Trailer laden, methode Eddy Modde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Trailer laden, methode Eddy Modde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 20:27

Hallo allemaal,

Dit wordt een nogal lang verhaal, maar ik zit op dit moment met de handen in het haar en ik hoop dat iemand hier me van wat nuttige tips kan voorzien.

Eerst een beetje achtergrond:
Mijn fjordenmerrie Coldy was tot voor kort prima in de trailer te laden. Ik kon haar altijd alleen laden, zonder hulp van anderen of zo, en kon dus gewoon altijd probleemloos alleen met haar op stap.
Twee weken geleden is er echter plotseling iets veranderd… waarom is me niet duidelijk.

Ik ging 3 dagen met haar op cursus aan de andere kant van het land en voor de heenweg, thuis dus, was het laden geen probleem. Maar toen we na 3 dagen daarvandaan weer naar huis wilden ging ze tot mijn stomme verbazing opeens de trailer niet meer in.
Ze liep tot pal voor de klep en bleef dan staan. Enige aandrang mijnerzijds resulteerde in wegtrekken naar rechts, richting paddock waar ze net vandaan kwam en waar ook nog andere paarden stonden. Ze sleurde me gewoon mee.
Na enkele vruchteloze pogingen in mijn eentje heb ik wat hulp gekregen van iemand anders. Die persoon ging schuin achter haar staan om wat te begrenzen en te drijven en toen ging ze uiteindelijk wel de trailer op voor de rit naar huis.

Eigenlijk was ik dit incident al bijna weer vergeten (ze hoefde tussendoor niet meer in de trailer) tot het afgelopen donderdag weer mis ging toen ik Coldy thuis wilde laden om naar een les te gaan. Weer lukte het na enkele pogingen wel met iemand anders extra erbij/erachter, maar ze kwam na een kwartiertje rijden compleet doorgezweten uit de trailer. Van spanning denk ik?
Ook voor de terugweg had ik weer even wat hulp van iemand nodig, maar nu kwam ze wel zonder zweten uit de trailer.

Het lijkt er voor mij op alsof er tijdens de heenrit naar de 3-daagse cursus 2 weken geleden iets gebeurd is waardoor Coldy de trailer nu als een zeer onaangename plaats beschouwt. Ik heb alleen geen idee wat. Tijdens die rit heb ik niets van onrust in de trailer gemerkt.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat Coldy voorheen dus wel heel makkelijk de trailer in liep en daar ook rustig bleef staan zodat de stang erachter gedaan kon worden en zo, maar ontladen was wat lastiger.
Zodra de klep van de trailer open ging probeerde ze altijd meteen achterwaarts eruit te lopen… vol tegen de stang dus. En dat maakte het vaak wel lastig om de stang te verwijderen. Meestal bleef ik dan een poosje wachten tot ze die pogingen voortijdig achterwaarts te gaan staakte… althans lang genoeg stil bleef staan om de stang te verwijderen. Maar zodra de stang weg was kwam ze ook altijd meteen op volle kracht achteruit.

Maar goed, Coldy wil nu dus niet meer de trailer in. Het lukt momenteel alleen met enige dwang. En dat is niet de weg die ik wil bewandelen, want die leidt volgens mijn uiteindelijk alleen maar van kwaad tot erger.

Donderdagavond ben ik daarom meteen op internet op zoek gegaan naar informatie en hulp en vond mede door links hier op Bokt de website en videocursus van Eddy Modde. Ik heb alles goed doorgelezen en alle filmpjes meerdere keren bekeken en ik vind het een prachtige, ontspannen manier om met deze problematiek om te gaan. Zo wil ik het ook graag leren.
Maar.... ik ben gisteren en vandaag aan het oefenen geweest en ik kom niet verder dan Coldy net voor de klep van de trailer. Nog geen voetje zet ze erop.

De 'basic moves' die Eddy in zijn materiaal uitlegt en laat zien gaan nu na enige oefening echt erg goed. Ik kan Coldy met de leadrope losjes in mijn hand en hele kleine handgebaren naar links en naar rechts sturen of vooruit/achteruit laten lopen. En ook op een 8-tje sturen gaat prima.
Ik kan haar snel laten vertrekken met een wat "groter" gebaar enz.

Maar... bij nadering van de trailer komt ze net voor de klep tot stilstand en verder kom ik niet. Ook niet na uren oefenen. Best frustrerend!

Het punt is nu dat ik maandagmorgen met Coldy naar Ermelo wil, omdat ik ons heb ingeschreven voor de meninstructieweek bij de KNHS.

Dus de tijd dringt! Want als het dan nog niet op deze vriendelijke manier lukt zie ik geen andere oplossing dan haar die ochtend toch weer op de trailer te dwingen. Of ik zou die week moeten laten schieten, maar daar heb ik erg naar uitgekeken en ook best een hoop geld voor betaald.

Ik heb morgen nog een hele dag om te oefenen... ik zou het zo graag oplossen!
Heeft hier iemand nog extra tips om de impasse te doorbreken waar ik nu met Coldy een beetje in zit?

Ik hoor het graag!

Gr., Marja

maj0

Re: Trailer laden, methode Eddy Modde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:37

Ik denk niet dat je dat in 1 dag nog kunt oplossen.
Hier is tijd voor nodig.
Ik zou gewoon na je week bij de knhs eens rustig de tijd er voor nemen. Desnoods eens proberen om te voeren op de trailer. Verder weet van ik het zo ook niet, die van mij laad jammer genoeg ook niet zo makkelijk :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:40

Chips!!! Dat is een lastige...
Op kamp het je natuurlijk wel hele week de kans om het te gaan oefenen.
Maar wel apart als ze er altijd gewoon op ging en het nu niet meer doet.
Trailer helemaal in orde, geen rem of zo die vast loopt, insect ga je niet achterkomen of dat er gezeten heeft en gekke dingen met rijden had je geweten.

Met hoeveel druk moet ze erop gezet worden als er iemand bij is, gewoon iemand erbij en ze gaat of kost het heel heel heel veel moeite?

En wat is dwang? Weet niet wat jullie geprobeerd hebben.

Hier heb ik in het begin met Toobs standaard links en rechts longeerlijntje opgehangen (meestal totaal overbodig, maar beter voor niets dan niet willen laden, ben ook eigenlijk altijd alleen)
Dan liep hij er zo op. (lijntjes had ik aan 2 jerrycannetjes met water vast zitten)
Lijntjes zijn ook vorm van dwang, maar weet niet of je dat bedoeld.

Zou zeker nu ze niet wil niet in mijn eentje aan de slag gaan, want als het gewoonte wordt er niet op te gaan heb je ook een probleem.
Ben nu met mijn jonkie ook vaak met 2 man (als er iets dicht moet), niet dat die 2e persoon veel doet, maar kan net even handig zijn.
Als je dus morgen nog wel gaat oefenen, zorg dat er extra iemand met heel heel heel veel geduld bij is, dus wel iemand die niet roept, joh, we pakken de bezem wel even.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:40

Het is wel kort dag.. morgen is het zondag... en als je het alleen niet voor elkaar krijgt is het verstandig om er iemand bij te halen.

Ik heb toen mijn paard problemen kreeg met trailerladen een leerling van Eddy Modde uit de buurt gevraagd om te helpen. Die is toen een middag bezig geweest en daarna kon ik hem probleemloos laden.
Ik weet wel dat vooral het op tijd weer terug sturen van het paard belangrijk is iig bij die van mij. Als ik hem nu na een tijdje niet laden weer zou moeten laden zou ik hem eerst paar keer naar trailer toe laten lopen en weer wegsturen voordat ik hem er volledig op zou vragen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:43

Is het niet gewoon dat ze haar vertrouwen kwijt is en je haar na een paar keer een goede rit er vanzelf wel weer steeds makkelijker op krijgt? Hoe heeft ze het ooit, de eerste keer, geleerd? Ze lief vast niet vanzelf zo ineens de trailer in.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:46

Je weet natuurlijk ook niet of het met de rit te maken heeft of iets anders, maakt het lastig.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 20:52

Ik weet niet hoe ze het ooit geleerd heeft. Toen ik haar 4 jaar geleden kocht liep ze zo de trailer in en dat is altijd zo gebleven... tot nu dus.

Het feit dat ze afgelopen donderdag van een kwartiertje rijden zo helemaal bezweet uit die trailer kwam wijst voor mij wel op spanning tijdens het rijden. Maar waarom?

Het is gelukkig (nog) niet zo dat we de afgelopen paar keer echt uren bezig geweest zijn om haar te laden. Heen van huis naar les was het genoeg dat er iemand schuin achter haar stond om wat te begrenzen en wat te drijven (niet in 1 keer, paar keer proberen).
En terug is ze m.b.v. 2 longeerlijnen erin gestuurd.

Zoals het er nu uit ziet denk ik dus wel dat het maandag uiteindelijk wel zal lukken als we er iets meer tijd dan normaal voor uittrekken.
Maar ik ben bang dat ze die trailer op deze manier alleen maar vervelender gaat vinden en dat het dus van kwaad tot erger zal gaan.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:55

Myrthe_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:00

als je het nog wil op lossen ik weet wie je dan met wie je een belletje moet plegen!! kijk even op http://www.batonahorse.com/ de website is nog niet helemaal klaar want ze is net begonnen... maar ze is heel goed met paarden en brengt paarden naar puur natuur en zorgt er voor dat ze vertrouwen in hun baas hebben en dingen niet meer eng vinden en dat ze in de trailer kunnen :) nou doeiii

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:04

Toevallig is ons paard ook na anderhalf uur vandaag de trailer op gedaan :(
Met tikken van een zweep, porren met een bezem en er ging er ook eentje met een mestvork zitten prikken 8)7 . Ik stond er niet bij, maar hoorde van iemand anders die erbij stond. Maar ik ben bang dat dit manegepaard niet meer de trailer op komt :\
Edit:
Het halstertouw was ook door de mond gedaan
Hij werd telkens de laadklep op laten lopen, stapte er weer af. En dan werd hij er ook weer opgetrokken. Eigenlijk was hij gewoon helemaal overstuur geraakt tot steigeren aan toe.
Hij had al eerder laadproblemen, maar gaat maar drie keer mee op wedstrijd.
Laatst bijgewerkt door tabaflab op 14-06-14 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:05

Zorg dat je morgen niet gefrustreerd raakt als het niet lukt. Ik denk altijd maar aan die Cesar Milan (hondenfluisteraar), dat je zelf kalm en assertief moet zijn, dus niet twijfelen en niet boos worden. Straal vertrouwen uit. Ik heb ook de filmpjes van Eddy Modde bekeken en (met hulp, maar geen dwang) is het bij mijn paard wel gelukt. Je kan inderdaad het beste hulp zoeken zoals hierboven aangegeven, maar als je morgen alleen nog hebt: gewoon voor de klep blijven staan en belonen als ze ontspant. En heeeel veel geduld hebben. Bij mij stond er iemand bij die alleen maar zorgde dat ze niet naar achter liep. Soms duurde het 45 minuten. Neem je tijd, ook maandag, en dan lukt het vast wel. Succes!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:26

Heb je een 2 paards trailer? Zet het schot breed. Hoe sta er tegenover om voer te gebruiken met oefenen? Of heeft dat geen nut bij Coldy? Ik moet het maandagochtend nog zien, mijn jonge paard moet onverwachts waarschijnlijk ook mee naar ermelo.

suzanne533

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:29

Neem trailer laad les bij Kelly de Geus, www.differhand.nl mijn paard ging binnen anderhalf uur in vrijheid de trailer op! terwijl ik haar voorheen er niet op kreeg

_velowhisp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:56

Goed dat je het via deze manier wilt proberen, De Eddy Modde manier is bij ons de enige uiteindelijke oplossing geweest die heeft gewerkt. Zoals je waarschijnlijk wel uit het boek en de filmpjes hebt gehaald, het aller belangrijkste is dat de trailer het rustpunt is en daarbuiten het werk. Het is de bedoeling dat ze steeds iets meer verbetering heeft dan de vorige keer, om echt rust te krijgen. dit hoeft niet veel te zijn, als ze zelfs haar gewicht al meer verplaatst in de richting van de trailer is dit verbetering, maar voornamelijk als ze een stap vooruit zet is dit super goed. Dan mag ze rust, oftewel release krijgen, van de trailer weg. dit is voor haar een hele grote beloning want het betekend als ze dichter naar het gevaar gaat, ze helemaal weg van het gevaar mag. weg van de trailer laat je haar nadenken over wat ze zojuist heeft gedaan. (Als ze echt goed nadenkt gaat ze likken en kauwen, gaat gapen, etc, dit zijn allemaal hele goede signalen dat ze aan het leren is). als ze klaar is met nadenken (dit kun je zien aan dat ze om zich heen gaat kijken, niet meer bezig is met jou of de trailer, etc) ga je opnieuw naar de trailer en vraag je haar om weer een stukje verder dan de vorige keer. gaat ze weer op precies dezelfde plek stilstaan: prima maar zodra ze 1 stap weg van de trailer doet laat je haar weer werken (draven, galopperen, springen, 8tjes, etc), dan stuur je haar weer op de trailer af, gaat ze weer op precies dezelfde plek staan: weer werken, gaat ze iets verder dan de vorige keer; weer geheel weghalen van de trailer en belonen door de release weg van het enge ding.
En zo ga je door, uiteindelijk zal ze toch echt wel door hebben dat hetzelfde doen werken betekend, verder gaan rust en weg van de trailer betekend. Het is wel heel belangrijk dat ze de tijd krijgt te processen wat ze net heeft gedaan, dus laat haar nadenken over dat ze net een stap dichter naar de trailer heeft gedaan en nog steeds leeft.

Ook kan het helpen om als je begint met de sessie om in de ruimte waar de trailer staat andere dingen neer te zetten zoals een sprongetje, pionnen, etc. Als je dan de ruimte binnenkomt met haar ga je vooral alles doen wat niet met de trailer te maken heeft terwijl de trailer er wel staat. Op een gegeven moment zal ze dan toch wel geïnteresseerd worden in dat ene ding wat jullie nog niet bezocht hebben: de trailer. en dan ipv meteen naar de laadklep te lopen loop je eerst een keer om de trailer heen, misschien kan je zelfs een keer zijwaards doen om de trailer heen, dat ze bezig is met iets anders terwijl ze toch bij de trailer is. Je kan haar ook een keer over de klep laten lopen vanaf de zijkant naar de andere zijkant. en dan na al dat doen, dan pas stuur je haar richting de trailer en kijk je hoe ver zij al uit zichzelf gaat, en vanaf daar ge je verder.

Als je echt uren bezig bent kan ze het op een gegeven moment het ook gewoon echt zat worden, en dan denkt ze niet meer na en heb je er niet zo veel meer aan. dan kun je het beste doorgaan tot een kleine verbetering en haar voor een paar uur op de wei of paddock zetten ofzo, dat jullie allebij weer even bij kunnen komen, maar heel belangrijk: EINDIG ALTIJD OP EEN GOED MOMENT! het gene wat je het laatste doet is dat wat ze het beste onthouden en als je haar wegzet ook waar ze over na kunnen denken in hun pauze.

Ook heel belangrijk maak haar idee, jou idee. Als ze weg van de trailer wil (dit is meer voor later als ze ook daadwerkelijk op de klep of verder staat, en ze wil achteruit, zorg dan dat jij haar achteruit vraagt voor zij zelf achteruit gaat, waardoor het jou idee was om achteruit te gaan en ze weet dat ze jou kan vertrouwen dat je goede beslissingen voor haar kan nemen.

Dus het is heel belangrijk dat buiten werken is en zodra er geen verbetering is, ook meteen werken, maar met een kleine verbetering meteen rust en een stap vooruit is rust weg van de trailer (zeker met een paard als Coldy die steeds op hetzelfde punt blijft hangen) en geef haar de tijd om weg van de trailer er over na te denken wat ze net gedaan heeft. Je kunt de trailer intressant maken door niet met de trailer bezig te zijn en juist andere dingen te vragen, en timing is heel belangrijk. zowel met beslissen wanneer weg van de trailer te mogen als wanneer geheel te stoppen/ pauze te nemen.

Hoop dat je er iets aan hebt, Ik heb mijn paard die totaal onlaadbaar was gekregen van achteruit lopen en omdraaien bij het zien van een trailer, naar ik wijzen van een afstand en zij de trailer in draven in liberty.
Succes en hoop dat je het red voor die datum, maar neem wel echt de tijd en als het niet lukt, lukt het niet, er komt wel weer een nieuwe keer wanneer het wel geheel lukt en vanaf die keer gaat het alleen maar beter en beter ;)

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 23:13

Ipsilonka schreef:
Heb je een 2 paards trailer? Zet het schot breed. Hoe sta er tegenover om voer te gebruiken met oefenen? Of heeft dat geen nut bij Coldy? Ik moet het maandagochtend nog zien, mijn jonge paard moet onverwachts waarschijnlijk ook mee naar ermelo.

Ja, ik heb een tweepaards trailer met koetsenframe. Zal het eens proberen met het middenschot schuin, misschien helpt dat. Maar het maakt het natuurlijk wel lastiger om de stang te sluiten. Want dan moet eerst het middenschot weer op z'n plek.

Voer vindt ze lekker, maar helaas niet lekker genoeg om ervoor de trailer in te lopen. :)

Waarom moet je jonge paard misschien mee? Is er iets mis met Det?

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 23:15

@_velowhisp: Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie. Daar heb ik zeker iets aan!

Goed om te lezen dat jouw eerst totaal onlaadbare paard nu zo vrij de trailer in loopt. Dat hoop ik op termijn ook te kunnen met Coldy. Lijkt me echt super!

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:23

Wat je ook kan doen (zoals eerder verteld) is het schot schuin zetten. maar zodra je paard erop staat meteen de klep dicht doen. Dan via je voordeurtje (ik neem aan dat je die hebt) erin en het schot recht zetten. Vaak kan je dan ook zo de stang erin krijgen. Lukt het niet om de stan erin te krijgen kan je de klep een klein stukje laten zakken (20 cm ongeveer) en dan gauw met je arm erin en dichtmaken.

Veel succes iig!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:48

Ik ben niet helemaal thuis in zijn methode. Ik heb het met mijn pony geleerd dat in de trailer rust is en buiten de trailer lopen. Daarbij moet wel het initiatief bij jou liggen, jij bent de leider. De eerste keer was mijn doel de voorbenen op de klep. De keer erna (2-3 dagen later) 4 benen op de klep, keer erna voorbenen in de trailer, enz. Tot mijn verbazing liep ze er de 2e keer al helemaal in en ben ik gelijk gestopt. De keer erna ben ik gaan oefenen met erin en eruit lopen, waarbij ik buiten de trailer bleef staan. Ik kan nu moeiteloos laden, af en toe lukt het door dominantie de eerste keer niet, dan zet ik dat even recht en hup erin!

Er is gewoon veel geduld en training voor nodig. Veel succes en veel plezier in Ermelo.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 03:35

Tijdens het oefenen dus niet meteen de klep dichtdoen. Juist zodra je paard erop staat hem er weer afhalen. Laten zien dat hij niet is opgesloten en de focus niet op de trailer zelf leggen maar op het vertrouwen wat hij in jou moet hebben/krijgen om te doen wat je vraagt.

Daar heb je nu allemaal geen tijd meer voor, omdat je maandag al weg moet, maar dat is de filosofie achter de methode van Eddy. Niet steeds je paard blijven pushen, maar juist terugtrekken als hij niet verder durft.
https://www.youtube.com/watch?v=U4KyniWfNrE
(vanaf 34 minuten trailerladen, maar de rest is eigenlijk de voorbereiding)
Succes!

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 14:59

Daarnet weer een anderhalf uur of zo geoefend: "warm" bij de trailer, "koud" er vandaan.
En... op het laatst ging ze zowaar de klep op.

Haar voorbenen hebben binnen gestaan, achterbenen nog op de klep. Daar heb ik haar even rust gegeven en geaaid en haar toen weer terug eruit gevraagd (dus nog niet door erin).
Dat nog een paar keer zo herhaald en nu zijn we even gestopt voor een pauze.

Heb wel het tussenschot breed gezet. Eerst maar eens een aantal keer zo met veel ruimte erin, daarna met tussenschot op gewone plek.

Een paar keer zelf moeite gehad om mijn geduld te bewaren. Het is best frustrerend als het allemaal zo lang duurt met schijnbaar nauwelijks effect. Tot het dus opeens positief keert. Dan wordt het geduld dus toch beloond.

We maken dus echt wel vorderingen. Ben blij!

Straks pakken we het weer op. Wordt vervolgd.....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:12

Top! Het wordt steeds makkelijker om je geduld te bewaren. Ook dat kun je trainen en wat je schrijft, je geduld wordt vanzelf beloond en dan is het allemaal de moeite waard.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:23

Probeer het eens met een andere trailer.
Ons paard heeft onze vorige trailer volledig vernield doordat ze schrok van een Harley motor die bij verkeerslicht naast de trailer kwam staan. Zij hoorde en voelde het geluid, maar kon dus niet zien waar het geluid vandaan kwam.
Trailer volledig ontzet, dak beschadigd, maar ze liep zo weer de trailer in en uit. Nog 2 keer een rit met deze trailer gemaakt.

We hebben toen besloten die trailer van de hand te doen en we kregen tijdelijk een leentrailer in afwachting van nieuw bestelde trailer.
Ze is 1x normaal deze leentrailer in gelopen, terugweg wou ze al niet meer.
Met enige gepaste dwang, er in gekregen.
Daarna nooit weer.

Nieuwe trailer werd afgeleverd, en ze loopt er zo weer in.

_velowhisp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:49

wouw echt super! inderdaad soms is het lastig om je geduld te bewaren, maar als je ervaart dat het werkt weet je waar je het voor doet :)
heel goed dat je haar rust geeft en je kan inderdaad werken met het tussenschot open, maar zoals j zelf ook al bedacht had vind ik het altijd wel fijn om op zn minst even geoefend te hebben met het schot dicht want je blijft ook buien staan zodat het paard er in loopt in de positie zoals je hem ook achter laat als je in de auto gaat zitten (en niet voorop loopt, waardoor het paard volgt omdat hij je vertrouwt en dan gaat zijn vertrouwde leider weg en is hij alleen) dus is het ook fijn als hij er in gaat op de manier dat hij achter wordt gelaten als je gaat rijden (dus met het schot dicht).
super goed bezig, hoop dat het is gelukt en dat het ook goed gaat op de dag zelf, waar jullie zo hard voor gewerkt hebben :D

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 21:52

Ben uiteindelijk vandaag bij elkaar ruim 6 uur met haar bezig geweest, met 2 pauzes tussendoor. Maar het is uiteindelijk helemaal gelukt. Supergoed zelfs!

Eerst liet ze zich vanmorgen in de wei niet vangen. Madam ging rondjes rennen.
Toen dacht ik: "nou, als jij wilt rennen, dan zul je ook rennen." Dus iedere keer als ze ergens wilde gaan stilstaan, maar geen aanstalten maakte om mijn kant op te komen, jaagde ik haar van grote afstand weer op.
Het duurde een hele tijd, maar uiteindelijk gaf ze het opeens op en kwam ze rustig naar me toe gewandeld.
Toen heb ik nog een paar 'basic moves' oefeningen gedaan en haar daarna een poosje in de paddock gezet, zodat ik zelf ook kon pauzeren en even koffie kon gaan drinken.

Daarna kwam dus de oefenperiode waarbij ze aan het eind een aantal keren op de klep gestaan had. Daar schreef ik in mijn vorige berichtje over.

Vervolgens heb ik weer zo'n anderhalf uur gepauzeerd en haar toen weer opgepakt. Ik had gehoopt het zomaar weer te kunnen voortzetten waar we voor de pauze gebleven waren, maar zo makkelijk ging dat niet. Het leek eerst zelfs een heel stukje erger te worden. Ze reageerde bijna allergisch op de nabijheid van de trailerklep.
Tot het punt kwam dat ze er weer netjes recht voor stond, nagenoeg tegen de klep aan. Met wat aandringen (drijven met stick bovenop haar achterhand) liep ze toen weer omhoog bijna erin.
Even laten staan en beloond met rust en wat aaien, en daarna weer terug naar beneden gevraagd.

Vanaf dat moment ging het snel beter. Binnen de kortste keren liep ze toen, eerst aarzelend weliswaar, zelfs helemaal naar binnen. En toen dat eenmaal een keer gebeurd was liep ze er zo in en uit. En bleef ze binnen ook lekker rustig staan.

Toen het tussenschot weer op de normale positie gezet. En zowaar... dat maakte geen verschil meer. Ze bleef er zo in lopen, rustig wachten, en op aanvraag weer achterwaarts eruit.

Al met al is ze zo'n 10x er helemaal in en uit geweest, heel soepeltjes zelfs. De stang kon probleemloos gesloten worden, de dame bleef netjes staan.
En... wat ik helemaal niet gewend was. Zelfs na weer openen stang bleef ze netjes staan wachten tot ze achterwaarts gevraagd werd. Terwijl ze voorheen altijd achteruit denderde zodra de stang achter haar kont vandaan was.

Nu hoop ik dat ze er morgenochtend ook weer gemakkelijk in zal lopen. Voor de zekerheid ga ik goed op tijd daarmee beginnen, zodat ik wat tijd heb om eerst wat 'basic moves' oefeningen te doen.

Kortom, ik ben superblij en trots! Drie dagen geduld en hard werken zijn beloond. :-)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:26

Je bent op zich goed bezig, ik hoop dat dit zich morgen voortzet, mocht je nou weer later tegen een probleem aanlopen laat het even weten.

Probeer je emoties in bedwang te houden, je vertelde dat je dat erg moeilijk vindt, maar dat is nou net waar je paard je dan de baas in is. Paarden (prooidieren) hebben net iets meer geduld en uithoudingsvermogen dan wij (roofdieren) dus op het moment dat jij je geduld verliest heeft je paard 'gewonnen'. Wees consequent en blijf zelf zoveel mogelijk op je plek terwijl je paard beweegt en laat je paard het werk doen.
Op het moment dat jij voelt dat je eigen spanning gaat oplopen, stop en blijf staan en adem uit en ontspan, dan ga je weer verder.
Succes morgen!