keuring bij aankoop van een jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oliefanter
Berichten: 440
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Bennekom

keuring bij aankoop van een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 15:41

Ik vraag me af, bij de aankoop van een jong paard -0, 1, 2 jaar- welke medische keuringen je best laat uitvoeren?
Verwacht je bv dat de moeder zelf klinisch en röntgenologisch is goedgekeurd, en heb je hiermee meer zekerheid?
Of kan je een veulen zelf al op de foto laten zetten, en zo ja, kan je daar al bepaalde conclusies uit trekken of is dit voorbarig?

Is hier een bepaalde standaard voor? Bv enkel de gezondheid van vader en moeder eisen, of enkel klinisch laten keuren?

Alvast bedankt!

Jeanneee_
Berichten: 2893
Geregistreerd: 05-01-08

Re: keuring bij aankoop van een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:43

Ik laat mijn paarden altijd klinisch keuren voordat ik tot koop overga.
Bij duurdere paarden zou ik ze ook röntgenologisch laten keuren. Heb bij de mijne beide gedaan.

Oliefanter
Berichten: 440
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Bennekom

Re: keuring bij aankoop van een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 15:45

Dus volgens jou kan dat, ook bij een jonger paard? Bij oudere, rijklare paarden, lijkt me dit inderdaad logisch dat je beide keuringen (klinisch en op foto) laat uitvoeren.

Jeanneee_
Berichten: 2893
Geregistreerd: 05-01-08

Re: keuring bij aankoop van een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:47

Jonger paard kun je ook beide laten doen, daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: keuring bij aankoop van een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:18

Foto's is vaak nog niet veel van te zeggen, doordat de beestjes in de groei zijn zal er nog een hoop veranderen en andere dingen kunnen een vertekend beeld geven.
Een klinisch onderzoek zal bij een veulen nooit een buigproef bevatten, als ook draven op een volte. Wel wordt de algehele gezondheid gecontroleerd. Ik zou sowieso een DA even laten kijken, maar voor een jonkie is een keuring anders dan voor een volwassen paard.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: keuring bij aankoop van een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:05

Toen ik mijn veulen verkocht wilde de nieuwe eigenaar ook een klinische keuring. Ze heeft zelf een DA gebeld en die heeft het veulen gecontroleerd op hart, longen, kleur slijmvliezen, geslachtsapparaat (hengst), ogen, stand van de tanden, stand van de benen, hoeven en ik moest met hem heen en weer stappen en draven op een rechte lijn. Zelf zou ik ook hiervoor kiezen, heb je toch zekerheid over wat je kunt weten.

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:07

Over dit onderwerp zijn al meerdere topics geplaatst. Suggestie is gbruik de zoekbutton rechtsbovenin, succes!

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:09

Toen k jaaren terug een jaarling kocht hebben we m idd ook klinisch laten keuren.. Röntgenologisch was toen volgens da niet erg zinvol ivm de leeftijd. Heb bij mn huidige poown bewust gekozen om niet te laten keuren, was nog maar een half jaar oud en de keuring was vermoedelijk duurder geweest dan poown zelf :')

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31304
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: keuring bij aankoop van een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:37

F-AM -> TAO

Oliefanter
Berichten: 440
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Bennekom

Re: keuring bij aankoop van een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 14:01

hier heb ik al wat aan, alvast bedankt! Ik laat sowieso toch even de veearts erbij komen om de algehele indruk na te kijken geloof ik...
(ps, ofwel zoek ik verkeerd, maar ik kon nl niets vinden met de zoekknop, anders had ik daar wel de informatie uit gehaald!)

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: keuring bij aankoop van een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:20

vanaf 2 jaar is het raadzaam om hem te laten keuren. Daarvoor heeft het naar mijn mening weinig zin.

apple01

Berichten: 1712
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Noord-Brabant, regio Eindhoven

Re: keuring bij aankoop van een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:50

Ik dacht pas vanaf 2,5-3 zin vol om te keuren.
De rest weet ik niet.
Als de moeder rontgelogisch goed is heb je wel meer kans dat die van jou het ook is. Al weet je dat nooit zeker. OCD en OC zijn erfelijk. Dus daar kan je wel iets over zeggen. Maar kan je ook laten opereren. Je kan een paard moet goede rontgenfoto's ook PROK laten keuren.

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: keuring bij aankoop van een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:46

Ik heb in februari een bijna 2 jarige (wordt in mei 2011 2 jaar) rontgenlogisch laten keuren. Moeder was niet prok een volle zus wel.
Zonder keuring had ik deze twenter niet gekocht. Kosten van de keuring kwamen voor mijn rekening ook in geval van afkeuring. De verkoper werkte fantastisch mee want de foto's zijn op locatie gemaakt. 's Morgens keuren, eind van de middag hebben we haar opgehaald. In september gaat ze nogmaals op de r.foto maar dan voor het Prokcertificaat.

Als ik een paard koop dan laat ik hem vanaf 18 maanden sowieso rontgen. Dan weet je in elk geval of er een chipie oid inzit.