onafhankelijk onderz. rug paard/leeftijd paard/bit etc?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

onafhankelijk onderz. rug paard/leeftijd paard/bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 07:43

Naar aanleiding van een dvd die ik heb bekeken en waarin sprake is van een (wetenschappelijk?) onderzoek naar de gevolgen van een ruiter op het paard en de kracht van teugeldruk en bitgebruik, zijn er wat vragen bij mij gereden.
De eerdergenoemde onderzoeken werden genoemd door een omstreden man en de onderzoeken zullen in een discussie zeker als subjectief worden beoordeeld. Ook in de discussies die hier op bokt worden gehouden wordt vaak naar onderzoeken verwezen, die later weer het predikaat subjectief krijgen, omdat het belang/vooroordeel van de onderzoeker er een rol in heeft gespeeld. Maar het zet mij wel aan het denken...

Dat deed overigens het meest recente onderzoek van Wageningen ook... daarbij rees voor mij de vraag of het onderzoek alleen stalklimaat onderzocht of dat er ook een vergelijk werd gemaakt bij paarden die in sociaal verband buiten werden gehouden.
(heb die vraag aan dr visser gesteld. Ik hoop dat ik daar antwoord op krijg)

Zijn er onafhankelijke, objectieve, wetenschappelijk onderzoeken gedaan naar bv
-invloed ruiter op de rug van het paard
-druk van de inwerking van de teugel
-bitgebruik
-slijtage
-gevolgen vroeg inrijden
-nut van gymnastisering.
-voeding

etc etc etc... noem maar op....

Is ook ergens het onderzoek te vinden wat tot de conclusie heeft geleid dat de gemiddelde leeftijd van paarden tegenwoordig 7 jaar is?
En wat daarvan de oorzaak is?

Heel veel vragen dus. Ik ben erg dankbaar voor relevante links, dus ook over onderwerpen op gebied 'paard' die ik nog niet heb genoemd, maar waarvan de resultaten een rol spelen in onze omgang met paarden. Puur uit eigen interesse.
Maar omdat wellicht meer mensen dergelijke links graag willen lezen, lijkt het me wel leuk om dit als een soort verzameltopic te zien.

Let wel... Of een link al of niet objectief is, kan zeker worden besproken, maar liever geen discussie over wel of niet rijden/wel of niet bit/wel of niet jong inrijden etc... die discussies zijn er al op bokt en als er toch een behoefte ontstaat, kan die elders nav dit topic worden gevoerd.

Mij gaat het puur om objectieve kennis. Niet om datgene wat anderen doen. Het is aan ieder voor zich om daarover een eigen beslissing te nemen.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 07:49

Ik las dit en dacht, ja dat wil ik ook wel weten.
Heb nog geen info, maar ga zeker zoeken...

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: onafhankelijk onderz. rug paard/leeftijd paard/bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 07:53

jij schrijft wat ik denk ts :j

ik ees mee, en ga op zoek :)

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 07:54

liljebo schreef:
Is ook ergens het onderzoek te vinden wat tot de conclusie heeft geleid dat de gemiddelde leeftijd van paarden tegenwoordig 7 jaar is?
En wat daarvan de oorzaak is?


Ik heb van horen-zeggen dat dit gebleken is uit 'onderzoek' van paardenverzekeringen. Ik meen zelfs specifiek sportpaarden. Paarden die in de sport/ziektenkostenverzekering zitten, zijn een bepaald slag natuurlijk. Ik heb altijd begrepen (nooit een onderzoek zelf gezien, :o maar dit is een typische 'als algemeen bekend zijnd' verschijnsel door het (bokt)leven gaand) 'feit' dat dit dus over SPORTpaarden ging. :D

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 08:13

HippoLogic schreef:
liljebo schreef:
Is ook ergens het onderzoek te vinden wat tot de conclusie heeft geleid dat de gemiddelde leeftijd van paarden tegenwoordig 7 jaar is?
En wat daarvan de oorzaak is?


Ik heb van horen-zeggen dat dit gebleken is uit 'onderzoek' van paardenverzekeringen. Ik meen zelfs specifiek sportpaarden. Paarden die in de sport/ziektenkostenverzekering zitten, zijn een bepaald slag natuurlijk. Ik heb altijd begrepen (nooit een onderzoek zelf gezien, :o maar dit is een typische 'als algemeen bekend zijnd' verschijnsel door het (bokt)leven gaand) 'feit' dat dit dus over SPORTpaarden ging. :D


Tja... zoiets heb ik ook gehoord, maar ik vind het jammer dat daar niet gewoon wat meer over bekend is... Is dat zo en zo ja waarom, bv.
En idd... heeft het alleen betrekking op sportpaarden of op het paard in het algemeen.

Ik las onlangs ook in een topic met algemeen nieuws hier op bokt nav welzijnsmonitor dat de gemiddelde leeftijd van paarden omlaag gaat, het aantal blessures stijgt (dierenklinieken) en dat het te maken heeft met fokbeleid, gevraagde prestaties in de sport en te vroeg te veel verlangen van een paard.Volgens mij noemde een minister dat, maar ben het ff kwijt... Maar ook hier weer geen link naar onderzoek die dat daadwerkelijk kan aantonen, voor zover ik dat weet.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 13:49

Deze heb ik via een ander forum binnengekregen. Heb de site nog niet doorgeploegd, maar hilary clayton heeft oa onderzoek gedaan naar biomechanica van het paard en werking van het bit.
Ik vrees alleen dat (als ik het zo snel goed begrijp) de video's te koop zijn en niet vrij ter beschikking staan.
Nja... misschien kan ik er meer van vinden....
Over het overige onderzoek kan ik tot nu toe niet echt rapporten vinden (biomechanica, oa in de sport)

http://journals.cambridge.org/action/di ... id=7713352

Hier wel een paar artikelen met conclusies mbt haar onderzoeken
Misschien ook al aardig

http://www.horsetalk.co.nz/news/2008/03/014.shtml

http://www.myhorse.com/dr-hilary-clayto ... -bits.html

http://www.horsecity.com/stories/122903 ... 2_HB.shtml

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: onafhankelijk onderz. rug paard/leeftijd paard/bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 15:12


Sijs15
Berichten: 461
Geregistreerd: 28-07-10

Re: onafhankelijk onderz. rug paard/leeftijd paard/bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:19

Er zijn redelijk wat paardenstudies gedaan, veel op de Waaijboerhoeve in Flevoland. Maar weet je wat het grote probleem is? Er zijn zoveel verschillende manieren van rijden dat er geen 'normaal' vastgesteld kan worden. Een ruiter heeft eigenlijk te veel invloed op hoe het paard loopt. Zoveel dat een wetenschappelijk onderzoek moeilijk is.

Aan Wageningen Universiteit doet Patricia de Coq momenteel onderzoek naar paard-ruiter interacties. Ze heeft het zadel bekeken en daar een drukpad onder gelegd, zodat de invloed op de rug bekeken kan worden. Daar komt uit dat doorzitten minder belastend is voor de paardenrug dan lichtrijden. En dat terwijl de praktijk eigenlijk het tegenovergestelde bewijst.

TS vraagt naar wetenschappelijke artikelen over paarden. Maar daar kom je amper bij. Die artikelen zijn eigendom van de tijdschriften waar ze in geplaatst zijn en die laten ze niet zomaar zien. Als je trouwens student bent (zoals ik) dan kan je er vaak via de bibliotheek van je universiteit wel bij komen. Maar denk dan niet dat het dan makkelijk vinden (en al helemaal niet makkelijk lezen) is...

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: onafhankelijk onderz. rug paard/leeftijd paard/bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 15:41

Sijs, ik snap je punt. Ik heb inmiddels ook gemerkt dat veel onderzoeksgegevens niet toegankelijk zijn.
Maar in een aantal gevallen kun je wel conclusies en besprekingen van onderzoek vinden en ik weet dat er mensen zijn met interessante links, en ondanks het feit dat er zoveel verschillende manieren van rijden zijn, zijn er toch ook meetbare onderzoeksresultaten mbt onderzoek paarden/gedrag/inwerking/bewegingsapparaat etc. waar je je voordeel bij kunt doen of die simpelweg interessant zijn
Lijkt me best een poging waard.

Ik heb in het verleden ook een boeiend rapport gelezen over interactie mens/paard, maar kan dat momenteel helaas niet vinden.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:46

Leuk onderwerp ik lees ook mee!

Ben wel nieuwsgierig Sijs:

Sijs15 schreef:
Aan Wageningen Universiteit doet Patricia de Coq momenteel onderzoek naar paard-ruiter interacties. Ze heeft het zadel bekeken en daar een drukpad onder gelegd, zodat de invloed op de rug bekeken kan worden. Daar komt uit dat doorzitten minder belastend is voor de paardenrug dan lichtrijden. En dat terwijl de praktijk eigenlijk het tegenovergestelde bewijst.


Hoe heeft zich dit in de praktijk dan bewezen eigenlijk?

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 15:49

troi schreef:
Leuk onderwerp ik lees ook mee!

Ben wel nieuwsgierig Sijs:

Sijs15 schreef:
Aan Wageningen Universiteit doet Patricia de Coq momenteel onderzoek naar paard-ruiter interacties. Ze heeft het zadel bekeken en daar een drukpad onder gelegd, zodat de invloed op de rug bekeken kan worden. Daar komt uit dat doorzitten minder belastend is voor de paardenrug dan lichtrijden. En dat terwijl de praktijk eigenlijk het tegenovergestelde bewijst.


Hoe heeft zich dit in de praktijk dan bewezen eigenlijk?



Ben ik dan ook benieuwd naar

Sijs15
Berichten: 461
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:54

Hmm... Waar ik op doelde is dat mijn oude instructeur aanraadde op een jong paard nog niet door te zitten, maar te blijven lichtrijden om de rug te ontlasten... Ookwel: Ik heb dat heel enthousiast opgeschreven, maar niet echt over achterliggende gedachten nagedacht :).

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: onafhankelijk onderz. rug paard/leeftijd paard/bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:56

OK, je bedoeld dus dat dit tegen de heersende overtuiging ingaat. Duidelijk.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: onafhankelijk onderz. rug paard/leeftijd paard/bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:02

Ik kan er over mee praten. Zo zou ik graag een onderzoek willen inzien over het bit-gebruik maar wat ik vind is eigenlijk allemaal niet wetenschappelijk onderbouwd. Ik ga dus ook mee zoeken. :j

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: onafhankelijk onderz. rug paard/leeftijd paard/bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 16:09

sijs... ik snap wat je bedoelt. Is, denk ik , ook een menselijke neiging. Maar ik denk dat het onderzoek toch waardevol is en ben geneigd om ondanks de heersende overtuiging (ja, die had ik ook) ervan uit te gaan dat het onderzoek klopt. Dat is juist het boeiende, denk ik... het feit dat je soms voor verrassende conclusies komt.

Magda... kijk even naar de twee links van hilary die ik heb geplaatst. Betreft bitgebruik.
Meer links zijn evengoed welkom

Hier nog eentje over emoties
http://www.contextualise.com/articles/p ... -for-both/

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: onafhankelijk onderz. rug paard/leeftijd paard/bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:10

Ik was ze ondertussen aan het lezen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:42

Op www.bitloospaardrijden.info staan diverse onderzoeken wat betreft bit, gebit en mond, verzameld op deze pagina:
http://www.bitloospaardrijden.info/onderzoeken.htm.

De meeste pagina's zijn samenvattingen van onderzoeken, maar er zijn ook enkele originele onderzoeken te vinden. De url's hiervan staan erbij vermeld en kun je dus lezen. Bijvoorbeeld deze:

* Mondzweren bij paarden: http://www.bitloospaardrijden.info/mondzweren.htm
* N.a.v. archeologische onderzoeken: gebitslijtage en botschade door bitgebruik: http://www.bitloospaardrijden.info/gebitslijtage.htm
* Geen onderzoek maar een handleiding voor VA's DA's over operatieve verwijdering van ontstoken botvlies (botwoekeringen) van de onderkaak (periostitis mandibulare) veroorzaakt door beschadigingen door het bit: http://www.ivis.org/proceedings/aaep/20 ... 000458.pdf

Een link naar de onderzoeken van Dr. Hilary M. Clayton, voorzien van videofilmpjes, staat daar ook bij.

Verder staat er nog leesvoer op http://www.bitloospaardrijden.info/websites.htm onder het kopje 'Lectuur en onderzoeken'.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 17:29

Met dank aan een forumlid van een ander forum:

http://cvm.msu.edu/research/research-ce ... roceedings

http://cvm.msu.edu/research/research-ce ... 07-present

http://cvm.msu.edu/research/research-ce ... ry-clayton

bij deze ff scrollen naar 'bitten' metingen van clayton met berekening natuurkundige berekening teugeldruk

home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitloostouwhoofdstel/html/nl/vergelijk_nl.html


Heb het zelf allemaal nog niet gelezen hoor.
Bedankt Joviban voor je bijdrage

Volgens mij kunnen de geinteresseerden de komende winteravonden wel vooruit :+ :D

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 18:16

Sijs15 schreef:
Aan Wageningen Universiteit doet Patricia de Coq momenteel onderzoek naar paard-ruiter interacties. Ze heeft het zadel bekeken en daar een drukpad onder gelegd, zodat de invloed op de rug bekeken kan worden. Daar komt uit dat doorzitten minder belastend is voor de paardenrug dan lichtrijden. E.


Vergeten te vragen... heb je daar een link van? Dan kan die ook in dit topic.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:02

Sijs15 schreef:
Aan Wageningen Universiteit doet Patricia de Coq momenteel onderzoek naar paard-ruiter interacties. Ze heeft het zadel bekeken en daar een drukpad onder gelegd, zodat de invloed op de rug bekeken kan worden. Daar komt uit dat doorzitten minder belastend is voor de paardenrug dan lichtrijden. En dat terwijl de praktijk eigenlijk het tegenovergestelde bewijst.

Dat heeft er mee te maken dat mensen lichtrijden als sta-zit en dus actief gaan staan en zich 'laten ploffen'. Als je actief gaat zitten en je op laat gooien, zou je een heel ander effect krijgen, vermoed ik.

Maar dat ter info. ;) Het is niet mijn bedoeling discussies te ontketenen.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 02:34

liljebo schreef:
Tja... zoiets heb ik ook gehoord, maar ik vind het jammer dat daar niet gewoon wat meer over bekend is... Is dat zo en zo ja waarom, bv.
En idd... heeft het alleen betrekking op sportpaarden of op het paard in het algemeen.

Ik las onlangs ook in een topic met algemeen nieuws hier op bokt nav welzijnsmonitor dat de gemiddelde leeftijd van paarden omlaag gaat, het aantal blessures stijgt (dierenklinieken) en dat het te maken heeft met fokbeleid, gevraagde prestaties in de sport en te vroeg te veel verlangen van een paard.Volgens mij noemde een minister dat, maar ben het ff kwijt... Maar ook hier weer geen link naar onderzoek die dat daadwerkelijk kan aantonen, voor zover ik dat weet.



Stel dat de gemiddelde leeftijd 7 jaar is en stel dat dit onderzoek uitgevoerd is door een paardnverzekeraar dan gaat dat als volgt:

Jou paard welke je aangeschaft hebt voor de sport, staat bij hun te boek als sportpaard. Wil jij geld zien als je paard niet meer in de sport kan dan hebben hun de leeftijd van je paard en waarvoor die geschikt is. Stel dat er in 1 jaar tijd 2 paarden van 12, 1 paard 5, 3 paarden van 6 en nog eens 10 paarden van 7 afgekeurd worden door de verzekering brengt dit je op de volgende rekening: 12+12+5+6+6+6+7+7+7+7+7+7+7+7+7+7=117 jaar 117 jaar delen door 16 paarden=7,3125 jaar het gemiddelde. Dus Een gemiddelde kan heel erg vertekenen. Als dit onderzoek echt door hun is uitgevoerd dan zal het alleen over sportpaarden gaan.

Wat betreft de link fokkerij-blessures, denk ik dat gezond verstand heel duidelijk is. Welk bewegingsapparaate stopt het eerst bij te dikke mensen? Juist de benen, er is eens een man geweest als die zou gaan lopen zou hij zijn enkels breken. Denk je nu eens in dat we een paard hebben van 700 kilo(want de paarden worden tegenwoordig ook steeds groter gefokt, vanwege de toename van lange mensen) en hier zetten we 4 lucifer houtjes onder. Dan breken die toch eerder dan wanneer we er 4 boomstammen onderzetten? 700 kilo delen door 4 benen is 175 kilo belasting per been, bij een paard dat zijn gewicht evenredig verdeeld. Fries paarden stamboek laat dit heel duidelijk zien. Sinds hun begonnen zijn met de trend van het fokken van een fries sportpaard zijn daar de peesblessures flink gestegen. Daar hoef je geen onderzoek voor te doen of dit klopt, ga maar eens in je buurt kijken bij paarden met peesblessures.

Ik denk persoonlijk dat het ook gewoon een stukje logisch nadenken moet zijn en niet alles op een bewijs gebasseerd moet zijn. Er is ook bewezen dat als je een veulen afentoe laat springen tot zijn 3de hij zijn springmanieren heel goed ontwikkeld, is dit dan ook meteen goed voor het paard? Geen idee, maar dat lijkt mij niet.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: onafhankelijk onderz. rug paard/leeftijd paard/bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 08:00

daffie... je hebt natuurlijk gelijk.
Maar goed... op dit moment, in dit topic, wil ik graag wel gegevens van onderzoeken verzamelen. Omdat een gedegen onafhankelijk onderzoek toch feiten aan het licht brengt die misschien soms met gezond verstand te verklaren zijn en soms toch weer een net ander beeld geven dan verwacht.

Ik neem aan dat eerder genoemde minister (was het een minister die dat zei?) wellicht idd vanuit eigen mening te werk is gegaan. In dat geval is er dus geen onderzoek geweest en momenteel hier niet relevant.

Verzekeringsonderzoek valt wellicht niet onder onafhankelijk onderzoek.
Je krijgt natuurlijk altijd met gemiddelden te maken. Soms tellen bij de berekeningen nog andere factoren mee. Daar ontkom je nooit aan bij een onderzoek. Maar als bv zou blijken dat het gemiddelde sportpaard op 7 jarige leeftijd richting slacht gaat, zegt dat natuurlijk wel eea, ook al zitten daar 18 jarige tussen. Er zitten dan ook bv 3 jarige tussen.
Maar voor het goede beeld zou je dan moeten weten welke leeftijdsmarge is aangehouden (tussen 3 en 18 of tussen 0 en 20 e.d.), of het alleen om de verzekerde paarden gaat, en zou je een gelijke toets onder de recreatiepaarden moeten houden. En dan zou een goede omschrijving 'sportpaard' 'recreatiepaard' erin moeten staan. En dan zit je natuurlijk nog met de vraag, wat is een sportpaard? Een draver of renpaard is ook een sportpaard, maar komen hier in zweden iig vaak vrij vroeg bij de slacht omdat de markt van afgewerkte dravers een overschot toont.
Kortom.... zou wel leuk zijn om het onderzoek in te zien en te kijken wat er nu precies is onderzocht. En dan kun je eigenlijk pas de conclusie trekken of je daar iets mee kunt

Hippologic.. mede daarom is een link wel leuk. Eerlijk gezegd verwacht ik dat ze wel ervaren ruiters hebben gebruikt en geen ruiters die in het zadel ploffen.
Maar goed... ik kan het best fout hebben.

Krista

Berichten: 1187
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: onafhankelijk onderz. rug paard/leeftijd paard/bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:03

Laatst in de Bit wel een artikel over o.a. het effect van het rijden te paard op eventueel de beenzetting. Zowiezo een zeer interessant systeem denk ik: Pegasus Stride System. De link die er bij stond: www.hoelooptmijnpaard.nl

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:13

Krista:
Mooie site, jammer alleen van de makers dat het nog niet duidelijk is uitgewerkt.
Maar wellicht is het met hun hulp goed uit te lichten wat veranderingen voor een effect hebben op een paard.
Ik zou ze best een onderzoek willen laten doen bij mijn paarden, ga ze gewoon een mail sturen en vragen voor meer info.
Zou je dat samen doen met de drukpunten van het zadel, denk ik dat je mooi kan zien wanneer met welk zadel een ruiter zijn paard het minst in de weg zit.
Jammer is het alleen dat dat denk ik alleen per combinatie mogelijk is, daar iedereen anders zit en elk paard andere bewegingen heeft.
Al denk ik dat je met genoeg combinaties wel een hoop leuke info krijgt.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:14

er ging iets fout, sorry