[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 09:59

Pinda_Dipje schreef:
je mag de combinatie alleen niet met b rijbewijs rijden.

:O lees even terug ajb


ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 10:14

Pinda_Dipje schreef:
Amalarab schreef:
heb vandaag de shet weggebracht met de huurtrailer, ging goed!
zou toch makkelijk zijn als de ijslander wel past, een dag huren is €32,50
ik ga toch niet vaak genoeg met de trailer op pad om er een te kopen(en stallen + onderhouden)


Tuurlijk gaat het goed, je mag de combinatie alleen niet met b rijbewijs rijden.

Leg uit waarom niet?

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:25

Omdat ik dat ook heb gezegd (als ik me goed herinner) en op de.vorige pagina staat een quote van jou dat ik ongelijk heb :)

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 23:02

Hallo allemaal! Sinds maandag trotse bezitter van eindelijk een rijbewijs en kan niet wachten om e achter b te gaan plannen. Al wil ik eerst even de weg op met een eigen waggie waar (zodra het kan/mag) een trailer achter kan. Liefst 2 paards maar word waarschijnlijk vrij prijzig. 1 paards is een must.

Morgen gaan we kijken bij een Kia Sorento als ik het goed gok vanaf de foto. Maar hoe verliefd ik nu al ben... wegenbelasting is heftig.

Adviezen? Tips? Welke auto zouden jullie aanbevelen en welke he-le-maal niet?
Mijn verstand van autos is van normale auto tot pick-up... al die merken ken ik niet. Maar om alles in de handen van een garage te leggen durf ik ook niet...

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 00:06

Gefeliciteerd met je rijbewijs.

2paards kan per definitie niet met alleen B. Weet de exacte gewichten niet maar heb zo'n vermoeden dat de tmm van een kia sorento al veel te hoog is om met een 1,5 paards op een B rijbewijs te kunnen rijden.

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 00:17

Ik rijd nu in een Toyota Avensis 2.2 turbo diesel. Voor een 1,5 paards een erg fijne trekauto. En in dagelijks gebruik ook fijn. Heb altijd power over met een volle trailer en zonder trailer relatief zuinig maar wil door de turbo ook wel razendsnel van de plek als dat zo uitkomt. Maar je moet dus wel lief zijn voor je turbo. :D

Shanel
Berichten: 879
Geregistreerd: 04-06-05

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 06:36

Ik rijd in een Volvo V60 (plug in hybrid). Buiten dat 'ie de trailer (ifor 1,5p) met 2 vingers in z'n neus trekt, is de auto ook nog een superzuinig. Ook met de trailer erachter.

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 07:45

Gloa schreef:
Gefeliciteerd met je rijbewijs.

2paards kan per definitie niet met alleen B. Weet de exacte gewichten niet maar heb zo'n vermoeden dat de tmm van een kia sorento al veel te hoog is om met een 1,5 paards op een B rijbewijs te kunnen rijden.


Dat eerste ben ik mij natuurlijk bekend. :D Maar zoals gezegd komt e achter b vrij vlot en ik wil niet in een half jaar tijd meerdere autos moeten aanschaffen :)
Als ik het doe moeten we het goed doen. Maar als er maar met gemak een 1 paards achter kan dan kan ik iig zelf straks op pad.

Ik zal de autos vanmiddag eens googlen!

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:35

Shanel schreef:
Ik rijd in een Volvo V60 (plug in hybrid). Buiten dat 'ie de trailer (ifor 1,5p) met 2 vingers in z'n neus trekt, is de auto ook nog een superzuinig. Ook met de trailer erachter.

Wat een fijn bericht. Ik heb mijn garagehouder gevraagd om te gaan kijken voor een v60. Ik rij nu een v40 en deze trekt het nog makkelijk, maar ik heb de auto nu 13 jaar en ik wil graag een auto die 1600 mag trekken; dit ivm de Ifor. :j

Soms is je blijheid de oorzaak van een glimlach, soms is een glimlach de oorzaak van blijheid.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:35

Hey dames, ik meng me ook weer even in dit topic.

Wij zijn namelijk aan het overwegen om ons trolletje (nissan patrol) de deur uit te doen. Enerzijds omdat we hem eigenlijk flink onder handen moeten nemen als we hem willen aanhouden wat flink wat centjes kost (denk aan gehele chassis, diverse beplating vervangen (en opnieuw spuiten), beplating bewerken, schokbrekers vervangen, tank vervangen (niet aan te komen) en volgens mij ook nog de remmen. En anderzijds omdat we geen 3-paards meer hoeven te trekken.

Maar wat nu? De basis is; het moet niet te veel kosten anders kunnen we net zo goed de trol geheel laten renoveren :Y) Als we de huidige trailer verkopen komt er een lichte 2 paards terug. En met onze paardjes zit je dan aan ca. 1800 kg trekgewicht.

En ik wil toch zeker 200 kg speling, dus minimaal 2000 moet een de auto toch kunnen trekken. Verder ruim zijn (3 kinderen en een hoop zooi moet er toch inpassen) en (zonder trailer) niet te veel zuipen (rond de 1:15). Diesel uiteraard...

De huidige ideeën
Suzuki Gand vitara (5 deurs) (95 kw)-
nadeel -> hij is oerlelijk, heeft weinig ruimte achterin en de klap achterdeur is wel erg onpraktisch met een trailer.
Voordeel -> hij mag 2500 trekken, dus waarschijnlijk doet hij een 2 paards met 2 vingers in zijn neus, maar ik heb daar geen ervaring mee.

Hyundai Jumpy L2 (95 kw)
Nadeel -> mag "maar" 2000 trekken en hoe makkelijk gaat hem dat af?
Voordeel -> veel ruimte voor ouders, kids en spullen.

Terug gaan naar een Hyundai terracan? We waren vroeger zeer tevreden over onze terry, hij kon alleen de 3 paards niet goed aan.

Welke voorstellen/ervaringen hebben jullie?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:31

Persoonlijk zou ik kijken naar eentje die 2500 mag/kan trekken, of iig meer dan 2000. Het geeft je iets meer keuze in trailers, al zijn er ontzettend veel te vinden met tmm 2000. Je moet echter heel goed kijken naar de laadvermogens. Ik kwam in mijn zoektocht een Weijer tegen met tmm 2000 maar slechts 1079 nuttig laadvermogen. Daar kan je sowieso al geen 2 normale paarden in kwijt als je gemiddeld gewicht 550kg neemt :=
Er zijn er aardig wat met tmm 2000 en nuttig laadvermogen 1200, maar dan moet je maar hopen dat het ledig gewicht op papier ook het werkelijke ledig gewicht is. Mijn pas gekochte Ifor is bij het afhalen op de (officiële) weegbrug gegaan en tikte zo maar even 300kg méér aan dan wat de dealer in de brochure had. En dan heb ik er 0,0 extra optie op, echt exact zoals hij in het boekje beschreven staat aan 900kg. Stond ik mooi met mijn kar van 1200 leeg, gelukkig heb ik genoeg laadvermogen over en is mijn auto er op voorzien...

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:38

En is 95kw (130pk) ook niet aan de erg magerre kant voor zo combi?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:41

Meer dan 2 ton aan de haak en 1:15 rijden gaat lastig worden denk ik. Het probleem is vaak dat de zuinige auto's zo afgeknepen zijn dat er geen trekkracht mee over blijft.
Als je er dan een heb die wel wat mag trekken, dan ligt het verbruik ineens een stuk hoger.

Het is dus vaak een keus welke van de 2 je het belangrijkst vind..

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:44

Ik hou er zelf ook niet van om op het randje te zitten. Daarom dat ik ook even hier met jullie ga sparren. De bekende zwaardere trailers gaan het hem niet worden (ookal ben ik fan van Ifor) Het wordt in ieder geval een lichte poly-trailer en gelukkig heb ik ook geen zwaargewichten als paardjes :Y)

Maar goed, zelfs dan heb ik geen zin om 90 plank te rijden of 50 een heuveltje op. Dus zoeken we naar een auto die zonder problemen 2000 kg kan trekken, waarbij budget en laadruimte meespeelt .

@palouska: daarom staat er ook zonder trailer bij. ik snap zelf ook wel dat het met volle trailer een illusie.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:51

Ik dacht aan een pick-up, ruimte en vermogen genoeg vaak maar dan zit je waarschijnlijk al niet aan die 1:15, zelfs zonder trekgewicht. Misschien eens kijken bij skoda? Richting de superb? Kan je makkelijk zat een paar lijken kwijt in de koffer :)) Met voldoende power onder de motorkap denk ik dat je toch wel aan 2000 geraakt om aan de trekhaak te hangen. Wij gaan ons oriënteren naar die nieuwe skoda die uitkomt, die 4x4, maar dat is pas voor over jaartje of 5 denk ik. Eerst mijn mitsu oprijden.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:30

Maar met pick-up en 4x4's zit je toch vaak in de hogere prijsklasses, of hoge KM's/leeftijden. Dan kan ik waarschijnlijk beter de Trol aanhouden, want dan komen er in ieder geval geen onverwachte reparaties O:) (alleen verwachte)

En tja, die zuipt natuurlijk wel... maar is er wel zeer constant in (met 3 paards niet veel meer dan normaal)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:23

Ik heb geluk met mijn mitsubishi, die is bijna 20 maar in goeie staat en weinig km's. Al plan ik daar ook per jaar mee, niet op langere termijn.

De skoda zijn wij erg tevreden over geweest, was een bedrijfswagen dus geen trekhaak. Ik heb geen idee wat die doet als hij moet sleuren maar als gewone auto staat die bij ons bovenaan de wishlist.

Ik denk dat de vw tiguan ook tot 2000 trekgewicht kan gaan, maar geen idee wat er dan onder de motorkap moet.
heb ook al Renault espace voor een tweepaards gezien.

Aan de kenners: mijn stiefvader is nogal blij dat ik dus een 4x4 heb en nog blijer dat ik eigenlijk hierna weer eentje wil :') nu kwam hij vorige week aandraven met de Russische UAZ. Spotgoedkoop naast de jeeps hier, maar zou blijkbaar aardig wat prestaties onder de kap hebben. Ikzelf ben er erg sceptisch over. Er zit een dealer in België, dus ze zijn hier wel te krijgen.
Puur voor de lol, iemand die er al van gehoord heeft? Of ervaring mee?

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:32

Nee, ik ken ze niet. Even snel gekeken, zien er nog niet zo heel slecht uit, maar allemaal benzine en het verbruik is nu ook niet echt laag.... ble... (maar die prijs :wow: )

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:43

Uiterlijk vind ik ze zeker niet slecht maar idd benzine. Ben nogal gehecht aan mijn diesel autootjes haha.
Uiterlijk zegt alleen niet alles, dus ik wil wel weten of ze ook kunnen waarvoor ze gemaakt zijn. Mijn stiefpa leek best enthousiast toen hij de website aan het doorpluizen was. Hij heeft sowieso meer verstand van auto's en 4x4 dan ik, maar dan nog :P

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:03

Riddershow schreef:
Hey dames, ik meng me ook weer even in dit topic.
ikke en eh.. ikke zullen ons buiten deze discussie houden?

Citaat:
Voordeel -> hij mag 2500 trekken, dus waarschijnlijk doet hij een 2 paards met 2 vingers in zijn neus,

Wat de auto mag trekken heeft meer met constructie (monocoque vs ladderchassis; voor- vs achterwielaandrijving etc) te maken dan met het gemak waarmee een voertuig de aanhanger trekt.

Die twee vingers in de neus is vooral flink koppel handig en genoeg eigen gewicht helpt ook.

Verbruik: moderne auto's merken niet alleen als ze op een testbank staan, maar ook of er een aanhanger achter hangt. Kunnen dan zomaar in een heel andere programma springen met andere motorkarakteristiek.

Veel ruimte en 2-2500 kg trekken: bestelbus.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:19

Een Mercedes Vito! Ruimte zat en mag ook aardig wat aan de haak!

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:50

Haha, de heren mogen zich er zeker ook in mengen.

Ik heb van dieselkenners (en dan de auto's he, niet het zwarte goedje) te kennen gekregen dat Vito's nogal wat mankementjes kunnen hebben.

Met veel ruimte bedoel ik -> mijn Patrol Gr en voormalig terracan hadden voldoende ruimte. De berlingo is ook prima. De gemiddelde SUV (sowieso qua uiterlijk ble) heeft dat niet.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:00

Mijn Renault scenic was ik ook erg blij mee, alleen was dat dan weer een domper qua trekvermogen.

Berlingo vind ik dan weer niks. Ruimte ja, maar rij er niet graag mee. Vind veel citroen net een plastic doosje met wielen onder. Ligt ook niet stevig op de weg, en heb met een aantal types gereden.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:04

Mocht er nog iemand op zoek zijn naar een trekauto op grijs kenteken. Ik ga een andere auto kopen (nieuwe Ssangyong Rexton) Mijn auto is een goed onderhouden Jeep Cherokee 2.8CRD sport uit 2008, 192.000km

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:26

Riddershow schreef:
Haha, de heren mogen zich er zeker ook in mengen.

Ik heb van dieselkenners (en dan de auto's he, niet het zwarte goedje) te kennen gekregen dat Vito's nogal wat mankementjes kunnen hebben.

Met veel ruimte bedoel ik -> mijn Patrol Gr en voormalig terracan hadden voldoende ruimte. De berlingo is ook prima. De gemiddelde SUV (sowieso qua uiterlijk ble) heeft dat niet.

Subaru forester. Ruime station, 4x4 en rijdt heerlijk. Vroeger alleen benzine maar volgens mij is er tegenwoordig ook diesel beschikbaar. Super fijne degelijke trekauto's.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 bezoekers