Wat is de lichtste tweepaardstrailer die er is?????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Binckydenice

Berichten: 5859
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Wat is de lichtste tweepaardstrailer die er is?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 23:51

Hallo Bokkers,

Bij de meeste mensen is het drama trailer trekken denk ik wel bekend.
Maar nu is mijn vraag wat is de lichtste tweepaardtrailer die er bestaat en natuurlijk waar ik die kan vinden. Ik heb het hier over een totaal geladen gewicht van maximaal 1700 a 1800 kilo... Het liefste nog vele malen lichter natuurlijk.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik kom er niet meer uit :o

ikke20
Berichten: 7444
Geregistreerd: 31-05-06

Re: Wat is de lichtste tweepaardstrailer die er is?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 00:01

weet niet wat je precies wilt gaan vervoeren. maar je zou ook voor een 13/4de trailer kunnen gaan. hier kan je dan een tussenschot inmaken maar dat gaat dus alleen als je 2 ponys gaat vervoeren.
weet ook niet of je het doet vanwege het trekgewicht vanwege de auto maar 2 paards trailer moet je eigenlijk altijd al een 4x4 voor hebben i.v.m de kogeldruk.

Binckydenice

Berichten: 5859
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 00:04

ikke20 schreef:
weet niet wat je precies wilt gaan vervoeren. maar je zou ook voor een 13/4de trailer kunnen gaan. hier kan je dan een tussenschot inmaken maar dat gaat dus alleen als je 2 ponys gaat vervoeren.
weet ook niet of je het doet vanwege het trekgewicht vanwege de auto maar 2 paards trailer moet je eigenlijk altijd al een 4x4 voor hebben i.v.m de kogeldruk.

Het gaat mij echt om het totaal gewicht van de trailer. Dus het gewicht van de trailer samen met get maximaal te laden gewicht, het moet zo licht mogelijk wezen... Ik kan ze nu veel vinden met 2000 als gewicht maar ben opzoek naar een lichtere...
Ik heb een grote E pony en mijn vriending ook, dus moet wel een grote trailer wezen...

Alabaster

Berichten: 1160
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 00:07

Even een vraagje...waarom een zo licht mogelijke trailer ?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 00:17

Maw je wilt met een bloedlinke combinatie op pad, en jezelf en je paarden in gevaar brengen. Er verstandig :n

Vrijwel elke 2 paards trailer heeft een laadvermogen van 2000 (of meer) KG. Je zou een 2 paards terug kunnen laten keuren zodat je totaal gewicht minder wordt, maar hou er even rekening mee dat je dan wel erg richting je max gaat wat je mee kan nemen. Je laadvermogen wordt dan nl een stuk minder gemaakt, en vaak kom je dan in de problemen als je er 2 paarden op wilt vervoeren.

Waarom zou je een zo licht mogelijke combinatie willen?? Is het mss omdat de auto niet meer mag trekken?? Zo ja begin er dan niet eens aan, een auto moet die trailer inclusief die 2 paarden wel op de weg kunnen houden. Denk even als voorbeeld aan een Suzuki Alto met een 2 paards erachter, is niet echt verstandig he. Al zou die Suzuki die trailer zonder inhoud nog mogen hebben ook (de Alto mag nl 800 kg trekken) Het gewicht van de meeste 2 paards trailers.
Als de auto geen 2 ton mag trekken, niet aan beginnen. Als het gaat om het E rijbewijs, die gaan halen. Alle opties en mogelijkheden om de regels (en veiligheid) te ondermijnen gaan altijd ergens mank of heeeeel erg fout.

De lichtste trailer die ik gezien heb is overigens de Cheval Liberte. Ik heb die irl bekeken en direct afgekeurd. Wat een gammel ding is dat. Als je even schud aan de zijkant gaat de hele trailer heen en weer. Lijkt me erg fijn rijden :n

Ibbel

Berichten: 51336
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 08:04

Het gaat je dus niet om de MTM, maar om het eigen gewicht van de trailer. Want het gaat om het actuele gewicht wat je straks moet kunnen trekken. Een lager totaal laadvermogen met een zelfde eigen gewicht van de trailer maakt alleen maar dat je lichtere paarden zult moeten kopen - want ergens moet dat lagere totaal gewicht toch vandaan komen.

Je zult dus precies moeten weten wat je paarden wegen (en dat zal gezamenlijk toch al snel richting 900 kilo gaan, met twee E-ponies), en het leeg gewicht van de lichtste trailers is toch al snel 700 kilo of meer (en die dingen worden ook altijd nog geflatteerd gewogen, zonder bodem, zonder tussenschot, zonder voordeurtje, dus wat er op het kentekenbewijs staat mag je sowieso al niet van uit gaan).
Dan kan je dus in theorie uit met een auto die 1600 kilo kan trekken (en een kogeldruk mag hebben van 100 kilo, want dat is de kogeldruk van veel 2-paards). Is de kogeldruk van jouw 2-paards méér, dan zal dat iig ook de keuze van je auto bepalen.

Wat je max zou kunnen wegen (het max. laadvermogen van je trailer + plus maximale gewicht van je auto) is alleen van belang als je geen BE hebt. En als je geen BE hebt mag je never nooit niet een 2-paards trekken, omdat je altijd boven de 3,5 ton, de maximale MTM van de combinatie, uit zult komen.
Mét een BE rijbewijs maakt het geen flikker uit wat de combi kán wegen, al is het 5 ton. Bij BE geldt alleen dat wat je trekt niet meer mag zijn dan wat de auto mag. (Dat geldt bij B natuurlijk in ieder geval ook, maar daar wordt niet gewogen, maar gewoon altijd uit gegaan van dat je het max. moet kunnen trekken, en dat je auto leeg zwaarder moet zijn dan het max dat de trailer kán wegen, plus dus die 3,5 ton totaal-regel - zie de FAQ)

blackstar

Berichten: 3253
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Wat is de lichtste tweepaardstrailer die er is?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 08:18

Mijn hotra jumper weegt leeg 620 kg en mag max 2000 kilo wegen.
Staat op het kenteken.

Maar ga met bovenstaande reacties mee.

EllyC

Berichten: 8334
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Wat is de lichtste tweepaardstrailer die er is?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 08:27

Let wel op, vaak wegen de trailers op papier minder dan in de werkelijkheid.
Die van mij weegt 600 kg op papier en in het echt 800.
Ik heb begrepen dat ze dan smokkelijken met het wegen door de zadelkamer en/of schot eruit te laten.

ikke

Berichten: 38938
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:50

blackstar schreef:
Mijn hotra jumper weegt leeg 620 kg en mag max 2000 kilo wegen.
Staat op het kenteken.

Maar ga met bovenstaande reacties mee.

Dat is dan zonder reservewiel, trapbescherming, rubber(giet)vloer, (rol)zeiltje en wat er verder nog aan accessoires op kunnen.

Voor TS: Een tweepaards geeft al snel rond 100kg kogeldruk (soms zelfs meer). Een auto die deze kogeldruk kan handelen haaft ook een aantal andere zaken voor elkaar en daarmee eindig je gewoon bij een dikke auto, niet zelden met (permanente) vierwielaandrijving.
Voor het rijbewijs maakt het allemaal geen ruk uit, voor een tweepaards trailer heb je gewoon B-E rijbewijs nodig en daarmee maakt het niet meer uit hoeveel de trailer mag wegen, enkel wat de trailer feitelijk weegt wanneer jij ermee gaat rijden.

Even een voorbeeld, uitgaand van bovengenoemde trailer:
620kg trailer, twee Epony's van elk 450kg (ik zal je matsen); dan zit je dus op 450+450+620=1520kg. Een auto die 1600kg mag trekken, valt al snel in de klasse Volvo V70, Saab 9-3, Audi A6 en de sterkere Ford Mondeo's. Dat zijn stuk voor stuk forse auto's en dit is de absolute ondergrens!!

Kortom, forget it. Check om te beginnen maar eens of je huidige auto de combinatie wel mag trekken en mocht je dan toch gaan zoeken voor een andere auto, dan is "goedkoper" in ieder geval geen optie.
Paarden vervoeren kost geld, klauwen met geld........

friesiszwart

Berichten: 10220
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:49

Het gewicht van een trailer is op het papier vaak minder als het daadwerkelijke gewicht van de trailer.
Het vermelde gewicht is het gewicht van de kale trailer, maar bij dit opgegeven gewicht komen vaak nog het gewicht van tussenschot, zadelkamer, reservewiel.
Dus gewoon met een trailer zoals je hem koopt laten wegen dan weet je het werkelijke gewicht en daarbij dan nog het gewicht van het paard, maar denk ook aan spullen zoals zadel, dekens, water en hooi etc wat je meeneemt

blackstar

Berichten: 3253
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Wat is de lichtste tweepaardstrailer die er is?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:40

Ikke, waarschijnlijk wel dat ie meer weegt omdat er vanalles opzit. Daarom zet ik het er ook op op kenteken.
Heb hem trouwens nog nooit leeg gewogen. Wil ik eigenlijk wel weten, dan maar even langs de gemeente rijden met het ding.

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Wat is de lichtste tweepaardstrailer die er is?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:00

Ik heb een 2 paard bockmann duo aluminium.
Op kenteken staat dat deze 750 weegt, ik reken er voor het gemak nog eens 100 kg bij.
Mensen van stal hebben een 2 paards humbaur atis aluminium.

Geen idee wat deze op papier weegt, maar deze trailer trek ik zo in m'n eentje over het beton, terwijl dat met mijn eigen trailer zeker niet lukt.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Wat is de lichtste tweepaardstrailer die er is?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:26

Kan iemand mij uitleggen waarom mijn 1 paards Ifor 770kg op papier weegt.....
En de 2 paards van vrienden ook....?

sdi
Berichten: 469
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:34

Frantic schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom mijn 1 paards Ifor 770kg op papier weegt.....
En de 2 paards van vrienden ook....?


Omdat die trailers qua constructie en materiaal gebruik anders in elkaar zitten.
Mijn hotra trailer is 700kg op papier maar 760 in de praktijk (met tussenschot, reservewiel en stangen) verder niets.

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 19:54

Dat is ook geen antwoord op de vraag.
Zijn er nu wel of niet 2 paards trailers 1800 kg?

En om een antwoord te geven:
Dan kan ik met mijn auto mijn Haflinger en draver vervoeren zonder dat ik een slurp 4x4 hoef te kopen.

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Re: Wat is de lichtste tweepaardstrailer die er is?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:03


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:11

EHHHH 1boefje nou wil ik niet vervelend doen maar das geen 2 paards trailer, das een 1.5 paards.

En voor het geval dat je mijn bericht gemist had. Nee er zijn naar mijn weten geen 2 paards trailers die van zichzelf minder laadvermogen hebben dan 2 ton. Maar goed dat had ik dus al meermaals geschreven.

En Binkydenice Ondanks mijn waarschuwing ervoor, heb ik je toch echt duidelijk verteld welke wel licht is. Maar goed ook in dit geval lezen is een kunst. Als jij graag licht wilt neem een Cheval Liberte, die is licht. Of ie nou zo betrouwbaar en stabiel is is dan even een ander verhaal maar goed dat moet je zelf maar weten.

1Boefje schreef:
Je zou zeggen met de huidige aluminium en polyester dat het mogelijk is om 200 kg eraf te krijgen dan 10 jaar geleden gegalvaniseerd ijzer en hout........


Sorry om je illusie de grond in te moeten boren. Maar mijn oude trailer, een Sluis (de voorloper van de huidige Max) vol poly, extra breed met voerbakken, watertanks, nog een paar toeters en bellen en houten bodem woog maar 860 kg. Tegenover mijn nieuwe (en ja die is echt nieuw, bouwjaar 2010) Humbaur Madero die een poly kap heeft en een alu vloer, en een stuk minder toeters en bellen dan mijn oude had, is zwaarder dan mijn oude met zijn 900 kg. Alu maakt het feestje zelfs zwaarder, zoals ik gemerkt heb in mijn zoektocht naar een nieuwe trailer.

Daarnaast ben ik het nog steeds erg eens met Ikke, waarom zou in vredesnaam een 2 paards minder laadvermogen moeten hebben? Als je een E rijbewijs hebt, is er alleen maar interessant wat je er daadwerkelijk op hebt staan, en of je trekauto dit gewicht mag hebben. Diegene die zonder E wil gaan rijden met een 2 paards kan dat gewoon vergeten. Ik heb al weet ik hoeveel berekeningen gedaan voor mensen die zonder E wilden gaan, en ik heb nog geen combi gevonden waarmee dat zou kunnen. Dus is het laadvermogen imo irrelevant.
Een 2 paards (het woord zegt het al) paards, gaat uit van 2 paarden, en niet pony's. En aangezien veel paarden richting de 700 kg gaan, ben je gewoon een laadvermogen nodig die dat kan hebben. En dus kom je heel snel uit op die 2 ton, en worden die dingen op 2 ton geleverd. Wil jij anders, moet je of laten terugkeuren. Schijnt vrij simpel gedaan te kunnen worden. Of je moet gaan zoeken naar een pony-trailer. Waarbij je dan wel weer tegen een kleinere afmeting van de trailer aanloopt, en je E-pony er mss toch weer niet helemaal lekker in past.

Goed als afsluiting klein voorbeeld: Volvo 740 (grin ja Ikke oud beestje, hij is 19 ;) ) mag op kenteken 1500 kg trekken. (Ikke denk eraan, ik woon in Dld. ze hebben me van deze auto 100 kg aanhangerlast afgejat ;( ) Mijn trailer, Humbaur Madero weegt dus 900 kg. Met 1 paard erop mag mijn Volvo deze trekken. Met 2 zou die het mss wel kunnen kwa trekkracht, maar mogen doet hij het niet. Oja en ik heb Quarters, die wegen ongeveer 500 kg. Ik heb mijn E rijbwijs, dus hoef ik me helemaal niet druk te maken over het feit dat de trailer wel 2 ton mag laden. Het mag, het moet niet. Mijn auto mag het duidelijk niet, maar zolang ik er geen 2 ton op heb staan is het allemaal nvt. (En nee Ikke ik ga met deze combi niet de straat op, ik ben nogal gek op die auto en ben er zuinig op.)

cissy

Berichten: 20343
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:31

ikke schreef:
1Boefje schreef:
Ik heb nog altijd geen antwoord op de vraag gezien of er een paardentrailer is die 1800 kg ipv 2000 kg is. (typisch bokt, wel iets vragen, geen antwoord krijgen)
Je zou zeggen met de huidige aluminium en polyester dat het mogelijk is om 200 kg eraf te krijgen dan 10 jaar geleden gegalvaniseerd ijzer en hout..........

Geef één goede reden waarom een 2-paardstrailer een lagere toegestane maximum massa zou moeten krijgen?


Boefje, ze zijn er wel, mijn staleigenaar had er een, woog 1800 kg MTM, was ook een 2 paards qua inrichting maar wel smaller en korter met een schuine klep en dus voor 2 grote paarden niet echt comfortabel. Er kunnen dus ook eigenlijk qua maat al geen 2 paarden in vanwege MTM maar dus ook niet vanwege de maat vd trailer.
Die schuine klep vindt je nog wel bij verschillende soroten trailers maar zijn voor de paarden niet fijn, voeten van de paarden staan dan zowat tegen de klep en je moet heel erg opletten dat je er geen tussen de klep hebt zitten als je m dicht doet.

Trailer is dus ook om die redenen nu vervangen door een 2 tons trailer met meer ruimte voor de paarden.

Verder ga ik met de anderen mee wat het nut is van een lage MTM als je toch E hebt?

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:17

Omdat je "normale" auto maar 1800 kg mag trekken en geen 2000 kg. Dat is de reden dat je een lichtere zoekt.
Ik heb E........
Staat overigens ergens dat de Hotra Yaris 1600 een 2 paardstrailer is.
Ze hebben ook een 1300 (1,5 paards dan?)
Ach voor het stukje binnendoor zal het niet uitmaken, voor de keuring echter wel (België)
Ken er zat die een NL trailer achter hun B auto zetten. Heb je en geen keuring en hooguit kans op een weegbrugje door de politie, maar zeg nou eerlijk, hoe vaak gebeurd nou zoiets???
Ik vind het nog altijd belachelijk dat het alleen kan met een slurpjeep, of je het er nu eens mee bent of niet.

stefanvi
Berichten: 472
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:38

1Boefje schreef:
Ik vind het nog altijd belachelijk dat het alleen kan met een slurpjeep, of je het er nu eens mee bent of niet.


Als je een behoorlijk gewicht wilt trekken, heb je ook een auto nodig die het nodige gewicht en motorvermogen in de schaal legt. Dat lijkt mij niet meer dan logisch.
Dit is dan ook de reden dat je zware trailers alleen maar met een zware en dus vaak wat minder zuinige auto kan trekken.

Het is echt niet voor niets dat fabrikanten een bepaald maximum trekgewicht bij een auto opgeven. Tot die grens (en meestal ook wel iets meer) is het veilig om een aanhanger te trekken. Ga je daar boven, dan heb je kans op schades, dit kan uiteenlopen van te zwaar belaste aandrijflijn/motor, verbogen chassis of in de ergere gevallen zelfs total-loss omdat je tegen een boom bent aangereden omdat je de combinatie niet meer onder controle had.
De krachten die optreden onder het rijden zijn heel behoorlijk te noemen, en hoe zwaarder de aanhanger, hoe groter die krachten zijn. Daar is het chassis van een gewone personenauto meestal niet op gemaakt. Vooral in bochten, krijg je heel veel zijdelings krachten, de aanhanger wil immers rechtdoor, maar moet door de auto de bocht om gedwongen worden. Vooral vanaf 2 ton kun je dit goed merken vind ik zelf.
Een steviger chassis, betekent zwaardere balken, en om het hogere eigen gewicht en die van de aanhanger behoorlijk te kunnen trekken moet er een zwaardere motor in die ook weer zwaarder is. Zwaardere motors met meer cilinderinhoud lopen nu eenmaal minder zuinig dan zo'n klein auto'tje waar met een lichte motor kan worden volstaan.

Je kunt het vergelijken met jezelf, als jij iets lichts moet trekken/duwen zoals een winkelwagentje heb je daar geen enkel probleem mee, ook niet wanneer deze wat van z'n koers afwijkt zoals op een helling.
Maar probeer zelf eens zo'n aanhanger te verrijden, dan kom je gewicht en kracht tekort om het hele spul onder controle te houden wanneer dit een kant op gaat die je niet wilt.
Bij een auto werkt dit precies hetzelfde, als jij een beetje steile helling afgaat, dan wil de aanhanger de auto vooruit duwen, is de auto wat aan de lichte kant, heb je kans dat de aanhanger de achterkant van de auto gewoon opzij duwt en je dus met de hele combinatie schaart.
En wat te denken van plotseling remmen? Het is wettelijk bepaald dat een auto een bepaalde remvertraging moet hebben. Om dus de auto + het gewicht van de aanhanger tijdig te kunnen stoppen moet je een bepaalde wrijving met het wegdek hebben, anders redt je dit niet. Dit bereik je onder andere door een hoog eigen gewicht. Anders zou je de situatie krijgen dat een auto gewoon met geblokkeerde wielen over het wegdek schuift bij een plotselinge remactie.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar feit is en blijft gewoon, dat je om een beetje gewicht te kunnen/mogen trekken, je simpelweg een zware auto nodig hebt, en ja, deze kosten wat meer. Maar dat heb je met elke hobby, ze kosten allemaal geld, de een wat meer dan de ander, dat is een keuze die je zelf maakt.
Laatst bijgewerkt door stefanvi op 02-07-10 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81
Berichten: 20198
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat is de lichtste tweepaardstrailer die er is?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 00:13

Wij hebben een Thiel Domino de lichtste 2 paards die ik kon vinden. Zit rond de 650 kilo op papier volgens mij. Bel eens met pierre kennis in valkenswaard!

Zonnetje81
Berichten: 20198
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat is de lichtste tweepaardstrailer die er is?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:30

Een fatsoenlijke V70 moet volgens mij gewoon een trailer fastoenlijk kunnen trekken. Als die het al niet kan dan zijn er bijna geen auto's waarmee dat kan. Mijn vriend heeft een Volvo ouder model die mag al heel wat kilo's trekken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Wat is de lichtste tweepaardstrailer die er is?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:43

ik heb gewoon lekker de Vito 110 CDI voor de aanhangers lopen........

je hoeft volgens mij niet echt over een grote fantasie te beschikken om te begrijpen wat een te groot gewicht achter een te klein vermogend wagentje doet, als de lading gaat springen!!

Letten jullie erop dat de gewichten die hier genoemd worden massa's zijn van DOOD gewicht. Gewicht wat zich niet tegen de kant gooit, of probeert te stijgeren, of bokken..... Paarden bewegen op de wagen....... een stapel stenen niet!!

dus het maximum te laden of te trekken, kan je gerust voor het veilige verminderen met zeker 10%

Er klappen redelijk wat trailers om op de weg......... kendanou????

Karin

Berichten: 65350
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:47

Voor een 1.5-paards doet zo'n Volvo station het prima, uitgaande van het lijstje van specificaties dat Ikke hier ooit heeft gepost.

Voor een 2-paards gelden weer andere specificaties.

En niet voor iedereen is het rendabel om 'gewoon lekker' een 4x4 of een bus te gebruiken voor woon-werkverkeer.

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:27

De WACO tweepaards trailers hebben standaard een eigen massa van 600 kg en een totale massa van 1800 kg!!!!en dit zijn best ruime en stevige 2-paards trailers

Dit merk is onderdeel van henra geworden en bestaat als zodanig niet meer, maar er worden nog regematig tweedehands waco 2-paards trailers te koop aangeboden. Volgens mij heeft henra dit type nog een tijdje onder de naam Henra-amazone gemaakt.
Ook ATEC heeft een tijdlang 2-paards trailers met deze gewichten gemaakt. Dit zijn de ( ook al wat oudere) modellen met een metalen voorfront