1 kant trailer zitten de remmen vast, hoe weer los krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

1 kant trailer zitten de remmen vast, hoe weer los krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 21:16

Dat is even sh*t.
Wil je na 3 weken stilstaan je trailer weer pakken, zitten de remmen aan 1 kant vast.
Met geen mogelijkheid dat ze losschieten.
Vooruit, remmen, achteruit, maar helaas zijn ze niet losgeschoten.

Ivm de storm van afgelopen week had ik de trailer op de rem gezet, maar ja dat had ik beter niet kunnen doen....

Hoe krijg ik de trailer nu weer van de rem af?
Vanavond al bijna m'n koppelingsplaten naar de knoppen gereden, ik kreeg 'm echt niet van z'n plek af.

Silviaatje

Berichten: 89
Geregistreerd: 01-08-10
Woonplaats: Ergens in het oosten

Re: 1 kant trailer zitten de remmen vast, hoe weer los krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:50

Hier wordt gezegd: wielen eraf halen en dan zachtjes met een hamer tegen de remtrommels tikken. Vaak duurt het een kwartiertje, maar dan zijn ze wel weer los.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:16

Silviaatje schreef:
Hier wordt gezegd: wielen eraf halen en dan zachtjes met een hamer tegen de remtrommels tikken. Vaak duurt het een kwartiertje, maar dan zijn ze wel weer los.

zachtjes :oo ik heb ze hier hard met een hamer zien slaan, ging wel los :))

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:22

idd even met een hamer op de trommels van de remmen slaan (ik laat de wielen er altijd onder zitten) of vooruit-achteruit rijden met daartussen goed even op de rem staan...

ikke

Berichten: 37630
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:40

mirgino schreef:
Silviaatje schreef:
Hier wordt gezegd: wielen eraf halen en dan zachtjes met een hamer tegen de remtrommels tikken. Vaak duurt het een kwartiertje, maar dan zijn ze wel weer los.

zachtjes :oo ik heb ze hier hard met een hamer zien slaan, ging wel los :))

Als je van je remtrommels af wil, moet je er inderdaad op gaan rammen. Dan is het na de eerste de beste noodstop echt einde oefening; liggen de stukken remtrommel op straat!

Wiel eraf, met een flinke hamer rondom kloppen op de trommels. totdat je de trommel kunt draaien.
Vervolgens haal je de trommel van de naaf en maak je je remsysteem helemaal schoon. Daarna alle bewegende delen licht invetten met lagervet.
Vervolgens de kogellagers schoonmaken en royaal invetten met datzelfde lagervet. Daarna trommel met lagers terug op de naaf draaien en de naafmoer helemaal vast draaien. Vervolgens draai je de moer een halve slag los. Wiel erop zetten en controleren of het wiel spelingsvrij rond draait. Het wiel moet wel soepel en zonder al te veel moeite ronddraaien. Zo niet, naafmoer kwartslag losser zetten.
Zit er speling op het wiel, dan de naafmoer een kwartslag vaster zetten.

Denk eraan dat je de splitpen terugzet voordat je het dopje op de naaf tikt!!!!!!!!!

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:00

Vergeet ook niet de remkabels na te kijken, als ze beschadigd zijn of niet meer soepel glijden kan het een oorzaak zijn voor geblokkeerde remmen, spreek uit ervaring.

ikke

Berichten: 37630
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:04

MarcR schreef:
Vergeet ook niet de remkabels na te kijken, als ze beschadigd zijn of niet meer soepel glijden kan het een oorzaak zijn voor geblokkeerde remmen, spreek uit ervaring.

Hhmmm, tja, daar heb je inderdaad een punt.....

Vervang remkabels en remschoenen (alles). remkabels met een oliespuit vullen met olie, zodat ze minder snel roesten en soepeler glijden. Laat de remmen afstellen op de testbank.
Ben je de komende tien jaar weer van het probleem af.


:D }:) :D

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: 1 kant trailer zitten de remmen vast, hoe weer los krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:11

Idd voorzichtig loskloppen en meteen naar een trailerbedrijf rijden om hem na te laten kijken als je zelf niet handig bent. Na 3 weken stilstaan vind ik wel snel eigenlijk, is dat wel normaal ??....mijn trailer staat soms maanden stil en niks aan de hand ( maar die gaat ook elk jaar voor een beurt)

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: 1 kant trailer zitten de remmen vast, hoe weer los krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 14:00

Mijn trailer is van 2002, en heeft vorig jaar voor het laatst een beurt gehad. Van het weekend zal ik m op de krik zetten.

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:09

Die van mij heeft een jaar stil gestaan, kon hem zo weer pakken. Ik zet hem nooit op de rem, maar wel altijd een klinker (steen) tussen de wielen.
Ook bij het achteruitrijden, rij ik hem weer 1 m naar voren om hem vrij te zettn. Nu wordt mijn trailer wel eens paar jaar nagelopne door de buurman die er meer verstand van heeft!

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:08

Ik lees ergens: remmen af laten stellen op een testbank?? Beetje overdreven lijkt mij. Met een beetje ervaring makkelijk handmatig te doen.
Als je rem blijft hangen omdat de remkabel vast zit kun je proberen de stelschroef aan de achterkant van de trommel los te draaien zodat de remsegmenten iets naar binnen gaan en los komen te zitten. Vervolgens kun je de trommel er af pakken en alles weer gangbaar maken. Of: als de kabel echt vast zit en toch vervangen moet worden kun je hem doorknippen /flexen daar waar hij de trommel in gaat.
Let wel: Bij de huidige trailers zit de trommelmoer niet meer met een splitpen geborgt maar met een zelfborgende moer en daar heb je dop 34 of 36 voor nodig om hem los te krijgen en je moet hem met een momentsleutel weer vastzetten(280 Nm)

Maar begin eerst maar met een paar forse klappen met een hamer op de velg. Meestal doet dat wonderen.
Daarna kun je alsnog de oorzaak op (laten) sporen

stefanvi
Berichten: 472
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:05

Karreman schreef:
Ik lees ergens: remmen af laten stellen op een testbank?? Beetje overdreven lijkt mij. Met een beetje ervaring makkelijk handmatig te doen.


Als je het risico wilt lopen dat de aanhanger bij (stevig) remmen schuin wegtrekt, dan moet je dat vooral doen. _-:(

De meeste mensen hebben hier dus geen ervaring mee, en zoveel kost het niet om even naar de aanhangerboer te gaan en dit af te laten stellen.

hesterve

Berichten: 1937
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: 1 kant trailer zitten de remmen vast, hoe weer los krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:14

Zoals ikke beschrijft in zijn eerste post heb ik het met mijn vorige trailer ook gedaan. Werd even 1 wiel voorgedaan door de stalhouder en de andere 3 had ik toen zelf gedaan. Daarna nooit meer gehad. Met mn nieuwe trailer die ieder jaar een beurt krijgt ook nog nooit last van gehad.

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 10:26

stefanvi schreef:
Karreman schreef:
Ik lees ergens: remmen af laten stellen op een testbank?? Beetje overdreven lijkt mij. Met een beetje ervaring makkelijk handmatig te doen.


Als je het risico wilt lopen dat de aanhanger bij (stevig) remmen schuin wegtrekt, dan moet je dat vooral doen. _-:(

De meeste mensen hebben hier dus geen ervaring mee, en zoveel kost het niet om even naar de aanhangerboer te gaan en dit af te laten stellen.



Zoals ik als schreef is het met een beetje ervaring makkelijk zelf te doen. Ook bij de trailer boer word dit handmatig gedaan. 95% van de trailerboeren HEEFT geen eens een remmentestbak!

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 10:37

stefanvi schreef:
Karreman schreef:
Ik lees ergens: remmen af laten stellen op een testbank?? Beetje overdreven lijkt mij. Met een beetje ervaring makkelijk handmatig te doen.


Als je het risico wilt lopen dat de aanhanger bij (stevig) remmen schuin wegtrekt, dan moet je dat vooral doen. _-:(

De meeste mensen hebben hier dus geen ervaring mee, en zoveel kost het niet om even naar de aanhangerboer te gaan en dit af te laten stellen.


Idem gewoon naar de trailerboer gaan. Dat kost je heus geen kapitalen tenzij je €50 er niet voor kunt missen?! 8-)

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:19

kaatjemuts schreef:
idd even met een hamer op de trommels van de remmen slaan (ik laat de wielen er altijd onder zitten) of vooruit-achteruit rijden met daartussen goed even op de rem staan...


*\o/*
inderdaad dit is de manier :j
en daarna NIET de handrem er op doen, dan zit hij namelijk zo weer vast :=

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: 1 kant trailer zitten de remmen vast, hoe weer los krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 17:35

Helaas nog geen tijd gevonden dit probleem op te lossen.
Maar ivm de storm had ik de rem erop gedaan, niet verwacht dit daarna aan te treffen.
Zeker niet bij zo'n jonge trailer.

Hierna gaat die lekker de schuur in, waar ik geen kans meer heb op wegwaaien en gaat deze dus niet op de rem.

paartfan
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-12-11

Re: 1 kant trailer zitten de remmen vast, hoe weer los krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:32

een beetje wd40 moet wel helpen daarna remreiniger