Slechte ervaring bij aankoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MJee
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 19:07

Sorry, nooit paarden gekocht op deze wijze of weer weggedaan. Ook nog nooit in het bezit geweest van 10 paarden. Raar dat u dit zo zegt en denkt over personen die u absoluut niet kent. Maar als u met modder wilt blijven gooien, ga gerust uw gang,
Laatst bijgewerkt door MJee op 22-07-16 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:10

Het hoeft helemaa niet aan de handelaar of paard te liggen, waarmee ik niet wil zeggen dat het aan ts ligt. Wat is het leeftijd van het paard? De afstamming? Wij verkochten een keer een paard, toen kwam er iemand kijken die al 30 jaar reed ( manege). Paard deed van alles wat die nooit deed. Is later verkocht aan meisje van 13. Laat iemand met veel ervaring mee kijken. Ik weet niet of je van de manege komt maar manege paarden zijn niet te vergelijken, als je dan bv ook nog een jonge kwpn koopt kan dat vaak mis gaan ( mensen overschatten zichzelf) ik zeg niet dat dit het is maar je ziet het te vaak, dan is het vaak rot paard of rot handelaar.
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 22-07-16 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat
Berichten: 14676
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:10

maximuss schreef:
Jullie hebben in 10 jaar, 8 paarden gekocht (heb ik via Pb gehoord), dan zou je toch moeten weten dat je, als het jullie zelf aan deskundigheid ontbreekt, idd best een deskundige derde meeneemt :-).
Maar idd ts, laat het een goede les wezen :-).



TS: Dat is waar ik op doel, dat er blijkbaar vaker paarden zijn gekocht.

MJee
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 19:29

Sorry, nooit paarden gekocht op deze wijze of weer weggedaan. Ook nog nooit in het bezit geweest van 10 paarden. Raar dat u dit zo zegt en denkt over personen die u absoluut niet kent. Maar als u met modder wilt blijven gooien, ga gerust uw gang.

Paard zal vast dik in orde zijn en ruiter ook, maar samen geen toekomst. Begin haast te denken dat u deze wijze van handelen zit te verdedigen. Wij sluiten dit boek.
Laatst bijgewerkt door MJee op 22-07-16 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat
Berichten: 14676
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:31

Nogmaals, IK zeg dat niet en denk ook helemaal niet, maar dat ik het uit deze topic begreep dat jullie vaker paarden hebben gehad............

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:36

Ik denk dat je je nog flink kunt vergissen in iemands' rij-niveau. :j Ik heb zelf zo'n 8 jaar op maneges gereden, óók wedstrijden, voordat ik op eigen paarden ging rijden, en dat was toch echt wel andere koek. Voor iemand die zelf niet rijdt klinkt "ik rijd al 10 jaar op maneges" al heel indrukwekkend, maar dat hoeft niet te betekenen dat iemand ook jonge of hete paarden kan rijden. Een "ondeugende maar eerlijke pony" op een manege is vaak niet te vergelijken met een 'eigen' (jong of onervaren) paard. Ik ken ontzettend brave, werkwillige paarden waar tóch niet zomaar iedereen op kan rijden omdat ze fel reageren op verandering of been-aanlegging, nét iets te sterk reageren op spanning of nervositeit van de ruiter, of gewoon een heel precieze aanpak nodig hebben. Zelfs paarden die de eigenaar of handelaar als "makkelijk" omschrijft (en dat ook zijn in de handelsstal bij stal-ruiters!) zijn dat niet altijd bij nieuwe of jonge ruiters.

Dat betekent niet dat er geen geschikte 'eerste paarden' bestaan: in tegendeel, die paarden zijn er wel degelijk. Vaak zijn dit degelijke, kalme, oudere paarden die alles wel gezien hebben en die niet snel onder de indruk zijn. Die zijn als spelden in een hooiberg, maar ze bestaan wél, en dan is een proefperiode, meerdere keren proefrijden (ook buiten om te kijken hoeveel spanning hij daar opbouwt), én een deskundige mee-nemen inderdaad een goed idee.

Een vervelende, maar ook goede leer-ervaring. :(:)

tengeltje11
Berichten: 7156
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:37

Hoe oud is de ruiter,wat was de leeftijd van het paard,type paard,ervaring van het paard,....

Want in zo'n situaties ligt het altijd aan het paard....wat niet altijd zo is.

Zo had ik ooit een hengst te koop.
Ik kon hem rijden op touwhalster met zijn nies regen een kont van eender welke merrie,bewoog niet,niemand gaf het hem dat hij hengst was.
Zette hem te koop,reed even voor,meisje kroop erop en hij bokte haar eraf....
Nog nooit in heel zijn leven had hij dat gedaan.
Meisje was wat onzeker en volgens mij kon hij daar gewoon niet mee overweg.

Dus om onmiddellijk te gaan roepen dat je een slecht paard had,dat vind ik ook overroepen.

Als een paard verhuisd,zou ik er na 3 dagen nog niet aan denken om er al op te rijden,paarden kunnen bij verhuis sowieso al stress hebben daar niet mee overweg kunnen en er zijn nog tal van andere factoren die zo'n gedrag kunnen uitlokken.

Hoe stond het paard bij de handelaar,waar en hoe stond het bij jullie,wat qua voer,....

Ragdollcat
Berichten: 14676
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:42

Eens met direct bovenstaande 2 laatste posten.

Van eigen paarden/ pony's of verzorg/ bijrij paarden/ pony's leer je ontzettend veel.

Ik heb het natuurlijk ook allemaal meegemaakt en ondervonden dat het heel andere koek is als manegepaarden.

Ik had geluk dat ik al van jongs af aan veel reed op paarden en pony's van eigenaren en verzorgde.
Het was heel leuk en leerzaam, nooit ben ik weggestuurd en nooit werd mij gevraagd ermee te stoppen, ze waren allemaal blij met mij.

En ik ben ze nog steeds heel dankbaar.

Niet dat ik een topamazone ben, ben meer een recreatieamazone en voor het plezier van de paardenhobby, maar wel heel goed in het opvoeden van paarden en pony's en in de omgang met ze en weet ik of ze geschikt zijn voor mij of niet wanneer ik er eentje zou gaan willen kopen.

Zelfkennis is ook iets wat niet geheel onbelangrijk is, dat je weet wat je aankan of niet.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 22-07-16 19:45, in het totaal 2 keer bewerkt

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:42

@ ts: ik heb een pb gehad van iemand die beweert jouw dochter te zijn waarin zij zegt dat er in de laatste 10 jaar 8 paarden aangekocht zijn door jullie en ze noemt het zelfs toppaarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:44

maximuss schreef:
@ ts: ik heb een pb gehad van iemand die beweert jouw dochter te zijn waarin zij zegt dat er in de laatste 10 jaar 8 paarden aangekocht zijn door jullie en ze noemt het zelfs toppaarden...


_/-\o_ Nu ja, als de dochter het al beter weet dan de moeder... :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:47

maximuss schreef:
@ ts: ik heb een pb gehad van iemand die beweert jouw dochter te zijn waarin zij zegt dat er in de laatste 10 jaar 8 paarden aangekocht zijn door jullie en ze noemt het zelfs toppaarden...


Plottwist? :=

Hoe dan ook een wijze les. Vertrouw nooit op de blauwe ogen van een verkoper en doe altijd zelf uitgebreid onderzoek.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 22-07-16 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nielojram

Berichten: 7825
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:48

maximuss schreef:
@ ts: ik heb een pb gehad van iemand die beweert jouw dochter te zijn waarin zij zegt dat er in de laatste 10 jaar 8 paarden aangekocht zijn door jullie en ze noemt het zelfs toppaarden...


#pakt nu popcorn# :Y)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Slechte ervaring bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:26

Ik snap het verhaal niet... Jullie hadden geen ervaren persoon mee, maar toch ook wel (de ruiter)? En als ze zo ervaren is, zal ze toch bij proefrijden wel aanvoelen hoe het paard is?
En idd, na 3 dagen paard alweer terugdoen omdat het nog niet geaard is. Misschien had het paard ook wel gevoel en moest het even wennen aan een ander huis. O wacht, dat heeft de deskundige ruiter jullie vast al verteld :Y)

ikkedus
Berichten: 3299
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Slechte ervaring bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 22:30

Lijkt mij dat het er bij een handelaar om gaat dat ze ook een inschatting maken van de combi.
Als de handelaar eerlijk is over wat hij van het paard weet en dit ook meldt, dan kan je als ruiter een betere inschatting maken of de combi kans van slagen heeft.
Bij veel verhalen over handelaars gaat het hier mis. En dan moet je als koper de juiste vragen weten te stellen en meerdere malen onder verschillende omstandigheden gaan rijden met bijv een instructeur aan de kant.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Slechte ervaring bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 22:38

Een paard kan heel braaf zijn, zoals ook ons paard en als je dan aangeeft dat je ervaring hebt is er dus niks raars aan dat iemand zegt dat het paard braaf is, maar het blijft een paard. Er zijn zoveel oorzaken waardoor een paard kan bokken ( jong, onervaren ruiter, huisvesting ect). Een paard kan nog zo braaf zijn maar elk paard kan om een rede een bok geven ervandoor gaan. Dan aan de ruiter om uit te zoeken waardoor het kan komen en niet gelijk een handelaar of paard de schuld geven.,

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 22:48

ikkedus schreef:
Lijkt mij dat het er bij een handelaar om gaat dat ze ook een inschatting maken van de combi.
Als de handelaar eerlijk is over wat hij van het paard weet en dit ook meldt, dan kan je als ruiter een betere inschatting maken of de combi kans van slagen heeft.
Bij veel verhalen over handelaars gaat het hier mis. En dan moet je als koper de juiste vragen weten te stellen en meerdere malen onder verschillende omstandigheden gaan rijden met bijv een instructeur aan de kant.


Vind ik ook!

Een verkoper zou bij een dergelijke overduidelijke leek als koper diegene eigenlijk moeten verplichten tot meerdere proefritten.

Met domme kopers heb ik overigens geen medelijden, wel met de paarden waarmee onnodig gesleept en gesold wordt...

LadyTrucker1
Berichten: 23
Geregistreerd: 04-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 23:22

isabel_94 schreef:
Caily schreef:
Ik vind dit ook nogal raar. Je hebt bij de handelsstal gezien dat het paard braaf kan zijn, dan moet je je toch thuis bedenken dat er lichamelijk of geestelijk wat scheelt? Vind handelaar weinig te verwijten als paard op zijn terrein zonder problemen zijn rondje liep. De toon van dit topic komt ook niet echt volwassen over...

Het komt wel eens voor dat handelaren vervelende paarden licht verdoven, zodat ze tijdens de bezichtiging braaf zijn..


Ik wou net zeggen dit gebeurd nog steeds heel vaak. En ik vind dat T's nogal aangevallen word.
Alsof heel bokt nooit geen fouten maakt en geweldig rijd...
Een paard gaat niet zomaar zo uit z'n plaats op een nieuwe plek. En vind het best terecht dat ze hem terug heeft gebracht. Een braaf dier is een braaf dier en kan zeker wel bokken of gek doen maar niet zoals hier omschreven word.

Ik heb ook pas een 2e paard erbij en dat dier is mij ook omschreven als een heel braaf dier en dat is het ook. Geen bok niks. Dus ik sta er niet van te kijken als een handelstal hem gewoon licht verdoofd heeft.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 23:55

Dat aanvallen komt denk ik een beetje omdat het verhaal vaag is: ze zijn eerst geen kenners, later is er toch een ervaren ruiter (voor wie het paard blijkbaar bedoeld is?) Maar die ruiter schrijft het paard op dag 1 al af, nadat het paard amper tijd heeft gehad om te wennen. Dat komt op mij niet over als een ervaren ruiter. En nou krijgt de stal en het paard de schuld. En ja ik weet dat er ook handelaren hun paard verdoven of pijnstillers geven etc.
En vervolgens gaat TS ook nog stoer roepen: "de handelaar wou geen juridisch proces aan de broek en werd bang van ons gedreig."

edit: lees net dat TS zegt dat paard dik in orde is alleen geen goede combi vormt. Dat hebben jullie als niet-kenners snel bekeken zeg, in die 3 dagen :7 Misschien is het nog iets te vroeg voor een eigen paard

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 23:59

LadyTrucker1 schreef:
Ik wou net zeggen dit gebeurd nog steeds heel vaak. En ik vind dat T's nogal aangevallen word.
Alsof heel bokt nooit geen fouten maakt en geweldig rijd...
Een paard gaat niet zomaar zo uit z'n plaats op een nieuwe plek. En vind het best terecht dat ze hem terug heeft gebracht. Een braaf dier is een braaf dier en kan zeker wel bokken of gek doen maar niet zoals hier omschreven word.


Het gaat mij er niet om om de ts aan te vallen, maar iets schrijven als waarschuwing wat ze zelf met een 5 minuten zoeken ook als waarschuwing had kunnen vinden vind ik apart.

Net zoals mensen die hun paard wegdoen met een contract als weidemaatje omdat ze er zelf niet meer voor kunnen of willen zorgen en dan verontwaardigd een topic openen dat die wildvreemde helemaal geen goede bedoelingen had met hun paard maar het de handel in heeft gedaan.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 10:22

nuscaniels schreef:
Net zoals mensen die hun paard wegdoen met een contract als weidemaatje omdat ze er zelf niet meer voor kunnen of willen zorgen en dan verontwaardigd een topic openen dat die wildvreemde helemaal geen goede bedoelingen had met hun paard maar het de handel in heeft gedaan.

?? Snap ik dit nu goed? Als iemand z'n paard met een contract weg doet als weidemaatje en er zijn afspraken gemaakt over het niet doorverkopen of bijvoorbeeld terug doen naar eigenaar dan vind jij het raar dat iemand zich daarover beklaagd als het paard in de handel belandt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 11:14

Kymalin schreef:
nuscaniels schreef:
Net zoals mensen die hun paard wegdoen met een contract als weidemaatje omdat ze er zelf niet meer voor kunnen of willen zorgen en dan verontwaardigd een topic openen dat die wildvreemde helemaal geen goede bedoelingen had met hun paard maar het de handel in heeft gedaan.

?? Snap ik dit nu goed? Als iemand z'n paard met een contract weg doet als weidemaatje en er zijn afspraken gemaakt over het niet doorverkopen of bijvoorbeeld terug doen naar eigenaar dan vind jij het raar dat iemand zich daarover beklaagd als het paard in de handel belandt??


Denk dat ze bedoeld dat ze het raar vindt dat mensen nog zo naief zijn ;)

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:00

jeetje wat vervelend...
Laatst bijgewerkt door C_arola op 23-07-16 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast ivm de naam van de handelstal

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70667
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Slechte ervaring bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:59

Moderatoropmerking:
Namen van handelsstallen mogen niet op bokt geplaatst worden ivm mogelijke smaad/laster.
Hierbij het verzoek om deze vragen niet in het topic maar via pb te stellen.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:10

Tja met schade en schande wordt je wijzer... en dat is niet leuk en daar heb je niet omgevraagd.
bedenk wat je er van geleerd hebt voor een volgende keer.
(velen hebben een gelijke ervaring, maar er blijven wel echt oprechte verkopers en kopers immers een paard is emotie ....en dat blijft letterlijk een gevoelige kwestie!)

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:33

Kymalin schreef:
nuscaniels schreef:
Net zoals mensen die hun paard wegdoen met een contract als weidemaatje omdat ze er zelf niet meer voor kunnen of willen zorgen en dan verontwaardigd een topic openen dat die wildvreemde helemaal geen goede bedoelingen had met hun paard maar het de handel in heeft gedaan.

?? Snap ik dit nu goed? Als iemand z'n paard met een contract weg doet als weidemaatje en er zijn afspraken gemaakt over het niet doorverkopen of bijvoorbeeld terug doen naar eigenaar dan vind jij het raar dat iemand zich daarover beklaagd als het paard in de handel belandt??

Ja dat men daar over klaagt vind ik raar. Er staan tich topics op internet over mensen die op die manier zijn opgelicht en nog blijven mensen het doen en dan hier klagen.
Als je zelf geen geld wilt uitgeven voor een weidepony, waarom zou een wildvreemde dat wel doen. En ja er zijn ook eerlijke mensen, maar die kan je echt met een lantaarntje zoeken.