Verzekeringstechnisch aspect bijrijder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sok

Verzekeringstechnisch aspect bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 15:51

Hoi!

Ik ben erg benieuwd hoe jullie je zaken geregeld hebben omtrent verzekering en bijrijders van jullie paarden.
Ik heb 2 bijrijdsters voor mijn paard. Bij de ene ben ik er eigenlijk altijd bij, zij rijd hem nog niet zo lang.
De tweede heb ik er min of meer bij gekregen toen ik hem kocht. Zij rijd hem al zo'n 8 jaar, maar ik heb geen idee wat ze verder met hem doet.

Nou vraag ik me af, wat als mijn paard een ongeluk veroorzaakt, tegen een auto aanloopt en anderszins schade maakt?
Ik neem aan dat ik dan moet betalen, ongeacht wie erop zit, aangezien ik (volgens mij) wettelijk aansprakelijk ben voor m'n paard.
Maar ook als bijvoorbeeld m'n bijrijdster letsel op zou lopen, moet ik volgens mij ook betalen.

Mijn punt is, ik wil helemaal niet betalen, paarden zijn duur genoeg :')
Nee, even serieus. Hoe lossen jullie dit op? Hebben jullie een verzekering voor dit soort dingen? Bestaat dit uberhaupt?
Zo ja, wat kost het en bij welke verzekering kan dit? Tips?

Ik heb ook nog zitten denken om een contract op te stellen met de bijrijdster, maar ik heb GEEN idee of dit rechtsgeldig is..

Met andere woorden, graag jullie ervaringen!

Groetjes Evelyn

miccamaaike

Re: Verzekeringstechnisch aspect bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:53

Ik meende dat dat onder je eigen WA verzekering valt. Het is jouw paard dus dan is het in ieder geval jouw verantwoordelijkheid.

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:54

Hippo Zorg heeft nu ook een oplossing voor het verzekeren opzittenden/verzorgers van paarden!

Vanaf vandaag is het mogelijk om ook de opzittenden/verzorgers van uw paard te verzekeren tegen ongevallen.

Zelfs de meest ervaren ruiter kan tijdens het rijden of verzorgen van een paard een ongeval of blessure oplopen. Ook zijn vaak vrienden of familieleden betrokken bij het verzorgen en berijden van het dier.

De Ongevallenverzekering voor opzittenden/verzorgers van paarden biedt daarom dekking aan de eigenaar, maar ook aan degene die met zijn of haar toestemming het dier berijdt of verzorgt.

Dit laatste is een uniek aspect. U heeft dus ook dekking voor de morele aansprakelijkheid die u als eigenaar ervaart als u door familieleden of vrienden wordt geholpen bij het berijden of verzorgen van uw paard.

Met een ruime dekking en een premie vanaf € 20,00 per jaar is dit een verzekering die wij u graag adviseren.

Lees meer over de Ongevallenverzekering voor opzittenden/verzorgers van paarden.

Ook onze acceptatieafdeling vertelt u graag meer (073 – 64 88 665 of acceptatie@hippozorg.nl).

Suc6!

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:55

even navragen bij je WA verzekering..
kreeg zelf pas bij de aanvraag van een paardenverzekering ook de mogelijk voor een opzittenden/verzorgenden verzekering. Ik geloof dat het 20 euro was voor jezelf en 30 als je ook een bijrijder had (per jaar)

(zoals hierboven dus ;) )

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 15:58

Bedankt beide!

Ik neem aan dat de opzittenden/verzorgers verzekering alleen tegen ongevallen is?
Ik noem maar een voorbeeldje.. Mijn bijrijdster gaat met 'm rijden, paard schrikt en springt tegen een auto aan, auto heeft flinke schade. Wie betaald er dan?

Of nog erger, bijrijdster en paard worden aangereden, paard heeft letsel en de auto ook. Wie betaald dit?

Ik heb geen WA verzekering geloof ik... :o

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:13

Als je geen WA verzekering hebt zou ik dat maar heel snel gaan regelen... volgens mij ben je dat zelfs verplicht te hebben? Kost overigens niet veel.
Volgens mij valt schade veroorzaakt door je paard onder je WA.

Best goed zo'n verzekering voor bijrijders!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 16:18

Kan best dat ik het wel heb hoor, als het verplicht is, vast wel. M'n moeder regelt m'n verzekeringszaken nog.. :o

Best goed inderdaad! Al weet ik niet zo zeker of ik dat ervoor over heb. Heb al wel genoeg kosten op zich..

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:23

Ah dan heb je ongetwijfeld een WA verzekering!
Misschien eens uitzoeken wat die WA verzekering dekt en dan t overwegen? Op zich is 20 euro in een jaar natuurlijk niks voor zoiets.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:27

Lees dit eerst maar eens door: FAQ

En een AVP (=WA) is altijd aan te raden.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:07

Hoe zit dat met leasen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:09

Michellkuh schreef:
Hoe zit dat met leasen?

Dat zal wellicht in je contract staan mochten daar afwijkende afspraken over gemaakt zijn.
Tijdens de leaseperiode ben je dan wel niet de eigenaar maar wel de bezitter.

Sok: jouw AVP (WA verzekering) regelt al jouw voorbeelden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:11

Anoeska schreef:

En daarnaast een rechtsbijstandverzekering ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:11

Toen ik jaren geleden mijn paard kocht, hebben mijn ouders de verzekering (WA) opgebeld met de mededeling van we hebben gezinsuitbreiding, namelijk een paard. Het zat toen zo: als mijn paard iets kapot maakte dan vergoedde de verzekering dat (inclusief letsel bij anders paard overigens).

Ik denk dat als er iets met je paard gebeurt dat het een heel gedoe wordt. Misschien als jouw bijrijdsters letsel bij jouw paard maakt, dat haar WA het vergoed? Dat zou je dan even door haar na moeten laten vragen. Maar je moet ook kunnen bewijzen denk ik dat jouw verzorgster 'schuld' heeft.

Ik vind het wel raar dat je een bijrijdster hebt, maar niet weet wat ze precies met het doet. Zou niet mijn ding zijn :n

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:28

Anoeska schreef:

Wat hier in staat is correct :j .

Leasen...dat is een lastiger verhaal en dat hangt erg af van de leasevoorwaarden en feitelijke omstandigheden :j .
Vraag is namelijk wie de positie van bezitter bekleedt. Daar is in z'n algemeenheid en zonder feitelijke informatie niet goed antwoord op te geven.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:47

Wat ons door onze verzekering verteld is geworden, is dat op het moment dat mijn bijrijdster met mijn paard bezig is, of dat nu rijden is of gewoon handwerk en mijn paard berokkent schade aan iets/iemand, dat dat via mijn verzekering vergoedt moet worden. Ook in het geval er iets gebeurt met mijn bijrijdster door toedoen van mijn paard, ben ik ook nog steeds aansprakelijk. Maar zover ik weet, wordt alles vergoedt via je WA verzekering.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:56

Hmm weet niet precies hoe je dat kunt oplossen, ik was als bijrijdster gewoon opgenomen in de verzekering van de eigenaar...

Wel onder voorwaarden dat ik altijd met cap reed

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:02

Ik heb zelf een WA verzekering waarbij huisdieren mee verzekerd zijn, alleen moet ik nog even vragen of paarden daar ook onder vallen. En ik heb ook een WA verzekering die bij het ruiterbewijs hoort.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:56

Misschien toch iedereen even de link FAQ lezen? >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:04

Ik vraag me dan toch af hoe het zit als je meerdere paarden/pony's hebt of evt bij een ander op stal. Bij een prof zal niet zo'n punt zijn maar anders?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:08

LDRD schreef:
Misschien toch iedereen even de link FAQ lezen? >;)

Ja, net gedaan!!! Ben braaf!!
Blijft de vraag heb ik het nu goed gesnapt?

Ik ga er dus vanuit dat als ik een verzorger heb, ik gewoon ten allen tijde de klos ben als zij met mijn paard een auto plet
en zelf naar armen breekt (noem maar iets).
Daarvoor heb ik een AVP, blijf ik zitten met het eigen risico (maar dat is geen onoverkomelijk bedrag).

De hierboven ergens beschreven verzekering lijkt me overbodig? Aangezien mijn AVP het in principe gewoon zou moeten dekken.

Meerdere paarden pony's mag van mijn verzekering (uiteraard steeds hun braaf gebeld en gemeld dat ik gezins uitbreiding had),
mits het hobby matig was. (maar weet niet of dat bij alle verzekerigen zo is)

Stel mijn 18 jaar oude bijrijder, gaat tegen strikte op papier staande instructies in, waarbij ik heb gezegd,
je mag NIET Op de A15 gaan rijden.
Dan neem ik aan dat zij verantwoordelijk is voor eventuele schade door kettingbotsingen en ingeschakelde nooddiensten?

Heb ik datzelfde geintje met een 14 jarige, wat dan?

Oh, meerdere paarden mag bij mijn verzekeraar in ieder geval wel, heb keurig alle gezins uitbreidingen gemeld en was
geen probleem mits het hobby matig was.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:04

@Sjolvir, dat heb je behoorlijk goed begrepen. Je AVP dekt dit soort zaken gewoon, mits je je paarden houdt in een particuliere hoedanigheid. Een boertje die 20 grasmaaiende shetten heeft is een particulier, bij iemand die bv fokt met 2 merries met als doel de veulens te verkopen loopt al meer risico dat dit niet meer als particuliere hoedanigheid wordt aangemerkt.

Het voorbeeld dat jij schetst van de 18 en 14 jarige ligt juridisch veel ingewikkelder. Daar spelen een hoop elementen een rol en is te complex om hier te bespreken. In beide gevallen is het wel zo dat als ze op de A15 gaan rijden, gaat prima totdat jou paard de kolder in zijn kop krijgt en er bokkend vandoor gaat (eigen gedraging) met alle gevolgen van dien, dan ben jij aansprakelijk en zal jouw AVP dat voor zijn rekening moeten nemen. Wil niet zeggen dat het betaalde bedrag niet mogelijk verhaalbaar zou zijn op de bijrijders danwel hun ouders. Het hangt enorm van de feitelijke omstandigheden af of dit kan, maar onmogelijk is het dus niet.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:57

Sok schreef:
Bij de ene ben ik er eigenlijk altijd bij, zij rijd hem nog niet zo lang.
De tweede heb ik er min of meer bij gekregen toen ik hem kocht. Zij rijd hem al zo'n 8 jaar, maar ik heb geen idee wat ze verder met hem doet.

Whut :? >;) ?!

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:07

Wat mij en de eigenaresse van mijn bijrijdpaard is verteld is dat haar WA verzekering het moet dekken. Zowel schade aan mij, paard en schade aan andermans spullen. We hebben samen een contractje ondertekend waarin staat dat het paard nog jong is en dat ze dus mijn veiligheid op zijn rug niet kan garanderen. Niet dat dit ook maar enige betekenis heeft voor de wet, maar puur voor het geval dat het wel op een ruzie uit zou draaien omdat ik schade op heb gelopen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:27

Marije112 schreef:
Sok schreef:
Bij de ene ben ik er eigenlijk altijd bij, zij rijd hem nog niet zo lang.

Whut :? >;) ?!

Kun je ook gewoon inhoudelijk reageren?
Hier heb ik geen donder aan. :)

Bedankt voor alle voorbeelden en duidelijke uitleg. (die FAQ heb ik braaf gelezen, maar echt duidelijk. Neh.)

Basically betaal ik dus sowieso (of mijn verzekering), als mijn bijrijdster(s) iets veroorzaken. Lelijk.. :\
Het eigen risico is te overkomen, maar is voor mij nog steeds veel geld..

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:39

volgens mij is een WA niet verplicht. Mijn vader regelde altijd mijn verzekeringen, toen ik dit overnam bleek ik dit niet te hebben. Omdat ik een paardje bijrij vond ik het erg belangrijk dat ik als bijrijder ook WA verzekerd ben. (paard is zelf ook verzekerd) Wat als ik haar zadel laat vallen? WA kost mij 2 euro per maand, het zijn dus zeker niet de kosten maar het voelt wel fijn.