen af te laten gaan.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:24

En nog maar weer een Renault Master zonder herkeuring. Het geclaimde laadvermogen is bruto en de 300 - 400kg aan ingebouwd materiaal zien we voor het gemak maar even over het hoofd.
Dat de verwijderde deur het gewicht van de klep compenseert (heeft ie eerder geclaimd) zal best, maar al het hout, de rubber matten en de rest van het interieur is zeker niet van piepschuim........

Ook daar geldt dus: eerst wegen, dan verder praten.