Trailer problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johanna_

Trailer problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 20:37

Hallo allemaal,

Mijn pony heeft een trailer probleem. Of ik kan beter zeggen een auto probleem.
2 jaar geleden heeft ze voor het laatst op een trailer gestaan. (op vandaag na)
Toen zouden we naar wedstrijd. Alles ging goed, mevrouw loopt er rustig in zo als normaal. Maar toen 2 jaar geleden we eenmaal in de auto zaten, en de moter zouden starten keken we in onze spiegel, en ging de trailer van links naar rechts.
Ze stond toen in een 2 paards trailer alleen, met een schot er tussen.
Wat mevrouw dus deed was het volgende:
Ze werd paniekerig, en wou er graag uit toen eenmaal de moter was gestart. Ze ging met haar lichaam tegen de wand aan duwen, en zo kei hard met haar benen tegen het schot aan trappen. Telkens viel ze bijna om, en dit had ze zelf ook in de gaten. Toen ging ze weer staan. En weer omvallen.
Uiteindelijk zijn we natuurlijk die dag niet weg gereden met haar.

Nu begon het toch wel weer te kriebelen, die bosritten, en eventueel weer een wedstrijdje.
Dus we dachten vandaag maar eens weer te oefenen.

Ik had haar eerst gelongeerd.
Toen hebben we de auto voor de trailer gedaan. En het tussen schot er uit gehaald. En Lady van stal gehaald.
Ik liep met haar naar de trailer, en lady liep braaf achter me aan.
Dit ook toen ik haar de trailer op liep. Geen enkel probleem!
Lekker biks er bij. En we deden de klep dicht.
Ik stond gewoon bij haar voorin de trailer biks geven.
Dit ging allemaal erg goed. Ze was wel wat zenuwachtig, maar verder ging het goed.
Toen heeft iemand de moter gestart, en meteen weer uit gestapt.
En ja hoor, daar ging het mis!
Lady ging weer met haar lichaam tegen de wand aan leunen, verder deed ze niks.
Het leek alsof ze haar evenwicht kwijt raakte, en steun zocht. Maar tegelijk leek het ook wel alsof ze zich zelf er uit wou duwen ofzo.
We hebben de moter weer uit gezet, en toen bleef Lady weer rustig staan. Wel wat gestrest.
Weer wat biks gegeven, en toen ze eenmaal weer rustig was haar er weer uitgeladen. Het uitladen ging goed. Ze liep normaal achter uit.

Ik heb echt geen flauw idee wat ik hier aan moet doen.
Het ligt niet aan de trailer, maar aan de auto?
Ze loopt er zo op, alsof er niks aan de hand is. Maar als eenmaal de moter aan gaat is het mis.
Ik baal er ontzettend van.

Ik hoop echt dat jullie mij wat tips kunnen geven, of door kunnen sturen naar een website waar ik wat aan heb.

Groetjes, Johanna

cocochanel

Re: Trailer problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:46

Is ze zonder de trailer ook bang voor een startende auto ?
want dan moet je dat eerst gaan oefenen...

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 20:47

cocochanel schreef:
Is ze zonder de trailer ook bang voor een startende auto ?
want dan moet je dat eerst gaan oefenen...

Nee, lady heeft totaal geen problemen met auto's. Ook op buitenrit niet.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:09

heb je het geprobeert ?
geen rijdende auto,maar echt bij een auto staan,die opeens gestart word ?

want als dat het probleem zou zijn,want als dat geen probleem is,zou ik met trailer laden gaan oefenen,en dan al eerder een paar keer de auto gaan starten,voordat ze erop staat,
op de klep,en als ze er goed op reageert dat gaan uitbreiden.

Maar je weet ook wel zeker dat dit het probleem is (startende auto)
stel dat je de auto niet zou starten,zou ze dan zo een half uur rustig op de trailer blijven staan ? (of heb ik hier misschien overheen gelezen ?)

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:15

En als de auto al loopt als je haar op de trailer wilt zetten?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:01

johanna_ schreef:
Ik stond gewoon bij haar voorin de trailer biks geven.
Dit ging allemaal erg goed. Ze was wel wat zenuwachtig, maar verder ging het goed.

dit zegt al genoeg, paard is dus al niet relaxed op de trailer, dat zul je dr eerst moeten leren door veel te oefenen, daarna ga je met het motorgeluid aan de slag. Als ze al bang is zonder dat de auto aanstaat heeft verder oefenen met de auto starten geen zin, bange paarden kunnen niet leren die moeten eerst ontspannen.
Dus werk er eerst aan dat ze relaxed is als ze in de trailer staat.

Kijk ook wat er voor haar het beste werkt qua ruimte, dus met of zonder schot of met schot opzij aan de achterkant.
Omdat ze in het verleden dus problemen heeft gehad met het schot, sommige paarden moet je klem zetten en anderen moet je juist de ruimte geven tijdens het rijden.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 11:20

Bedankt voor jullie reacties.
Als paarden bang zijn voor de trailer zelf, zouden ze er niet als een mak lammetje zo op lopen. Lady doet dit wel.
Ze staat gewoon rustig in de trailer, ook als ik haar een half uur er in zou zetten zonder de moter aan.

Zou het ook kunnen dat ze de trilling voelt onder haar hoeven van de moter dat ze daar onrustig van word en gek gaat doen?

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:30

als ze er echt als een mak lammetje oploopt dan hoeft de trailer niet het probleem moeten zijn,
maar dan mag je ook echt niks zien van zenuwachtigheid met laden,nog geen adem die sneller gaat,knorrende neus,stoppen of weigeren.

trillingen zouden kunnen,maar ik vroeg het al eerder een keer,als ze bij een auto staat,zonder trailer,en die start opeens,schrikt ze dan ook ?
en wat voor auto hebben jullie voor de trailer ? 1 die veel lawaai maakt (meer als een normale auto misschien?)

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 10:13

cocochanel schreef:
als ze er echt als een mak lammetje oploopt dan hoeft de trailer niet het probleem moeten zijn,
maar dan mag je ook echt niks zien van zenuwachtigheid met laden,nog geen adem die sneller gaat,knorrende neus,stoppen of weigeren.

trillingen zouden kunnen,maar ik vroeg het al eerder een keer,als ze bij een auto staat,zonder trailer,en die start opeens,schrikt ze dan ook ?
en wat voor auto hebben jullie voor de trailer ? 1 die veel lawaai maakt (meer als een normale auto misschien?)

Het is een gewone auto, niet een met een extra geluid als normale auto's ofzo.
Lady is niet bang voor auto's, maar met een startende auto als ze er naast staat heb ik nog niet geprobeert.

Ik denk dat ik gewoon binnen kort weer ga oefenen.
En haar dan er naast de auto zetten, en de auto starten. Zien wat ze doet.
Als ze er niet van schrikt, haar in de trailer zetten als de auto al loopt. Dat een idee? Dat ze de overgang niet heeft van een stille trailer naar een trillende trailer?

Alle tips zijn welkom!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:31

Het lijkt alsof ze ooit een slechte ervaring heeft gehad in een rijdende trailer. Dat komt best veel voor, omdat heel veel mensen met een trailer met paard gaan rijden terwijl ze daar geen ervaring mee hebben en dus rijden ze te hard door de bochten e.d. Dat kan het paard in de trailer in enorme moeilijkheden brengen. Ga zelf maar eens met losse handen in een trailer staan en laat iemand een stukje rijden. Je zult merken dat het niet mee valt om dan je evenwicht te bewaren! Als een paard een traumatische ervaring heeft gehad zal hij zich dat jaren later nog weten te herinneren en misschien is dat met jouw Lady ook zo. :?
Misschien helpt het om haar eerst te laten wennen aan het geluid van de motor terwijl ze in de stilstaande trailer staat. Net zo lang oefenen tot ze dit heel rustig verdraagt, maar oefen niet te lang achter elkaar. Het is beter om 2x per dag een kwartiertje te oefenen, dan een keer per dag een uur. Als het helemaal goed gaat in de stilstaande trailer kun je beginnen met korte stukjes rijden, bij voorkeur alleen maar rechtuit. Doe dit totdat ze daar aan gewend is en dan langzaam de afstand uitbreiden. Je kunt dan beginnen bochtjes in te bouwen, om uiteindelijk een rotonde te rijden.
Oefen regelmatig en neem er de tijd voor. Probeer elke oefening te beëindigen op een positief moment, d.w.z. als ze even braaf en rustig stilstaat. Beloon dit goede gedrag direct, bijvoorbeeld door haar direct terug te brengen naar haar eigen box of door iets lekkers te voeren. Sterkte! +:)+

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:35

johanna_ schreef:
Als ze er niet van schrikt, haar in de trailer zetten als de auto al loopt. Dat een idee? Dat ze de overgang niet heeft van een stille trailer naar een trillende trailer?

Het risico hiervan is dat ze de trailer niet in wil als de motor al draait en dat je het probleem alleen maar groter maakt, doordat ze de trailer als geheel eng gaat vinden. Je kunt haar nu tenminste zonder problemen in de trailer zetten, terwijl dat voor veel paarden-eigenaren al een probleem is! }:0

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:39

Ik zou eerst gaan oefenen met smalle ruimtes, bijvoorbeeld in de bak met twee hindernissen naast elkaar met een stuk doek of deken erover zodat het wat massiever lijkt. Eerst 3 meter ruimte ertussen en er dan tussendoor lopen, keertje stilstaan tussen de balken en daar weer doorlopen. Beetje 'wapperen' met de deken om te zien wat ze doet met beweging naast dr.
Is ze braaf dan de hindernissen wat dichter bijelkaar en als ze rustig blijft dit verder verkleinen tot het de maat heeft van de ruimte in de trailer. Vergeet niet af en toe de deken te bewegen.
Als ze dat ok vindt en gewoon relaxed blijft staan ga je weer met de trailer aan de gang.

Je zult ook moeten uitvinden wat ze voor ruimte nodig heeft zoals ik al eerder aangaf, misschien kan ze zichzelf niet goed schrap zetten als de ruimte haar te klein is, zet dan het schot opzij met een 1,5 paards stang.
Het scheelt ook wat voor schot je hebt, heb je een massief houten schot tot bijna onderaan dan heeft ze daar steun aan, maar er zijn ook paarden die daar dus niet tegen kunnen en die hebben een 'slap' schot nodig.

succes met oefenen!

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 13:03

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
We gaan vanavond poging 2 doen. En ik ga haar eerst naast een auto zetten die de moter start.
Ik denk dat dit niet veel problemen gaat leveren, maar wie weet is dat het wel.

Ik ben toch van plan om haar vanavond er eerst op te laten lopen zonder moter aan. En dan er weer af. Rondje in de bak, en dan moter aan zetten, en er dan op lopen.
Ben toch benieuwd, omdat ze dan die overgang niet heeft van een stille naar trillende trailer.

Ik laat het jullie even weten hoe het is gegaan!

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:53

ok,nou succes met oefenen in ieder geval..

ik zou idd ook eerst de auto alleen proberen,kijken hoe ze hierop reageert en zou het dan toch rustig opbouwen,zet haar 1 keer in de trailer en weer eruit (ZONDER de moter te starten) en zet haar dan op de klep (zonder de trailer in te gaan) weer even terug,en weer op de klep,start dan de auto voor de 2de keer,kijk naar haar reactie,is deze ok,ga dan pas een stap verder.
Maar is ze wel bang,ga dit dan eerst herhalen totdat ze relaxt en ontspannen is op dit punt en ga dan weer een stapje verder.
Stap verder is dan naar het einde van de klep/stap verder 2 benen in de trailer enz. enz.
gaat het niet lekker ga dan een stap terug,dat je niet ergens blijft hangen met haar.en probeer niet te snel te willen gaan,maar volg het tempo van je paard !

Ben benieuwt hoe het is gegaan! laat je het nog even weten ?
succes!

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 20:30

Even het verslag van vanavond. Wat Lady doet noem ik maar duwen tegen de wand aan.

Eerst Lady naast een auto gezet die starte. Geen enkel probleem.
Trailer klaar gezet, en Lady uit haar stal gehaald.
We hebben de moter aan gezet. Lady hoorde dit wel, maar hup zonder twijfel weer de trailer op. (terwijl de moter al liep)
Ze had er dit keer helemaal geen problemen mee.
We zijn zo tijdje blijven staan samen, en hebben de moter uit gezet, en opnieuw weer aan. Dit gaf eventjes een probleem, maar ze heeft 1 of 2 keer geduwd tegen de wand aan, verder stond ze weer stil.
Nou zo hebben we nog een tijdje gestaan met z'n 2en, lady had hooi. Maar hier had ze niet erg veel zin in.
Er had ondertussen iemand de gas pedaal in gedrukt om wat geluid te maken, hier reageerde ze niet op.
Ze was erg braaf, en begon op een gegeven momend weer lekker aan het hooi te knabbelen.

We zijn stapje verder gegaan. Paar cm vooruit met de auto en trailer. En toen begon het. Duwen met haar lichaam tegen de wand aan. We zijn toen meteen weer gestopt. En toen stopte Lady ook met duwen. Maar de trailer moest die paar cm ook weer op zijn plek, dus ze ging weer achteruit. Dit heeft Lady volgens mij niet gemerkt, want ze deed niks.

Lady uitladen was vervolgens geen enkel probleem.
Ik heb voor de mensen die echt tips voor mij hebben, en meer willen weten wat Lady nou voor beweging gaat filmpjes.
Ik heb geen idee hoe ik die op youtube krijg, dus die wil ik wel via e-mail versturen als dat mogelijk is?

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 11:40

Ik heb ze toch op youtube gekregen.
Hier de links:
http://www.youtube.com/watch?v=iEPXL52Urss
Hier zie je dat ze dus zo mak als wat er gewoon op loopt.
Hier loopt de moter dus al. Bij 1.16 min hoor je dat de moter word uit gedaan, en op nieuw word aan gedaan. Hier gaat ze 1 keertje geloof ik even duwen.
Verder gebeurd er in dit filmpje niet heel veel.

http://www.youtube.com/watch?v=SPNFg8K-6kE
Bij dit filmpje gingen we stukje voor uit. Bij 14 sec. zie je haar met haar lichaam tegen de wand aan duwen.

Tips voor de volgende stap? :)

Bandit666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:55

Heb je er een stang achter zitten?? lijkt wel of ze steun zoekt voor haar evenwicht te bewaren, desnoods de stang een gaatje naar voren verplaatsen!! zodat ze meer steun heeft. succes

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 13:01

Bandit666 schreef:
Heb je er een stang achter zitten?? lijkt wel of ze steun zoekt voor haar evenwicht te bewaren, desnoods de stang een gaatje naar voren verplaatsen!! zodat ze meer steun heeft. succes

Er zit geen stang achter, dat kan ook niet omdat het schot er tussen uit is. Als je het schot er tussen zet word het allemaal 3x zo erg, want dan gaat ze er tegen aan schoppen. :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:06

De trailer staat stil, vreemd als ze dan zo erg haar evenwicht zou moeten zoeken, vreemd dit, sorry zou geen antwoord weten..

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 13:32

Balou_k schreef:
De trailer staat stil, vreemd als ze dan zo erg haar evenwicht zou moeten zoeken, vreemd dit, sorry zou geen antwoord weten..

Ja, dat deed zo vorige week. Ik heb in een reactie link naar fimpjes gezet die gister zijn gemaakt. Toen duwde ze tegen de wand als we gingen rijden, niet meer als die stil staat.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 13:33

Filmpjes van 12 April!!
Ik heb ze toch op youtube gekregen.
Hier de links:
http://www.youtube.com/watch?v=iEPXL52Urss
Hier zie je dat ze dus zo mak als wat er gewoon op loopt.
Hier loopt de moter dus al. Bij 1.16 min hoor je dat de moter word uit gedaan, en op nieuw word aan gedaan. Hier gaat ze 1 keertje geloof ik even duwen.
Verder gebeurd er in dit filmpje niet heel veel.

http://www.youtube.com/watch?v=SPNFg8K-6kE
Bij dit filmpje gingen we stukje voor uit. Bij 14 sec. zie je haar met haar lichaam tegen de wand aan duwen.

Tips voor de volgende stap?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:58

zonder stang de klep dichtdoen is in mijn ogen geen optie, zorg gewoon voor een stang want het is een stukje stevigheid van je trailer en je veiligheid als je de klep open doet en paard komt onverhoopt vast achteruit....

Verder heb ik de filmpjes bekeken en ik zie een onrustig paard die steeds dr hoofd heen en weer doet om achterom te kijken, dan is ze weer even rustig maar ze is niet echt relaxed.
2e filmpje lijkt het wel of ze juist teveel ruimte heeft, heb je al eens geprobeerd het schot opzij te zetten zoals ik al eerder aangaf? dus zo dat ze voorin niet opzij kan stappen maar achter wel? misschien is dat wel een oplossing.
Ik kan ook niet goed zien wat voor bodem jullie in de trailer hebben, is dat een antislip vloer of is ie glad?

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 16:09

cissy schreef:
zonder stang de klep dichtdoen is in mijn ogen geen optie, zorg gewoon voor een stang want het is een stukje stevigheid van je trailer en je veiligheid als je de klep open doet en paard komt onverhoopt vast achteruit....

Verder heb ik de filmpjes bekeken en ik zie een onrustig paard die steeds dr hoofd heen en weer doet om achterom te kijken, dan is ze weer even rustig maar ze is niet echt relaxed.
2e filmpje lijkt het wel of ze juist teveel ruimte heeft, heb je al eens geprobeerd het schot opzij te zetten zoals ik al eerder aangaf? dus zo dat ze voorin niet opzij kan stappen maar achter wel? misschien is dat wel een oplossing.
Ik kan ook niet goed zien wat voor bodem jullie in de trailer hebben, is dat een antislip vloer of is ie glad?

Zonder schot kan ik er geen stang achter doen. :)
Het is geen gladden vloer. Maar weet niet of het speciaal anti slip is.
Lady zou niet zo maar naar achteren stuiteren als je de klep naar beneden doet. Dit is 1 ding wat ik zeker weet.
Ik weet niet of ik het wel aan durf met het schot een stukje opzij.
Aangezien ze de vorige keer toen er tegen aan ging schoppen en ik niet wil dat ze zich verwond natuurlijk.
Ik wil het wel proberen, maar ik zie niet in dat ze dan in eens stil staat.

Idd wat je zegt lady is niet helemaal relaxt. Maar ik heb nog geen paard in mijn leven gezien die staat te slapen in de trailer. :) (natuurlijk kan dat wel, maar denk dat elk paard wel beetje zenuwachtig is)

Lady keek in het begin achterom omdat op dat moment de klep werd dicht gedaan. :)