De perfecte rijbak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardjuh

De perfecte rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 11:27

Hallo mensen

(geen idee of dit hier hoort)

Mijn vriend en ik willen graag een rijbak maken, Maar weten niet wat we hier van moeten verlangen.
Ik heb hier een paddock, gedraineerd en met geel zand erop, deze staat voor de toekomstige paardenstallen en kan ik ze zo in doen als ik even stallen aan het uitmesten moet ofzo. Ideaal!

Maar deze paddock is echter te klein om te rijden.
Daarom willen we ook nog een paardrijbak.
Ik heb ervaring met rot rijbakken,, die drijfnat waren of gewoonweg niet te rijden zijn door zware bodem of rijbak van 20 bij 10.
waar je aangaloppeerd en vervolgens al in de volgende bocht zit.. gevolg is dat paarden naar binnen gaan lopen.. Oplossing, zodra een stuur en rem erop zat gingen we buitenrijden..

Vraag aan jullie:

Welke afmeting is het beste? (ik hoef geen wedstrijd bak, heb recreatie haffies en 1 sport maar nog geen 1 onder zadel)
Wat ik erin wil doen = vrijspringen, Longeren, rijden en als paddock gebruiken als weiland geinjecteerd is of dergelijke.
Wij laten hem zobiezo draineren, maar hoeveel buizen moeten er dan in dat hij goed droog is na een regenbui.?
En welke bodemvulling?
En welke omheining en hoe hoog?

Alvast bedankt!

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:32

20x40 misschien wat breder.
Om de 3 meter is voldoende denk ik.
Agterberg als je het geld heb ;) Anders misschien een goeie zand bodem, moet je gewoon een offerte laten maken.
Als omheining zou ik of eerst wat gras, dan schrikdraad, of een houten omheining die schuin staat. Hoe hoog hangt van jou paarden af, heb je eentje die denkt dat ie Opium is, dan denk ik toch richting de 1.80 (hoogste wat zonder vergunning mag). Ook met de jonge zou het wat handiger zijn om een vrij hoge te hebben, zodat je je in ieder geval geen zorgen hoeft te maken dat ie eruit springt.

paardjuh

Re: De perfecte rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 13:08

Heb 1 pittige haf, en 1 rustige haf, maar hoe ze beide zijn met inrijden is een verassing!(A)

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:52

ik zou dan 20x40 doen of idd iets breder.
ik zou geen cocos doen dat is zo weg als je veel rijd.
palen om de 2.5 of 3 meter.
omheining zou ik wel scheef doen en de hoogte rond de 1.60 tot 1.80.

verder gewoon een beetje rond kijken en vragen
Laatst bijgewerkt door askazita op 06-07-10 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:00

Belangrijk is de ondergrond van de toekomstige bak.
Ik raad aan om verschillende offertes te laten doen, ook van de dure, om zo meer info te krijgen.

Wij hebben besloten om de bak zo te laten, omdat een nieuwe bodem te duur zou zijn (+20.000) en een nieuwe goedkopere bodem geen garantie zou geven op verbetering.
Met heftige regen hebben wij dus plassen in de bak. Zomers lost dit snel op, maar swinters kan dit erg vervelend zijn.
Wel hebben we een stapmolen gekocht en deze voldoet prima om de paarden te laten bewegen als de bak zo nat is en rijden we gewoon wat vaker naar een binnenbak.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:52

RUI-->TAO

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:59

Mijn man werkt bij een bedrijf dat rijbakken aanlegt.
Drainage om de 2 à 3 meter op 75 cm diepte. Let bij de drainage op dat de buizen gemakkelijk door te spuiten zijn. Op de drainage styrrmull (zorgt dat de buizen niet dichtslibben met zand) hieroverheen M6 zand. Over de kleilaag gronddoek, liefst uit één stuk. Om goedkoper uit te zijn kun je gebruikt doek op MP vinden. Over het gronddoek 20 cm. M6 zand. Op deze manier heb je een perfecte bak die goed waterdoorlatend is.
Ideale afmeting is 20 x 40. Je wilt de bak ook als paddock gebruiken, in dat geval kun je beter geen gronddoek gebruiken. Door het remmen etc. komt dit tzt naar boven. In plaats van M6 zand kun je ook op MP kijken voor bijv. een bakvulling van zand met all-weather-tuft. Vaak wordt dit redelijk goedkoop aangeboden en is de kwaliteit nog prima. Succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 03:06

Omheining heb je niet per sé nodig.

Bij offertes: zeg niet dat je zand zoekt voor een rijbak, zeg gewoon dat je zand zoekt klaar! Scheelt nogal in het prijskaartje :+

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 08:45

Wij hebben een rijbak van 20 x 30m.
Voldoet prima als je alleen rijdt.

Er ligt drainage in en zand met geopad.
En "gewoon" zand voldoet niet altijd. Als het te fijn is werkt het niet, ook de vorm van de korrel maakt wel degelijk uit en kan een losse mulle bak veroorzaken.
Het is dus wél belangrijk om te zeggen dat het voor een bak is!!!

En een goede bak kost nu eenmaal geld....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 08:46

Onze bak komt bij van Doorn uit Soest vandaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:27

Neen. Eerst zoek je uit welk zand je moet en alle ander gerief.

En daarna ga je gewoon offertes vragen voor dat zand zonder te zeggen dat je er een bak van gaat maken, eventueel als ze het moeten komen brengen en aanleggen kun je nog zeggen waarvoor het dient... scheelt echt.

Cheyenne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:10

Maar als je niet zegt dat het voor een bak is, is de kans groot dat je niet het zand krijgt wat je zoekt! het mag dan wel veel goedkoper zijn ofzoo, maar waarschijnlijk ook vaak nat, of dat het heel zwaar loopt!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:04

poes: wat wil je liever: goedkoop kl*tezand waar je paard zich inverstapt, wat mul wordt en niet te rijden is. óf wat duurder zand wat wél geschikt is voor een buitenbak en waardoor je geen blessures oploopt.

Geloof me, heb bij een boer gestaan die altijd de goedkoopste k*tzooi in de bak gooide.... buiten eventueel puin, steentjes etc was de bak 9 van de 10 keer niet te rijden omdat hij te zwaar werd. Bij regen 1 grote modderpoel was en bobbelig....

Geef nou maar aan waar je zand voor nodig hebt, scheelt een hoop ellende.
Dit is serieus: goedkoop = duurkoop....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:09

En geloof me dat je prima HETZELFDE zand kunt bestellen en dat ze de offerte duurder maken als je zegt dat het voor een bak is... gewoon van heel dichtbij gezien hier... ik zeg niet dat je slecht zand moet pakken, maar dus het goede zand en dan gewoon niet vermelden dat het voor paarden is...

Jeee beetje last van de warmte of zo allemaal om wat info te verwerken zeker? :D

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:15

Mee eens poes.....zeg uberhaupt dat je iets nodig hebt voor aanleg van bak, weiland oid en het prijskaartje kan er heel ander uit komen te zien voor hetzelfde product als dat je voor iets ander zegt te gebruiken:S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:22

omdat het andere soorten zand zijn ;)
Ook al ziet het er hetzelfde uit, het is anders.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:09

Maar allee van dat zand, dat heeft toch een naam, dus als je een soort zand bestelt moet dat toch kloppen neen?

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:20

Ep en vloed bakken zijn super mooi!

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:24

ik ben verwend met mijn agerberg bodems,maar ik zou nooit meer anders willen..je kan altijd rijden,geen blessures..ideaal..we hebben voorheen zelf wel eens zitten klooien met een eigen bodem,maar die was te zwaar of te nat..je kan beter iets meer geld uitgeven,daar krijg je ook kwaliteit voor.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:55

Bij ons op stal ligt er gewoon zand in de bak en dat is prima. Laat je geen dure Agerberg of Geopadbodem aanpraten als je gewoon recreatief rijdt. Dat is ontzettend duur en je hebt het echt niet nodig.

Goede drainage is imo het belangrijkste, dat is hierboven al goed uitgelegd.

20X40 is in mijn ogen toch een minimum om een beetje te kunnen dressuren. Als je hem kleiner maakt kom je al snel in de problemen met bochten maken in de galop, zeker met wat grover gebouwde en minder getrainde paarden, doordat je meer kans hebt op uitglijden als je kleine bochten moet galopperen.

marjan321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:21

Wat betreft het zand; wees er zeker van dat dit een vierkante korrelvorm heeft (anders zal het te makkelijk 'rollen' en blijf je zitten met een te zware bak) en dat het hard van structuur is; anders zul je het verpulveren waardoor je op den duur veel stof krijgt en dat er geen leem in zit waardoor je drainage verstopt kan raken.

Het probleem is dat veel zand leveranciers verschillende namen geven aan het zand dus het is echt belangrijk om hier even goed onderzoek naar te doen, en na te vragen bij verschillende leveranciers bij je in de buurt (eventueel kun je vragen om een meetrapport)!

En verder zou ik ook even nadenken over beregening van je bodem; dit is echt belangrijk als je drainage aanlegt; anders loopt het water te snel door de bodem en wordt deze niet stabiel genoeg..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:14

klopt helemaal marjan321, wij hebben de rijbaan ook nog eens enorm opgehoogd omdat we laag zitten en grondwater meteen naar bovenkomt. Dit zou resulteren in een blubberbak...
Daarnaast véél drainagepijpen aangelegd en goed zand erop.
Daarboven weer een toplaag geopad/ander zand van 10 cm.

Bak is Altijd goed, nooit mul en staat nooit water in.
Met deze aanhoudende droogte wordt de bovenlaag een beetje stoffig maar met een slang is dat zo weg.
We gaan nu beregening aanleggen 6 koppen ) 1 aan elke korte zijde , 2 aan elke langwe zijde) op de grondwaterpomp met een klok.... tja, het kost geld e ik ben deels recreatie-ruiter, deels wedstrijdruiter maar een goede bak vind ik erg belangrijk.
Vooral om blessures te voorkomen.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:11

Ik zou 20x40 doen, of ietsjes breder, verder ongeveer 1.60 hoge omheining.