Hongarije,maar mijn paarden moeten mee!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trekruiter

Hongarije,maar mijn paarden moeten mee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 21:59

Eerstdaags ga ik in de provincie Bacs-Ciscun,in Csatalja,tussen Mohacs en Baja ,starten met een B&B,in combinatie met ruitertrektochten.
Daar aanwezig zijn er reeds 8 paarden,nl, 6 x Nonius en 2x Lippizaners.
Graag had ik mijn eigen paarden-Homber-Duitse draver;en Maya-Selle Francais-;meegenomen.
Weet er iemand of er mensen zijn die hieromtrent ervaring hebben,betreffende de export naar Hongarije.
Of misschien wel mensen die paarden importeren uit Hongarije,en die leeg oprijden,en misschien mijn paarden kunnen meenemen?
Alvast bedankt,Trekruiter,Dirk

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:14

pieteritus

Re: Hongarije,maar mijn paarden moeten mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:03

Heb je zelf geen trailer waarin je ze kan vervoeren?
Je heb voor export een vergunning nodig, welke je via de keuringsdienst van Waren kan verkrijgen.
Bel je DA eens, die kunnen vast en zeker verder helpen.
Mocht je geen eigen vervoer hebben, dan kijk eens bij BSS paardentransporten, zij vervoeren volgens mij door heel Europa.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:58

Wat wil je nou? Je paarden ophalen of een verkooppraatje houden voor hoe mooi Hongarije is?

Naar huis rijden, papierwerk in orde maken, trailer aankoppelen en weer terugrijden.
Overnachting geregeld hebben voor onderweg voor jezelf en je paarden. Zo moeilijk is dat toch niet?

lipicai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 06:34

Inderdaad Is BSS transport één van de transporteurs die professioneel paarden vervoeren van en naar Hongarije. Zelf vervoeren is ook een optie, hebben wij ook gedaan, maar niet midden in de zomer met deze temperaturen. Houd er rekening mee dat met een trailer of vrachtwagen het een reis is van ongeveer 28 uur en met deze warmte niet echt prettig voor de paarden. De huidige temperaturen hier in Hongarije zijn boven de dertig graden en dit houdt aan tot eind augustus.

Even iets heel anders. Heb je overigens een idee hoe je twee paarden hier gaan acclimatiseren? Nederland en Hongarije hebben twee hele verschillende klimaten en dat zal zeker door de paarden ervaren gaan worden.
Wij hebben hier ervaring mee, doordat we verschillende paarden uit Nederland over hebben gekregen.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 23:34

lipicai schreef:
Inderdaad Is BSS transport één van de transporteurs die professioneel paarden vervoeren van en naar Hongarije. Zelf vervoeren is ook een optie, hebben wij ook gedaan, maar niet midden in de zomer met deze temperaturen. Houd er rekening mee dat met een trailer of vrachtwagen het een reis is van ongeveer 28 uur en met deze warmte niet echt prettig voor de paarden. De huidige temperaturen hier in Hongarije zijn boven de dertig graden en dit houdt aan tot eind augustus.

Even iets heel anders. Heb je overigens een idee hoe je twee paarden hier gaan acclimatiseren? Nederland en Hongarije hebben twee hele verschillende klimaten en dat zal zeker door de paarden ervaren gaan worden.
Wij hebben hier ervaring mee, doordat we verschillende paarden uit Nederland over hebben gekregen.

Juist terug,en temperatuur in belgie blijkt hoger geweest te zijn,dan in HU.
Ben vanmorgen 03 huur District7/ budapest vertrokken,en t'was 1520 km,zelfs met airco in de wagen ,zeker geen pretje.
Zowel Maya als Homber hebben internationale sportcariere achter de rug,en zijn temperatuurverschillen wel gewoon.
Zijn internationale paspoorten en chips en da keuring voldoende,of is er meer vereist,?
Ja,ik ga natuurlijk in deze temperaturen geen paarden vervoeren.
Zijn er verplichte quarantaine stallen onderweg?
En verplichte DA keuring,ter plaatse aangekomen?
Lipicai,waar zitten jullie ergens?

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 21:19

De oplossing is gevonden!
De paarden vertrekken met Horsetransport Vanloo uit Nokere naar Budapest.
In een volledig geairconditioneerde wagen,met rust op stops onderweg,in perfect sanitaire omstandigheden.
.
Voor vervolg,zie ;de grensgevallen:
Laatst bijgewerkt door Tanja op 13-08-10 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Commercieel deel verwijderd.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:24

trekruiter schreef:
,in perfect sanitaire omstandigheden.

Voor paarden? :))

Fijn dat de oplossing gevonden is, en ben benieuwd naar het verloop van jullie in Hongarije.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 11:20

De grensgevallen -hk- De Huiskamer.

lipicai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:45

Er zijn geen verplichte quarantaine stallen onderweg en ook geen verplichte DA keuring bij aankomst.
Het is wel handig als je zo snel mogelijk een geschikte DA zoekt, bij jouw in de buurt voor het geval er één nodig is. Want onze ervaring is, dat als er nog geen contact is geweest en bij nood een DA noodzakelijk is, men niet snel komen zal. Aan de andere kant als de DA weet dat je "buitenlander" bent, kunnen ze je meer in rekening brengen dan normaal (is mijn ervaring).
Wij wonen hier (in West-Hongarije) nu 6 jaar en hebben inmiddels een aardig beeld van de vergoedingen die de verschillende DA vragen.

Zo ie zo duurt het ongeveer één jaar voordat een paard aan zijn nieuwe omgeving is gewend en zich heeft aangepast. Een verhuizing naar een ander klimaat en paarden op leeftijd hebben daar langer voor nodig en neem maar gerust het dubbele qua tijd. Vooral de vele insecten hier in de zomer kunnen een enorme overgang zijn en de strenge en koude winters. Bij ons werden alle uit Nederland geïmporteerde paarden de eerste winters verkouden en ontwikkelde een onvoldoende wintervacht, waardoor het onder dek zetten noodzakelijk werd. Een ander paard, wat oorspronkelijk uit deze regio kwam en via Nederland na een aantal jaren weer terugkeerde naar zijn geboortegrond, knapte helemaal op toen hij weer "thuis" was.
Niet alleen het klimaat is anders, maar ook de samenstelling van het gras en hooi.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 10:42

Lipicai,
Wat de temperatuur betreft,
Het is wel zo dat ik in Bacs-ciscun op de zelfde noorderbreedte van De middelandse zee zit,en ik heb vernomen dat in de winter de gemiddelde nachttemperatuur -10 gr is,maar( dat tegen 09hr s'morgens het terug +2gr, is.
Ik vermoed dat jij niet ver van de Oostenrijkse grens zit,waarschijnlijk in de streek van Gijor,en daar heb je inderdaad heel strenge winters.
Ik ben sowieso gewoon van de paarden overnacht binnen te zetten(18h-010h).
Denk niet echt van de winter bang te zijn,maar zomer temperatuur is tot 35gr en dat zijn we in Belgie dan weer niet gewoon.
Bregt de dazen-bol-val oplossing wat betreft niet alleen dazen,maar ook andere insecten?
Hebt U daar eventueel ervaring mee?
Da is al gecontacteerd,dank zij jou tip,waarvoor dank,ik ben net terug van de verhuis.
Nu eerst volgende week zaterdag in het huwelijksbootje treden,en dan zijn we op 18/8/2010 ervandoor ,richting Hu.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 20:32

De plannen zijn veranderd!
We gaan ivm de kostptijs nu toch zelf de paarden vervoeren.
Weet er iemand onderweg stopplaatsen?
Reisroute,Koln,Regensburg,Passau,Wien,Budapest.
dbv,
Dirk&Françoise

lipicai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:01

Wij zitten 70 km van de Oostenrijkse grens. De temperaturen zijn hier in de zomer en in de winter niet de uiterste van het land. Maar gemiddelde nachttemperatuur van -10 graden in de winter is echt niet realistisch. Afgelopen winter is het drie maanden winter geweest, met bijna drie maanden sneeuw en minimum temperaturen van meestal tegen de -15 graden. Overdag om 9.00 uur nog steeds -7 graden. Prima weer als de zon schijnt en er geen sneeuwstorm is. Vooral buiten de steden en op het platteland kan het kouder zijn. Maar we hebben ook nachttemperaturen van -25 ervaren en dan blijft het overdag ook slechts -17 graden.
In de zomer is het warm, dat klopt! Het stikt hier ook van de dazen en vele grotere stekers, die ik niet met de blote hand "dood" durf te meppen. We hebben één donker bruin paard en zij is voor de dazen het aantrekkingspunt in de wei. Onze paarden staan hier onder vliegen/exceemdekens en dat scheelt een hoop. Maar rijden kunnen we hier niet in de hele erge warmte, zonder dat de paarden stapel worden van de insecten.
Wij hebben de paarden destijds niet van de wagen gehaald, maar wel diverse stops ingelast. Om de 8 uur moeten ze water aangeboden krijgen (als ze drinken willen). En er moet een routeschema opgesteld worden en een logboek, voor als u aangehouden wordt. Zodat er overlegt kan worden hoe er gereden wordt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:14

Moderatoropmerking:
Commercieel deel verwijderd, aanbevelingen voor een te starten bedrijf hoort in een topic op EA-CO Blijf aub ontopic en vooorkom zo een sanctie. Meer offtopic berichten zullen weer verwijderd worden.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 23:21

Lipicai,
Ben er door omstandigheden 5 dagen tussenuit geweest,en heb je antwoordt enkel in de gekuiste versie kunnen lezen.
Wil je me de rest per pb zenden,aub.

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:38

Ik wil dit topic en jullie graag blijven volgen, of via PB. Ben namelijk zelf ook bezig om definitief te vertrekken naar hongarije, met mijn paarden. Sta wel nog helemaal aan het begin, idee en plannen zijn er, nu de rest nog :). Zou graag leren van andermans 'fouten' en tips zijn altijd handig.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 04:09

Verdere exploten ivm dit avontuur zijn te volgen via;De grensgevallen;HK;de huiskamer.