Springpaarden en aankoopbedragen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Springpaarden en aankoopbedragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 15:44

Nee hoor, ik wil geen springpaard kopen. Ik ben meer type rustig bosklossen. Heb verder ook niet echt iets met springsport.
Maar gewoon naar aanleiding van een discussie hier en uit nieuwsgierigheid.

Hoe zit het met de prijzen van de springpaarden in nederland. En dan bedoel ik dus wel goed getalenteerde springpaarden?

Ik heb nl geen flauw idee en tijdens de discussie rees de vraag of sportpaarden (in dit geval springpaarden) hier goedkoper of duurder zijn dan in nl.

kehdra

Re: Springpaarden en aankoopbedragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:49

Ik volg even, ik weet wat ze hier kosten, en ben wel benieuwd naar het verschil.

(Ik heb het over internationale top springpaarden dan wel...)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 16:34

nja... ik kan wellicht een voorbeeld noemen
(aanleiding tot de discussie)

Laten we als voorbeeld een paard als merlin ray nemen.

Zes jaar, ruin
Kreeg klas 1 voor gangwerk en springtechniek als driejarige
Onder professionele training in springen in terrein (natuurhindernissen... is vast een andere naam voor) en gewoon springen, en natuurlijk dressuurtraining.

Foto's
http://www.krstakompani.se/sida7.html

filmpjes

http://www.youtube.com/user/krstakompan ... kEyredhf6c
http://www.youtube.com/user/krstakompan ... asQ-CX-zzk
http://www.youtube.com/user/krstakompan ... hPH2mPob6o
http://www.youtube.com/user/krstakompan ... E8RyU-7np4

Goed... hebben jullie wat te bekijken
lol
Wat zou een dergelijk paard in nederland opbrengen?
(filmpjes zijn van vorig jaar zomer... paard staat sindsdien proff. in training.)

-Dan is er een concreet voorbeeld-

Hoe het verder met de gemiddelde prijzen zit, is natuurlijk ook boeiend om te weten ivm genoemde discussie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:37

Ik denk niet dat die prijzen zo ver uit elkaar zitten, immers worden vaak paarden uit NL naar Denemarken, Zweden of Noorwegen verkocht en als ze daar goedkoper zijn zou dat onzin zijn natuurlijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 16:53

anneliesdj schreef:
Ik denk niet dat die prijzen zo ver uit elkaar zitten, immers worden vaak paarden uit NL naar Denemarken, Zweden of Noorwegen verkocht en als ze daar goedkoper zijn zou dat onzin zijn natuurlijk.

Ja,dat weet ik. Hier staan ook paarden van zangersheide.
Maar wellicht heeft dat ook met nieuw bloedinvoer te maken?

Er zijn ook mensen die beweren dat landen alleen de wat minder veelbelovende paarden uitvoeren, maar dat is wellicht een fabel?
Geen idee.

Op welk bedrag zou je eerder genoemd paard schatten?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:08

Nee dat lijkt me onzin, vaak gaat het om jongere paarden die bij een fokker/handelaar weg komen en die verkopen ze aan de hoogste bieder, denk niet dat die zich er druk om maken dat zo'n paard naar het buitenland gaat :=
Bepaalde bloedlijnen zijn vast gewilder, denk ook dat het het imago is, in het buitenland horen ze natuurlijk van de NL paarden en het idee om ook zo'n goede te hebben is vast aantrekkelijk. Ik hoor geregeld van prijzen die dergelijke paarden in NL niet/moeilijk op zouden brengen.

Genoemd paard heb ik niet naar gekeken, zal straks eens kijken.

Worldgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:31

Is er ook een spring filmpje of ik heb erover heen gekeken?
Ik vind het namelijk erg moeilijk oordelen, want ik heb geen spring filmpje gezien en verder niet veel informatie.
Wat is het geslacht? Stokmaat? Afstamming? Wat loopt het paard op dit moment?

In principe "hoort" een paard van 6 jaar op minimaal 1.30 m. niveau te lopen.
Dan hangt het net er vanaf hoe het paard springt, of het voorzichtig genoeg is, of het paard genoeg vermogen heeft enz.
Er zijn genoeg goede springpaarden te koop, maar paarden voor het echte werk, die dus alles in zich hebben om 1.60 te gaan lopen zijn moeilijker te vinden.

Gemiddelde prijs van een normaal springpaard, wel voorzichtig en zal misschien tot het Z kunnen komen tot €10.000.
Gemiddelde prijs van een jong goed, voorzichtig springpaard op niveau, maar waarschijnlijk niet het laatste erin ligt op €15.000 á €30.000.
Gemiddelde prijs van een goed springpaard rond 6 á 7 jaar mét kwaliteit en op niveau(1.30/1.40) rond de €50.000.
Maar het is zo moeilijk te zeggen, het verschilt zo erg per paard.
Laat ik eens wat voorbeelden noemen:

Wij hebben een 5 jarige, nog niet zadelmak, vosmerrie verkocht rond €40.000
Het paard sprong abnormaal los, onbeperkt vermogen en een geweldige techniek.
100% goed op de foto's en papier was top, kwam uit een heel goed stammetje.

Maar ik ken ook een ruin, wordt 6 en loopt op 1.20/1.30 niveau nu.
Springt ook abnormaal, dit paard heeft er alles in om het echte werk te gaan lopen straks.
Daar is de vraagprijs ook naar...rond de €500.000 en er zijn ook echt mensen die het voor het paard bieden.

Natuurlijk is dit niet altijd zo, maar als je een echte goeie hebt vang je er genoeg geld voor.
Maar de "gewone" zitten toch veel lager. Wel moet ik zeggen dat vooral buitenlandse kopers het hoogst bieden altijd. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 17:46

anneliesdj schreef:
Ik hoor geregeld van prijzen die dergelijke paarden in NL niet/moeilijk op zouden brengen.

.

Dat is eigenlijk ook wat ik bedoelde.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:49

In de link staan foto's zat anders, ook springfoto's.
Maar ik kan de afstamming niet helemaal plaatsen, is de vader nu For Pleasure? En wat is moedersvader? Want de moeder wordt daar ook genoemd geloof ik?

Worldgirl; ik mis in jouw lijstje de afstammingen, want een 6 jarige met kwaliteit en op niveau wordt alleen 50.000 voor betaald als hij uit een supergoed lijntje komt en echt heel apart springt, ook onder het zadel.
Afgezien daarvan vind ik de prijzen die je noemt nogal hoog.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 17:50

Worldgirl schreef:
Is er ook een spring filmpje of ik heb erover heen gekeken?
Ik vind het namelijk erg moeilijk oordelen, want ik heb geen spring filmpje gezien en verder niet veel informatie.
Wat is het geslacht? Stokmaat? Afstamming? Wat loopt het paard op dit moment?

ja hoor, tweede en derde. Maar van vorig jaar. HIj was toen vijf en sprong 1,10Geslacht staat er ook bij; ruin.
Afstamming ook (zie foto's)
Stokmaat... vast wel. Moet ik ff kijken.
Ik weet niet wat ie momenteel loopt, maar zit hoger, gezien hij een jaar geleden op 1,10 zat

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 17:54

Merlin Ray är född 2005
valack och 166 cm i sept 09

e For Feeling u Icra Micra
ee For Pleasure ue Irco Marco
uue Prince Fair xx

1.66 groot dus, op vierjarige leeftijd

Vader For Feeling
Opa For Pleasure

Moeder Icra Micra
Moeders vader Irco Marco
Vader van de moeder van de moeder (geloof ik) Prince Fair

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:00

Lijkt me een verkeerd voorbeeld, For Feeling, Irco Marco en Prince Fair zijn geen van 3 KWPN gekeurd.
Dat maakt het paard in NL zowieso niet intressant en bij jullie wellicht minder intressant omdat dit geen paard is wat rechtstreekt van NL gekeurde hengsten afkomt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 18:03

Bedoel je niet in nederland goedgekeurd of niet in zweden goedgekeurd?

Waarom zijn paarden die niet afkomstig zijn van nl gekeurde hengsten, hier minder interessant?
Gewoon vraagje hoor?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:12

In NL zijn ze niet intressant dat lijkt me nogal logisch, bij jullie weet ik het niet maar kan me zo voorstellen dat een paard wat KWPN gefokt is meer opbrengt, waarom halen jullie ze anders uit NL?
En ik bedoel natuurlijk Nederlands gekeurd, of heb je in Zweden soms ook een KWPN? :D (sorry flauw grapje)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 18:56

anneliesdj schreef:
En ik bedoel natuurlijk Nederlands gekeurd, of heb je in Zweden soms ook een KWPN? :D (sorry flauw grapje)

Duuhhhh was weer een sterkte van mij :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 18:58

anneliesdj schreef:
In NL zijn ze niet intressant dat lijkt me nogal logisch, bij jullie weet ik het niet maar kan me zo voorstellen dat een paard wat KWPN gefokt is meer opbrengt, waarom halen jullie ze anders uit NL?

In nederland zijn dus alleen nederlandse springpaarden interessant? Waarom?
Ik kan me voorstellen dat buitenlandse paarden niet per definitie slechter springen?

En tja... waarom ze hier paarden uit nederland halen? Volgens mij gebeurt dat niet massaal. Ik zie een doodenkele keer een paard van zangersheide hier te koop staan, maar op hästnet (grootste paardenadvertentiesite) is volgens mij toch 90/95% gewoon zweeds.
Ik heb geen idee hoe het bij de springstallen zit.

Ik zit niet in dat wereldje, dus heb er eigenlijk weinig kijk op (oftewel geen)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 19:11

anneliesdj schreef:
Lijkt me een verkeerd voorbeeld, For Feeling, Irco Marco en Prince Fair zijn geen van 3 KWPN gekeurd.
.

For Feeling en Irco marco zijn goedgekeurde hengsten bij Svenska Varmblod Hästar (zweedse warmbloed paarden stamboek/vergelijkbaar KWPN maar dan dus zweedse versie)
Prince Fair is goedgekeurd bij de Noorse warmbloed paarden

Worldgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:27

anneliesdj schreef:
In de link staan foto's zat anders, ook springfoto's.
Maar ik kan de afstamming niet helemaal plaatsen, is de vader nu For Pleasure? En wat is moedersvader? Want de moeder wordt daar ook genoemd geloof ik?

Worldgirl; ik mis in jouw lijstje de afstammingen, want een 6 jarige met kwaliteit en op niveau wordt alleen 50.000 voor betaald als hij uit een supergoed lijntje komt en echt heel apart springt, ook onder het zadel.
Afgezien daarvan vind ik de prijzen die je noemt nogal hoog.

Als een paard goed springt maakt het niet uit uit wat voor een lijntje die komt, altijd mooi meegenomen maar op papier kan je niet rijden hé. Zeker niet als je een ruin hebt. Een echte goeie 6/7 jarige die 1.30/1.40 lopen en alle kwaliteit hebben voor het echte werk vindt je niet zo makkelijk onder de €50.000 hoor ;)
Je kan mijn prijzen aan de hoge kant vinden, maar dit is toch echt wat er voor de paarden wordt gegeven hier.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:18

liljebo schreef:
anneliesdj schreef:

In nederland zijn dus alleen nederlandse springpaarden interessant? Waarom?
Ik kan me voorstellen dat buitenlandse paarden niet per definitie slechter springen?

Hier zijn ook buitenlands stamboeken wel intressant maar ik doel erop dat kwpn'ers vaak naar het buitenland gaan omdat het kwpn de naam heeft goede springpaarden te leveren, het is niet voor niets nr.1. stamboek ter wereld.
Dat wil niet zeggen dat Zweedse hengsten minder zijn maar zowieso is Zweeds hier al helemaal onbekend dus zo'n paard zou hier echt voorbehouden zijn aan het selecte groepje wat wel ervaring heeft met Zweedse hengsten of iemand die bv een wat goedkopere nakomeling van For Pleasure wil.

Worldgirl; een papier spring je niet op maar de afstamming kan je wel een indicatie geven of hij zijn springtalent ook waar gaat maken. Als je een Jazz en een For Pleasure (om on topic te blijven :P) naast elkaar zet, even oud, springen allebei even goed, dan gaat die For Pleasure toch veel duurder weg.
Alleen omdat van Jazz nog geen ISP rondlopen, dus waarom zou deze dat wel kunnen?