Hoe nu te trailer laden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Hoe nu te trailer laden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 00:49

Wat is nu werkelijk de beste manier van trailer laden?

Ik rijd eeen paard van een ander wat goed klikt en ook goed gaat. Sinds kort rijd ik hier wedstrijden mee.
Trailerladen is met dit paard nooit echt een probleem geweest. Echter mijn eerste wedstrijd: hij liep braaf de trailer op maar voor de stang erop zat liep hij er weer af. En ging hierna moeizaam de trailer op.
Dit is uiteindelijk door longeerlijnen erachter te spannen en met brokjes wel gelukt, na een tijdje 'vechten'.

Sindsdien hebben we uit voorzorg iedere keer 2 longeerlijnen aan beide kanten en de brokken in de aanslag. 5 keer weggeweest zonder problemen. Tot vandaag. Meneer ging liever de wei op dan de trailer (tja, welk paard niet :P)
Maar hij wilde er niet op. Lief geprobeerd met heel veel rust, geen reactie. Iets duidelijker geprobeerd, geen reactie.

Uiteindelijk kwam iemand op het idee we parkeren de trailer voor de stal zodat hij er niet langs komt. Zo gezegd zo gedaan.
Helaas heel STOM STOM STOM van ons allemaal hebben wij niet gezien dat de stal te laag was !!! Nou paard liep er braaf in, maar wat gebeurd er: hij stoot zijn hoofd ( en flink, een wond a 10cm). Koers ondertussen verschoven van concours naar veearts, dus alsnog moest paard de trailer op. We hebben de trailer aan de andere (Hoge) stal gezet en zo geprobeerd met lieren het paard op de trailer te krijgen. Ook dit bleek niet te werken. Uiteindelijk is hij doodleuk achter de brokjes aan de trailer ingelopen.

Maar nu willen we in het vervolg wel zorgen dat dit niet nogmaals gebeurd. Dit paard heeft nooit problemen gehad met trailerladen en het dit willen we graag zo houden (op vandaag na dan). We willen hier nu mee gaan oefenen. Maar wel op 1 manier. Maar wat zou nu het beste zijn, om hier toch 1 lijn in aan te houden. Voor het paard willen we het duidelijk houden. Dus niet de ene keer met rust en geduld en de andere keer 'met geweld' (geweld is lomp gezegd, we gebruiken geen zweep of dergelijks)

Heeft iemand hier misschien adviezen over of kent iemand een proffesional hierin, in Brabant?

midgie

Re: Hoe nu te trailer laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:00

Gewoon oefenen , oefenen en heel veel geduld hebben en desnoods geen wedstrijden rijden de komende tijd, vind dat je toch al te ver ben gegaan met die lieren, zo bouw je geen vertrouwen op.
Als je gaat oefenen, doe het dan alleen of met iemand die ook geduldig is, neem er de tijd voor, of zoek deskundige hulp van iemand die jou tips kan geven zonder geweld uiteraard.
Maar een paard onder dwang in de trailer krijgen is altijd fout, maar helaas zie je het nog zoveel,ik zelf heb pas een paard gekocht met een trailer probleem, mensen wilde hem in de trailer doen met heel veel druk en gedoe en noem alle middelen maar op , uiteindelijk moest ook de DA komen, want hij had een wond van 40 cm lang en 8 cm diep op zijn bil, erg fijn voor het dier.
Hij is bij gebracht met een vrachtauto die we gehuurd hebben , waar hij zo in liep, helaas kan ik niet zo`n groot ding besturen, dus hij zal echt de trailer weer in moeten, ik ga binnen kort ook beginnen met de trailer, ben al met voor werk bezig en hoop hem straks ook de trailer in te lopen, maar wat ik zeg dat vergt soms tijd en heel veel geduld. Succes, zal je best gaan lukken als je iedereen met goed bedoelde adviezen maar bij die trailer weg houd.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:19

Dat getrut altijd met laden.
9 vd 10 x zit het probleem als met het niet consequent de baas zijn met het zgn grondwerk (van stal halen, naar de wei brengen, stil staan). Daar heb je tegenwoordig allemaal cursussen voor maar komt gewoon neer op consequent boerenverstand ofwel jij bent de baas.

Dit in je achterhoofd houdende
- trailer op rustige plek neerzetten
- ruim de tijd nemen om te laden (al doe je er een hele middag over)
- met 2 personen oefenen, afspreken wie wat doet. 2de persoon moet dus geen goedwillende moeder zijn die het toch eigenlijk eng vindt en naar achteren stapt als het paard haar richting opkomt.
- paard voor de laadklep zetten, mag kijken, bij achter of zijwaarts afstraffend kort stemcommando gebruiken al dan niet met druk op het halster. Dat laatste hangt beetje van paard af, sommige flippen van druk op het halster en dan met je bv de 2e persoon vragen om aan de kant waar het paard heenloop vragen groot (maar rustig) richting het paard te stappen.
Als paard weer stil staat allebei weer ontspanne (zucht, schouders naar beneden).
- stap goede richting wordt met stem beloond.
- gebruik zelfde standaard commando's die je ook tijdens het poetsen en/of lopen gebruikt.
- staat ie er uiteindelijk in, niks geen stress, rustig stang dicht doen. Als hij er weer uit dreigt te lopen, afstraffend stemcommando, 2e persoon richting paard stappen. Maar geen paniek, als je het daarmee niet redt om paard in de trailer te houden, laat hem er dan uitgaan en begin weer opnieuw.
- Zweepje kan handig zijn voor 2e persoon om even een aanwijzing te geven.
- Trailer langs muur zetten, kan maar bedenk dat elk klein gaatje aan die kant een gevaarlijk situatie op kan leveren voor het paard en begeleider als hij besluit dat ie daar nog makkelijk tussendoor kan gaan.
- Dan liever een spanband en/of longeerlijn maar ik oefen dit altijd liever allemaal zonder, dan duurt het maar 10 minuten langer.

Uitzonderingen zijn dus echt probleempaarden, zoek daar professionele hulp bij.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:57

Dit is iets voor TAO.
Daarom van RT-->TAO.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:28

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:46

Heeft de eigenaar zelf geen problemen met laden van dit paard?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 19:47

Omdat het nu eigenlijk de eerste keer was dat het echt mis ging, wisten we zelf ook niet zo goed wat we ermee moesten. Vandaar ook dit topic, en omdat het erbij komt dat hij zich gestoten heeft en ik bang ben dat dit een mogelijk trauma kan worden als we het nu niet goed aanpakken.

Overigens dat hij zich stootte kwam absoluut niet te maken met onder dwang of grof geweld de trailer opzetten maar puur door een domme inschattingsfout.

midgie: bedankt voor de tips, ik zla ze zeker meenemen voor de volgende keer dat we dit gaan oefenen. Eerstvolgende wedstrijd wordt afgezegd omdat we het inderdaad belangrijker vinden dat hij goed laad, als wedstrijd rijden. Jij ook veel succes met je paard en het laden. Ben benieuwd of het helemaal goed komt.

jury: Ook jij geeft duidelijk tips, het meeste nemen we al mee met laden. Ook zorgen we al dat we volgdoende ervaren personen erbij hebben. 1 vast persoon die het paard vast heeft. En 2 man die beide een longeerlijn vast hebben. Die alle 3 ook bekend zijn met dit paard en andersom. Vaak hebben we zelfs nog een 4e hulp, voor de stang aan te geven. Zo ook toen dit gebeurde.

Het grondwerk wat je aangeeft vind ik een erg goede. Ik besteed hier misschien wat te weinig tijd aan, maar als ik hier iets mee doet reageert hij hier zo goed op. (kauwen, volgen, achterwaarts, blijft uit mijn zone, etc) Ook stilstaan is normaal gesproken geen probleem. Wel kan hij erg sterk worden met naar de wei lopen (is dan ook geen klein paardje).

Verder is hij alleen met concours wat zenuwachtig dat het stilstaan een issue wordt, maar zelfs dan draait hij mee om als ik (of eigenaar) eraan komt. Wat imo toch aangeeft dat hij wel heel goed weet wat de bedoeling is.

Bravura: Handige site, bedankt.

Cissy: De eigenaresse was erbij. Ik zelf ben vrij onzeker met trailerladen, waardoor ik hem zelf op voorhand al niet laad.

We hebben overigens wel al besloten het paard nu even niet direct weer de trailer op te laden. Zowiezo moet hij een week op rust, maar ook wachten we dan nog een weekje om het niet TE dik erop te leggen van dit moet. En hem eerst bij te laten komen van wat er gebeurd is.

Bridget24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:58

Ik las dit en kon alleen maar denken aan: www.trailerladen.com
Ik ben daar met mijn paard 1 weekend geweest. En die ging dus echt niet de trailer op. Zelfs niet met brokjes of weet ik veel wat. En nu na 1 weekend intensief trainen. En zelf ook weten wat te doen. Laad ik hem binnen enkele seconden.
En hoef er zelf niet eens meer de trailer voor in te lopen :)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:02

Waar ik aan denk bij een paard dat voorheen wel goed te laden was en nu niet. Is er een andere chauffeur die nu rijd? Een paard vervoeren is een vak apart. Ook al denk je bochtjes en drempeltjes nog zo zachtjes te pakken, veel mensen rijden toch nog te hard. Een trailer is wat dat betreft echt een doos op wielen. En het ene paard vindt het niet een zodanig probleem, terwijl de ander er dan toch voor gat bedanken. Kijk er eens naar, pas het desnoods eens een tijdje nog extra aan en kijk dan of het veranderd. Succes en beterschap met je paard.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:02

Ik zou ook vaak oefenen als je niet weg moet! Dus gewoon een paar keer in de week gaan laden. Wat ik bij me paard doe is haar zelf erin laten lopen en niet mee lopen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 22:19

bridget24: bedankt voor de tip.

_sparta_: Dit paard is al 3 jaar van deze eigenaresse en de chauffeur is in deze tijd altijd dezelfde persoon geweest, ik ben er dus van overtuigd dat het niet hieraan zal liggen.

Ook heb ik nog geen idee of dit een eenmalige staking was, of dat dit vaker gaat voorkomen. Hoop echt zo van harte dat hij hij geen 'trauma' heeft hierdoor.

Eciara: Dit gaan we inderdaad zeker doen, gewoon een rondje rijden en weer thuis eraf ofzo. Dat hij niet direct de link legt trailer = wedstrijd. (hier is hij zowiezo al nerveus voor, maar ook dan eerder nooit problemen met laden gehad) We laden hem zowiezo wel vaker zonder wedstrijd. Naar de hoefsmid gaan we namelijk ook met de trailer.

Maar allemaal bedankt voor de tips, na wat rust gaan we hier zeker mee aan de slag.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:27

Citaat:
sparta_: Dit paard is al 3 jaar van deze eigenaresse en de chauffeur is in deze tijd altijd dezelfde persoon geweest, ik ben er dus van overtuigd dat het niet hieraan zal liggen.

Dan kun je dat inderdaad wel uitsluiten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 10:34

ik zou er geen probleem van maken als het er (nog) niet is, paard heeft zn hoofd gestoten maar kan er waarschijnlijk zelf ook best mee leven. Ken paarden die een ongeluk hebben gehad met de trailer en er zo weer op lopen.

Gewoon weer gaan laden en kijken wat er gebeurt. Maar let wel op dat je zelf niet gaat denken oh als ie maar laadt? dan weet je zeker dat het niet lukt...
Laat dus iemand die zn zenuwen en onzekerheid kan bedwingen het paard laden alsof er niks aan de hand is, grote kans dat ie er gewoon op loopt. Je brengt nl heel snel alles over op je paard en dan gaat ie denken oh er is zeker wat aan de hand...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:35

Normaal had ik gewoon gezegd om het 1x streng en duidelijk te doen, desnoods met een bezem ernaast, dan hoef je niet te slaan, maar door de haren van de bezem schrikken ze wel even. Maar de kan is idd aanwezig dat hij nu echt angst heeft, door die hoofdwond. Wel zoals cissy zegt, niet meteen vanuit gaan, want dan zal hij juist in de problemen gaan.

Gewoon doen alsof er niets aan de hand is, paard de trailer op laten lopen en als hij niet wil geduldig maar wel duidelijk(!) hem mee de trailer op werken, het liefst met 3 man (2 aan de zijkanten om er voor te zorgen dat hij niet opzij gaat, 1 om hem er op te leiden).

MJLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:32

Ik heb ook heel veel problemen gehad met het laden van mijn paard. Ze staakte voor de laadklep of sprong naast de trailer of stormde de trailer uit als ze er eindelijk in stond. Bij overmaat van ramp heeft ze een keer op de trailer een ander paard aangevallen en zichzelf daarbij verwond. Ook ik was bang dat ze door dit voorval een trauma opgelopen had.
Via een stalgenoot heb ik de dvd van Balingehof geleend en deze bekeken. Helaas herkende ik mijn paard absoluut niet in de "problemen" die op de dvd behandeld worden. Ik heb John van Balingehof gevraagd om langs te komen (Nuenen) en hij is met haar aan de gang gegaan. Zul je natuurlijk altijd zien dat mijn paard bij hem erg braaf de trailer op loopt :( . Ik heb van hem wel hele goede tips gekregen.

Voordat ik naar de trailer loop doe ik altijd grondwerk met haar (volgen en halthouden). Zo zorg ik dat haar aandacht bij mij is en niet bij de omgeving. Ik laad haar altijd met een lange lijn (longeerlijn) en ik hou een longeerzweep erbij. Bij de trailer zorg ik wederom dat de aandacht bij mij is en als ik de trailer in loop dan blijf ik ook in de trailer staan. Dus mocht ze staken ga ik niet uit de trailer om het opnieuw te proberen maar ik blijf op de laadklep staan. Als zij naar achteren gaat dan bied ik weerstand maar als zij naar voren komt dan laat ik ook direct los. Ik ga haar niet de trailer in trekken. Mocht ze half in de trailer staan en naar achteren willen gaan dan leg ik mijn longeerzweep tegen haar flank. Meestal komt ze dan direct weer naar voren.
Bij mijn paard werkt het grondwerk erg goed. Vooraf vond ze de omgeving veel interessanter dan de trailer. Nu heeft ze haar aandacht bij mij . Voordat ik weg moet, zorg ik wel dat ik in die week een paar keer geoefend heb met laden zodat ik geen stress heb op de dag zelf.

John van Balingehof zit regelmatig in de buurt van Eindhoven om les te geven (toevallig eind maart). Mocht hij tijd hebben dan wil hij altijd langs komen. Kost wel wat maar scheelt een hoop frustratie. Hij geeft hele goede tips.

Succes!