Vragen over lenen Ned trailer achter Belgische auto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Vragen over lenen Ned trailer achter Belgische auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 18:06

Ik hoop dat iemand me kan helpen hiermee :o
Stel dat we met onze ( belgische) auto rijden met een ( geleende) trailer met Ned kenteken mag dat?
Klinkt misschien wat apart maar aangezien ze in Belgie anders in zijn, vroeg ik me dat af?

Als de trailer dus niet van ons is, in Ned verzekert is.
Is er een wet ( zowel in Belgie of in Ned) die verbiedt ahw dat je niet met geleende trailer mag rijden?
Kan iemand mij misschien hier iets meer over vertellen of event sites met betreffende info hierover geven?

Saul

Re: Vragen over lenen Ned trailer achter Belgische auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:08

Volgens mij mag dat gewoon?

Mijn collega rijdt een duitse auto met nederlandse trailer ..

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 18:16

Tyrcanol schreef:

Nou, dat is het probleem met " gewoon".
Duitsland is veel gemakkelijker in die dingen ( evenals invoeren ed).
Ken ook mensen, die gewoon rijden zoals mijn vraag alleen vraag ik me dus af of het in Belgie wel mag? Je mag bijv daar ook niet je auto uitlenen ed; die zijn daar strenger in...
En stel dat er iets gebeurd, aanrijding oid, ben je dan wel vrrzekerd voor je spul ( omdat je buitenlander bent, die in ned rijdt en met ned trailer of bels bent met belse auto maar ned trailer dus niet van jou?)
Vandaar de vraag :)!
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 05-03-14 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:17

Een Nederlandse vrachtwagen mag ook met een buitenlandse oplegger/aanhanger rijden en vica versa ook. Geen idee of het met een personen auto dezelfde regel geldt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:44

Yep, mag gewoon, geen enkel probleem.

Let er wel op dat een NL-trailer niet apart verzekerd is voor het aansprakelijkheidsdeel (dat zit in NL bij de autoverzekering). Als ik goed geïnformeerd ben, werkt dat in Belgie anders en moet de trailer apart verzekerd zijn. Check dat even voordat je onaangenaam verrast wordt.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 14:45

Sorry late reactie :o
@ ikke: ok alleen zou dat dan inhouden dat eigenaar ( in ned) dus zijn ding doet en wij ( als lenende) hem apart dienen te verzekeren? Als ik het goed begrijp :o?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:49

Ik wilde al zeggen.. Genoeg poolse trekkers met een nederlandse trailer op de weg. Lijkt me dat jij dan ook gewoon met je auto en trailer mag op deze manier. Zou inderdaad wel even informeren met verzekeringen ed. Als je wat krijgt oid is dat wel handig :) Al hopen we dat natuurlijk niet!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:57

In Nederland is het zo dat als jij met je auto met gekoppelde trailer rijdt en je rijdt met de trailer tegen een geparkeerde tegenpartij (bijvoorbeeld) wordt de schade afgewikkeld op de verzekering van de auto.

Trailers hebben daarom geen WA verzekering, hooguit een all risk verzekering voor hun eigen schade.
Je moet dus volgens Ikke even uitzoeken hoe dat in België zit.

biertjuh_tw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:37

Het rijden zelf zal inderdaad geen probleem opleveren lijkt mij. Je ziet volgens mij ook vaak zat dat er ook tussen nederlanders en belgen wat gewisselt wordt met auto en aanhanger. Zou alleen wel even uitzoeken hoe dat zit met verzekeringen, want dat is altijd een lastig punt volgens mij.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:39

Een vriend van mij heeft Belgische auto maar trailer is NL. Kan gewoon is geen probleem..

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 23:10

Zinzi_jewel schreef:
Een vriend van mij heeft Belgische auto maar trailer is NL. Kan gewoon is geen probleem..

Dat ligt er maar net aan! Vermoed dat die trailer niet op zijn naam staat want in belgie wordt er verwacht / verplicht, dat als je on bels woont, zowel een ned auto als trailer/ aanhanger/ caravan ingevoerd dient te worden. En dan krijg je dus bels kenteken!
En is er niets aan de hand in geval van schade oid.

Vandaar mijn vraag want ja, ik weet dat het veel gebeurd ( bels auto + ned aanhanger) maar dat mag officieel dus niet... En dan ben je dus ook niet verzekerd en als ze get hard willen spelen strafbaar. Want als belg dient alles op hier te staan!

Hier mag je nl ook niet in een andere auto rijden, die niet op jouw naam staat bijv.

Dus vandaar de vraag met lenen van ned trailer!

Ben er dus nog niet uit of je een trailer ( waarvan je niet de eigenaar bent) toch kunt verzekeren?!
Klinkt beetje onlogisch in mn oren !
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 12-03-14 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 23:11

Zinzi_jewel schreef:

Maar, klopt mijn vermoeden van verzekering dan? Of juist niet? DAT zou een zinvolle aanvulling zijn.
Vraag 't eens.....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 23:13

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 23:13

Ikke, je had dus gelijk. :j

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 23:19

Zou dat geen verouderde informatie kunnen zijn? Ik heb het onlangs nagevraagd bij mijn verzekering (in Belgie): trailer is qua WA meeverzekerd met de auto. De NL eigenaar moet er alleen voor zorgen dat de trailer verzekerd is voor schade aan de trailer. Het was in mijn geval niet mogelijk apart een kortdurende verzekering af te sluiten voor een geleende trailer.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 23:20

Dat kan zeker verouderde info zijn, ik heb namelijk in een ander stuk op inet alweer iets gelezen dat het tegenspreekt. Ik denk dat TS het beste haar verzekeringsmaatschappij kan bellen hierover.

Edit: daar stond in dat het recentelijk veranderd was naar het Nederlandse model: de aansprakelijkheid gaat over op het trekkend voertuig.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 23:31

Tyrcanol schreef:

Wil jij die collega dan wel even heel snel vertellen dat hij dat nooit weer moet doen, tenzij die trailer apart WA is verzekerd!! En dat is geen gekheid. Een trailer met Duits kenteken heeft zijn eigen verzekering (WA/Casco) en is dus op zichzelf verzekerd. In Nederland is dat dus niet zo, en is een trailer achter de auto verzekerd/loopt op de verzekering van de auto. Een trailer achter een Duitse auto moet dus echt een eigen verzekering hebben want die verzekering achter het trekkende voertuig kennen ze hier echt niet.

Ik rij met een Duits kenteken, maar kan dus nooit zomaar even een NL trailer erachter pikken, omdat dat niet verzekerd is. Een Nederlandse auto kan dus wel zo met mijn trailer op pad, omdat die dus apart verzekerd is.

TS hoe de regeling in Belgie is durf ik niks over te zeggen. Maar bel gewoon met je verzekering, die kunnen je het precies vertellen. Regelgevingen kunnen per land zo verschillend zijn. Neem geen risico straks toch met een onverzekerde trailer te rijden.