Trailer opknappen/verbouwen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Emuline

Trailer opknappen/verbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 22:36

Ik ben met een project begonnen, een veewagen omtoveren tot een shetlandertrailer.

Ik heb een oude veewagen, deze ga ik omtoveren naar een ponytrailer.
hier moet een shetlander is, en 2 meter hoog. dus gaat heel erg ruim en makkelijker passen!
Nu was mijn vraag:
wat voor materiaal zouden jullie gebruiken voor de zijwanden?
hij word namelijk helemaal gestript en opgebouwd.
en welk materiaal zou er geschikt zijn om de achterklep/voorklep te maken?

en wat zijn jullie ervaringen met wat voor vloer?
ik wil heel graag een gietvloer, maar als een gelijmde rubberen mat die dicht gekit zijn ook goed is, is dat natuurlijk een goedkopere oplossing.

Hieronder volgen de foto's van hoe hij er nú uit ziet!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog meer tips/ideeen/suggesties zijn meer dan welkom!
fotos van andere zelf gemaakte trailer/onderdelen zijn ook meer dan welkom!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:20

Ik zou beginnen met het onderstel in het zinkbad te gooien, evenals de opbouw.
vervolgens maak je de wanden van betonplex en de bodem van watervast multiplex. De rubber mat leg je er los in, elke andere oplossing is voor wanna-bees in deze context.
De platen maak je op maat, inkl alle benodige gaten. Zet alles in de hufterproof lak, dus auto- of botenlak (zeewaardige schepen!!) behalve de gecoate delen van het betonplex; dus wel alle gaten en kopse kanten!
Daarna monteer je alles af met RVS bouten en moeren, waarbij je nylon ringen tussen het verzinkte staal en de RVS ringen doet.
Vervang de volledige elektrische installatie, waarbij je de kabel met ty-raps aan het stalen chassis monteert, NIET AAN DE HOUTEN BODEM!!!!

Zie hier het recept voor een onverwoestbare trailer.

Emuline

Re: Trailer opknappen/verbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 21:01

het onderstel wil ik eigenlijk niet aan komen, volgens de eigenaar is deze is een badje geweest van anti-roest blabla. geen idee wat voor eentje.
maar daar hoefde ik me geen zorgen over te maken.

ik heb ook de tip gekregen om de zijwanden van gewone multiplex te maken, en dit in botenlak te zetten, dit omdat het vochtafstotend was en een beschermde taak heeft. dit zou sterk genoeg zijn.
en het is meer als de helft goedkoper?
maar waarom de rubberen mat er los in? heeft dat een speciale reden?
En wat voor advies geeft u voor laadklep? waarvan moet ik dat maken?
Ik wil de trailer zo LICHT mogelijk hebben, aangezien die dan achter een auto kan zonder er een rijbewijs BE voor nodig is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:11

Je kunt gewone multiplex gebruiken en die degelijk in de hufterproof lak zetten.
De rubbermat leg je er los in, zodat de houten bodem altijd kan drogen na gebruik (de mat haal je eruit of zet je opzij)

Zit er een reminrichting op de wagen? Zo niet (daar lijkt het op) mag de trailer maximaal 750kg wegen, inkl lading. Ik geef je niet veel kans dat dat gaat lukken. Check dat voordat je allerlei materialen aangschaft, die dan zinloos blijken.

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 21:17

hij is op dit moment 620 kilo.
en er moet een shetlander in.
maar hoe moet ik het dan regelen om een reminrichting te plaatsen, en moet ik hem dan laten keuren bij de rdw?

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:22

Als hij boven de 750 kg komt (incl lading) moet hij volgens mij eigen kenteken (en dus ook gekeurd worden bij RDW) (en heb je BE rijbewijs nodig)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:27

Citaat:
Zit er een reminrichting op de wagen? Zo niet (daar lijkt het op) mag de trailer maximaal 750kg wegen, inkl lading. Ik geef je niet veel kans dat dat gaat lukken. Check dat voordat je allerlei materialen aangschaft, die dan zinloos blijken.

dit blijkt volgens de site van de RDW niet te kloppen...

Het is namelijk zo ( zoals het mij ook is uitgelegd door de RDW):

Je mag rijden met een aanhanger achter je auto met een B rijbewijs, als:

1. Je aanhanger incl inhoud niet zwaarder weegt dan 750 kg.
2. Het ledig gewicht plus het maximaal laadgewicht van je trailer minder is dan het gewicht van je auto.
daarbij moet er rekening gehouden worden dat de totaal van trailer en auto niet meer dan 3500 kg is.

stel dat de trailer van de TS dadelijk ook weer 620 kg weegt, dan zal de eerste optie denk ik ook wel komen te vervallen.
maar de tweede optie zou nog mogelijk zijn.
stel ledig gewicht is weer 620 kg. en dan het maximaal laadgewicht (dat staat op de papieren) laten we zeggen 400 kg dan zit je op 1020 kg. dan heb je een auto nodig die dus tussen de 1025 en 2480 kg weegt, dan mag je er dus wel mee rijden..
dus het ligt aan het maximaal laadgewicht van de trailer en het gewicht van de auto van ts of zij wel of niet mag rijden met de trailer...

EDIT: eventueel is het ook nog mogelijk om bij de RDW de trailer terug te laten keuren in maximaal laadgewicht, zodat je er alsnog mee kunt rijden met B rijbewijs.

eigen kenteken geld volgens mij alleen voor aanhangers, met een ledig gewicht hoger dan 750 kg, en al dan niet dubbelassig

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:29

Emuline schreef:
hij is op dit moment 620 kilo.
en er moet een shetlander in.
maar hoe moet ik het dan regelen om een reminrichting te plaatsen, en moet ik hem dan laten keuren bij de rdw?

Een reminrichting regelen betekent in dit geval een nieuwe as plaatsen. De wagen moet vervolgens door de RDW worden gekeurd en jij moet aantonen dat de trailer het opgegeven laadvermogen kan hebben. Vergeet dat traject dus maar, ga je zeer waarschijnlijk niet redden. Wil je het proberen, overleg dan op voorhand met de RDW wat ze willen zien en laat dat schriftelijk vastleggen.

750 - 620 = 130kg laadvermogen. Klein shetje heb jij..........

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:30

zo simpel ligt het dus niet...
even makkelijk uitgedrukt, je mag wel meer dan 750 kg wegen, als je maar een zware auto hebt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:32

keshia schreef:
zo simpel ligt het dus niet...
even makkelijk uitgedrukt, je mag wel meer dan 750 kg wegen, als je maar een zware auto hebt!

We hebben het hier over een aanhanger. ding heeft geen remmen DUS TMM = 750kg, de rest doet niet ter zake!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:39

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/documenten-en-publicaties/brochures/2006/11/09/aanhangwagens-en-caravans-trekken-2006.html

hier staat letterlijk vermeld dat de aanhanger niet meer dan 750 kg mag wegen TENZIJ!!!!!!!!!!!!!!
de twee redenen die ik net noemde... hier staat echter niets vermeld over het wel of niet geremd zijn van de wagen...
het kan ook wel een beetje minder hoor IKKE

ook staat er trouwens bij de algemene misverstanden dat het wel of niet BE rijbewijs nodig hebben los staat van het wel of niet geremd zijn van de aanhanger!
of het aantal assen, of het wel of niet scharen van de vooras...

dus alles lijkt er toch op te wijzen, dat ik toch een beetje gelijk had :o

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 21:44

max. toelaatbaar gewicht van auto. + max toelaatbaar gewicht trailer mag niet meer dan 3500.

max. toelaatbaar gewicht van trailer mag niet groter zijn dan het ledig gewicht van de auto.

dit zijn de regels.
maar daar gaat het niet om. het gaat puur om het laten keuren bij de rdw.
maar dat vergeet ik maar.
maar dan moet ik een trailer hebben, volgens de gewichten van de auto mag het toelaatbaar gewicht van de trailer niet meer zijn dan 1000 kilo! waar vind ik die????? voor weinig!

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 21:46

keshia schreef:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/documenten-en-publicaties/brochures/2006/11/09/aanhangwagens-en-caravans-trekken-2006.html

hier staat letterlijk vermeld dat de aanhanger niet meer dan 750 kg mag wegen TENZIJ!!!!!!!!!!!!!!
de twee redenen die ik net noemde... hier staat echter niets vermeld over het wel of niet geremd zijn van de wagen...
het kan ook wel een beetje minder hoor IKKE

ook staat er trouwens bij de algemene misverstanden dat het wel of niet BE rijbewijs nodig hebben los staat van het wel of niet geremd zijn van de aanhanger!
of het aantal assen, of het wel of niet scharen van de vooras...

dus alles lijkt er toch op te wijzen, dat ik toch een beetje gelijk had :o

nee de aanhanger moet boven de 750 kilo, een reminrichting hebben!
geremd, of een hulpkoppeling tot 1500 kilo.
maar dit zijn geen makkelijke oplossingen, omdat je daar je auto ook moet voor aanpassen.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:49

misschien is dat wel mogelijk met je eigen trailer... als je zorgt dat de trailer niet te zwaar word... laten we zeggen dat je er een aantal kg af haalt, en uit komt op 600 kg, dan zou je je trailer terug kunnen laten keuren voor minder laadvermogen, met een shet heb je 400 kg niet nodig neem ik aan...
dan zou het dus wel kunnen,...
mocht je de trailer dan weer verkopen, hoeven die mensen alleen het kentekenbewijs maar op te sturen, en dan kunnen ze het terug laten zetten op het orginele gewicht ( zonder keuren)
nu zul je wel je trailer moeten laten keuren omdat je het een en ander gaat veranderen aan je trailer... anders had dat ook zonder te keuren terug gezet kunnen worden in gewicht staat er vermeld op de site

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:56

keshia schreef:
misschien is dat wel mogelijk met je eigen trailer... als je zorgt dat de trailer niet te zwaar word... laten we zeggen dat je er een aantal kg af haalt, en uit komt op 600 kg, dan zou je je trailer terug kunnen laten keuren voor minder laadvermogen, met een shet heb je 400 kg niet nodig neem ik aan...
dan zou het dus wel kunnen,...
mocht je de trailer dan weer verkopen, hoeven die mensen alleen het kentekenbewijs maar op te sturen, en dan kunnen ze het terug laten zetten op het orginele gewicht ( zonder keuren)
nu zul je wel je trailer moeten laten keuren omdat je het een en ander gaat veranderen aan je trailer... anders had dat ook zonder te keuren terug gezet kunnen worden in gewicht staat er vermeld op de site

Ding heeft niet eens een kenteken, hoe wil je dan in godsnaam een kenteken opsturen??
Je zwamt een leuk eind heen, maar je hebt geen flauw idee waar je over praat! Deze trailer mag max 750kg wegen, dus mag je ALTIJD met deze trailer en rijbewijs B rijden.

Dus nee, je hebt geen gelijk, je haalt er zaken bij die totaal NIET ter zake doen en daarmee het hele verhaal onnodig onduidelijk maken! Gelukkig heeft TS haar kennis beter op orde.....

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 22:20

oke, daarom vind ik dus, voor alle aanhangers heb je een BE rijbewijs voor nodig!

om dit soort misverstanden te voorkomen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:24

Emuline schreef:
oke, daarom vind ik dus, voor alle aanhangers heb je een BE rijbewijs voor nodig!

om dit soort misverstanden te voorkomen.

Hoezo? Jij stelt gewoon een vraag over een trailer. Daar is niks mis mee en het heeft ook niks met rijbewijzen uit te staan. wanneer iemand gewoon leest en antwoord geeft op de vraag, gebeurt er niks.
Wanneer mensen er vanalles omheen gaan verzinnen, omdat ze wel klokken hebben gehoort, maar geen benul hebben dat daar klepels bij horen, dan krijg je deze onzin.

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 22:33

hahaja ... dat krijg je dan zeker ja.
ik heb een opknap trailertje op het oog. mag ik met mijn E rijbewijs mee rijden. maar er staat 'opknapper' bij.
wat zou hier mis mee zijn?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:41

Emuline schreef:
ik heb een opknap trailertje op het oog. mag ik met mijn E rijbewijs mee rijden. maar er staat 'opknapper' bij.

Alles, tenzij het tegendeel is bewezen :D
Maar, als de prijs laag genoeg is, so what?
Ik heb een nieuwe Westfalia staan, uit 1984, voor 3500euro. Ding is volledig gestript en opnieuw opgebouwd. Ding is beter dan toen ie uit de fabriek kwam.

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 22:45

dus u zegt doen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:52

Emuline schreef:
dus u zegt doen?

nou ja, dat ligt natuurlijk aan de staat van de wagen. Wanneer het ijzerwerk en de assen goed zijn en de prijs laag genoeg, dan kun je het doen. Opnieuw opbouwen zal je een slorige 2500 euro kosten, afhankelijk van de staat, maar dan heb je wel een nieuwe trailer, die zich kan meten aan alles wat in de showroom staat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:56

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 07:21

heb reactie terug gehad van de aanbieder van de veewagen,
de wagen heeft eventjes stil gestaan,
koppeling is goed, ijzer is goed,
bodem is niet rot, ligt een dikke rubberen mat in (controleer het wel)
rijden met de trailer gaat goed zowel vol als leeg,
er zijn wel een paar panelen die vervangen moeten worden, voornamelijk aan de voorkant,
en een kwarst verf heeft hij nodig (dat had ik al gezien op de foto). En dat was het.
Hij heeft eigen kenteken, en is te laden tot 1088, dus ik mag met mijn auto er mee rijden met mijn rijbewijs B! Is dat niet geweldig!

dat is te doen toch? makkelijker dan die andere veewagen!
ik check hem dan toch helemaal. ook onderkant.
me vriend heeft auto garage, en heeft dus een brug, kan die daar mooi op, en kunnen we de remmen, ed ook controleren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:05

ikke schreef:
Emuline schreef:

Alles, tenzij het tegendeel is bewezen :D
Maar, als de prijs laag genoeg is, so what?
Ik heb een nieuwe Westfalia staan, uit 1984, voor 3500euro. Ding is volledig gestript en opnieuw opgebouwd. Ding is beter dan toen ie uit de fabriek kwam.

ikke...zou ik jou een vraag mogen stellen per PB?
Jij weet zoveel van trailers af,dus misschien heb jij antwoordt op mijn vraag? :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:46

geerke schreef:
ikke...zou ik jou een vraag mogen stellen per PB?
Jij weet zoveel van trailers af,dus misschien heb jij antwoordt op mijn vraag? :o

Je hebt 50% kans, ik weet het wel of ik weet het niet......... }>