Paard verhuizen naar België

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
paardje47
Berichten: 352
Geregistreerd: 19-05-12

Paard verhuizen naar België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-16 15:23

Hoi
Over een maandje ga ik met mijn paard naar België verhuizen ivm mijn studie en ik heb nog een aantal vraagjes.
Nu weet ik dat ik mijn paard moet registeren en dat ik na dat ze is aangekomen haar binnen 30 dagen moet laten identificeren door een dierenarts.
Voor het transport vroeg ik mij nog af of ik een gezondheidsverklaring nodig heb? En of ik nog extra verzekeringen moet afsluiten voor het transport?
Zijn er daarnaast nog meer dingen die ik van te voren moet regelen? Of aan moet denken?

Alvast bedankt!


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Paard verhuizen naar België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:31

Als je ze hier laat registreren heb je een gezondheidsverklaring nodig,ik hoor het net van een vriendin die er problemen mee heeft.Ook een paard gekocht in het buitenland en het hier willen laten registreren nu komt er een hoop zever bij omdat ze geen gezondsheidverklaring heeft.
de papieren vd DA moeten samen met de gezondheisverklaring worden opgestuurd.

paardje47
Berichten: 352
Geregistreerd: 19-05-12

Re: Paard verhuizen naar België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-16 15:46

Uhm de papieren van de dierenarts? Toevallig moet ik deze maand nog naar de kliniek. Kan ik bij iedere kliniek vragen om een gezondheidsverklaring of moet de arts op een lijst staan?

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paard verhuizen naar België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:32

Gezondheidsverklaring kun je alleen bij de NVWA aanvragen.
Je moet een exportkeuring aanvragen.
Die keuring moet binnen 48 uur voor vertrek plaatsvinden.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:35

Marije_jiplover schreef:
Gezondheidsverklaring kun je alleen bij de NVWA aanvragen.
Je moet een exportkeuring aanvragen.
Die keuring moet binnen 48 uur voor vertrek plaatsvinden.

Ik had begrepen dat dit voor België niet (meer) nodig is.
De chip moet wel in België worden geregistreerd.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:40

Meermaals paarden uit NL gehaald en nooit iets moeten regelen,
wel zorgen dat ze geregistreerd staan in de databank en geldige mutatiedocument heeft/hebben, eenmaal ze in BE staan.

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paard verhuizen naar België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:48

De uitzondering dat het niet hoeft betreft alleen tijdelijke export voor bv training, concours of seizoensgebonden beweiding.
Als je echter je paard in België wil laten registeren alszijnde wonend in België, dan moet het wel en België heeft recent de controles daaromtrent aangescherpt, lees de eerste reactie na TS maar.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Anoniem

Re: Paard verhuizen naar België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:57

In welk stamboek is je paard ingeschreven? Sommigen worden in België niet meer erkent. Ik heb een geldig mutatie document voor mijn ruin, ingeschreven in het Nederlandse Europese warmbloedpaard stamboek en weet ondertussen dat het stamboek in België niet meer geldig is.

Er zijn trouwens, volgens de website van de Vlaamse overheid, wel verschillen voor paarden die binnen de Benelux verhuizen en paarden van buiten de Benelux.


Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:04

Marije_jiplover schreef:
De uitzondering dat het niet hoeft betreft alleen tijdelijke export voor bv training, concours of seizoensgebonden beweiding.
Als je echter je paard in België wil laten registeren alszijnde wonend in België, dan moet het wel en België heeft recent de controles daaromtrent aangescherpt, lees de eerste reactie na TS maar.



Laten identificeren is dmv schetsen en zodat ze in de databank ingeschreven kunnen worden, heeft niets te maken met papierwerk zoals gezondheidsverklaring(en). Al meermaals gecontroleerd aan de grens en nooit problemen gehad, zolang het paard maar een geldig paspoort heeft ten tijde van het transport.

paardje47
Berichten: 352
Geregistreerd: 19-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-16 17:09

SVRL schreef:
In welk stamboek is je paard ingeschreven? Sommigen worden in België niet meer erkent. Ik heb een geldig mutatie document voor mijn ruin, ingeschreven in het Nederlandse Europese warmbloedpaard stamboek en weet ondertussen dat het stamboek in België niet meer geldig is.

Er zijn trouwens, volgens de website van de Vlaamse overheid, wel verschillen voor paarden die binnen de Benelux verhuizen en paarden van buiten de Benelux.


Mijn paard is ingeschreven in bij het KWPN.

Ik ben er ondertussen via de site van de NVWA achter dat ik een gezondheidscertivicaat nodig heb (geloof ik of zou ik dan vallen onder: paarden die voor sportieve of recreatieve doeleinden worden bereden of geleid;). Nu nog uitvinden hoe ik deze exportkeuring aanvraag.

Beatje: die site heb ik inderdaad gevonden. Alleen toe ik wou bellen (tussen de aangegeven tijdstippen) waren ze alsnog niet bereikbaar.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: Paard verhuizen naar België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:16

Ik heb 3 paarden gekocht in NL en nooit een probleem gehad om die te laten registreren in Belgie. Volgens mij is het binnen Benelux vrij van gezondheidscertificaat.

Gone with the Wind, IPS Andretti x Onze Fons geboren op 30 mei 2011
Sorry voor de fouten, ik ben franstalig

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: Paard verhuizen naar België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:18

Als je de link leest, moet je geen certificaat hebben als het niet voor de slacht is.

Gone with the Wind, IPS Andretti x Onze Fons geboren op 30 mei 2011
Sorry voor de fouten, ik ben franstalig

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Paard verhuizen naar België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:24

Kijk voor mij hoeft dat hele gezondheidscertificaat niet.Maar de regelszijn nu eenmaal veranderd en het moet nuwel ook voor paarden die uit nederland komen.Dat ik dat achtelijk vind heeft de overheid helaas geen zaken mee

Volgens mij controleerd ook niemand iets zolang je onderweg bent.
Het probleem krijg je pas als je je paard wilt inschrijven en dan de papieren +gezondheidscertificaat moet opsturen,als je dat niet hebt krijg je alles terug gestuurd en kanje opnieuw beginnen.
Dus vaak is het handiger om het gewoon gelijk in orde te hebben.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: Paard verhuizen naar België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:30

Ik zie toch nergens waar jullie zien dat het moet?
Het is toch duidelijk geschreven dat het niet hoeft voor sportpaarden en recreatiepaarden.
Staat ook nergens vermeld als het voor 1 dag of 1jaar is!

Gone with the Wind, IPS Andretti x Onze Fons geboren op 30 mei 2011
Sorry voor de fouten, ik ben franstalig

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:39

ptiteblue schreef:
Ik zie toch nergens waar jullie zien dat het moet?
Het is toch duidelijk geschreven dat het niet hoeft voor sportpaarden en recreatiepaarden.
Staat ook nergens vermeld als het voor 1 dag of 1jaar is!

Het hoeft alleen niet bij tijdelijk import. Maar dan hoef je hem ook niet in België te laten registeren.

Wanneer je moet laten registreren moet er ook een gezondheidscertificaat bij.

Dat moest vroeger officieel ook al, alleen registreerde de Belgische stamboek organisaties vaak toch.
Regels zijn per dit jaar (1 april geloof ik, geen grap) aangescherpt.
En nu registreren ze niet bij niet officieel geïmporteerd paard, of tenminste een heel stuk lastiger.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:41

Op de website van de overheid staan de documenten die je moet invullen bij mutatie, op dat document staat nog steeds : kopie van het gezondheidscertificaat (indien aanwezig). Ze zijn gewoon enorm onduidelijk hoe het nu eigenlijk zit en wat je waar moet regelen. Typisch Belgisch dus en een warboel als je je verantwoordelijkheid wil nemen. Vandaar dat veel grote stallen hun paarden die ze voor de verkoop hebben staan of waar ze niet mee op wedstrijd gaan, gewoon niet registreren.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: Paard verhuizen naar België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:47

Als je dat wil kan ik morgen voor jou bellen om zeker te zijn of dit allemaal? Laatste import voor mij was 6 jaar geleden dus kan inderdaad veranderd zijn.

Gone with the Wind, IPS Andretti x Onze Fons geboren op 30 mei 2011
Sorry voor de fouten, ik ben franstalig

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:16

ptiteblue schreef:
Als je dat wil kan ik morgen voor jou bellen om zeker te zijn of dit allemaal? Laatste import voor mij was 6 jaar geleden dus kan inderdaad veranderd zijn.

Ik wil nu niet lelijk doen,maar je hebt al moeilijkheden met lezen,dan kan de TS toch beter zelf bellen.
De regels zijn nog maar kort veranderd het heeft hier zelfs in het nieuws gestaan op Bokt.

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:21

beatje schreef:
Kijk voor mij hoeft dat hele gezondheidscertificaat niet.Maar de regelszijn nu eenmaal veranderd en het moet nuwel ook voor paarden die uit nederland komen.Dat ik dat achtelijk vind heeft de overheid helaas geen zaken mee

Volgens mij controleerd ook niemand iets zolang je onderweg bent.
Het probleem krijg je pas als je je paard wilt inschrijven en dan de papieren +gezondheidscertificaat moet opsturen,als je dat niet hebt krijg je alles terug gestuurd en kanje opnieuw beginnen.
Dus vaak is het handiger om het gewoon gelijk in orde te hebben.



Hier in enkele paarden(periode van enkele maanden) vanuit NL gaan halen en inschrijven + papierwerk zodat ze met de belgische wetgeving in orde zijn en helemaal geen problemen gehad en ze vroegen helemaal niets om een gezondheidscertificaat. Ook aan de grens tegengehouden voor controle en alles was in orde, zolang je een (geldig) paspoort heb en het paard gechipt is.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:22

beatje schreef:
ptiteblue schreef:
Als je dat wil kan ik morgen voor jou bellen om zeker te zijn of dit allemaal? Laatste import voor mij was 6 jaar geleden dus kan inderdaad veranderd zijn.

Ik wil nu niet lelijk doen,maar je hebt al moeilijkheden met lezen,dan kan de TS toch beter zelf bellen.
De regels zijn nog maar kort veranderd het heeft hier zelfs in het nieuws gestaan op Bokt.


Euh, dame, die internet site bestaat ook in het frans, ik heb het dus in het frans gelezen hé.
De regels zijn misschien veranderd, maar op dire site is er toch nergens vermeld als er een verschil is tussen kort of langtermijn.
En trouwens, de mensen bij het overheid spreken ook frans hé, dus die zullen mij wel heel goed begrijpen en ik zal ze ook heel goed begrijpen!
Maar ja, als het hier te veel is om mijn hulp aan te bieden, heb ik zeker andere dingens te doen en mag TS lekker haar plan zelf trekken.

Gone with the Wind, IPS Andretti x Onze Fons geboren op 30 mei 2011
Sorry voor de fouten, ik ben franstalig

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:39


Gone with the Wind, IPS Andretti x Onze Fons geboren op 30 mei 2011
Sorry voor de fouten, ik ben franstalig

paardje47
Berichten: 352
Geregistreerd: 19-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-16 21:39

Bedank voor alle reacties! Ik vind inderdaad dat het niet duidelijk vermeld staat.

ptiteblue schreef:
beatje schreef:
Ik wil nu niet lelijk doen,maar je hebt al moeilijkheden met lezen,dan kan de TS toch beter zelf bellen.
De regels zijn nog maar kort veranderd het heeft hier zelfs in het nieuws gestaan op Bokt.


Euh, dame, die internet site bestaat ook in het frans, ik heb het dus in het frans gelezen hé.
De regels zijn misschien veranderd, maar op dire site is er toch nergens vermeld als er een verschil is tussen kort of langtermijn.
En trouwens, de mensen bij het overheid spreken ook frans hé, dus die zullen mij wel heel goed begrijpen en ik zal ze ook heel goed begrijpen!
Maar ja, als het hier te veel is om mijn hulp aan te bieden, heb ik zeker andere dingens te doen en mag TS lekker haar plan zelf trekken.


Laten we alsjeblief aardig blijven!

Ptitebleu:
Ik kon inderdaad ook geen termijn vinden. Ik vind het heel aardig van je en mijn Frans is echt belabberd (het is een wonder dat ik er een 6 voor op mijn eindlijst heb) dus mocht je het willen doen voor me dan heel graag.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:51

nog één poging of je het nu op zijn Frans of vlaams doet de regels veranderen er niet door.
http://www.favv.be/dierlijkeproductie/d ... rtificaat/ mischien is deze link duidelijker.Je kan je paard zonder gezondheidscertificaat invoeren en je papieren op sturen alleen krijgt je paard dan een erf verbod,dus hij mag de plaats niet af vanwaar hij zich op dat moment bevind.Je mag niet buiten rijden of je paard nog vervoeren.Dus moet je alsnog een Da laten komen endan worden de testen ook duurder omdat je bloedtesten moet gaan laten doen.
Terwijl als je het gezondheidscertificaat uit nederland mee neemt de dierenarts alleen een papier moet ondertekenen dat het paard uit een gezonde omgeving komt waarop dat moment niks heerst (denk rhino,Droes en dergelijke)dus het paard waarschijnlijk ook niet besmet is.
Dus is het gewoon eenvoudiger om voor dat je vertrekt de da even langs te laten komen.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:03

ficaat bij het intracommunautaire verkeer is verplicht. Er bestaat één enkele uitzondering: een gezondheidscertificaat is niet vereist wanneer het dier deelneemt aan een culturele manifestatie, wordt bereden/geleid voor sportieve of recreatieve doeleinden, bestemd is voor beweiding of voor het werk of wordt vervoerd naar een dierenkliniek binnen de Benelux (België, Nederland, Groot-Hertogdom Luxemburg). Deze afwijking is echter gericht op paarden die niet onderworpen zijn aan de registratieverplichting in de centrale databank volgens het Europese wetgeving omdat ze minder dan 90 dagen in België verblijven (met uitzondering van de gehospitaliseerde paarden) en bestemd zijn om terug te keren naar hun land van herkomst.

OK op die site is het duidelijk vermeld die 90 dagen.
Maar op de site van de CBC is het dus niet het geval.

Nu ik vraag me af of dit echt zo gebeurd. Memere heeft blijkbaar geen problemen gehad dit jaar nog?
Ik zal het voor mijn eigen vragen, gewoon uit nieuwsgierigheid als ze een duidelijke antwoord geven.

Gone with the Wind, IPS Andretti x Onze Fons geboren op 30 mei 2011
Sorry voor de fouten, ik ben franstalig


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers