Opvanghuizen voor paarden/ pony's slecht voor paardenhandel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Opvanghuizen voor paarden/ pony's slecht voor paardenhandel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 12:34

Wat ik mij al een tijdje afvraag;

als je even rondkijkt op 'eenmaal/ andermaal' en dan met name 'paarden/ pony's gezocht' zie je regelmatig dat mensen die een opvanghuis zijn begonnen/ runnen dieren die ze hebben opgevangen gratis aanbieden aan de persoon die op zoek is naar een leuke pony of paard.

Ik ben niet tegen opvanghuizen en ben van mening dat sommige dieren beter afzijn bij een andere baas. Maar....

is het wel zo fair om een (bijv.) oud, blijvend kreupel of anderzijds ziek dier gratis aan te bieden?

Is het, zeker in deze tijden waarin we allemaal weten dat ook de paardenwereld in crisis verkeerd, wel zo fair tegenover fokkers, handelaren of gewoon particulieren om 'onder hun duiven te schieten'?
Oftewel, moet je dieren die niet geschikt meer zijn om bereden te worden, niet meer geschikt voor de fokkerij enz. enz. prefereren t.o.v. gezonde dieren waar een eigenaar/ fokker geld in heeft gestoken en van de kosten iets wil terug zien?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:39

Heeft in mijn ogen niets met de handel te maken.Wat ik niet snapdat je je kreupele zieke paard nog weg doet naar een ander. Of je zorgt er zelf voor of je brengt hem naar de slager. Dat gratis weg geven doen er veel in mijn ogen omdat ze geen verantwoording nemen over een dier waar ze aan begonnen zijn.

friesiszwart

Re: Opvanghuizen voor paarden/ pony's slecht voor paardenhandel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:55

Iemand die een rijpaard zoekt zal niet zo snel een gratis paard nemen omdat deze paarden vaak niet geschikt zijn waarvoor een paard gezocht wordt. Tevens komen er bij een gratis paard vaak veel medische kosten.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 13:01

friesiszwart schreef:
Iemand die een rijpaard zoekt zal niet zo snel een gratis paard nemen omdat deze paarden vaak niet geschikt zijn waarvoor een paard gezocht wordt. Tevens komen er bij een gratis paard vaak veel medische kosten.

Toch blijken er vele mensen gevoelig voor het woord 'gratis', anders zouden de opvanghuizen vol staan. ;)

Maar mijn punt is; kun je het maken als 'opvanger' om paarden of ponies (worden ook vaak aangeboden aan mensen die een weidemaatje zoeken) gratis weg te geven terwijl een fokker moet besluiten om zijn hobby te beeindigen omdat zijn stallen te vol raken.

Om inderdaad maar niet te spreken of het eerlijk is naar het dier toe om deze de rest van haar of zijn leven vol te stoppen met medicijnen en soms toch pijn te laten lijden alleen omdat wij mensen te egoistisch zijn om onze verantwoordlijkheid te nemen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:08

Denk dat je niet kan vergelijken wat een fokker aan bied en wat gratis wordt weg gegeven. Denk dat er ook te veel gefokt is . Minder fokken is zo slecht nog niet en al helemaal het fokken van rare kruizingen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:44

Heb je nu iets 'tegen' opvanghuizen? Of tegen het gratis aanbieden van paarden?
(want in je titel lijk je het eerste te suggereren, terwijl het volgens mij vooral om het gratis aanbieden gaat? Wat ook niet altijd alleen door opvanghuizen gebeurd).

Ik heb zelf een pony geadopteerd van een opvangcentrum, maar deze was zeker niet gratis. Ik heb hiervoor een adoptievergoeding betaald (een gedeelte in geld zodat ze daar een hooibaal van konden kopen, en dan nog wat zakken voer voor de paarden die er nog stonden). En ook staat de pony onder contract waar duidelijk in staat wat de bedoeling is en moest er wat gebeuren wat we allemaal niet hopen dan gaat hij gewoon terug naar dat opvangcentrum. Dat zijn de echte opvangcentra in mijn ogen, en daar is op zich niks mis mee vind ik. Gewoon gratis paarden aanbieden en daarmee andere mensen voor jouw problemen laten opdraaien vind ik ook weer anders...

De pony die ik geadopteerd heb is 18 jaar en waarschijnlijk door een ongeluk blind geworden aan 1 oog (ze zeiden eerst dat het maanblindheid was, maar volgens de DA op stal is dat niet zo maar is het door een trauma veroorzaakt), ze wilden hem toen naar de slacht doen omdat hij volgens hun niet meer in de lessen kon functioneren. Via via is hij dan bij het opvangcentrum terecht gekomen en nu staat hij hier, omdat ik hem nog kende van vroeger en hem een kans wilde geven (en die mogelijkheden heb). Moet zo'n pony dan maar geslacht worden? Omdat hij aan 1 oog blind is? Vind ik dan weer niet.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 13:50

kohtje schreef:
Denk dat je niet kan vergelijken wat een fokker aan bied en wat gratis wordt weg gegeven. Denk dat er ook te veel gefokt is . Minder fokken is zo slecht nog niet en al helemaal het fokken van rare kruizingen .

Klopt helemaal. Wat natuurlijk ook wel zo is, waar een gratis paard kan staan kan geen gekocht paard meer staan. En dan wordt toch de fokker/ handelaar weer getroffen.
Inderdaad zal het zo zijn dat iemand die op zoek is naar een goed rijpaard niet in zal gaan op gratis aangeboden paarden met blessures. Ik denk meer aan mensen die op zoek zijn naar een weidemaatje voor hun rijpaard en ipv. een leuk, gezond welshje of shetje verleid worden om een afgekeurd/ geblesseerd dier gratis over te nemen.

Dat gaat zeker ten koste van de handel/ fokkerij omdat het goed gefokte en gezonde dier bij de fokker zal blijven staan of tegen een dumpprijs wordt aangeboden. Wat de fokker weer doet besluiten om de merries niet te dekken.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:57

Helaas zijn er nog te veel fokkers die stug doorgaan met fokken. Dus ik ben bang dat dat geen invloed heeft.
Ik vind eigenlijk ook dat je het je paard verschuldigd bent als hij niet meer "gebruikt" kan worden, om zelf verantwoording voor hem te nemen. Of door hem zelf ergens onder te brengen, of door hem zelf naar de slacht te brengen. Ik vind dat gratis aanbieden ook maar niks. Je kunt mazzel hebben dat je een integer persoon treft die hem werkelijk opvangt voor een goed tehuis. Maar te vaak komt het voor dat ze er toch nog geld mee willen verdienen. En het is zoals iemand eerder zei, waar een paard dat niets meer kan staat, kan ook een gezond paard staan waar je nog van alles mee kunt doen. En de kosten zijn precies hetzelfde.

Ik heb mijn paarden aan huis. In dat opzicht heb ik het gemakkelijker dan iemand die zijn paard in pensionstalling heeft staan en veel duurder uit is dan ik.
MAar als ik mijn 21 jarige ruin nog in pensionstalling had gehad, had ik hem toch niet weggedaan. Dan had ik ergens wel bijrijder geworden op een ander paard. Maar ik had dit paard gehouden.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 13:58

[***] schreef:
Heb je nu iets 'tegen' opvanghuizen? Of tegen het gratis aanbieden van paarden?
(want in je titel lijk je het eerste te suggereren, terwijl het volgens mij vooral om het gratis aanbieden gaat? Wat ook niet altijd alleen door opvanghuizen gebeurd).

Ik heb zelf een pony geadopteerd van een opvangcentrum, maar deze was zeker niet gratis. Ik heb hiervoor een adoptievergoeding betaald (een gedeelte in geld zodat ze daar een hooibaal van konden kopen, en dan nog wat zakken voer voor de paarden die er nog stonden). En ook staat de pony onder contract waar duidelijk in staat wat de bedoeling is en moest er wat gebeuren wat we allemaal niet hopen dan gaat hij gewoon terug naar dat opvangcentrum. Dat zijn de echte opvangcentra in mijn ogen, en daar is op zich niks mis mee vind ik. Gewoon gratis paarden aanbieden en daarmee andere mensen voor jouw problemen laten opdraaien vind ik ook weer anders...

De pony die ik geadopteerd heb is 18 jaar en waarschijnlijk door een ongeluk blind geworden aan 1 oog (ze zeiden eerst dat het maanblindheid was, maar volgens de DA op stal is dat niet zo maar is het door een trauma veroorzaakt), ze wilden hem toen naar de slacht doen omdat hij volgens hun niet meer in de lessen kon functioneren. Via via is hij dan bij het opvangcentrum terecht gekomen en nu staat hij hier, omdat ik hem nog kende van vroeger en hem een kans wilde geven (en die mogelijkheden heb). Moet zo'n pony dan maar geslacht worden? Omdat hij aan 1 oog blind is? Vind ik dan weer niet.

Ik heb niets tegen opvanghuizen, wat ik ook in mijn openingspost heb vermeldt ;)

Ik maak me wel zorgen om de 'wildgroei'.
Toppunt was wel het topic wat ik een paar weken geleden vond waarin een door een goedwillende eigenaar bij een opvanghuis gebracht paard niet goed in de groep paste en vervolgens door de 'opvanger' weer werd verkocht. Onder het mom van 'kunnen we voer kopen voor de andere paarden'.
Ik begrijp dat jij ook zoiets hebt gedaan. Op zich geen punt, maar mijn manier is het zeker niet.

Ik zie veel meer heil in opvanghuizen waar de oude eigenaar eenmalig betaald om het paard op te laten vangen. En waar de rest van de inkomsten afkomstig zijn uit donaties en giften van onafhankelijke mensen.
Dan voorkom je dat oude eigenaren welke hun dier gratis hebben weg gegeven en ervan uitgegaan zijn dat hun oogappeltje een goede plek heeft gekregen bij een opvang, een tijd later weer voor geld naar een andere eigenaar gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:05

Het opvangcentrum wat ik ken betaal je bij mijn weten niks om je paard naartoe te brengen (maar misschien ben ik daarin mis, ik heb er nog geen naartoe gebracht :+ ). Daar komen paarden die anders naar de slacht zouden gaan, terwijl er niet altijd echt wat mis is. De manège waar mijn pony van komt wilde hem ook naar de slacht doen, omdat hij blind was geworden aan 1 oog. Die manège gaat echt niet nog eens geld er bovenop geven om het paard een goed huis te geven, die kiezen de makkelijkste weg en liefst nog de weg waardoor zij er nog wat aan verdienen ... Het opvangcentrum leeft volgens mij verder wel op donaties en dingen :j en ze zullen ook geen paarden verkopen. Alle paarden die daar weg gaan gaan onder contract (& tegen een vergoeding, om te voorkomen dat mensen denken makkelijk een gratis rijpaard te hebben) en kunnen dus ook altijd weer terug. En paarden die echt niet meer geschikt zijn voor op een andere plaats (omdat je dan nooit zeker weet wat er mee gebeurd, ookal controleren ze wel regelmatig), maar die wel nog een leuk leven kunnen hebben, die blijven gewoon op het opvangcentrum.

Denk dat het hier weer hetzelfde is als bij vele dingen .. enkele rotte appels verpesten het voor de rest ...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:07

Hier in de buurt is een stal voor gepensioneerde paarden. Maar die paarden zijn particulier en van personen die vinden dat hun paard recht heeft op een oude dag. Sommigen eigenaren wonen helemaal in het westen van het land, een heel eind weg en komen hun paard af en toe opzoeken.

De paarden kunnen in een aparte box, maar ze kunnen ook in een hit actief stal. De kosten zijn 250 euro per maand, incl. ontwormen en bekappen. Voor dat geld kun je gemakkelijk een gezond en jong paard onderhouden waar je op kunt rijden. MAar deze mensen kiezen voor hun paard en niet voor zichzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:09

Dat is dan weer een pensioenstal zeg maar, en niet meteen een opvanghuis.
Opvangcentra zie ik als een soort van asiel voor honden/katten, zij vangen dieren op en zoeken indien mogelijk een leuke, nieuwe eigenaar die het beestje nog een aantal leuke jaren kan bieden. (en dan niet in de zin van verkopen, maar gewoon adopteren zeg maar).

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:14

wat heeft het nou weer met "eerlijk" te maken? Het is gewoon de markt. Als er overschot is dan krijg je dit gewoon. Kan je niks aan doen, lost zichzelf vanzelf wel op.

Overigens denk ik niet dat de doelgroep van fokkers dezelfde is als die gratis paarden opvangen. Dus je vergelijking gaat een beetje mank.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 14:20

Waves schreef:
wat heeft het nou weer met "eerlijk" te maken? Het is gewoon de markt. Als er overschot is dan krijg je dit gewoon. Kan je niks aan doen, lost zichzelf vanzelf wel op.

Overigens denk ik niet dat de doelgroep van fokkers dezelfde is als die gratis paarden opvangen. Dus je vergelijking gaat een beetje mank.

Helaas, ik ken de voorbeelden.
Mensen die al jaren fokken met Shetlanders en kosten noch moeite gespaard hebben om goede, gezonde pony's te fokken krijgen nu te maken met particuliere mensen die de voorkeur geven aan een gratis diertje wat al dan niet wat mankeerd dan aan een dier waar moeite, tijd en geld ingestoken is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:23

Als je met een echt goed opvangcentrum te maken hebt zullen deze de mogelijke kandidaten ook screenen (en op voorhand eens gaan bekijken waar het paardje dan terecht zou komen). De mensen die bij de shetfokker de voorkeur geven aan een gratis dier lijken mij van het type mensen dat alles gratis willen hebben, en totaal niet weten wat de zorg voor een paard inhoudt. Deze zullen bij een goed opvangcentrum ook niks meekrijgen, dus of die nou de concurrentie zijn voor die fokkers denk ik niet.

En als je jaren een paard hebt gehad mag ik ook hopen dat je hem niet zomaar aan de eerste de bete meegeeft := (al zou ik zelf nooit gratis een paard weggeven).

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:39

Ik maak me er niet druk om. Er zijn mensen die een dier zoeken met goed papier, en er zijn mensen die het allemaal niet veel uit maakt. Het is al langer bekend dat de paardenmarkt op zijn gat ligt en als fokker zal je het wel zien aankomen dat er steeds meer blijft staan. Dan kan je kiezen: flink bijfokken of gewoon wat minder dit jaar. Niet alle mensen die met goede dieren fokken steken er genoeg tijd en geld in om het nageslacht ook goed op te laten groeien, en zo zijn er ook mensen die zonder papier wat fokken en juist wel heel veel tijd en geld in hun hobby stoppen en goede gezonde dieren op de markt brengen. Zoals ik al zei: het is maar net wat je zoekt als je een nieuw paard of pony wil kopen. Papier zegt echt niet altijd wat, en als je een paard een 2e kans wil geven (al is het als weidepaardje), waarom zou je er dan perse een moeten hebben met papier? Daarnaast zijn de paarden er toch al, probleem ligt niet bij een opvang maar dat het aanbod aan paarden nu eenmaal groter is aan de vraag. En dat komt echt niet alleen door hobby fokkers.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 15:04

uryanne schreef:
Om inderdaad maar niet te spreken of het eerlijk is naar het dier toe om deze de rest van haar of zijn leven vol te stoppen met medicijnen en soms toch pijn te laten lijden alleen omdat wij mensen te egoistisch zijn om onze verantwoordlijkheid te nemen.

Dit mis ik een beetje in veel reacties. Moeten we ten koste van gezonde, normaal functionerende dieren, niet gezonde (misschien wel constant leven met pijn of ongemak) dieren maar blijven aanbieden aan mensen die het weinig interesseert of mensen in 2020 ook nog kunnen genieten van de paarden? Want daar zijn serieuze fokkers mee bezig. Zorgen dat paardenliefhebbers vooruit kunnen met hun hobby.

Je moet in het achterhoofd houden dat vermeerderen wat anders is dan fokken. Dat 'vermeerderaars' stoppen juich ik alleen maar toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:56

Ligt er ook aan wat je onder niet gezond verstaat denk ik? Een halfblind paard is in theorie ook niet gezond, maar ik denk niet dat deze standaard zouden moeten afgemaakt worden? De pony die ik nu heb staat nog zeer vrolijk in het leven, moet het beest maar dood omdat hij beetje kapot is? Vind ik ook maar niks.

En de ene z'n hobby is de andere z'n hobby niet .. Ik heb niks aan een serieus, goed doordacht gefokt paard, want ik heb geen behoefte aan wedstrijden (ik rij zelfs niet) en heb paarden voor de lol, momenteel grotendeels om naar te kijken & voor te zorgen, daar haal ik mijn genot uit. Wat moet ik dan met een goed fokproduct? Waarom zou ik dan niet een paardje dat heel z'n leven hard gewerkt heeft nog een aantal mooie jaren geven?

(ik betrek het nu allemaal even op mezelf omdat ik die ervaring toevallig heb, maar voel me verder niet aangevallen ofzo hoor, het is niet de bedoeling mij hier te verdedigen, moest dat zo overkomen ;) ).

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:06

uryanne schreef:
Moeten we ten koste van gezonde, normaal functionerende dieren, niet gezonde (misschien wel constant leven met pijn of ongemak) dieren maar blijven aanbieden aan mensen die het weinig interesseert of mensen in 2020 ook nog kunnen genieten van de paarden?

nee, ik vind van niet. Maar mijn oude ruin van 21 met zijn knakkende artrose knieen heeft geen pijn en hij heeft het goed naar zijn zin. Die hoeft niet het veld te ruimen voor een jong paard. Hij heeft een pensioen verdiend.
Maar dit paard aanbieden in de handel of gratis weggeven voor goed tehuis..... eerlijk gezegd vind ik het ook niks. Dit is iets wat ik ZELF moet doen. Het is MIJN paard, ik heb op hem leren rijden, ik heb echt alles met hem beleefd. Hij hoeft niet meer bij anderen te aarden.

uryanne schreef:
Want daar zijn serieuze fokkers mee bezig. Zorgen dat paardenliefhebbers vooruit kunnen met hun hobby.

Ja, maar mensen die willen hobbyen nemen toch een paard waarmee ze dat kunnen wat ze willen. Want het grootste deel van nederland heeft zijn paard in pensionstalling en dat kost altijd rond de 200 euro of meer per maand. Die nemen dan geen gratis paard waar ze niets meer mee kunnen.
uryanne schreef:
Je moet in het achterhoofd houden dat vermeerderen wat anders is dan fokken. Dat 'vermeerderaars' stoppen juich ik alleen maar toe.

Ik weet niet of vermeerderaars stoppen. Er zijn ook goede fokkers die stoppen. Want ook die krijgen geen eerlijk bedrag voor hun paard. En dan is de lol er snel van af.
Zelf heb ik een hele goede merrie uit bewezen stam. Zelf is ze IBOP. Haar eerste nakomeling is nu 8 en sprong onlangs mee op het CSI in Geesteren en haar vader is daar ook diverse malen uitgebracht. Haar moeder sprong op nationaal niveau en haar grootmoeder ZZ. Toch fok ik niet meer met haar. Want de mensen willen toch niets bieden voor de nakomelingen.

Er zijn nog steeds te veel paarden, en te weinig ruiters.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:15

Precies. De markt is zo overververzadigd, dat die paar gratis paarden er helemaal niet toe doen volgens mij...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:21

Ik zit zelf in het bestuur van 'zo'n opvang' en wij vangen oude manegepaarden op, en proberen deze indien mogelijk te herplaatsen.

Deze paarden hebben soms meer dan 20 jaar gewerkt voor de mens, waardoor ze economisch gezien zeker waardevol zijn en hun bijdrage ruim hebben geleverd. Ik vind (eigen mening) dat ze dan zeker recht hebben op die ene plaats op stal (ipv een gezond, jong paard) voor hun laatste levensjaren. Gelukkig denken er wel meerdere mensen zo, en worden onze paarden relatief vlot geadopteerd.

Waarom werken met adopties? Omdat veel van deze oudjes nog vlot 5 jaar mee kunnen, een weide/opvang nu eenmaal snel vol geraakt, en er op deze manier steeds opnieuw plaats is voor nieuwe oudjes die opgevangen moeten worden.

Ik heb zelf ook een ex-manegepaard geadopteerd (zie onderschrift) en beleef aan hem evenveel, zo niet meer plezier dan aan een jong, gezond paard.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:26

ik zal echt nooit een paard verkopen wat iets mankeert je hoort zulke verdorven verhalen over de handel in paarden die wat mankeren... . Als ik een paardje heb wat stokkreupel is of gewoon cronisch erg ziek is laat ik hem inslapen. Niks verzekering niks slacht... Ik neem zelf verantwoordelijkheid.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:31

Ik vind zeker dat manegepaarden recht hebben op een pensioen. Ik ben zelf begonnen op de manege en ik weet wat die dieren allemaal moeten incasseren van onwetende beginners, maar ze doen het toch allemaal maar. Maar ik denk niet dat iemand daar iets op tegen heeft.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:32

@Langcara: deze onbruikbare manegepaarden nemen ook stalling van bruikbare, jonge paarden in, en daar ging het hier toch om?

Om maar te zeggen dat niet alles zo zwart-wit is :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:34

Solleke_Noah schreef:
@Langcara: deze onbruikbare manegepaarden nemen ook stalling van bruikbare, jonge paarden in, en daar ging het hier toch om?

Om maar te zeggen dat niet alles zo zwart-wit is :)

Zo heb ik het ook helemaal niet gesteld. Ik heb zelf een voorbeeld gegeven van mijn eigen oude paard. MAAR dat weggeven en er ZELF niet voor zorgen, daar heb ik gewoon een beetje mijn twijfels bij, en dat zijn er meer hier.