wanneer is iets een verborgen gebrek bij aankoop paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

savanjola

wanneer is iets een verborgen gebrek bij aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 21:47

Ik heb een vraag. Wanneer is iets een verborgen gebrek? Het gaat om een paard wat na aankoop vreselijk blijkt te schuren en bijten. Aan een stuk door. Bij aankoop was dit niet gemeld en ook niet te zien aan manen of staart. Dit komt door het altijd buiten staan. Zodra hij maar bij een paal of wat ook in de buurt komt schuren schuren schuren, Op de benen lijkt het nu echt wel rasp. Ben ik zelf nalatig geweest? of had verkoper dit moeten melden en kan het paard nog terug?

Anoniem

Re: wanneer is iets een verborgen gebrek bij aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:47

Heb je het paard volledig laten keuren?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:48

ED -> TAO

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:54

Waar stond het paard eerst, welk voer had ze en krijgt ze nu. Mocht het de allergie voor de beten van de knut zijn dan is dat heel vervelend maar er kunnen nog veel meer oorzaken zijn. Z.E kan op elk moment uitbreken, als ze een jaar zijn of zes of tien, dit is een allergie die opbouwt. Dit jaar waren de mugjes tot een week geleden nog actief dus.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:55

zomereczeem kan zomaar komen bij verandering van plek en van verandering van voer...dat wat op de benen zit heeft daar niets mee te maken.Staat hij in de blubber?

savanjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 22:04

hij staat absoluut niet in de modder. mooie droge wei met schuilstal en droge paddock

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:06

Wat heb je zelf ondernomen voordat je tot aankoop bent overgegaan? Paard goed bekeken, vastgezet, gekeurd.....
Je zult het nodige ondernomen moeten hebben, wil je aanspraak maken op een verborgen gebrek.

savanjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 22:07

heb het paard niet laten keuren, er was een keuringrapport bij maar daarin werd het niet gemeld. Ook niet door verkoper gemeld. Maar vrijwel direct begon hij te bijten en schuren.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:09

Wat heb je wel bekeken, waar en hoe? Gewoon in de weide of ben je er mee bezig geweest, heb je het dier gepoetst, bekeken en gevoeld aan de benen? Hoe goed heb je het keuringsrapport bekeken en van wanneer was dat ding?

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:10

heeft ze geen luis oid?
Lijkt mij nu te koud voor zomereczeem.
Of heb je erg eiwitrijk gras/hooi/krachtvoer?

savanjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 22:27

ik heb hem goed bekeken en zo. Ben ook geen groentje in de paarden of zo. Voer mager hooi, en geen krachtvoer. Wel worteltjes.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:29

Altijd zelf ook keuren ookal word er beweerd of aangetoond dat een dier goedgekeurd is zal niet de eerste keer zijn dat het document niet helemaal klopt....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:41

Als het paard al schuurde, had je dat moeten zien aan manen en staart, dat deed het dus niet.
Of heeft het hele kort getrokken manen en een geschoren staartdeel?
Blijft de vraag wat er bij jou zo anders is als bij hun?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:14

savanjola schreef:
ik heb hem goed bekeken en zo. Ben ook geen groentje in de paarden of zo. Voer mager hooi, en geen krachtvoer. Wel worteltjes.

Wortels absoluut direct weglaten en wat is er verandert qua omgeving en voer met betrekking tot de oude situatie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:18

savanjola schreef:

valt hij tegen,wil je er liever vanaf?
Hij zou ook nog schurft kunnen hebben..

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:20

Zichzelf bijten bedoel je? Vanwege de jeuk.
Of jou bijten?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:33

Een verborgen gebrek is iets wat het paard voor de verkoop al had, maar pas aan het licht komt na de overdracht. Jij als koper had een onderzoeksplicht (keuren door een dierenarts).

Heb je het paard bij een particulier gekocht? Heb je een paard hij een handelaar gekocht dan geldt de mededelingsplicht zwaarder dan de onderzoeksplicht.

Om dit als een verborgen gebrek te kunnen zien, moet je kunnen laten aantonen door een dierenarts dat het paard dit al had voor de koop. Kan je dat?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 07:57

Ik snap niet dat iemand die aangeeft geen groentje in de paarden te zijn zich laat afschepen met een verouderd keuringsrapport. Hoeveel van deze topics zijn er in de afgelopen jaren nou al voorbij gekomen en wat is elke keer weer het 'leerpunt'? ZELF laten (over)keuren!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:24

Als je hem zelf zo goed heb nagekeken en niets heb kunnen vinden en merken kan het best wel zijn dat hij ook niets had op dat moment. Een van mijn paarden heeft ook ZE ontwikkeld nadat ik hem al meer dan 10 jaar had. Na weer een aantal jaar was hij er zo goed als vanaf.

Heb je de dierenarts er al bij gehad om te laten onderzoeken waar de jeuk vandaan komt?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:35

Polly schreef:
Ik snap niet dat iemand die aangeeft geen groentje in de paarden te zijn zich laat afschepen met een verouderd keuringsrapport. Hoeveel van deze topics zijn er in de afgelopen jaren nou al voorbij gekomen en wat is elke keer weer het 'leerpunt'? ZELF laten (over)keuren!

Maar je weet niet of het verouderd is. Ligt er een beetje aan wat het dier kost en hoe oud het keuringsrapport is. Als het een week ervoor is gebeurt door een betrouwbare kliniek/arts hoeft het niet altijd over.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:59

Je slaat een paar stappen over. Laat eerst gewoon je da. eens komen om te proberen de oorzaak van dat schuren en bijten te achterhalen als je daar zelf niet uit komt. Er wordt hier meteen ZE genoemd, maar er zijn zoveel meer mogelijke oorzaken en in deze tijd van het jaar is dat niet meteen de meest voor de hand liggende. Het beeld dat je schetst lijkt mij persoonlijk meer op een huidparasiet te wijzen, oa. luis of schurft dus.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:04

Eirikur schreef:
Je slaat een paar stappen over. Laat eerst gewoon je da. eens komen om te proberen de oorzaak van dat schuren en bijten te achterhalen als je daar zelf niet uit komt. Er wordt hier meteen ZE genoemd, maar er zijn zoveel meer mogelijke oorzaken en in deze tijd van het jaar is dat niet meteen de meest voor de hand liggende. Het beeld dat je schetst lijkt mij persoonlijk meer op een huidparasiet te wijzen, oa. luis of schurft dus.

in combi met die benen zou ik ook eerder aan schurft denken ofzo.Beter dat de da er gewoon even naar kijkt,voor je het weet is het paard kaal en schuurt zich tot bloedens toe.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:19

Iets is een verborgen gebrek als de verkoper wist van het gebrek maar niet melden. Dit paard had duidelijk geen ZE bij de verkoper, anders had je dat wel gezien. Paard kan verhuisstress hebben?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:22

lifaya schreef:
Iets is een verborgen gebrek als de verkoper wist van het gebrek maar niet melden. Dit paard had duidelijk geen ZE bij de verkoper, anders had je dat wel gezien. Paard kan verhuisstress hebben?

De verkoper hoeft het ook niet te weten, het gebrek dient voor verkoop aanwezig te zijn en niet zichtbaar te zijn.

Dus een afwijkende beenstand of een paard dat erg maait met zijn benen is geen verborgen gebrek.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 30-11-14 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:27

Volgens mij is dit geen verborgen gebrek. Simpel en alleen al omdat jij niet hebt voldaan aan je onderzoeks plicht, door hem niet zelf te laten keuren. Daarnaast was het in deze periode van het jaar, bij aankoop al wel zichtbaar geweest, als dit paard bij de vorige eigenaar al geschuurd had. Kun je zeggen: Hij liep altijd buiten, maar ook dan zou hij zichzelf wel gebeten hebben, zoals je zegt dat hij nu ook doet, of over de grond geschuurd hebben ofzo. Een paard met jeuk, vind altijd wel wat om aan te schuren.

Idd is het ook heel goed mogelijk dat het iets heel anders is dan ZE, dus dat zou ik inderdaad eerst eens laten vaststellen, voordat ik vroeg naar mijn kansen om het dier terug te mogen brengen. Of het wel of geen verborgen gebrek is, ligt ook aan de oorzaak van de jeuk.