Oorkleur bruin paard, litteken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Oorkleur bruin paard, litteken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 20:54

Klinkt misschien heel raar, maar welke kleur heeft de huid van de oren van een bruin paard? Dat hoort toch zwart te zijn?

Ik heb sinds een maand een pony uit Portugal die al vanaf het begin heel paniekerig is bij zijn oren, mag er niet aankomen en anders raakt hij helemaal in paniek. Vandaag viel het me op dat hij witte, onregelmatige plekken in zijn oorschelp heeft te zitten waar geen/weinig haargroeit. Dit is gewoon zijn huid..

Nu begin ik een beetje mijn twijfels te krijgen over die witte plekken in combinatie met zijn paniek bij zijn oren.

_Pleasure_

Re: Oorkleur bruin paard, litteken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:55

zouden het pigmentvlekken kunnen zijn?? Heb je er een foto van?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:58

Je bedoelt niet het binnenoor??? De schelp zelf is in principe zwart, maar verder naar binnen kan de huid heel goed gewoon wit zijn.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:59

Geen beestjes? Oormijt?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 21:06

Het zit echt in de oor aan de binnenkant. De rest is zwart, voor zover ik kon zien, maar in het midden was een grote witte vlek waar geen haar opgroeit.

Heb geenbeestjes gezien, maar het is door zijn paniekerigheid wel moelijk om nauwkeurig te kijken.

Het lijkt precies op pigmentvlekken, dat rafelige aan de buitenkant. Alleen twijfel ik dus omdat het in combinatie is met zijn angst. Littekens kunnen ook pigmentloos worden, namelijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:10

Sja, een paard kan ook vitiligo krijgen, of een gewone aangeboren pigmentvlek...

Met een foto kunnen we misschien wat meer, maar is volgens mij wel wat lastig ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:11

Lijkt mij dat als een oor littekens door drukking/klem zetten vertoont dat die binnen en buiten moeten zitten?

Marcha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:24

Is het geen schimmeltje?
De paarden waar ik mee gewerkt heb in Portugal hadden die ook zo af en toe, wij smeerde er verlopen olie op en dan was het al snel weg. Die hadden het ook echt alleen in de oren, hoe het kwam en wat het precies is weten wij ook niet, maar wel hoe we er vanaf komen. :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:26

Dat wat jij bedoelt is denk ik weer iets anders. Ik weet ook niet wat het is, heb je daar nog een andere oplossing voor dan verlopen olie? Dat ga ik niet gebruiken nl. :P

Voor de TS, zou je toch eens kunnen proberen een foto te maken?

Marcha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:46

Nee helaas, was er ook geen fan, maar alle andere dingen werkte niet. Was keus tussen twee kwade helaas.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:47

Als je er niet gerust op bent, dan zou ik de dierenarts laten komen. Hij kan je pony licht sederen, zodat de oren (en die witte plekken) goed te bekijken zijn. Misschien is het een vaag litteken, of een huidaandoening die pijnlijk is en wat de angst bij hem kan verklaren.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:33

Geen idee, het kan van alles zijn, maar ja, de haren van je paard worden ook wit als er wonden zijn geweest. Het komt wel voor. Heeft ie altijd vrij rondgedarteld in Portugal?

Kopschuwheid kan zo ontzettend veel oorzaken hebben. Ik zou niet meteen roepen dat het littekens zijn. Foto zou handig zijn, maar zeker moeilijk?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 17:56

Nee, kan inderdaad overal van komen, maar aangezien het die combinatie was schrok ik toch wel.

Hij lijkt er verder weinig last avan te hebben, hoofstel omdoen is soms nog een probleem.

Denk alleen niet dat we er ooit achter zullen komen, maar goed.