Contract voor bijrijdster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Contract voor bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 20:37

Op ben opzoek naar een nieuwe bijrijdster, en ik heb een aantal kanidaten die binnenkort komen proefrijden.

Nu wil ik door (hele) slechte ervaringen in het verleden graag een contractje hebben met mijn nieuwe bijrijdster waarin we eventjes wat afspraken vastleggen. Wat ik er graag in wil hebben

-Minimaal 1 en maximaal 3 keer per week rijden
-Minimaal 1x per maand 1 uur les bij mijn instructrice
-Altijd een cap op met rijden
-Altijd peesbeschermers om
-Niet langer rijden dan redelijkerwijs gevraagd kan worden van het paard
-Niet vaker dan 1x per week springen

-Niets knippen aan mijn paard

-Spullen na gebruik netjes weer opbergen
-Melding maken als spullen kapot zijn
-Lokatie van de kastsleutel niet verder vertellen

-Niet zonder toestemming van het terrein af (hetzij onder het zadel, hetzij aan de hand)
-Niet alleen met het paard van het terrein af
-Geen vreemden laten rijden zonder toestemming
-Bij uitzonderlijke gebeurtenissen altijd eigenaar bellen (wondjes, gevallen etc)

Ik wil dit graag samenvatten tot een net contractje, wat ik door mijn nieuwe bijrijdster/bijrijder en mezelf kan laten ondertekenen en eventueel door zijn/haar ouders (in geval van minderjarigheid).

Heeft iemand hier een voorbeeld van?

Akhal_Teke

Re: Contract voor bijrijstder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:38

Heb ik wel ja

Vjestagirl

Re: Contract voor bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 20:43

*grinnikt* wil je die dan ook posten?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:46

Klinken idd als allemaal dingen die je van een verzorgster verlangt.
Mijn vraag; wat wil je doen dan als ze zich er niet aan houdt?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 20:48

zodiacje schreef:

Dan kan ik haar erop wijzen dat ze het getekend heeft, dus dat ze het wist, en dan kan ik ook vragen waarom ze het niet doet. Terwijl ik eerder bij mondelinge afspraken te horen kreeg 'dat wist ik niet' of 'dat had je helemaal niet gezegd'.

En ik ben (denk ik) niet onredelijk, maar ik wil gewoon zeker weten dat er goed voor mijn paard gezorgd wordt...

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:49

zodiacje schreef:

ja vraag ik me ook af.. want wettelijk gezien kan je er niks mee (volgens mij)
maar zo'n contract lijkt me ook wel handig..
Laatst bijgewerkt door nikitabanana op 31-08-10 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:50

Ik weet enkel hoe ik foto's hierop moet krijgen. Een Word document..??? not a clue

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:51

Akhal_Teke schreef:
Ik weet enkel hoe ik foto's hierop moet krijgen. Een Word document..??? not a clue

als het een word document is dan de tekst kopieren en hierheen plakken..
Laatst bijgewerkt door nikitabanana op 31-08-10 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:51

Akhal_Teke schreef:

Gewoon de tekst kopiëren en in het topic plakken?

Klinkt wel als een goed contractje TS. :j

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:52

Nou dat is een flinke lap tekst hoor.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:52

tekst kopieren en hier plakken :D
Plak je het in een klein lettertype ;)

Vjestagirl, dat wist ik niet kan je hiermee idd goed voorkomen, dat is wel slim :j
Je vraagt ook heel logische dingen maar ik vraag mij wel af hoe een bijrijdster gaat reageren op een dergelijk contract.
Mijn stalgenoot heeft aardig wat gedoe gehad met bijrijdsters die "niet wisten" dat ze niet mochten galopperen en dat soort dingen meer, wat dat betreft is het wel slim om het zo aan te pakken :j

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:53

volgens mij heb je net zelf al een redelijk leuk contractje neergezet. Alleen even de naam van de toekomstige bijrijder erbij, jouw naam en riumte voor 2 handtekeningen en klaar is kees. Ik zet in mijn contracten er ook altijd even bij dat alles op eigen risico gebeurt en dat ze een wa verzekering moeten hebben.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:53

Ik had trouwens ook in het contract het telefoonnummer van de veearts en DA gezet en dat mocht er iets heel ernstigs zijn zij direct de DA inschakelde ipv eerst mij te bellen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 20:56

Ik wil ook helemaal niet vervelend zijn, en het contractje zou er ook echt niet zijn om de bijrijster te pesten. Maar k heb zulke slechte ervaringen (er had iemand al 3x op mijn paard gereden en gesprongen EN er stonden foto's van online voor dat ik uberhoubt te horen kreeg dat ze mee was geweest bijvoorbeeld) dat ik het gewoon voor mezelf als een soort van houvast wil hebben. Daarbij is 1 van de meiden ook pas 15 en wil ik ook een beetje voorkomen dat mijn paard een atractie wordt waar alle vriendinnen een rondje op doen. En het lijkt me lekker voor haar en haar ouders om te weten waar ze aan begint.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:57

moonsparkle schreef:
Ik had trouwens ook in het contract het telefoonnummer van de veearts en DA gezet en dat mocht er iets heel ernstigs zijn zij direct de DA inschakelde ipv eerst mij te bellen.

Oeh, totdat zij iets ernstig vind en jij moet gaan betalen voor slechts het consult omdat er eigenlijk niets aan de hand was...
Ik heb een lijst van nummers van paardenvriendinnen hangen die ik hiermee vertrouw, voor als ik niet op zou nemen.

TS, ik denk even met je mee of er nog iets mist.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:59

Ik denk dat het een heel goed idee is. Zo is het voor de bijrijder ook duidelijk wat je wel en niet wilt.

moonsparkle

zodiacje schreef:
moonsparkle schreef:

Oeh, totdat zij iets ernstig vind en jij moet gaan betalen voor slechts het consult omdat er eigenlijk niets aan de hand was...
Ik heb een lijst van nummers van paardenvriendinnen hangen die ik hiermee vertrouw, voor als ik niet op zou nemen.

Zij had wel ook de ervaring met eigen paarden dus dan ga ik ervan uit dat ze het best in kan schatten of bij twijfel zou overleggen met stalgenoten of de staleigenaar.

Rhendera

nikitabanana schreef:
ja vraag ik me ook af.. want wettelijk gezien kan je er niks mee (volgens mij)
maar zo'n contract lijkt me ook wel handig..

Neehoor, contract is bindend. Mits er handtekeningen onder staan.
Gaat het nu echt mis, en de TS kan aantonen dat de verzorgster dingen niet (of juist wel)
gedaan heeft, en zou ze er echt kwaad mee willen, kan ze met dat contract een rechtzaak aanspannen.

(tenminste zo loopt het als t goed is ook met ieder ander contract ;) )

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:00

Ik vind zo'n contract ook helemaal niet raar hoor. :n

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:06

Evt dat het rijden op eigen risico is. Ben hier ook met een contractje bezig en zet het er ook in. Mijn verzekering zegt dat dat gewoon geldig is. Maar goed dat is hier in DLD, is weer een verschil.
Verder als er spullen kapot gaan die echt heel duur zijn (zadel) of als ze dingen kapot maken met opzet of hele domme dingen doen dat je flinke dierenarts rekening krijgt voor je paard.
Normaal maak ik daar nooit problemen van, heb meerdere keren gehad dat ik na een buitenrit van een bijrijdster de DA kon bellen, en dat kan altijd gebeuren. Maar 1 deed echt hele domme dingen wat ze ook zonder mijn toestemming deed en toen heb ik de kosten op haar verhaald.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 21:06

zodiacje schreef:
moonsparkle schreef:

Nummer van de DA en de hoefsmid hangen op mijn kast, de staleigenaar mag beslissingen nemen, mijn ouders mogen beslissingen nemen en mijn stalgenoten mogen altijd helpen denken en eventueel beslissingen nemen...

En mijn vorige bijrijdster mocht ook beslissingen nemen, k heb liever dat ze n keer te veel bellen dan te weinig. Ik ga er ook vanuit dat een bijrijdster zelf het verschil ziet tussen een noodgeval en iets wat eventjes kan wachten.

Ook wil ik er iets in opnemen van een opzeg termijn van een maand van beide kanten, maar waarin de eigenaar altijd het recht heeft het contract met onmiddelijke ingang te verbreken als zij dat nodig acht.

Oftewel: als ik erachterkom dat ze toch alleen is wezen buiten rijden bijvoorbeeld, dat ik dan het contract kan verbreken.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:30

Indien je bijrijdster minderjarig is, laat een wettelijk vertegenwoordiger ook even meetekenen ;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:22

Ik ben echt al jaaaaaaaaaaaaren bijrijdster (20 jaar) en ik vind het hele lijstje wat je hebt opgesteld eigenlijk heel normaal. Ik vind dat het voldoende zou moeten zijn om mee te delen aan je nieuwe bijrijdster (geef aan dat je haar je 'huisregeltjes' uitrijkt). Om het echt te laten ondertekenen vind ik een beetje overbodig en ook niet erg zinvol omdat je er juridisch niets mee kunt.
Maar helemaal niet gek om dit gewoon uit te rijken hoor!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 16:37

Brendaaaa schreef:
Ik ben echt al jaaaaaaaaaaaaren bijrijdster (20 jaar) en ik vind het hele lijstje wat je hebt opgesteld eigenlijk heel normaal. Ik vind dat het voldoende zou moeten zijn om mee te delen aan je nieuwe bijrijdster (geef aan dat je haar je 'huisregeltjes' uitrijkt). Om het echt te laten ondertekenen vind ik een beetje overbodig en ook niet erg zinvol omdat je er juridisch niets mee kunt.
Maar helemaal niet gek om dit gewoon uit te rijken hoor!

Ik wil het haar juist laten ondertekenen om te voorkomen dat ik straks weer een 'datwissiknie' krijg. Mijn vorige bijrijdster was een absolute engel, een geschenk uit de hemel, maar daarvoor heb ik echt hele slechte ervaringen met bijrijdsters, en ik wil gewoon zeker weten dat ik iets heb om op terug te grijpen als straks blijkt dat er toch weer dingen anders gaan dan dat ik het hebben wil.

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:47

Als je zo'n contract opsteld, moet je ook voorwaarden aan je eisen verbinden; wat zijn de consequenties als de regels overtreden worden?

Ik zou als ik het jou was gewoon alle regels mailen of op papier zetten, ik zie geen meerwaarde om er echt een contract van te maken en het je bijrijdster te laten ondertekenen.