welke voordelen voor het paard bij deze camionette?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lien_dv
Berichten: 710
Geregistreerd: 17-12-09

welke voordelen voor het paard bij deze camionette?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 19:50

Hey,

ik ben eens opzoek gegaan naar verschillende vervoermiddelen voor paarden, en ik kwam uit op zo'n camionetje voor 2 paard naast elkaar te vervoeren zoals je hier ziet: http://images.google.be/imgres?imgurl=h ... s%3Disch:1
De paarden moeten dus eigenlijk achterwaarts reisen, wat zijn de voordelen hiervan? zou het niet logisher zijn dat ze omgekeerd staan?
Mijn vader heeft me eens vertelt dat het juist goed is om paarden achterwaarts of zijwaarts ( zoals in grote camions) te vervoeren, mijn vraag is nu, is dit idd goed voor een paard of niet? Wat is de beste manier om paarden te vervoer? In een trailer of zo omgekeerd in een camionetje ?

Groetjes, Lien!

vanmeekeren
Berichten: 275
Geregistreerd: 24-02-09

Re: welke voordelen voor het paard bij deze camionette?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:08

Monty Roberts heeft uitgeprobeerd hoe paarden rustiger staan. Dat was schuin.
Mijn paard stond rustig in een vrachtwagentje waarin hij achterwaarts stond. Toen ik later een tweepaardstrailer had aangeschaft (vrachtwagen kwam niet meer door de keuring) heb ik grote problemen gehad. Hij viel om, raakte in paniek, enz. Uiteindelijk opgelost door het tussenschot opzij te doen en een brede achterstang aan te schaffen. Tussenschot eruit werkte ook niet. Toen konden paard en pony dus niet meer samen.
Conclusie: hij vond de vrachtwagen prettiger.

vanmeekeren
Berichten: 275
Geregistreerd: 24-02-09

Re: welke voordelen voor het paard bij deze camionette?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:13

Voordeel voor de chauffeur: geen ding achter je auto dat de andere kant op wil als je achteruit rijdt.
Nadeel: duurder in gebruik en onderhoud dan een trailer.Als je hem niet geregeld gebruikt, ook voor langere einden, kun je problemen met de accu krijgen.

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: welke voordelen voor het paard bij deze camionette?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:37

PP --> TAO

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: welke voordelen voor het paard bij deze camionette?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:19

Paarden kunnen schuin het gemakkelijkst hun balans bewaren en daarna achteruit rijdend. Uberhaupt rijdt een vrachtwagen al stabieler dan een trailer.

Maar het is nog pittig een tweepaardsvrachtwagen op het B-rijbewijs te vinden, de meesten zijn stiekem maar eenpaards.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:37

Ziet er goed uit! check wel even het laadvermogen en dan niet alleen op papier maar daadwerkelijk de wagen leeg op de brug zetten want vaak klopt het op papier wel maar zijn er later allerlei opties toegevoegd die het laadvermogen minder maken (denk aan die watertank als ie vol is, of rubbermatten, reservewiel, schopschotten etc)

Paarden reizen liever schuin of achteruit omdat bij remmen beter de dikke billen het gewicht op kunnen vangen dan een borstbeen, schuin op de rijrichting is het fijnst vanwege de stabiliteit. Vergelijk het zelf maar eens met in een bus staan rechtuit of schuin op de rijrichting, hoe sta je zelf dan prettiger?

petitparis

Berichten: 15985
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: welke voordelen voor het paard bij deze camionette?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:50

als je moet kiezen tussen vooruit of achteruit is achteruit reizen de comfortabelste manier om te reizen. Meestal let je er goed op dat je rustig vertrekt en optrekt, maar het remmen heb je niet altijd in de hand (andere weggebruikers,...) dus als je eens wat bruusker moet remmen is het voor een paard minder belastend om op z'n kont gezet te worden en met z'n billen tegen een wand te leunen dan voorwaarts met z'n borst en neus ergens tegen stoten

Lien_dv
Berichten: 710
Geregistreerd: 17-12-09

Re: welke voordelen voor het paard bij deze camionette?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 12:51

bedankt voor de reacties! zo had ik het helemaal nog niet bekeken bij het remmen ed.