Stalenoot wil paard overdag niet op weide hebben. Probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Stalenoot wil paard overdag niet op weide hebben. Probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 10:38

Zelf heb ik drie paarden en een paard van vriendin als pensionpaard staan, die ik op 2 stukken land kan laten staan. Een stuk land heeft stallen, paddock, en weiden en aan de overkant van de straat pacht ik nog een grote weide. Ik heb de paarden dus nu op de grote weide staan en wil ze daar tot eind deze week laten staan, zodat ze tijdens mijn vakantie gebruik kunnen maken van de weiden rondom stal, omdat ik liever niet heb, dat tijdens mijn afwezigheid mensen met paarden op en neer lopen. Zeker ook omdat ik een nieuw jong paard heb staan, die net in de kudde is geintegreerd en de paarden op het land lekker de ruimte hebben elkaar uit de weg te gaan. Ook wil ik niet dat andere mensen met het jonge paard op en neer lopen, omdat hij nog een duveltje is en soms erg dominant. Op de grote weide is nog meer dan genoeg gras, heb net een nieuw stuk geopend en de bomen zorgen voor schaduw, waar de paarden kunnen staan. Er is water en ja het is warm en de paarden eten overdag bijna niet, maar zijn daardoor s'nachts actiever. Nu wil mijn vriendin, die haar paard bij mij in pension heeft perse dat ik overdag de paarden bij stal zet, zodat ze daar kunnen schuilen, ook omdat ze zegt dat haar Fries last heeft van de hitte. Hij heeft een stofallergie en heeft inderdaad sneller last van de hitte, maar daar heb ik op de weide niets van gemerkt, omdat ook hij de schaduw staat. Ja, van de hitte hebben ze allemaal last, maar dan staan ze in de schaduw, ook haar Fries. Voor mij is het geen doen en s'ochtens en s'avonds met 4 paarden heen en terug te lopen. Ik heb eend rukke fulltime baan. Ik heb mijn vriendin medegedeeld, dat ik dat niet doe. Toen zei ze, dat ze erop stond, dat ik overdag haar Fries heen en terug breng. Zaterdag heb ik dat 1x gedaan, met als resultaat, dat haar Fries constant in de zon stond naar de anderen te roepen en de andere 3 op de grote weide zijn gaan rennen. Heb mijn vriendin medegedeeld, dat ik de kudde niet uit elkaar heb willen staan. Toen is ze me begonnen aan te schreeuwen, dat dit paardenmishandeling is, ze me voor de rechter haalt, als haar Fries iets overkomt en ze sowieso teveel moet doen. Ik heb hierover eens nagedacht. Het is een zelfverzorgingsstal: Ze betaalt 130 euro exclusief hooi/krachtvoer (grote stallen bij ons zijn 350 euro per maand met hal, hooi en krachtvoer, woon in Duitsland is vergelijkbaar met randstadgebied, waar ik woon). Ze komt 4x per week en ik doe doordeweek de paarden altijd s'ochtens inclusief 2 kruiwagens mest afhalen en voeren. Ik vraag mijn vriendin ook altijd 2 kruiwagens van de weide te halen en alle 4 paarden te voeren, als ze er is, die 4x per week. Ik vervoer het voer en regel alles. Ik vind het een beetje onaardig wat ze zegt en wil eigenlijk bedenken of ik haar nog langer als stalgenoot wil hebben. Ze vindt alles te veel, maar het blijft natuurlijk wel een zelfverzorgingsstal. Wat zouden jullie me adviseren

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:42

Met haar om de tafel gaan zitten en proberen om e.e.a. uit te praten. (zou ook wel leuk zijn als je vriendschap hier niet onder lijdt)
Jij bent wel de eigenaar van t pension en ik vind dat je dan ook recht hebt om de regels te bepalen.
Heb je toen ze kwam geen overeenkomst/ stalregels opgesteld? Anders zou ik dat alsnog doen.
Vind ze het niets heeft ze de keuze om elders te gaan staan of zich naar de regels te schikken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:46

Niet toegeven. Je hebt gelijk dat je de kudde niet uit elkaar wil halen. Ze hebben schaduw en water en dat is goed genoeg voor jouw paarden en dus ook voor haar paard.
Geef bij haar aan dat je dit soort onzin niet pikt en dat het jouw stal blijft en dat als ze nogmaals dreigt met zulke dingen haar spullen kan pakken.
Heb je trouwens wel iets zwart op wit staan. Iets van een contract? Zo niet, dan even nu regelen zodat alles duidelijk is.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:47

Je zegt het zelf al: het is beter dat die vriendin niet langer bij jou op stal blijft. Het is een zelfverzorgingsstal maar toch eist ze van jou dat jij de paarden verzet op een door haar gekozen moment, 2 keer per dag nog wel. Als ze echt wil dat haar paard zo vaak verzet wordt moet ze het zelf komen doen. Bovendien is ze zo te horen heel eisend en onvriendelijk naar jou toe. Als ze vindt dat haar deel van het werk bij jullie op stal teveel wordt, is het misschien sowieso beter dat ze een vol- of halfpension stal neemt.
De situatie is duidelijk scheef gegroeid. Tijd om conclusies te trekken.

Ikima

Re: Stalenoot wil paard overdag niet op weide hebben. Probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:52

Als een vriendin zo tegen mij tekeer gaat dan ben ik er snel mee klaar. Ze kan kiezen, of op jou manier, of een andere stal gaan zoeken. Zo te lezen doe jij toch al het meeste werk.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:54

Nou is heel simpel lijkt mij.
Jij doet zoals jij vind dat je het moet doen en is zij het er niet mee eens dan gewoon aangeven dat de keuze vrij staat een andere stal te zoeken.
En ja de vriendschap zal dan wel over zijn,maarja that's life!
Zowiezo dat aanschreeuwen zou mij niet aanstaan en lekker wieberen dan,gaat ze maar een andere vriendin aanklagen voor dierenmishandeling en dreigen met voor de rechter slepen,lekkere vriendin!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:57

mijn mening?
jij bent de stalhoudster en jij bepaald, of je moet hele rare eisen hebben ,wat ik nu niet vind.

en als zij zich daar niet in kan vinden moet ze maar wat anders zoeken of het idd zelf komen doen.

ik sta ook prive en wij doen het in overleg, ze belde mij net nog hoe het weer word en wat we met de paarden moeten doen
ze heeft zelf 5 paarden en 3 pensionpaarden waar ik er 1 van ben

zij bepaald de regels maar betrekt ons daar wel in
maar rare eisen hoeven wij niet mee aan te komen, ze doet erg veel voor onze paarden oa maskers om en af inspuiten voor vliegen
1 staat apart maar wel naast de anderen in de wei
en 3 gaan er op stal s`nachts 1 van haar de mijne en nog 1 omdat deze revalideren

ben je het niet eens met haar en kom je er met praten niet uit dan kan je wat anders zoeken,heel simpel!

wij hebben geen schaduw in de wei, ik ga daarom zelf op heetst van de dag grazen in de schaduw op de dijk,binnen zetten is helemaal geen optie bij ons omdat we de stallen in de kas hebben.

je moet regels opstellen ,jammer dat het zo niet gaat met een vriendin , het is niet anders.

hopelijk komen jullie er nog uit.
Laatst bijgewerkt door mirgino op 12-07-10 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:58

Heel simpel: Jouw stal, jouw regels! Gewoon op je strepen gaan staan en als dit haar niet zint, moet ze op zoek naar iets anders :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 13:14

Ik heb een vergelijkbare situatie hier aan huis. Ook ik werk op basis van kale stalling met gedeelde verzorging. 2 eigen paarden en 2 pensionpaarden.
Ik splits de groep liever ook niet op, hier vanwege de beschikbaarheid van paddock met schuilstal voor alle paarden en vrij heen en weer kunnen lopen tusssen paddock/bak en land. Opsplitsen geeft dan ook extra onrust voor de achterblijver.
Het werk wordt zo eerlijk mogelijk verdeeld, en doe ook dingen extra wanneer dat nodig is (insprayen, dekens wisselen, een keer extra voeren, draden omwissselen, hooi of strooisel inkopen/ophalen) Als ze dingen wil die jou met veel extra werk opzadelen, dan moet moet ze het zelf maar regelen. En daarbij woont ze niet naast de paarden, dus ziet ze nu niet hoe onrustig haar paard wordt als hij gescheiden wordt van de rest, en dat het dier daar meer last van heeft, dan van de warmte.
Als ze dat wil moet ze het zelf maar doen en dan een tijdje blijven om te zien hoe dat gaat. Als jij het gewoon niet ziet zitten, dan is dat jou recht en wil ze het anders dan moet zze maar een ander plekje zoeken. Te keer gaan tegen jou is in elk geval niet gepast. En zou ik ook niet accepteren. Ik zou haar op dat gedrag aanspreken op een rustig moment. Een excuus is het minste wat ze zou moeten doen, en vind ze dat ze in haar recht staat, dan kun je haar beter vragen een andere stalling te zoeken...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:50

Ik had jaren geleden een ´vriendin´ met fjord bij mij op het land staan die ook haar eigen regels maakte. Ik praat twee keer en geef dan ook gelijk waarschuwingen en dan mag je wat anders zoeken. Jouw paarden lopen nu door de hitte te scheuren en te rennen omdat haar paard weg is. Lekker gezond voor jouw paarden. Een pittig gesprek voeren en anders gewoon wegsturen. Succes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:52

Het is jouw terrein , 3 paarden zijn van jou , je matst haar door haar er een paardje bij te laten zetten tegen een prettig tarief.

Het is logisch dat je die 4 dan samen houdt , want anders wordt het teveel gedoe. Als ze overdag fris water en schaduw hebben op de wei en de beestjes staan daar rustig wat te lummelen in goede harmonie , dan zorg je prima voor de paarden +:)+

Om dan 1 paard apart te gaan zetten is natuurlijk niet zo handig , inderdaad omdat ze dan juist druk en oververhit worden.

Maar al zouden ze gewoon allemaal rustig blijven dan nog is het niet aan jou om haar paard een speciale behandeling te geven , tenzij je dit zelf aangeboden hebt of dit samen afgesproken hebt.

Als je voorheen duidelijk hebt afgesproken dat het op basis van zelfverzorging is dan vraag ik me af hoe ze het überhaupt in haar botte kop haalt dat jij met haar paard zou moeten gaan zeulen ?

Ik zou zulk prinsessen-gedrag echt niet tolereren , laat ze ergens anders onrust gaan schoppen en gaan commanderen !

Het paard kan meedraaien met jouw paarden en als ze wat extra's wil dan zal ze het zelf moeten doen , maar dan nog alleen als jij het hiermee eens bent want het is immers jouw terrein met jouw regels , en alle andere paarden zijn van jou.

Als jij wilt dat ze samen staan omdat ze anders te druk worden dan heb je een prima reden. Dan kan zij kiezen of delen hoor : zich aan jouw regels houden en blij zijn met haar plekje , of lekker ophoepelen naar een plekje waar ze beter op haar plaats is :P

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 08:30

Bedankt voor jullie advies! Ik ga binnen de komende met haar aan tafel zitten en een goed gesprek voeren. Ik wil inderdaad de kudde bij elkaar houden en heb inderdaad geen zin dat iemand ervoor zorgt dat er onrust in de kudde komt. Ik moet inderdaad duidelijk communiceren, dat ze zich aan mijn regels moet houden en anders inderdaad iets anders kan gaan zoeken. Mij gaat het erom, dat de paarden het goed hebben en een aard alleen gaat tegen mijn gevoel in.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:47

Je 'vriendin' heeft i.i.g. voor wat betreft waar jij jouw paarden zet helemaal niets te eisen. Zal ff lekker worden, zeg, op jóuw stal. Je hebt geprobeerd haar tegemoet te komen door alleen haar paard bij de stal te laten staan en toen is gebleken dat dat niet werkt.

De keuze is dus heel simpel: ofwel ze voegt zich naar jouw beweidingsbeleid, waar m.i. helemaal niets mis mee is, ofwel staat het haar vrij te vertrekken en te kijken of ze het elders beter krijgt. Ben benieuwd hoe lang het duurt eer ze met hangende pootjes terugkomt.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:51

En dan ook nog een paard met stofallergie binnen willen hebben 8)7

Geeft al aan hoeveel verstand ze er van heeft.

Hou je ons op de hoogte van hoe het gesprek is verlopen? Ik ben wel benieuwd eigenlijk. Al denk ik dat ze het beste kan verkassen. Als iemand zo tegen mij tekeer zou gaan -zéker een vriendin- dan is het al snel over en uit. :wave:

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:59

ik heb zelf ook een pensionstal,en ik heb weleens een meid even apart genomen,omdat sommigen gewoon van je VERWACHTEN dat je bepaalde dingen doet.ik heb tegen die meid gezegt, als je zelf vrij bent kun je gewoon je eigen paard doen,moet je aan het werk wil ik het wel doen.en ik kreeg toen ook een behoorlijke grote mond van haar,ik heb toen gewoon gezegt dat ze anders maar een andere stalling moest gaan zoeken als ze hier niet meer tevreden is.en ze is er nog steeds.
wat ik hier mee wil zeggen,er zijn gewoon regels en daar moeten ze zich aan houden,die heb je overal.
gewoon zelf baas blijven,en met gewoon eerst even praten proberen kom je al een heel eind.niet!! dan opdonderen.

CCEC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:24

Het is jouw stal. Jij doet niets fout en als haar het niet bevalt moet zij maar weg gaan.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:35

Is er geen mogelijkheid dat de paarden zelf naar de stallen kunnen wandelen als ze het warm krijgen? En als ze anders zulke hoge eisen stelt voorstellen dat ze het zelf gaat doen. Ziet ze mss meteen waarom je er niet aan wil? Hier staan er ook 3 paarden de hele dag buiten in de volle zon hoor. En ik hoor ze echt niet klagen.
Maar als zij zegt dat haar paard er last van heeft, moet je haar eens vragen waar ze dat op baseert? Mss dat er dan weer een gewoon gesprek gevoerd kan worden en anders zou ik haar ook ter overweging geven om om te kijken naar een stal waar ze meer voor haar kunnen betekenen. Vriendschap is geven en nemen hè?

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:48

Ik heb ook zo'n klant gehad en na 3.5 jaar ellende denk ik nu : opgeruimd staat netjes.... Zoek het lekker zelf uit. Voor een dubbeltje op de eerste rang..... Gelukkig heeft ze in al haar wijsheid bedacht dat haar paard (of zij ) elders gelukkiger zou worden.... Hoop dat het ze goed gaat....

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 11:59

Idefix4: bij de grote weide kunnen ze niet naar de stal, want er is een weg ertussen. Het extra land heb ik nodig, want rondom de stal is te weinig gras.

Morgen avond spreek ik mijn stalgenote en zal haar nog eens vragen, waarop zij het baseert, dat haar paard het slecht gaat. Zelf zal ik mijn mening geven, dat haar paard het alleen niet goed gaat. Haar paard staat nu weer bij mijn paarden op de weide en dat gaat gewoon goed. Indien het haar niet aanstaat, zal ik haar natuurlijk de vrijheid van stal te veranderen

_Fleurtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:59

Ik ben van mening dat "die vriendin" (?!) in haar handjes mag knijpen!
Als ik jou was, zou ik inderdaad nog 1 keer een gesprek met haar aangaan, uitleggen wat jouw regels zijn en waarom.
En tsja, als ze het ergens anders beter kan krijgen ---> toedeloe!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:03

Mootje schreef:
Heel simpel: Jouw stal, jouw regels! Gewoon op je strepen gaan staan en als dit haar niet zint, moet ze op zoek naar iets anders :j

Helemaal mee eens!!!

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:12

Zij (jouw stalgenoot) kiest er zelf voor om bij jou te gaan staan.
Als het haar niet voldoet, is het aan haar om een stal te zoeken die wel aan haar eisen voldoet.
Succes met "het" gesprek.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:14

Niet elke stalgenoot is een geschikte stalgenoot. Ik heb er zelf 1 op mijn stal, maar gelukkig geen klagen (integendeel :-)). Goed selecteren van tevoren kan problemen voorkomen (maar niet alle).

Als ik het hele verhaal lees gaat het bottom-line om de warmte. Maar haar Fries staat in de schaduw in het land, dus ze heeft geen argument (elk paard in NL heeft het nu warm). Ik zou haar vragen om een goed argument, want dit is er geen. En de stofallergie is juist een reden om het paard buiten te houden. Maar haar gedrag zou voor mij een gegronde reden zijn om meteen de stalling te beeindigen, zo hoe je je niet te laten behandelen terwijl jij alles doet om de kudde te laten gedijen door er verstandig mee bezig te zijn.

Ik zou echt niet verder willen met iemand die zo uitvalt. Tenzij ze enorm haar excuses aanbiedt. Uit zichzelf. Met een dikke bos bloemen! :-) Voor haar een ander, die jouw inspanningen wel waardeert en respecteert. Ik zou geen gesprek met haar voeren enkel meedelen dat ze kan gaan, en waarom. Grote kans dat ze het ergens anders slechter gaat treffen dan bij jou (weiland zonder schaduw, minder buiten, enz.). Maar dat zou ik haar weer niet zeggen, dat moet ze zelf maar bedenken.