Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

REGINA76

Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 18:33

Dierenkliniek Hellendoorn-Nijverdal gedeeld via facebook.

WAARSCHUWING!!

In het westen van het land zijn pensionstallen gecontroleerd op de aanwezigheid van paardenpaspoorten bij de paarden!

- Alle paarden, ouder dan 6 maanden, moeten in het bezit zijn van een paspoort (incl. hoofdstuk of bijlage medische behandeling).
- De houder is verantwoordelijk voor het aanwezig zijn van een paspoort. Dit is dus niet altijd de eigenaar. Het paspoort moet aanwezig zijn bij het paard, dit betekend dus dat het paspoort niet thuis kan worden bewaard indien het paard op bijvoorbeeld een pensionstal staat. De pensionstal eigenaar krijgt dus de boete als de paspoorten niet aanwezig zijn!!

Deel dit met al je vrienden, zodat iedereen weet dat het paspoort ALTIJD bij het paard aanwezig moet zijn!

Babbelaar20

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:37

De eigenaar vd pensionstal heeft bij ons een kopie omdat wij het nogal riskant vinden om een paspoort daar te laten liggen, stel dat ze inbreken kunnen ze zo paard + paspoort meenemen.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:37

Dat vind ik dus niet kunnen ik zou het echt niet afgeven

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:40

Ik heb vroeger ook altijd een kopie afgegeven. Afgezien van een hoop gelazer als je je stal opzegt en niet elke pensionhouder daar vriendelijk bij blijft, lijkt het me ook niks bij verlies... wie heeft hem kwijt gemaakt, wie betaalt dan de kosten voor het opvragen van een duplicaat? En wat als ik net wil lessen of naar wedstrijd ga en de pensionhouder is er niet, dan kan ik niet eens met mijn eigen paard op weg?
Gelukkig nu alles thuis staan, maar paard is van mij, paspoort is ook bij mij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:43

Dniez schreef:

Er komen steeds meer stallen die het verplicht stellen omdat zij anders opgezadeld kunnen worden met een (zeer) hoge boete.
De tijd van een waarschuwing geven is voorbij en ze gaan gelijk over op boetes.
Een kopie is niet geldig.

Ik wil ook geen paard meer op de dam zonder paspoort.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:46

Brainless schreef:
Dniez schreef:

Er komen steeds meer stallen die het verplicht stellen omdat zij anders opgezadeld kunnen worden met een (zeer) hoge boete.
De tijd van een waarschuwing geven is voorbij en ze gaan gelijk over op boetes.
Een kopie is niet geldig.

Ik wil ook geen paard meer op de dam zonder paspoort.

maar is er bij jou dan 24 uur iemand aanwezig die de paspoorten kan geven als je ineens op pad moet/gaat?

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:48

Hoe zit dit eigenlijk met paarden die ergens in een weiland staan zonder bijgebouwen en woningen?

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 18:50

das ook een goeie idd...

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:51

Jessx schreef:
Hoe zit dit eigenlijk met paarden die ergens in een weiland staan zonder bijgebouwen en woningen?

Begraven onder een steen dan maar :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:52

Hoe hoog zijn eigenlijk de boetes??

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:53

In het midden van het land zijn ze ook begonnen met controleren. Ik vind het een enorme toestand voor grote stallen. Mensen hollen te pas en te onpas van het erf af met hun paard. Boer moet ook maar elke keer thaus zijn om het af te geven.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:55

Als pensionstalhouder vind ik dat je de paspoorten in lockers moet doen en zowel de eigenaar als jijzelf moeten een sleutel hebben.

Zo hou je iedereen tevreden. :)
En is het probleem opgelost en riskeer je geen boetes.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:57

En met al die zadelkastdiefstallen die je hoort. Zijn ze naast het dure tuig ook met je paard aan de haal en je hebt geen poot om op te staan.

Ik geloof dat in België een kopie van een paspoort voldoende is. Of dat was het toch tot een maand geleden, want toen heb ik het nog eens opgezocht.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:00

Petitie aantekenen dan maar? :Y)

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:01

Dit gaat inderdaad niet werken om het af te geven. Staleigenaar is er vaak niet en kans op verlies is groot plus je vergeet hem vaak mee te nemen naar wedstrijd/ training. Ik vind het niet nodig om je paspoort van je paard achter te laten het paard wordt immers niet vervoerd en blijft daar op het terrein. Ik hou mijn paspoort gewoon bij mij thuis en kom hem wel brengen als ze hem nodig hebben voor het geval. En waarvoor???? Chip kunnen ze lezen dus kunnen ze al zien dat het paard geregistreerd is of evt. gestolen.

Petitie goed idee??? :P

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:06

Voorheen was het toch zo dat je je paspoort bij moest hebben als je op de openbare weg was met je paard?
Zijn de regels nu gewijzigd?
Moet je paspoort te pas en te onpas worden getoond? Daar waar het paard ook is?
Dus ook op de stalling?

heb jaren op een stal gestaan waar ze wel kopieën wilde hebben.
Om aan te geven dat de paarden wel daar staan maar niet in eigendom zijn.

Brandje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:08

Het is natuurlijk wel goed dat ze de paspoorten gaan controleren of het paspoort ook echt bij het paard hoort.

Maar het lijkt me niet handig om het paspoort van jouw paard bij iemand ''vreemds'' neer te leggen en dat jij er dan vervolgens niet met jouw paard weg kan omdat die gene niet thuis is.. in mijn situatie al helemaal niet omdat ik op een handel stal sta en dadelijk pakt de stal eigenaar het verkeerde paspoort :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:10

Onhandig (en fraude gevoelig) systeem zeg.
Hier is het veel simpeler; alle paarden gechipt& centraal geregistreerd. Je kunt je paard bijvoorbeeld niet door een da laten behandelen zonder dat hij in dit systeem is ondergebracht.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:10

Die van mij staan in de middle of nowhere in het bos in een weiland. _O-
ik verwacht ze niet echt haha. :')

Maar ik zou ook zeker mijn paspoort niet zomaar afgeven als ik een paard op pension had staan. :n

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:12

Mijn paard staat bij mijn schoonouders thuis maar ik hou mijn paspoort toch echt gewoon thuis.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:13

Toch is dit nu de regelgeving. Daar waar je je paard bij een stal hebt ondergebracht moet ook het paspoort zijn. In Belgie is het inderdaad zo dat een kopie voldoende is. Helaas hebben ze in Nederland weer achteraan gestaan bij het uitdelen van de hersenen, dus wij moeten het paspoort bij de boer achterlaten. Anders krijgt de boer een hele hoge boete.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:15

En wanneer de eigenaar van de paarden het land van iemand leent dan? De eigenaar van het land komt er nooit ik heb hem nog nooit gezien in die 6 jaar dat ik er kom. De eigenaar van de pony's verzorgt ze en beheerd het weiland. :)

Hoe zou je dat op moeten lossen dan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:16

Citaat:
Let op!
Als een paard geen chip en/of paspoort heeft bent u als houder in overtreding, ook al bent u niet de eigenaar! Hiervoor kunt u een boete krijgen. Wanneer u een paard vervoert of stalt wordt u als houder beschouwd.

Citaat:
Mag ik in plaats van het originele paardenpaspoort ook een kopie daarvan bij mijn paard laten?

Nee, de EU-verordening bepaalt dat het originele paspoort bij het paard moet zijn, ook als het paard niet bij de eigenaar zelf gestald is, maar bijvoorbeeld in een pensionstal.
In die gevallen verdient het aanbeveling om schriftelijk vast te leggen op welke datum het paspoort van een bepaald paard is overhandigd aan welke persoon. Zowel degene die het paspoort afgeeft als degene die het in ontvangst neemt, ondertekenen deze verklaring.

http://www.nl-paardenpaspoort.nl/

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:19

Weet iemand hoe hoog die boete is?

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 19:20

daar ben ik ook benieuwd naar.