pony gekocht en blijkt ongewenst drachtig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

newton

pony gekocht en blijkt ongewenst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 21:58

Heb een vraag,
Kennisje van mij heeft bij een handelsstal een pony gekocht voor zijn dochter.
Onzeker meisje die een brave pony nodig heeft om leuk te kunnen rijden.
Ze zijn op zoek gegaan en kwamen terecht bij een bekende handelsstal die veel adverteerd op marktplaats. Pony bekeken en gereden en deze bleek superbraaf.
Nu een week of 5 verder is de pony ineens heel gevoelig aan de buik en zodra je opstapt en je been tegen d'r buik aanlegt schiet ze weg, niet het ideale gedrag voor een beginnende ruiter dus.
Omdat de pony niet abnormaal dik is en er verder weinig aan te zien was zijn ze met de pony naar de dierenarts gegaan om haar na te laten kijken, deze kwam tot de schokkende conclusie dat ze drachtig is.
Heel erg leuk een veulentje maar niet als je er totaal geen verstand van hebt en deze totaal ongewenst komt. Mensen hebben de pony gekocht zodat hun dochter vertrouwen op kon doen op een brave pony en nu kan ze helemaal niets met de pony omdat deze veel te gevoelig is door de dracht.
De dochter is inmiddels wel gehecht aan de pony en verder is hij superlief maar nu moet ze dus tijdelijk weer een pony op de manege gaan huren om de lessen te kunnen volgen.
Hun vraag is min of meer of ze nog wat kunnen verhalen bij de vorige eigenaar/ handelaar.
Bij aankoop duidelijk gevraagd om een lieve pony waar ze rustig mee kon rijden en op den duur ook aan bixie enz mee kon gaan doen. Er is over eventuele dracht nooit een woord gesproken.
Wat is jullie mening hierover wat kunnen deze mensen het beste doen in deze situatie en wat zijn hun rechten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:01

Hoe lang is de merrie drachtig?

newton

Re: pony gekocht en blijkt ongewenst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 22:03

pony moet ongeveer nog 1,5maand.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:07

Ik zou de pony terug brengen.
Ze hadden dit er gewoon bij moeten vermelden!

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 22:09

Tja, ik ook maar de grote maar in het hele verhaal is dat de pony verder super is. Zowel in de omgang als in het begin met rijden. En intussen is dochterlief in kwestie toch wel een beetje gehecht geraakt aan de pony, en ja kids vinden veulentjes natuurlijk ook wel erg leuk.
Daardoor wordt het allemaal wel beetje moeilijk.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:11

De pony kan natuurlijk nog steeds een lieve brave pony zijn, alleen nu even heel drachtig. Dat had die handelaar natuurlijk moeten zeggen, maar pony terug brengen zal geen optie meer zijn aangezien het meisje er inmiddels aan gehecht is. Want wettelijk gezien zou dat je recht zijn. Terug brengen en geld terug omdat je niet geleverd hebt gekregen wat er afgesproken is (een niet-drachtige pony. Maar dan moet je eigenlijk al wel kunnen bewijzen dat je niet wist dat'ie drachtig was, dat de handelaar het niet verteld heeft en dat de handelaar het wel wist... want die kan ook zeggen dat 'ie het niet geweten heeft).

Wat ze kunnen doen is naar de handelaar en voorstel doen dat de handelaar het veulen terug koopt wanneer het veulen gespeend kan worden, zodat ze er niet mee blijven zitten en het geld gaat kosten. Eventueel dierenartskosten in verband met de dracht kunnen ze ook proberen te verhalen, net als huurkosten voor een lespony. Maar veel hangt ook af van wat ze voor de pony betaald hebben. Honderden euro's kosten vergoeden voor een pony waar ze al niet al te veel voor betaald hebben zal zeker niet gaan lukken. Daarnaast staat of valt alles met het al dan niet hebben van een koopcontract. Als ze dat niet hebben dan wordt het lastig te bewijzen of de handelaar wel of niet iets gezegd heeft over dracht. Vervelend, maar zo werkt het helaas...

Gewoon in gesprek gaan met de handelaar, kijken of en wat je aan vergoeding kunt krijgen en afspraken kunt maken over het veulen, meer kun je niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:13

Het is nog 1,5 maand dracht. Dus binnen de kortste keren kan ze haar bixie ritjes weer maken.
Het dier is verder gezond neem ik aan, laat het veulen komen en verkoop het na 5 a 6 maanden. De pony blijft toch verder super, met anderhalve maand is ze gewoon weer berijdbaar hoor.
Ik vraag me af of je het dier terug kunt brengen, een koper heeft namelijk zelf ook onderzoeksplicht, verder moet je aan kunnen tonen dat de verkoper wel van de dracht op de hoogte was en bij handelsstallen hoeft men daarvan niet perse op de hoogte te zijn. Je hebt nu 2 voor de prijs van 1 zal ik maar zeggen.
Dus ik snap niet waarom de pony weg moet, terwijl het 'probleem' er met 1,5 maand uit is.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 22:15

het is een c pony zonder papier (wel paspoort) en in eerste instantie erg braaf. Betaalde prijs 1750 euro zonder toebehoren.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 22:20

het "probleem" is er waarschijnlijk met 1,5 maand uit, morgen gaan ze weer voor een onderzoek om te kijken hoe lang het nog precies duurt. Het "probleem" zit er na de geboorte niet meer in maar loopt ernaast. Een beginnende onzekere ruiter laten klooien met een merrie en veulen vind ik persoonlijk geen super idee. Daarnaast brengt het extra kosten en veel werk met zich mee en de ouders hebben van huis uit wel ervaring met een paardje maar van veulens opvoeden hebben ze totaal geen verstand.

De naam ga ik in verband met privacy niet noemen, niet ik maar iemand anders heeft dit probleem. Vind het niet netjes om dan met namen te gaan gooien.
Denk dat het een algemeen advies is om in geval van een merrie te controleren of deze drachtig is voordat men tot koop over gaat.

juul_picasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 07:30

ik zou gewoon wachten tot de geboorte en daarna het veulen verkopen, maar dan ook iemand er bij nemen die er verstand van heeft.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 07:35

Wij hebben ooit exact hetzelfde gehad, superbraaf beestje....totdat het veulen er was...
Een paar maanden nadat het veulen er was had ze energie voor 10 en schoot er continue tussenuit.
Het hoeft niet zo te gaan natuurlijk maar denk er goed over na...

Hoe oud is de merrie??

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 07:37

Hum, gevalletje 2 voor de prijs van 1... ik zou net als juul doen hierboven. Wachten totdat de kleine geboren is en dan verkopen, evt ook op marktplaats. Maar dan wel goed letten aan iemand die er goed verstand van heeft. Maar dat had die verkoper van die pony toch moeten weten dat de pony zwanger was? En bijna 1,5 maand is al snel! Misschien dat er nog iets te halen valt bij de vorige eigenaar, let rustig de situatie uit aan de goede man en samen zullen jullie er heus wel uitkomen. Succes!

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 10:38

Ja in principe wel 2 voor de prijs van 1 maar goed als je er echt niet op zit te wachten wel heel erg vervelend. vanavond gaan ze weer naar de dierenarts om exact te kijken hoe lang de pony nog moet, voor zover dat mogenlijk is dan.
Maar net wat Djoeka zegt de merrie kan wel enorm beschermend worden of lastig omdat ze van het veulen af moet.
Uiteraard is dat afwachten en misschien gaat het wel super en valt het allemaal mee.

Mijn eigenlijke vraag van dit topic was wat zijn hun rechten.
Ze hebben er een boel gedoe mee en moeten een extra pony opvoeden en verzorgen, staan ze in hun recht om wat te verhalen bij de vorige eigenaar- handelaar of is het inderdaad het simpele principe.
Je hebt er 2 voor de prijs vadus wat n 1 wil je nog meer

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:44

Ja Newton dat kan natuurlijk ook....
Die van ons was toen we haar kochten erg rustig...niet gek als je nog maar een paar maanden moet.
Toen het veulen eruit was en ze na een paar maanden weer op kracht was kreeg ze al haar energie weer terug.
Toen het veulen gespeend was was ze niet meer te rijden door een kind van 6/7 jaar......maar het kan natuurlijk heel anders gaan en hadden wij gewoon een uitzonderlijk geval.

Vergis je niet in de kosten hoor, dierenarts en wat er nog meer bij komt kijken. En stel dat er wat mis gaat.
Verkopen kan natuurlijk altijd maar wat brengt zo'n papierloos veulen op. Kostendekkend is het absoluut niet er moet geld bij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:26

Juridisch gezien is dit een moeilijke zaak. Koper heeft nl ook onderzoeksplicht en een merrie kan natuurlijk altijd drachtig zijn, zeker bij een handelaar die zijn dieren over het algemeen overal vandaan krijgt en niet lang heeft. Zelfs nog mogelijk dat dit een ongelukje was dat de eigenaar destijds ook niet heeft opgemerkt (al is die kans klein)

Er zijn zowiezo altijd dingetjes die er pas na een wat langere periode uitkomen of door verandering van omgeving. Denk dat je qua rechten het beste even contact op kan nemen met iemand die daar meer verstand van heeft.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:10

Ik zou even overleggen met b.v. de comsumentenbond of zo iets dergelijks.
Het probleem is dat je er achter moet komen of de verkoper wist dat de pony drachtig was.
Als hij dat niet wist kon hij het ook niet vertellen, dan wel achterhouden en jullie hebben er niet specifiek naar gevraagd, dan wel laten uitsluiten bij b.v. een keuring......
Als je kunt bewijzen dat de verkoper het wel wist, dan sta je een stuk sterker, maar dan is de vraag, wat wil je?
Pony teurg en jullie geld terug?
Pony niet terug, maar veulen naar de verkoper?
Beide niet (veulen zelf t.z.t verkopen), maar een vergoeding voor alle extra kosten?
De verkoper heeft informatie plicht, jullie hebben onderzoeksplicht.
Wel heel lastig en vervelend, je zou ook nog eens even kunnen bellen met rechtsbijstand b.v. of een wetswinkel, kijken wat zij ervan zeggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:47

Kun je niks mee, heb pas nog iets gelezen over een eerdere rechtszaak met een zelfde geval (weet niet of het op Bokt was of in een paardenblad) en het werd door de rechter alleen als voordeel gezien (2 voor de prijs van 1).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:52

staat de pony op een pesnsionstal waar toezicht is? hebben ze hier geen ervaring met veulens?
ik zou de handelaar inlichten dat de merrie drachtig gekocht is, en dan proberen of hij het veulen wil overkopen, voor de gemaakte DA kosten en extra ivm de tijd die niet gereden is kunnen worden

Als de pony verder braaf is, en het ,meisje zich er al aan gehecht heeft zou ik de pony niet hierom terugbrengen
Mocht de handelaar moeilijk doen, zou ik gewoon zelf het veulen verkopen en hulp zoeken bij get opvoeden

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:21

Wie zegt dat de handelaar het wel geweten heeft? Vaak is het daar lopende band werk. Paarden komen binnen en gaan meestal weer snel weg. Ik zou gewoon de handelaar bellen. Verhaal uit leggen en samen tot een oplossing komen. Misschien iets in de trant van dat hij het veulen terug koopt voor x bedrag. Of dat je moeder en ongeboren veulen kan ruilen voor een andere pony.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:28

of idd pony terug brengen maar snap dat dat voor dat voor dat meisje niet leuk is.
Maar je kan ook eisen dat ze het veulen terug kopen omdat ze onder valse voorwaarden is verkocht.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:33

We hebben het zelfde gehad. Pony gekocht en na een paar maand lag er een veulen naast. Handelaar wist ook niet dat hij gedekt was. Merrie is nog steeds super braaf. Veulen hebben we gehouden. En nu hebben mijn beide dochters een eigen pony dus. Snap dat ze er niet op zaten te wachten maar ja het is nu eenmaal zo. Denk dat je er weinig aan kan doen. Wat ik nog wel aan tip mee kan geven is dat je dochter lief wel duidelijk maak dat het niet de bedoeling is dat het veulen blijft. Is de klap iets minder hard als je die beslissing neemt om het veulen te verkopen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:36

Ik denk dat de handelaar hier niets vanaf heeft geweten, komen soms zoveel pony's binnen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:46

newton schreef:
Mijn eigenlijke vraag van dit topic was wat zijn hun rechten.
Ze hebben er een boel gedoe mee en moeten een extra pony opvoeden en verzorgen, staan ze in hun recht om wat te verhalen bij de vorige eigenaar- handelaar of is het inderdaad het simpele principe.
Je hebt er 2 voor de prijs vadus wat n 1 wil je nog meer

Of houden of (mits de handelaar hier voor open staat) omruilen.
Vergoeding zal je nooit krijgen wanneer je kiest om de pony te houden.
Ik geloof dat "je" rechtelijk zeer zwak staat en dus bent overgeleverd aan de "goedheid" van de handelaar wanneer je de pony niet wil.
Een brave pony is trouwens ook niet makkelijk te vinden, dus ik zou haar houden :o

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:48

als het een pony is die bij de handelaar uit brabant komt mag je de pony terugbrengen en krijg je of je geld terug of je mag een andere uitzoeken die ervaring heb ik daar. Maar ik begrijp dat het meisje er verknocht aan is dan zou ik het aankijken hoe het gaat en dan pas besliisngen nemen.sucses met wat de mensen beslissen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:52

Als ze de pony niet terug willen brengen blijft er inderdaad weinig te willen over. Denk niet dat je dan een vergoeding kan gaan vragen, ze kiezen dan tenslotte zelf om de pony te houden.

Willen ze de pony wel terug brengen zal je moeten bewijzen dat de handelaar wist dat ze drachtig was als de handelaar niet de pony terug wil nemen.

Zo te horen willen ze de pony niet terug doen, dan is daar de kous mee af lijkt me, je kan het natuurlijk altijd proberen door de handelaar op te bellen en te kijken of er alsnog iets te regelen valt maar dan zou het wel een super handelaar zijn, als hij tegemoet wil komen terwijl ze de pony ook houden