Trailer zonder klep - F autras

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noiske
Berichten: 274
Geregistreerd: 26-10-05
Woonplaats: België

Trailer zonder klep - F autras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 01:30

Ik heb een leuke jonge 2de handstrailer van het merk F autras zien staan (2 paards-).
Deze hebben geen laadklep zoals traditionele trailers, maar liggen zodanig laag dat het paard er gewoon kan instappen.
Ik vraag me echter af of die lage ligging geen hinder kan zijn op de weg? Wat met drempels bv?

De trailer die ik zag is hersteld door een erkende en gerenommeerde trailerhandelaar en -bouwer na een ongeluk (waar hij nu ook te koop staat). Er is uiterlijk niets van te zien en hij geeft er 1 jaar garantie op. Waar moet ik echter goed op letten in zo'n geval? (had blijkbaar een 'slag' gehad aan de linker-achterzijde en de vorige eigenaar had een goede verzekering ;) )
Wat kan er dus fundamenteel stuk gaan aan een trailer? (is wringing aan het onderstel te zien?)

Het alternatief dat ik binnen die prijsklasse bekijk, is een nieuwe Ifor 506 of 511.

Donja

Berichten: 5596
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Trailer zonder klep - F autras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:20

Heb geen ervaring met dit merk, maar heb zelf een trailer met klep/deur systeem. Dit betekent dat ik de achterklep zowel als een normale klep kan openen, maar ook als deur, waardoor de paarden er zo kunnen instappen. Hierdoor is mijn trailer ook lager dan een normale trailer.
De wegligging is juist erg stabiel en ik ben nog geen drempels tegengekomen die zo hoog waren dat ik er niet overheen kon...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Trailer zonder klep - F autras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:25

Ik zou zelf niet zo snel een trailer kopen waar een ongeluk mee is geweest. Ze komen niet zo heel vaak te koop, maar ik zou nog even verder zoeken. Ik ben groot fan van trailers met instapmodel, zou ook zo voor een Fautras gaan, meerdere mensen in mijn omgeving met deze trailer en geen negatieve dingen gehoord.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Trailer zonder klep - F autras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:33

Wij hebben een Fautras Oblic, geen last van verkeersdrempels. Daar rijd je toch altijd al langzaam overeen.

De opstap zonder laadklep is ideaal, wij hebben na een paar jaar wel een uitlaadklep aan de voorkant gemonteerd. Sommige paarden hebben gewoon echt niet door dat ze een sprongetje moeten maken en dan krijg je echt gevaarlijke situaties.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Trailer zonder klep - F autras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:41

Ik heb een IW met deuren en laadklep (kun je kiezen). Opstap werkt prima, paarden lopen er zo in. Bij fautra hadden wij wat problemen deze zijn naar mijn idee een stuk lager/kleiner dan de IW 511(als ik het goed heb is dat de allergrootste).

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Trailer zonder klep - F autras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:45

Dan heb jij vast een hele grote nodig! Een van onze paarden is echt heel erg groot, met een flink front. In veel trailers staat hij met zijn oren tegen het plafond. Met de Fautras gaat het prima.

Noiske
Berichten: 274
Geregistreerd: 26-10-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 10:29

Ik kan het niet zo meteen zien op de foto's, maar is de opstap van de IW veel hoger dan de Fautras?
Volgens mij is er geen gigantisch kwaliteitsverschil tussen beide merken, maar zit het hem vooral in de handige details bij F (bv. het systeem om het paard achteraan los te maken terwijl je vooraan staat, de zijbeugel om paarden aan vast te zetten...). Mensen met ervaring: zijn die details duurzaam genoeg? of gaan ze snel stuk?
Zijn de tussenschotten van beide merken stevig genoeg (niets geplooid met de jaren?)

En over het achterwaarts uitstappen: hoe ervaren paarden dat over het algemeen? Heb er eentje die wat onzeker achterwaarts op de klep stapt (moet steeds goed begeleiden).


(anderzijds bedenk ik me net dat het losmaaksysteem van Fautras niet nodig is als je een klep vooraan hebt, zoals ik op de IW zou nemen...)

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Trailer zonder klep - F autras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:05

Onze Fautras is erg degelijk, We hebben hem nu bijna vijf jaar en hij wordt veel gebruikt. Maar het type waar jij naar kijkt is een andere dan wij hebben. Ik heb geen ervaring met naar achter uitstappen.

pennyputs
Berichten: 92
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Trailer zonder klep - F autras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:32

Mooie trailers en als ze er een goede prijs voor vragen zeker het overwegen waard.

Zet de trailer in elk geval op de brug en controleer het onderstel en assen op ( haar)scheuren, vervormingen, ...etc.
Zo kun je er goed bij, en is eenvoudig te zien of daar nog restschade van het ongeluk aanwezig is...

Verder gewoon even helemaal zelf nalopen. Alles heel, netjes gerepareerd, alles goed werkend etc.

habotrading
Berichten: 23
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Nijkerk

Re: Trailer zonder klep - F autras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:01

Achter onder een fautras zit een (wel kleine korte) laadklep die je er onder uit kan trekken.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Trailer zonder klep - F autras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:33

Geen ervaring met Fautras, WEL met een auto met een lage wegligging. Gisteren op LRV concours, goed diepe putten op het deel van het land waar je het terrein op moest rijden en dat is dan toch wel stevig tegen de bodem van de auto hoor! Mijn trailer had er geen last van gelukkig :P

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Trailer zonder klep - F autras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:27

Ik heb ook een auto met lage wegligging gehad. Dat is toch echt niet te vergelijken met een lage trailer. Je kan met een Fautras gewoon over drempels rijden zoals je ook met andere trailers rijdt, tenzij je het normaal vindt om met trailer en paard over een drempel te scheuren.

habotrading, onze Fautras heeft geen korte klep achter.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Trailer zonder klep - F autras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:32

Maar dat kan met een lage auto ook gewoon, ik heb juist net last van die $#@%#@ Belgische wedstrijdterreinen waar je ineens met een wiel in een afgrond stort bij wijze van spreken. Dat lijkt me voor de paarden op een lage trailer ook niet comfortabel.

Noiske
Berichten: 274
Geregistreerd: 26-10-05
Woonplaats: België

Re: Trailer zonder klep - F autras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 18:26

't Is toch de IW 506 geworden!

Op Duitse sites zijn systemen voor IW terug te vinden om een mobiele zadelkist te monteren en via de voorkant naar buiten te zwenken. Iemand die daar meer over weet?