Ik lees hier op Bokt allerlei topics ook over kinderen. En ik zie overal kinderen van verschillende leeftijd rijden en les hebben en soms al eigen pony's hebben.
Nu heb ik zelf een zoon van 8 en een dochter van 5. Wij hebben een eigen Fries. Vanwege de lich beperking van zoon hebben wij het onderwerp paardrijden besproken met fysiotherapeuten en ons is aangeraden rustig aan te doen. Voorald e draf is een boosdoener voor de heupen en rug, dus we stappen vooral en zo min mogelijk draf. EN zeker de duur van de "lesjes" is kort.
Zoonlief krijgt nu les van mij op onze Fries, maar dat is nog simpel stapwerk en wat sturen en zitwerk. (we bouwen het rustig op). Hij rift ong een half uur en heeft nu (aand e longe) 2 drafjes gemaakt van 10 stappen.
Dochter rijdt eens per week/ 2 weken op onze Fries aan de longe, hooguit een kwartier, daarbij draaft en galoppeert ze ook. Zij durft veel meer dan broer. Zij doet dan ong 4 drafjes en 4 galopjes. Nu is zij dus nog erg jong, maar heeft al een superzit (ben jaloers!!) en kan de hulpen goed doorgeven (super gevoelig paardje...

Wij (man en ik) hadden van de week dus een gesprekje over wanneer men nu een pony voor de kinderen koopt. Op dit moment is onze mening dat:
Beide kids een goede basis kunnen leren op ons eigen paard.
En dat bij gebleken geschiktheid/ interesse van dochter er wellicht op termijn (als ze 7/8 is) een eigen pony voor haar komt.
Dan is zij fysiek een stuk rijper en kan zij de pony beter aan. En miss dat we haar dan eerst op een amnege/ kamp op les doen voor een goede basis.
(Zoon kan op Fries blijven rijden, groeit er steeds meer "in" qua lengte. Dua zal wellicht tegen die tijd te groot zijn voor B/C pony van zus. hem doen we geen plezier emt manegelessen, dus wellicht les op onze eigen Fries tegen die tijd)
Maar wij waren toch wel benieuwd naar de ervaring/ mening van paardrijdend Nederland, dus daarom hier een polletje.
Graag als je gestemd hebt horen we ook je motivatie (en welke ervaring je er zelf mee hebt. En evt tips voor onze situatie)
Wij zijn benieuwd
Oja... Ik ben er even vanuit gegaan dat je gewoon over de financiele middelen bezit om een pony aan te schaffen en te onderhouden.